آغاز شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور

 

آغاز شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور

 

با اجرایی شدن الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی آغاز شده و قرار است شورای عالی استاندارد طی هفته جاری در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

 

بحث توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو 405 سالهاست که مطرح است ولی هیچ‌گاه عملی نشده است. مردم همواره خواستار تولید خودروهای به روز و با فناوری پیشرفته در کشور بوده‌اند ولی خودروسازان کمتر به این موضوع توجه کرده و بیشتر به تولید محصولات قدیمی خود اتکا کرده‌اند.

 

این موضوع در سال‌های مختلف از سوی افراد مختلف مطرح شد از جمله اینکه در سال 95 بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو 405 و پراید تا پایان سال 95 را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال، رضا رضایی، رئیس وقت انجمن قطعه‌سازان نیز از تشکیل کمیته‌ای با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت.

 

وی گفته بود: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد.

 

رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند.

 

این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال 97 اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد.

 

در این شرایط، اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید اعلام کرد، گفته است: بر اساس برنامه‌های موجود باید خط تولید این خودرو متوقف شود.

 

به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.

 


* برنامه زمان‌بندی ارتقاء استانداردهای خودرویی

 

تولید خودروهای قدیمی در حالی ادامه دارد که سازمان ملی استاندارد اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.

 

بر اساس این برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا ابتدای دی 96، 61 مورد استاندارد خودرویی در کشور اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به 85 مورد افزایش می‌یابد.

 

نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85گانه، گفت: آغاز این طرح از اول دی ماه 97 کلید خورد و پس از آغاز طرح، به مدت یک سال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود که کار ارزیابی‌ها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.

 

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسی‌ها و شناسایی‌ خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است؟ گفته بود: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود که یک کالایی غیر استاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما باید گواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد، در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولیدش متوقف می‌شود.

 

وی ابراز امیدواری کرده بود که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن کنند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.

 


* شورای عالی استاندارد دو روز دیگر تصمیم می‌گیرد

 

اجرایی شدم استانداردهای 85گانه راه را برای ادامه تولید خودروهای قدیمی می بندد. به همین دلیل قرار شده موضوع توقف تولید این خودروها در جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای عالی استاندارد مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد تا در صورت تصویب، یک برنامه زمان‌بندی توسط خودروسازان اجرایی شود.

 

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد از تصمیم‌گیری در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد خبر داد و به فارس گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد گزارشی از وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای خودروساز جمع‌آوری کرده‌ایم، گزارشی را به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی استاندارد در مورد تولید خودروهای داخلی بحث خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه، برنامه وزارت صنعت را در مورد صنعت خودرو خواهیم گرفت و در مورد برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

 

به گفته پیروزبخت، تغییری در برنامه‌ریزی برای رعایت استانداردهای 85گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسی‌های جدید از دی ماه 98 انجام می‌شود، اما در فرایندها تغییراتی داشته‌ایم.

 

وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد به فارس گفت: اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند.

 

به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند.

 

به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهمترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدی‌تری در دستور کار شورای عالی استاندارد به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیر قرار گرفته که باید دید این اتفاق بالاخره عملیاتی می شود یا خیر و اینکه در این مورد تا چه حد با خودروسازان مماشات خواهد شد.

 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: EmoVergil
0

به سلامتی
21:39  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

🥰
13:11  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

از یک جهت خوب شد و از جهت دیگر بد فقط خدا کنه بتونن با این کار خودرو های باکیفیت و بهتری تولید کنن تا اینکه هر روز جنس ها بی کیفیت و از امکانات و وسایل خودرو ها کم شود
10:51  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام بله بنده شدم
گلچین : سلام.برای هزارمین بار مال ما هم تاریخ اماده به فاکتور بروز شد.خب که چی .کسی میدونه چرا اینکار رو میکنن؟؟دلیلشون چیه از قبل عید این حداقل دهمین باره این اتفاق میوفته
M : 3سال ماشین ثبت نام کردم قرعه کشی بود رانا ، 207،پرشیاو.. به اسمم درنیامده ،100 میلیون پول واریز کردم برا سری اول ثبت نام وزارت صمت رفتم بانک رفاه گفتم حساب وکالتی کنند گفتن اوکیه روز باز شدن سایت دیدیم حساب وکالتی نیست نشد وارد بشم ،این سری دوم باز 100تومن ریختم زمستان 403 شاهین به اسمم درآمد اینم که این جوریه آقا برامن پیام اومده با اتومات معاوضه کن در صورت تمایل نه از ماشین اتومات خوشم میاد نه اصلا نداشتم 200میلیون بیشتر بدم مگه کم پولیه، بعدم پیام اومده با کوییک gx اونم در صورت تمایل ننوشته عدم تعویض میشه انصراف که به استناد همین پیامک شما جای ما بودی عوض میکردی یا صبر ؟ 5سال از عمرمون رفته هنوز ماشین صفر سوار نشدیم نه این فقط بقیه آشغالای داخلی طمع کجا بود مرد حسابی ما مصرف کننده ایم همه دلال نیستن که
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا کد 4551 : برای من هم که تکمیل 7 دی هستش هنوز پلاک نشده
عرفان : سلام . کسی هست سه ماهه فروش فوری دی ماه فاکتور شده باشه . تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
نازلی فونیکس fx : من ماشینم فونیکس از تاریخ تحویل 15 روز میگذره هنوز تحویل ندادنننننننننن نمیدونم واقعا چی کار دارند می کننددددد
مسعود : سلام .دوستانی تو گروه هستندکه به عناوینی میخواند دل همه را خالی کنند.نباید گوش به این حرفها داد.مطمئن باشید گیربکس اتومات روی کوییکهای ثبت نام شده نصب می شود.باید صبوری کنیم.ودیروز برای تعدادی از دوستان جهت تکمیل وجه پیامک رفته که مبلغ واریز شان را در کوتاه ترین مدت پر کنند.
رانا بهمن : سلام دوستان منم الان فاکتور شدم ...تکمیل وجه 10 دی تحویل 30 بهمن طرح مادران امیدوارم همگی از چشم انتظاری در بیاین
تکمیل 11 دی سورن جدید : فاکتور شد 13.7 جریمه دیر کرد
تکمیل وجه یازده دی تحویل سی بهمن : کیا فاکتور شدن امروز
دی ماه : الان تو آیینه نگاه کردم نصف ریش و موی سرم سفید شده تو این یکسال انتظار دوستان بلاتکلیفی خیلی بده خیلی برای یک ساینا یکسال استرس و انتظار و جنگ اعصاب واقعا ارزش نداشت
شاهین ارام منش : اقا مسعود درست میگه ...برای پاییز امسال اونایی که قبلا ثبت نام کردن توو سامانه گفته بیاید پیش پرداخت کوییک اتوماتو بدین...جالبه ماشینای مارو نمیدن ولی پیش پرداخت اونا رو میگیرن
دی ماه : 26 تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم زنگ زدم کارشناس میگه یکماه طول میکشه تا فاکتور 15 روز هم تحویل طول میکشه 2 روز هم نصب پلاک جمعا 47 روز طول میکشه بعد از یکسال انتظار 47 روز دیگر هم صبر کنید