سرنوشت قطعه سازان پس از حذف پراید

 

سرنوشت قطعه سازان پس از حذف پراید

 
در حالی حذف پراید از چرخه تولید به زودی وارد فاز اجرایی می شود که هنوز برنامه ای پس از توقف تولید پراید برای قطعه سازانی که در تولید این خودرو مشارکت دارند، تعریف نشده است.
بدون شک با حذف پراید از چرخه تولید ابهامات زیادی در خصوص سرنوشت قطعه سازان همکار به وجود خواهد آمد. قطعه سازانی که تمام سرمایه خود را صرف اماده سازی خطوط تولید این خودرو کرده اند و حال با تصمیم جدید این گروه خودروسازی، این پرسش مطرح می شود که آیا خودروساز به آینده این قطعه سازان توجهی خواهد داشت؟
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی د با تاکید بر این که در صورت مطالعه بازار، تاثیرات مثبت توسعه محصول بیشتر از اثرات منفی آن است، می گوید: توسعه محصول در دنیا با در نظر گرفتن تمام جوانب انجام می شود و حال با مطرح شدن حذف پراید از چرخه تولید، قدیمی بودن این خودرو باعث شده بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری انجام شده از سوی خودروساز بازگشت داده شود اما نکته مهم اینست که باید دید سرمایه گذاری انجام شده از سوی قطعه ساز نیز در سال های گذشته، بازگشته یا خیر؟
وی می افزاید: با توجه به فرایند طولانی تخصیص ارز و همچنین واردات قطعات و زیرمجموعه ها، برخی از قطعه سازان به دلیل جلوگیری از بروز مشکل در خطوط تولید خودروسازان نسبت به تجمع قطعات اقدام کرده اند که در این شرایط مشخص نیست در تصمیمی که خودروساز مبنی بر حذف پراید گرفته این موضوعات دیده شده یا خیر چرا که رصد و بررسی این موضوع در حیطه اختیار و وظایف خودروساز است.
 
رضایی با بیان این که شکی در دستاوردهای مثبت توسعه محصول نیست ادامه می دهد: به طور قطع هراندازه فناوری های نوین زودتر وارد خطوط تولید خودروسازان شود به طور قطع به نفع صنعت خودرو است اما اگر در وضعیت نامساعدی این تصمیم گرفته شود، شرایط وخیم خواهد شد. بنابراین وقتی در تامین قطعات خودروی جاری با مشکل مواجه هستیم تغییر خودجوش نسبت به تغییر وضعیت جای ریسک دارد اما اگر خودروساز این شرایط را در نظر بگیرد و فرصت مناسب را برای سوییچ کردن به قطعات جدید برای قطعه ساز در نظر بگیرد شرایط مساعدی رقم خواهد خورد.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی تصریح می کند: اما در همین حال نگریستن یک طرفه به موضوع می تواند اثرات سوئی داشته باشد و قطعه سازان فعال محدود را از گردونه خارج کند، اما بر اساس اخبار رسیده بخش قابل توجهی از قطعات خودروهای جایگزین، قطعاتی است که در بضاعت قطعه سازان بوده و با دانش فنی موجود امکان جایگزینی آن ها وجود دارد. 
 
رضایی معتقد است، قطعاتی که بر روی پراید وجود دارد را می توان بخش بندی کرد بنابراین بخشی از قطعات بهبود می یابد و در بخش دیگر با ثابت ماندن بخش سخت افزاری، تنها نرم افزار آن تغییر می کند و بخش سوم نیز شامل محصولات جدیدی است که باید از سوی قطعه ساز به تولید برسد که مشکل جدی در این بخش است و باید خودروساز طرحی برای این بخش در نظر بگیرد.
 
وی اظهار می کند: در صورت پیش بینی شرایط تغییر در روند تولید خودروها به نفع خودروساز و قطعه ساز خواهد بود اما نگرانی که هم اکنون در خانواده قطعه سازی به وجود آمده این است که شاید خودروساز شرایط حاد را ندیده باشد که اخذ هرگونه تصمیم در این شرایط می تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد.
 
به گفته این فعال صنعت قطعه، هرکدام از این قطعات وارد فرایند تولید شوند نیز نیازمند نقدینگی هستند این در حالیست که هم اکنون تولیدکننده در هزینه های جاری خود مانده چه برسد برای سرمایه گذاری محصول جدید؛ بنابراین این دوران گذار و تیغ دو لبه نیازمند نگاه ویژه است که در صورت توجه دو طرف، موقعیت برد-برد خواهد بود در غیر این صورت احتمال دارد خودروساز ناگزیر به واردات قطعه شود که در صورت بروز چنین شرایطی، با دست خود قطعه سازان محدود را به لبه پرتگاه سوق می دهیم.
 
رضایی در پایان با اشاره به کاهش تعداد خودروهای کف کارخانه تاکید می کند که باید به نسبت جمع شدن خودروهای کف، مطالبات قطعه سازان نیز با شیب ملایم پرداخت شود در این شرایط دو طرف ترازو یکسان است در غیر این صورت فرایند ناخوشایندی ایجاد شده که قطعه سازان را دلسرد خواهد کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کمال
0

قطعه سازهم اگر کارش درست و حرفه ای باشه بیکار نمی مونه
02:21  1398/08/20
پاسخ دادن
کامران
0

موافقم
12:35  1398/08/19
پاسخ دادن
رویا
0

خداکنه شرکت هاشون برشکست بشن
12:32  1398/08/19
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

جای پراید ماشین های جدید آوردن خیالتون راحت جا نمیمونه چیزی به ضرر کسی کار نمیکنن
20:36  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

👌پراید صد در صد باید حذف شه
14:00  1398/08/13
پاسخ دادن
سعید
4

البته فرق گرندسانتافه با مدل 4 سیلندر فقط در موتور و امکانات و جاداری
اتاقش و کمی ظاهرش است.
ایرادهایی که گفتید حتی در مورد مدل 4 سیلندرش هم صدق نمی کنه.
مثلا : اتاق سانتافه کاملا بی صداست. در سرعت 160 کیلومتر بدون صدا
رانندگی می کنی.
12:56  1393/06/28

یکی
2

دقیقا موافقم مهدی ولی ببخشی اقا سعید من هم این ماشینو دارم خیلی توش سروصداست بعدشم شما نگو بی سروصداست
فکر کنم ی نفر همینطوری بهت گفته تو ام باور کردی ولی اساسا ماشین خوبیه ولی نسبت به بقیه رقباش شتابش بسیار پایینه
22:53  1393/06/29

داود
2

مهدی77 یا سانتافه 2014 نداشتی یا ازروی غرض نوشتی.من شش ماهی هست که یکیشو خریدم ومسافرت میرم.بسیار نرم وبی صداست.با توجه به 6 دنده شدن نسبت به نسل قبل نرمتر وسریعتر دنده عوض میکنه.شتابش برا یه خانواده قابل قبوله ودرسبقتها نمیگم عالی ولی موفق عمل میکنه.انتخاب بسیار مناسبیه.
11:48  1393/07/19

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : دوستانی که تحویل میگیرن توی تحویل دقت کنن که تگرگ بدنه ماشیناشون رو آسیب نزده باشه
j7 : ممنون ، سیتم شرکت جالبه ، منم تهرانم و 7 آبان تکمیل وجه و قراردادم بوده ، 21 اسفند هم شاسی شده ولی از تحویل خبری نیست
رضا : منم ثبت نام نقدی ۲۷‌شهریورم شاسی نشدم اینا که الان شاسی شدن همه قسطی و ان تکمیل وجه نکردن اصن
علی اس۵ : سیاست کرمان موتور این هست که اونی نقدی پول داده که هیچ و اونی که قسطی خریداری چون چک دومشون نزدیک هست را شاسی میکنند که همه چک هاشونو پاس کنند
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز 19 دی فاکتور شد؟
بی نتیجته : برو باهاش کات کن وعده الکی بهت داده بود😉😉😉😉
دوگانه 29اسفند : درود داداش اگه مال شما سه ماهه روفاکتوره مالمن چهارماهه تحویلم اول دی بود یهودیدم شده اسفند اینارو جهت اطلاع گفتم ،و شکایت وزارت صمت و بازرسی هم بدردنخورد باید شکایت دادگاهم با چندماه دوندگی آخرش یه قاضی هرچی بگه همونه باتوجه به مقاله یکطرفه قرارداد میخواد بگه باید جریمه تاخیر بده همین حالا تا اون موقع ممکنه ماشینو گرفتی راه علاج جمع شدن همه باهمه
باقر : پول در جیب مدیران خودرو کارت وبرگ سبز در جیب خودمان ماشین در کویر زیر آفتاب قضاوت کنید سود با که می باشد !!!!
میتی : اگه 300 نقد داری 180 حواله بده ساینا نو بخر از بازار چاره نیست
قم هفته چهارم دیماه ساینا اس دوگانه سوز : تیبایی ولی لاستیک ها کویر تایر زاپاس گلدستون
مهندس : سلام مبارک باشه آقا پوریا انشاله هرچه زودتر پلاک میشه و تحویل میگیری، میشه بگی تاریخ تشکیل پرونده ت کی بوده و شماره پروندت چنده؟ منم 2 اسفند تکمیل وجه کردم ولی مدارک چون دیر تحویل نمایندگی دادم تکمیل پرونده 23 اسفند شده. تاریخ تحویل تو قراردادم یک خرداده ولی فعلا فاکتور نشده. رنگ سفید
علی : سلام دی ماهی هستم . 29 تکمیل وجه سخا 3 اردیبهشت . امروز فاکتور شدم .
سورن مشکی : سلام اسفند رنگ مشکی ef7 تک فاکتور شده ها کسی هست پلاک شده باشه؟
تحویل تیر ماه : نه دیگه به ما افزایش نمیخوره خیلی رفته بالا همین الانشم