موتیو؛ خودروی برقی گوردون موری معرفی شد

 

موتیو؛ خودروی برقی گوردون موری معرفی شد

 
گوردون موری، از مشهورترین طراحان خودرو دنیا، در جدیدترین طرح خود، خودرویی تک‌نفره با پیشرانه برقی و مجهز به فناوری خودران به نمایش گذاشت.
 
گوردون موری با طراحی خودروهای فرمول یک در اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی مشهور شد. شاهکار او ابرخودروی مکلارن F1 است که هنوز هم یکی از زیباترین محصولات صنعتی حمل‌و‌نقل جهان محسوب می‌شود. موری هم‌اکنون ۷۳ سال دارد و روی پروژه‌ای در کلاس ابرخودروهای جاده‌ای با قیمت بیش از یک میلیون دلار کار می‌کند.
 
 
برخلاف انتظار، گوردون موری طی روزهای آینده از یک خودروی کوچک شهری در لندن رونمایی خواهد کرد. این محصول تک صندلی، موتیو نام دارد و به‌زودی در شرایط واقعی آزمایش خواهد شد. پروفسور موری که زمانی مدیر و طراح تیم فرمول یک مکلارن بود، از سال ۲۰۰۵ شرکت مستقل خود را تأسیس کرده است. این مؤسسه، GMD مخفف Gordon Murray Design نام دارد و علاوه‌بر ابرخودروی T.50 طی سال‌های اخیر به ساخت مدل‌های کوچک شهری ضمن همکاری با یاماها (Motiv.e) و شرکت نفتی شل (Project M) پرداخت.
 
جدیدترین محصول GMD با مشارکت دلتا موتوراسپرت و شرکت آی‌تی مووز (itMoves) تولید شده است تا خودران و تمام برقی باشد. موتیو شبیه به یک موتورسیکلت ۴چرخ عمل می‌کند و می‌تواند برای حمل بار نیز استفاده شود.
 
گوردون موری در توصیف جدیدترین محصول خود می‌گوید:
 
موتیو می‌تواند در آینده حمل‌و‌نقل را متحول کند. کاهش وزن با حفظ ایمنی، بهترین راه برای کنترل هزینه‌های تولید و بهره‌مندی از کم‌ترین میزان مصرف انرژی است. برای موتیو، از فناوری iStream (طراحی خودروهای بدون آلایندگی و سبک وزن شرکت گوردون موری) استفاده کردیم تا ضمن برخورداری از شعاع حرکت عالی، بدنه‌ بسیار سبک‌وزن با ایمنی و کارآیی بالا ساخته شود.
 
موتیو در نقطه مقابل خودروهای بزرگ و آلاینده هوا طبقه‌بندی می‌شود. می‌توان از دو صندلی برای این محصول استفاده کرد؛ اما موتیو برای حمل یک سرنشین و گردش در شهر ساخته شده است. این خودرو برای نصب تجهیزات مرتبط با فناوری خودران در آینده، آمادگی دارد. چرخ‌های ۱۳ اینچ، موتور برقی ۲۰ کیلووات (۲۷ اسب‌بخار)، باتری‌های خنک‌شونده با مایع و نصب شده در کف کابین با ظرفیت ۱۷/۳ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۱۰۰ کیلومتر و قابلیت شارژ ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها در زمان ۴۰ دقیقه، مهم‌ترین مشخصات فنی موتیو هستند. موتیو خودرویی برقی با موتور و دیفرانسیل عقب است که ۷/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۶۲ کیلومتربرساعت می‌رسد. نهایت سرعت خودرو ۶۵ کیلومتربرساعت خواهد بود.
 
خودروی موتیو با طول ۲,۵۳۸میلی‌متر، عرض ۱,۳۱۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۲۸ میلی‌متر طراحی شده است. به لطف شاسی و فنربندی آلومینیوم در کنار پنل‌های کامپوزیت بدنه، وزن خالص این مدل بدون باتری‌ها ۴۵۰ کیلوگرم خواهد بود. موتیو از یک در ورودی با طرح پروانه‌ای (گال‌وینگ) استفاده می‌کند تا ضمن حفظ سرنشین در مقابل بارش باران و برف، نیازی به فضای جانبی قابل‌توجه نداشته باشد.
 
در کابین، یک نمایشگر ۲۴ اینچ برای کنترل امکانات مختلف وجود دارد. تهویه مطبوع و محلی برای استفاده از لپ‌تاپ نیز پیش‌بینی شده است. کابین موتیو برای حمل صندلی چرخ‌دار یا بسته‌های بار مناسب خواهد بود. این خودرو هماهنگ با استانداردهای ایمنی و تصادف اروپای طراحی شده است و از امکاناتی مثل ترمز ABS بهره می‌برد.
 
دولت بریتانیا، برنامه‌ای ویژه برای حمایت از پروژه‌های حمل‌و‌نقل شهری با آلایندگی صفر دارد. این طرح که IDP14 نام گرفته، علاقه‌مند همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی فناوری خودران است تا نمونه‌های آزمایشی را طی ۲ تا ۵ سال آینده عرضه کند. برنامه‌ی IDP14 هنوز در مراحل اولیه است و نیاز به هماهنگی نهادهای مختلف مرتبط با حمل‌و‌نقل، پس از میلیون‌ها کیلومتر آزمایش در شرایط واقعی دارد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام امیدوارم هرچه زودتر فاکتور بشه منم بعداز چهار ماه از موعد تحویل فاکتور شد هفت ماه هم بود تکمیل وجه کردم شماهم همینقد حساب کن ایشالله تا اونموقع فاکتور میشه
تارا اتومات : ممنون دوست عزیز من مهر ماه تکمیل وجه کردم فروش فوری بود موعد تحویل هم دی ماه بود مدل ماشین هم v2 بود هرکسی تکمیل وجه کرده باید چهار الی پنج ماه از تکمیل وجه بگذره تا ماشین براش فاکتور بشه برا منم دقیقن همین شد
سوت دلان : مالیات واین چیزا شعره. خبری نیس. بفروشین حالشو ببرین
تارا پلاس ۳۱ اردیبهشت : خبر موثق دارین ؟ بعد تحویلی های چه ماهی رو فاکتور میکنن؟؟
اسفند ساینا دوگانه : سلام منم هفته اخر اسفند هستم نه نیومده هنوز.
س : حواله فروشی در اصل قانونی نیست و باید پس از تحویل خودرو به نام شما پلاک بشه و بعد به نام خریداری کنید که حواله رو خریده، پس شما باید مالیات عایدی فروش خودرو بدید.
فرهاد : هیراد جان شما احیانا جزء عدم تخصیص ها نبودید!!!
کیان : ایشااله دیگه آینده یا قسمت
S new 19 mehr : سلام دوستان من نمایندگی سلیمانی پور شهرری ثبت نام کردم پاسخگوییشون افتضاح هستش هر دفعه زنگ میزنم میگن تا آخر این ماه میدن الان ۳ ماه از آخر اون ماهی که گفتن گذشته
ابراهیم : سلام پارسال1402 برج 3 خرداد برنده شاهین دستی طرح مادران برنده شدیم برج 5 دعوتنامه رسیده نصف مبلغ 50%واریز کردیم موعدتحویل بهار سال 1403متاسفانه تاکنون تکمیل وجه اعلام نشده خدایی این طرح مادران حمایت خانواده هست یا طرح بدبختی مادران می‌باشد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 تحویل اسفند : سلام ، کدوم بیمه؟
207 پانو : بازم کسی فاکتور نشد تبدیلی 21 امروز؟؟؟؟اینا مارو کردن با یه ماشین گو یه قرن پیش
پانا : 16فاکتور شد
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : بین به چیه میگم خودت با گوشی تبدیل زدد برو نمایندگی بکو 30بهمن کن
سجاد : خدا برچیدتان کنه آخوندها بی شرف، این همون جریان هف سر اژدهاست که ما واقعیتش را می‌بینیم اینا خودشان سهام دارن دیگه،تا ما باشیم دیگه به هیچ چیزه صدا سیما چیزهایی که جمهوری نا اسلامی میگه باور نکنیم باید کمر به نابودی آخوندها ببندیم فقت،از خداهم کمک بگیریم
آبشنال : سلام روی صفحه خالی چندثانیه انگشتت را نگه بدار باز میشه
علیرضا : رفیق قرار شد همه 10 صبح بیان دیوان عدالت توو ستاری
کیفیت کنترل : سلام فقط همین رومیتونم بگم به همه پارس میدن تانفر آخرکه درسامانه ثبت نام کرده چون بابرنامه ریزی که قبل انجام گرفته وفرصتی که خود ایران خودرو ازسازمان استاندار گرفته برای انجام تمام تعهدات ومعوقات باقی مانده. فراخوان هاهم نزدیک به هم میاد درمورد قیمت بنده معذورم یاحق
تابع قوانین جمهوری اسلامی : تنظیم شکایت همگانی پارس زمستان402 سازمان بازرسی کل کشور یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ساعت 9 صبح تهران میدان فردوسی خیابان قرنی نبش خیابان طالقانی مترو فردوسی ومترو طالقانی حتما شرکت کنید این دیگه آخرین فرصت دوستان گروه دیگه هستن
سامان : سلام رضا واقعی ازمشهد خوبی داداش خدایش خبر نداری براایلکس تابستان کی فراخوان میاد