همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید

 

واژه هیبرید(هایبرید یا دورگه) به معنی اختلاط دو نژاد با یکدیگر است؛ این لغت به طرزی کاملا مناسب، ویژگی دو گونه از خودروهای امروزی یعنی مدل‎های هیبرید و پلاگین هیبرید را بازگو می‌نماید.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

خودروهای هیبریدی نیروی خود را مدیون ترکیبی از پیشرانه‌های احتراق داخلی و موتورهای الکتریکی هستند. این موتورهای الکتریکی گاهی به صورت اشتراکی و گاهی نیز به صورت تکی وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های محرک خودرو را بر عهده دارند تا بدین طریق مقرون به صرفه‌ترین حالت مصرف سوخت را برای خودرو در سرعت‌ها و شرایط مختلف به ارمغان بیاورند.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

علاوه بر هیبرید‌ها و پلاگین هیبریدها، دنیای خودروهای الکتریکی شامل وسایل نقلیه تمام برقی که هیچگونه پیشرانه احتراق داخلی در آنها به کار نرفته و انرژی خود را از طریق یک پک باتری بزرگ تامین می‌نمایند نیز می شود.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

در این میان خودروهای مایلد(mild) هیبرید از باتری های نسبتا کوچکی استفاده می‌کنند تا به کمک آن موتورهای الکتریکی را به کار انداخته و در کنار پیشرانه احتراق داخلی، شتاب بیشتری برای خودرو به وجود بیاورند؛ گاهی نیز انرژی ترمزها را بازیابی شده و مقوله استاپ/استارت خودرو را تسهیل می‌نمایند.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

بر خلاف مدل‌های هیبریدی، خودروهای تمام برقی(EVs) از باتری‌های بسیار بزرگ و سنگین بهره می‌برند تا به وسیله آن قادر به طی مسیرهای طولانی، صرفا با انرژی الکتریکی باشند.

در اینجا به بررسی شباهت‌ها، مزایا و معایب هر کدام از مدل‌های هیبرید(HEVs) و پلاگین هیبرید(PHEVs) خواهیم پرداخت.

خودروهای هیبریدی معمولی(HEVs) چگونه کار می کنند؟

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

اگرچه هوندا اینسایتِ دونفره با شمایلی گلوله‌ای فرم، به عنوان اولین خودروی هیبرید مدرن در سال 2000 میلادی به بازار عرضه شد اما تویوتا پریوس به سرعت نام خودش را به عنوان مشهورترین خودروی هیبریدی بر سر زبانها و داخل نتایج جستجوی گوگل افکند.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

خودروهای هیبریدی مرسوم (HEVs) از پیشرانه احتراق داخلی‌شان برای شارژ نمودن باتری‌های نسبتا کوچک خود در هنگام رانندگی بهره می‌برند بدون آنکه نیازی به وصل کردن باتری به پریز برق جهت شارژ مجدد وجود داشته باشد.

اگرچه این خودروها در قیاس با مدل‌های غیرهیبریدی خود مصرف سوخت بهینه‌تری را ارائه می‌دهند اما پیچیدگی فنی بیشتر و قیمت بالاتری را در پی خواهند داشت.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

 

هیبریدها تمایلی به افزایش پیمایش صرفا الکتریکی ندارند؛ این گونه از خودروهای نیمه الکتریکی قابلیت شارژ از طریق پریز برق (منبع خارجی) را نداشته و بُرد الکتریکیِ بسیار کوتاه و زودگذری ارائه می‌دهند.

پلاگین هیبریدها (PHEVs): بُرد بیشتر، قیمت بالاتر

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

برخی از خودروسازان یک گام فراتر رفته و از باتری‌های بزرگتر قابل شارژ در خودروهای هیبریدی خود بهره گرفته اند. این باتری‌ها هم به وسیله پریز 120 ولت استاندارد خانگی و هم با واحدهای 240 ولت قابل شارژ هستند.

زمان لازم برای شارژ باتری یک خودروی پلاگین هیبرید نظیر تویوتا پریوس با 40 کیلومتر بُرد پیمایش صرفا الکتریکی، در حدود پنج و نیم ساعت (با شارژر 120ولت) و دو ساعت (با شارژر 240 ولت) تخمین زده می‌شود.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

قابلیت شارژ شدن باتری، خودروهای پلاگین هیبرید را قادر می‌سازد که بدون سوزاندن قطره‌ای سوخت فسیلی، مسافت‌های نه چندان طولانی را صرفا با انرژی الکتریکی بپیمایند.

اما از طرف دیگر به دلیل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری که در ساخت این گونه خودرو ها به کار گرفته شده، قیمت محصولات پلاگین هیبرید نسبت به مدل پایه، در حدود چند هزار دلار بیشتر خواهد بود.

 

خودروی هیبریدی
 

 

البته لازم به ذکر است که یک خودروی هیبریدی پلاگین لزوما نباید از طریق منبع خارجی شارژ شود بلکه می‌تواند مانند خودروهای هیبریدی معمولی، بدون اتصال به شارژر و تنها از طریق سوخت فسیلی به کار خود ادامه داده و باتری را شارژ نماید.

هزینه‌های خودروهای هیبریدی در مقابل مزایای آنها

از منظر اقتصادی، آیا به نظر شما یک خودروی هیبریدی گران قیمت‌ تر در برابر مدل معمولی بنزینی ارزش خرید دارد یا نه؟ (برخی برندها توأمان نسخه هیبرید و معمولی یک خودرو را ارائه می‌دهند.)

 

خودروی هیبریدی
 

 

قیمت فعلی نسبتا پایین سوخت و هزینه چند صد دلاری شارژر 240 ولت برای نصب در منزل، کفه ترازو را به طرف خودروهای احتراق داخلی معمولی سنگین نموده است.

البته برخی افراد نیز دلایل خودشان را برای خرید خودروی هیبریدی دارند؛ لذت رانندگی با نیروی الکتریسیته در حالت تمام برقی، مصرف سوخت کمتر، تقلیل میزان اتلاف وقت در جایگاه‌های سوخت و همچنین انجام یک کار مفید در جهت حفظ محیط زیست، از جمله‌ی این دلایل است.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی هیبریدی , پلاگین هیبرید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عادل : فروش فوری تارا اتومات بعداز چهار ماه تاخیری فاکتور شد بخشنامه ۴۶۴۲ همه گی تارا اتومات v2 بودن خداروشکر امروز فاکتور شد و در مرحله ی تخصیص پلاک هست
تارا وی وان پلاس : تبریک ماشین تون چی بوده؟
تارا وی وان پلاس : تبریک. پیش فروش یا فوری؟ بعد ماشین تون چی بوده؟
کیانوش خسروی : من که این هفته به جای شاهین دنده زمستان ۱۴۰۳ شاهین اتومات ثبت نام کردم. مهر ماه هم میدن و کمتر علافی داره. تحقیق کردم شاهین دنده‌ای مفت نمی‌ارزه. اتومات نخرید پولتون رو حروم کردید. آشغالی بیش نیست دنده‌ایش…
میلاد : کجا گفته شده اطلاعیه اطلس برای تبدیل شاهین زمستان ۱۴۰۳؟ خب اگر قراره پولت بخوابه ضرر بدی ثبت نام نکن کمتر هم بیا چرت و پرت بگو. دلال‌هایی مثل شما اومدن و فقط می خوان کسب سود کنند و مایی که مصرف کننده هستیم بدون ماشین باید بمونیم.
هاشم : داداش حالت خوبه؟ میخوای دیگه تا آخر عمر رنگ ماشین نبینی؟ کدوم آدم عاقلی ماشین زیر پاشو میفروشه بره از سایپای دزد پیش فروش بگیره؟!
تارا ۴۶۴۲ تیتانیوم : سلام به همه دوستان مام فاکتور شدیم تحویل ۱۸ دی انشالله برای همه زود فاکتور بشید.ممنونم از سایت 1car.ir
ساینا : سلام.کسی هست مرحله دوم زمستان باشه و پیامک ساینا براش آمده باشه،؟برامن هنوز نیامده فقط سهند پیامک آمده.
امید : ۱۴ آذر ثبت نام کردم ۱۹ اسفند شاسی شد ۲۰ اسفند بیمه ۲۲ پلاک تحویل که ندادن ماشینو ولی کارت ماشینمم اواخر فروردین اومد برگ سبزم هنوز صادر نشده . همکارای خودمم هم که مثل من ایکس ۵ نوشته بودن و همزمان با من ثبت نام کردند برگ سبزشون اومده ولی واسه من نیومده و پلیس من که میزنم میبینم که صادر نشده کسی میتونه راهنمایی کنه؟
S3 : چرا فکر میکنی کسانی که تحویل نگرفتن عید مسافرت نرفتن، خود من S3 رو هنوز تحویل نگرفتم ولی ۲۰۶ هم دارم عید باهاش رفتم مسافرت. مدل ۴۰۳ با ۴۰۲ همین الانش ۱۰۰ تومن فرق قیمتشه پس ارزشش رو داره سه چهارماه دیرتر بگیریش. بعدش اینجا همه بحث خودرو و ... میکنن بحث معنویات نمیکنن، من خودم به شخصه دنبال خسارت نمیرم ولی شما که مادیات برات مهم نیست رفتی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات : فاکتور بشه یعنی چه
رضا دوگانه بهمن : سلام اصلا نگران قیمت نباش قرارداد داری همان283 تومنه تقریبا شما 30 تومن کمتر میدی
امیر : ارتقا تحویل 29فروردین هنوز فاکتور نشدم
اسفند کد21 : سلام 13 دی امروز پلاک شدم
رضا دوگانه بهمن : ایشالله مبارک باشه یعنی 34 روز ماشینو گرفتی ایشالله به شادی استفاده کنی
ناشناس : ما سورن بخاطر حذف نشدن واریز کردیم ولی پارس 445 که هم قیمتش هست ندین شاکی میشیم
ناشناس : واقعا آتیش زدن حقشه هماهنگ کل نمایندگی های شهرستان و استان ها از سر خودرو گذشتیم
م : اقا پرهام امیدمون به یکشنبه هست اگ نیاد دعوت واقعا دیگ سایپا ظلم بزرگی کرده بهمون واقعا از بس انتظار کشیدیمه خسته شدیمه 😭😭😭😭😭😭😭😭واقغا از بس فامیلها گفتن ماشینتون چی شد دیگ نمیدونیم چی بگیم
شهلا دوگانه بهمن : سلام مهسا خانوم مبارک باشه با همان شماره شرکت زنگ زدی تعطیلات تمام شد زنگ بزن عدد 3 را بزن بعد عدد 5 رو بزن با کارشناسان صحبت کن هر سوالی داشتی جواب میده
ایمان : یکشنبه هم میاد اگر نیومد چی همش سر ما. بودیم