چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 

چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 
یکی از ابهام های اصلی در طرح پیش فروش های فوق العاده خودروسازان، زمان دقیق تحویل این خودروهاست، خودروهایی که با وجود معوقات قبلی، کاهش تولید به واسطه تحریم و کرونا باید دید چه زمانی به دست مشتریان چشم انتظار می رسند.
 
آغاز ثبت نام ۲۲ هزار خودرو از سوی دو خودروساز با تحویل کمتر از سه ماه داز چند روز آینده آغاز می شود. این در حالیست که خودروسازان هنوز از تعهدات خود عقب بوده و در برخی از خودروها این وضع به مراتب وخیم تر است و در چنین شرایطی شائبه عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی مطرح می شود. روند پیچیده و دشوار تامین ارز از آخرین ماه های گذشته تا افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیز تولید کافی قطعه و تحویل به موقع خودروسازان را با ابهام روبرو کرده و این پرسش مطرح می شود که آیا خودروسازان توانایی تحویل به موقع پذیرش های جدید را خواهند داشت.
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تولید روزانه دو هزار خودرو از سوی دوخودروساز می گوید: پیش بینی حدود ۲۵ هزار خودرو در دور نخست پیش فروش های خودروسازان تولید حدود ۱۵ روز آن ها است و عدد غیرقابل دستیابی نیست و نمی تواند نگرانی از بابت عدم تحویل به موقع داشته باشد.
 
وی درخصوص توانایی قطعه ساز برای تولید قطعه برای این میزان خودرو نیز می افزاید:صنعت قطعه مدت ها است که با کمبود ارز دست به گریبان است اما از آذرماه که افزایش میزان تولید آغاز شد همچنان ادامه یافته و برای تداوم این روند تامین نقدینگی مهمترین فاکتور خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که اگر خودروسازها با کمک دولت و سیستم بانکی قدرت دسترسی به منابع مالی را داشته باشند ، تولید روزانه دو هزار دستگاه ادامه دار خواهد بود، تصریح می کند: در غیر این صورت شبکه خودروسازی و قطعه سازی با چالش جدی برای تولید مواجه می شوند چرا که در حال حاضر بزرگترین مانع نقدینگی است.
 
مقتدری در پاسخ به این که با وجود تعهدات پیشین خودروساز چگونه امکان تحویل سه ماهه خودروها وجود خواهد داشت، تصریح می کند: با روش فعلی قیمت گذاری که همواره به صورت دستوری بوده فروش خودروسازان نمی تواند پایدار باشد. هم اکنون نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش در کارخانه نسبت به سال گذشته هستیم این در حالیست که نرخ تورم، نرخ جدید مواد اولیه و افزایش حقوق و دستمزد نمی تواند پاسخگوی سودآوری کارخانه های خودروسازی باشد.
 
وی ادامه می دهد: کارخانجات تولیدی مواد اولیه عمدتا دولتی هستند و یا دولت در آن ها سهام مدیریتی دارد و از آن جا که این مواد در بورس عرضه می شوند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود در حالی که این شرایط در شرکت های خودروسازی اعمال نمی شود که اشکال اساسی است زیرا اگر قیمت دستوری است باید در زنجیره تامین مواد اولیه نیز جاری شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی مشکل تامین و تولید خودرو را تابع این قضیه می داند و اظهار می کند: کارخانجات باید سودآور باشند تا قادر به انجام تعهداتشان باشند در این شرایط اگر دولت به دنبال تحویل با قیمت پایین است باید نسبت به پرداخت یارانه اقدام کند .
 
وی تاکید می کند: یا باید روند قیمت گذاری جریان آزادی باشد یا اگر دستوری است باید این روند در همه زنجیره اعمال شود تا زمانی که این مساله حل نشود همچنان مشکل خودروهای معوق نیز حل نخواهد شد همانگونه که در چند سال گذشته این موضوع تکراری وجود داشته و در صورت ادامه جریان فعلی نیز مشکل حل نخواهد شد.
 
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 مهرماه : دوستانی که فرمودن همه چی عادیه سیل نیست، تاخیر بخاطراداره پست هست و متهم کرن بقیه رو که حرف بی پایه و اساس میزنن لطفا توضیح بدید چرا تحویل ها رو عقب انداختن و نه شاسی میشه نه آماده حمل ماشین دارن ؟ مطمینا یکسری نمایندگی ها با اسامی مستعار میخوان دفاع کنن از عملکرد کرمان موتور ولی هرجا من یکی برم و بشینم میگم به همه چه شرکت بی در و پیکر و بیخودی هست چطور نقدی همه نمایندگی ها ماشین به قیمت روز دارن ولی ما که بیش از 7 ماه هست پول دادیم ماشینمون تحویل نمیشه؟
رضا T8 : سلام من ثبت نامم 18 بهمن بود 23 اسفند فاکتور شده ، بیمه هم 24 اسفند صادر شد و حدود دو روز بعدش صدور پلاک زرد شد تا چهارم اردیبهشت که سبز شد و ارسال پلاک و مدارک زرد شد ، تاریخ پست مدارکم زده 2.5 . تماسم گرفتم میگن رفته واسه بارگیری معلوم نیست کی بیاد. چطوریه که شما قبل از من ثبت نام کردید ولی ... یوقت دیر مدارک تحویلشون ندادی؟
مهدی : من گفتم پولش زیاده نمیتونم بدم بفروشمش حوالشو بیست تومن هم کسی نمیخره
J7 مشکی : منم ثبت نام 24 مهر هستم همه ی مدارک ماشین اومده از نمایندگی و شرکت پیگیری میکنیم حرف بیخودی می زنن در صف حمل
اطلس جی : منم پذیرش نوزده اسفندم فروش فوری، فاکتور نشدم، البته فعلا خیلی مونده تا ۹۰ روز کاری، تعطیلات زیاد بود
s3-سفید : چشمم به گوشی خشک شد امروز قرار تحویل داشتم ولی کنسل کردند گفتند خبر میدیم که هیچ خبری نشد اگر تا آخر هفته تحویلم نشه روز شنبه تعطیله ولی یکشنبه میرم دفترشونو رو سرشون خراب میکنم
امید : سلام روآ مدل ۸۷ دارم توی سرعت ۶۰ تا ۸۰ لرزش داره و سرعت های کمتر و بیشتر از این مقدار دیگه لرزش احساس نمیشود میل گاردان رو نشون تعمیرکار دادم گفت سالمه. ممنون میشم راهنماییم کنید
منصف : فاکتور شدن شما اینجا بدرد کسی نمیخوره اگه نفرمایید چه تاریخ و بخشنامه ای بودید
ساینا را بلاخره میگیرم : تخلفات شرکت سایپا که قابل شکایت برای خسته نشده ها: - تبدیل خودرو بدون رضایت -تبدیل تحویل فوری به پیش فروش بدون رضایت که باید شرکت سایپا همون ساینا حداقل در ۳۰ روز تحویل نماید. الله اکبر متاسفانه سایپا تو یک جنگ فرسایشی روانی خیلی ها را که اطلاع از حق و حقوق خود ندارند و بعضی ها هم حوصله شکایت بازی ندارند از خرید ساینا منصرف کرده است. به هر حال با این وضوح تخلفات هر کی شکایت کنه میتونه ساینا را با غرامت بگیرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد دی : من 21 تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم الان دیدم
دی ماه : چه تاریخی تکمیل وجه کردید طرح یکپارچه بودین ؟؟
افشین : سلام دوستان از برج 9 پول دادم هنوز ماشین تحویل نگرفتم
آراز دی ماه : دوستان فاکتور شدم
جی ایکس ال : سلام کسی می دونه کوییک جی ایکس ال تا چه تاریخی فاکتور شده
پارس ای ال ایکس : 1403/2/1
نگار : عذر می‌خوام منظورتون از یکم چیه یعنی میشه به مقدار پول پرداخت و موقع تحویل خودرو کامل بپردازیم
امین : تخصیص خورده فاکتور نشده
تحویل 29فروردین : کجا خود ایران خودرو؟
علی سورن موتور جدید : من تحویل 11 فروردین هستم بجز من هم چند نفر 11 هستند ، فاکتور نشدیم ، شما یا تحویلت 11 بوده و اشتباهی میگی 12