قدرت نمایی نصفه و نیمه دانشگاه در صنعت خودرو/ خودروی ملی در پیچ و خم دستگاه های دولتی

 

قدرت نمایی نصفه و نیمه دانشگاه در صنعت خودرو/ خودروی ملی در پیچ و خم دستگاه های دولتی

 
پروژه خودروی ملی با تکیه بر توان دانشگاه که نمونه ناموفقی از همکاری صنعت و دانشگاه در سال های گذشته بوده این روزها با ورود مجلسی ها وارد فاز جدید اجرایی شده که نشان می دهد این پروژه جز با ورود دولتی ها به نتیجه نخواهد رسید.
 
اولین نمونه خودرو طراحی شده بر اساس پلتفرم‌ ملی به نام NP01 سال گذشته در حالی در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی، تولید و رونمایی شد که پروژه آن در سال ۹۰ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فن آوری تدوین شده بود.
 
شروع فعالیت‌های پروژه تولید پلتفرم ملی از ابتدای سال ۹۱ توسط یک هیات ۴۴۰ نفره کلید خورد. این هیات متشکل از اساتید و دانشجوهای چندین مراکز علمی همچون دانشگاه علم و صنعت تحت عنوان محور اصلی پروژه، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در طراحی سیستم انتقال قدرت، دانشگاه امیر کبیر در طراحی پیشرانه و دانشگاه تهران تحت عنوان مجری پروژه بود.
 
در نمونه ارائه‌ شده NP01 که برای اولین بار در کشور به مرحله تولید رسید، ایمنی و طراحی بخش‌های فلزی بدنه در حد ستاره‌های جهانی بود و براساس پیش بینی ها مقرر شده بود که تولید این خودرو از سال ۹۶ آغاز شود.
 
طرح پلتفرم ملی در ابتدا با بودجه 100 میلیارد تومان به تصویب رسید اما تا سال ۹۴ یک میلیارد تومان با عنوان بودجه طرح پلتفرم ملی پرداخت شد. 
 
در همین حال ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو پیش از این با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به توانمندی‌های متخصصان داخلی اظهار کرده بود که گاهی به نظر می‌رسد مسئولان اعتقادی به توانمندی‌های داخلی نداشته و به همکاری با شرکت‌های خارجی چشم دوخته‌اند. 
 
وی ادامه می دهد: در حال‌حاضرتنها خودروسازان بزرگ دنیا که از 12 شرکت تجاوز نمی‌کند، از پلتفرم‌های ویژه‌ای برخوردارند که برای نمونه می‌توان به شرکت «فورد» به عنوان پایه‌گذار پلتفرم اشاره کرد. هم اکنون در دنیا تولید محصول منحصربه‌فرد از منطق توسعه محصول حذف شده زیرا هزینه‌های بسیاری صرف تولید تنها یک محصول می‌شود، براین اساس امروزه توسعه برای خانواده‌ای از یک محصول اتفاق می‌افتد و این خانواده به طور همزمان توسعه می‌یابد. 
 
خلخالی با بیان اینکه در طرح پلتفرم ملی بین 60 تا 70 درصد قطعات براساس توان داخلی تولید می‌شود، می گوید: بقیه قطعات در داخل طراحی و تولید آن به‌وسیله شرکت‌های روز دنیا به تولید می‌رسد. بدنه، تزئیات داخلی خودرو، اجزای سیستم تعلیق، بخشی از ترمز و گیربکس محصولات این پلتفرم از جمله قطعاتی هستند که در داخل تولید می‌شوند. بنابراین از آنجایی که در این پلتفرم حدود اشتراک 60 درصد است، به صورت همزمان می‌توان به تولید 5 محصول روی این پلتفرم پرداخت. 
 
بررسی تجربه های پیشین نشان می دهد که تاکنون هر ماموریتی که به دانشگاه سپرده شده موفقیتی در آن حاصل شده، به طوری که با بودجه‌های اندکی که به آن اختصاص یافته توانسته بیش از حد انتظار پیش برود. حال در تازه ترین اقدام مقرر شده تا کمیته ای مشترک میان وزارت صمت، که شامل ایدرو و معاونت امور صنایع این وزارتخانه می شود با دانشگاه علم و صنعت تشکیل تا منجر به طراحی پلتفرم ملی برای ساخت خودروی ملی شود. به نظر می رسد در شرایطی که خودروسازان در تلاش برای اجرای پروژه های داخلی سازی و کاهش وابستگی به سایر کشورها و شرکت های خارجی هستند، بهترین اقدام می تواند تکیه بر توان داخلی باشد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : ۴ ابان سفید هیچ خبری از تحویل نیست جالب اینکه دوستم که ۲۶ ابان بوده تحویل گرفته کلا این شرکت … به سقفی کار میکنه
S5 مهر : لطفا عزیزانی که امروز شاسی شدن خبر بدین
تارا v4 اتومات : خدالعنتشون کنه الان دوماه داده میگذره هیچ خبری از تحویل ماشین نیست سود پول میخایم چیکار ماشین بهمون بدن ماشین نداریم
علی : منT8ثبتنام 18بهمنم هنوزتوتکمیل وجه گیر کردم
محمود : میگن طرح تبدیل قبول نکنی کلل کنسل گیشه
محمود : سلام اینکه میگن تا ۳ بار برات پیامک تبدیل سورن دوگانه بیاد قبول نکنی حقیقت داره امروز نمایندگی بهم گفت منم قبول نکردم پارسال گفت کلا دگ پیامک نمیاد و کنسل شده
S3 : اعتراض به تحویل ندادن و شاسی نکردن کرمان خودرو و جمع آوری امضا
ابول : سلام بهمنی هستم هنوز خبری از فاکتور نیست
چانگان cs55🤠 : صبح هم که من صحبت کردم مبلغ افزایش رو راجع به همین چیزا گفتن . اینکه رسما چی سایپا اعلام کنه دیگه معلوم نیست .
فرامرز مهر : اینا از خداشونه واگزارشون کنی به خدا من هم امروز وکیل گرفتم ۱۵ ملیون دادم کارم و پیگیری کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
من : سلام تاریخ تکمیل وجه شما کی بود؟
سحر : فاکتور شدم هورااااا 11634570
پارس 4722 : آره این درسته من هم امروز زنگ زدم ایران خودرو کارشناس همین رو گفت خودمم 4722هستم هنوز پیامک نیومده
پارس زمستان : مگه 4719هم داریم😂
تحویل 30 دی : سلام من امروز تحویل گرفتم سقف فلز اتومات مشکی ایشالا قسمت همتون بشه تکمیل وجه 5 دی
پیگیری(443) 1403/02/29 : با سلام مشتریان عزیزی که تاریخ واریز وجه از 20 دی ماه تا 26 دی ماه می‌باشند مثبت کنند با تشکر
رضا : سلممنم 18 دی تکمیل وجه و 19 فروردین تبدیل به 21 و هنوز فاکتور نشدم.به شکل عجیبی تاریخ 18 دی هنوز شروع نشده.
داود : من تازه شدم 11634402
تبدیلی به 207 : سلام دوستان ماشین من تیک حمل خورده به نظرتون کی به دستم میرسه؟ درضمن خودمم تبریزم جناب دوگانه آبی کبود ممنون میشم جواب بدین
دوگانه : پل شتتت