نگاهی به وضعیت نا‌به‌سامان بازار لوازم یدکی خودرو

 

نگاهی به وضعیت نا‌به‌سامان بازار لوازم یدکی خودرو

 
بررسی بازار لوازم یدکی پایتخت حاکی از گرانی و کمیابی قطعات اکثر خودروهاست، این کمبودها در خودروهای پرتیراژ داخلی مانند پراید، سمند و پژو 405 کمتر مشهود است، اما دیگر خودروها اوضاع جالبی ندارند. آشفته بازار لوازم یدکی به کابوس خودروسواران تبدیل شده و گرانی و کمبود قطعات سایه سنگینی بر روی بازار انداخته است. اما علت گرانی لوازم یدکی چیست؟
 
یکی از خریدران لوازم یدکی گفت: «بازار لوازم یدکی خودرو نیاز به نظارت جدی دارد. دو سه روزی بود که به شدت درگیر خرید یکی دو قطعه بودم، اما در نهایت با سختی بسیاری توانستم آنها را خریداری کنم.»
 
به گفته این خریدار، قطعه در بازار لوازم یدکی به شدت کاهش یافته و علاوه بر این در بازار قطعه تقلبی بیداد می‌کند و این موضوع مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کرده است.
 
افزایش 2 تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسب و کار عادی را  تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی لوازم یدکی از خرید این قطعات امتناع می کنند.
 
او ادامه داد: «اگر با مدیران ایساکو صحبتی شود در خصوص تامین قطعات می‌توانند مشکل را رفع کند. چرا در حال حاضر  بازار به این حد بلاتکلیف است؟
همچنین بسیاری از فروشندگان بازار لوازم یدکی هم عنوان می‌کردند که قطعه اصل در بازار موجود نیست، اگر طالب نمونه تقلبی باشید آسانتر می‌توانید قطعه را خریداری کنید، اما قطعه تقلبی کارایی لازم را ندارد.»
 
موضوع را از چند فروشنده لوازم یدکی پیگیر شدم و بیشتر آنها کمیاب و نایاب شدن قطعات را ناشی از عدم تولید قطعه سازان عنوان کردند. همین موضوع گرانی لوازم یدکی را نیز به دنبال دارد.
 
یکی از فروشندگان لوازم یدکی گفت: «برخی از قطعات کمبود اساسی در بازار دارند و دلیل آن هم گرانی است. بسیاری از همکارانم به دلیل افزایش قیمت قطعه از فروش این قطعات خودداری می‌کنند.»
 
او بیان کرد: «وجود قطعات تقلبی در بازار مشکلات زیادی را برای خریداران به وجود آورده است. قطعاتی با کیفیت ضعیف که خریداران از این رویه شکایت‌های زیادی دارند. کمبود قطعه اصلی و گران بودن آن باعث می‌شود قطعات تقلبی در بازار زیاد شوند و در نتیجه زمانی که از این قطعات تقلبی استفاده شود، خرابی زود هنگام خودرو دور از انتظار نیست. نیاز است در بازار نظارت بیشتری صورت گیرد تا قطعات تقلبی کمتر شود.»
 
به گفته کارشناسان، موانع تامین مواد اولیه، مشکلات قطعه‌سازان برای تولید و عرضه، زمینه کمبود، گرانفروشی و رشد عرضه قطعات یدکی و مصرفی تقلبی خودرو در بازار را فراهم کرده است.
 
برخی از کارشناسان معتقدند که واردات یا مونتاژ داخل قطعات و لوازم مصرفی خودروهایی که در تیراژ پایین در کشور وجود دارند، به ‌صرفه نیست و فرایند تامین قطعات خودروهای خارجی زمان‌بر شده و سبب گرانی لوازم یدکی خودروهای مذکور شده است.
 
فارغ از موضوع گرانی لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند. به دنبال چالش کمبود لوازم یدکی خودرو سراغ مسئولان رفتیم تا علت اصلی ماجرا را پیگیر شویم.
 
مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی قطعات تقلبی و فیک وجود دارند، گفت: «منکر وجود جنس تقلبی و فیک در بازار نیستیم و حدود 20 درصد از قطعات موجود در حال حاضر بی‌کیفیت هستند.»
 
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو افزود: «دولت باید با کالای تقلبی مبارزه کند و یکی از راه‌های این مبارزه کمک گرفتن از خود اعضای 10 هزار نفری اتحادیه لوازم یدکی خودرو در تهران است. اعضای صنف لوازم یدکی هم کارشناسان خبره‌ای هستند و هم مدیران بسیار خوبی هستند که می‌توانند به گمرک و وزارت صمت کمک کنند. به دنبال آن هر قطعه‌ای که قرار است وارد کشور شود در ابتدا به اتحادیه و کارشناسان معرفی شود تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود و بعد اجازه ورود داده شود.»
 
کاظمی در خصوص برخورد اتحادیه با متخلفان و فروشندگان لوازم یدکی تقلبی هم گفت: «روزانه در اتحادیه حدود پنج تا 10 پرونده شکایت از اعضا رسیدگی می‌شود که از تاریخ 97.1.1 تا به امروز حدود 2 هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.»
 
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه اکنون بین 50 تا 60 درصد قطعات خودروی موجود در بازار، تولید داخل است و بقیه از کشورهای چین، هند، ترکیه و تایوان تامین می‌شود، گفت: «از لحاظ تامین قطعه، به خصوص قطعات خودروهای پرتردد تولید داخل کمبودی دیده نمی‌شود، اما در زمینه تامین قطعات خودروهای وارداتی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل برای خودروهای چینی نسبت به خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کمتر است.»
 
در پایان باید گفت کمبود قطعه در دوران شیوع ویروس کرونا، تعمیرکاران و مصرف‌کنندگان را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده و حالا پس از گذشت چند ماه، مشکل تامین بعضی قطعات همچنان پابرجا است و در این شرایط انتظار می‌رود که مسئولان نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : درسته،اگر دقت کنید توی سایت میبینید که آدرس نمایندگی رو تهران زده و باید از همون نمایندگی تحویل گرفت
شاهین خرداد : عزیز تقریبا ۲۵ تومن از جی ارزونتره و تو بازار ۶۰ تومن ارزونتر.اختلافش میشه ۳۵ تومن نه هشتاد تومن.ریسک گرون شدن زو قبول میکنی منتظر بمون در غیر این صورت واریز کن که هیچ تفاوتی نداره.دو روزه هم فاکتور میشه نهایتا
افشین : داداش این دوتا خودرو ساز فقط برای دلال ها خودرو تولید میکنند.‌دلال ها رابط دارن تا تکمیل وجه میدکنن یک هفته تا یک ماه سری با پارتی بازی سری تحویل شون میدن...ولی آدمها معمولی باید قید ماشطنو تا یک سال بزنند..فقط برای دلال ها خوبه آدم آدی بیا اسم بنویسه پیچارش میکنند حالا تو بگو طرح ویژه مادرانه کمیته امداده بهزیستی....
آمنه : دقیقا خوب میگید باید بریم..خسته شدیم بخدا
J7 : سلام دوستان حقیقت داره j7هایی که روز آخر سال فاکتور و شاسی شدن و‌دو‌ماهه رو صدور بیمه گیر کرده بودن و چهارشنبه ۰۲/۲۶ همه رو‌بیمه کردن و رفته برا پلاک?????
J7 : سلام خیر مراکز استان‌ها تحویل میدن
پذیرش 19 اسفند اطلس سفید مشکی : عجیبه که بهمن ماهی هاهم هنوز فاکتور نشدن. ما اسفندی ها فکر کنم فاکتور شدنمون رفت تیر ماه . بهمن ماهی ها اگه فاکتور شدید توی همین سایت اعلام کنید?!!!!!!
شاهین اتومات : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
----- : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
سهند : والا نا انصافیه اختلاف قیمت60میلیونی برای دو خودروی اطلس و سهند با اینکه اطلس نمونه فول آبشنه سهند sنداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهرام : کسی رنگ سفید شیری تحویل گرفته تاحالا؟ فرقی زیادی داره با سفید معمولی؟
امین : سودت میشه7تمن
سورن بنزینی 29 اسفندماه : سلام آخرین تاریخ سورن بنزینی میشه بگین چه تاریخیه
حقیقت : کسانی که پیام براشون نرفته کسانی هستند که تابستان امسال بودن و بعد از ثبت‌نام موعد تحویلشان شد زمستان بنده خودم 4713 پارس سفارشی هستم و هنوز پیامک نیامده خداوند حقمان را از حلقوم باعث و بانی این افزایش قیمت بگیرد آمین یا رب العالمین
ایکس 22 پرو دنده سفید اصفهان : سلام از ایکس 22 پرو دنده خبری نیست ؟ قرارداد دی ماه پارسال بودم .واریز نقدی
دنا ابشنال مشکی1 : سلام منم فاکتورشدم توی دقسمت ایرادات پلاک زده حداکثر تعداد گواهی
207تحویل 30دی : تا 5دی مهلت بوده
اتو : مگه شما آخرین مهلت واریزتون 3 دی نبوده؟
سهیل 207 اتو فلز : سلام و شبتون بخیر از 5دی تا 30 دی تکمیل وجه داشتیم باشه هم زیادن ؟
اتومات30دی : اون الکیه بدای همه مینویسه نترس