مقاومت فولادی ها با فرمول جدید قیمت گذاری/ قطعه سازان طرح جدید طراحی می کنند

 

مقاومت فولادی ها با فرمول جدید قیمت گذاری/ قطعه سازان طرح جدید طراحی می کنند

 
در حالی این روزها مدل قیمت گذاری مواد اولیه داخلی مورد انتقاد فعالان صنعت خودرو و قطعه قرار گرفته که انجمن سازندگان قطعات در تلاش برای آماده سازی طرحی است تا ضمن تغییر این فرمول قیمت گذاری، تامین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه را در اولویت قرار دهد.
 
گلایه قطعه سازان از نحوه قیمت گذاری مواد اولیه داخلی این روزها با نوسان و افزایش لجام گسیخته نرخ ارز به اصلی ترین دغدغه و خواسته آن ها تبدیل شده است.
 
در شرایطی که قطعه سازان به واسطه افزایش قیمت ها از یک سو و کمبود نقدینگی به واسطه افزایش مطالبات خود از خودروسازان از سوی دیگر منابع مالی برای تامین مواد اولیه ندارند، تولیدکنندگان این مواد با مدل قیمت گذاری فعلی سودهای چند میلیارد دلاری از این محل نصیبشان شده است.
 
قانون تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج  فارس که یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی بود در زمانی تصویب و اجرایی شد که هیچ گاه دلار 30 هزار تومانی در اقتصاد ایران پیش بینی نمی شد اما در همین حال  كارشناسان معتقدند درصورت ملاك قراردادن قيمت هاي فوب در بحث قيمت گذاري، رعايت الزامات و شرايط به عنوان پيش نيازهای آن لازم و ضروری است که از جمله این الزامات می توان به ايجاد فضای آزاد بازار مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا اشاره کرد.
 
 توجه به هشدارهای كارشناسان و عدم دخالت هاي دستوری در فرآيند بازار از جمله قيمت گذاری دستوری ،برنامه ريزی و كمك به صنايع برای ارتقای تكنولوژی در راستای افزايش رقابت پذيری در يك بازه سه تا پنج سال، نظام تعرفه ای حداقلی برای افزايش رقابت پذيري صنايع و البته جلوگيري از انحصار، فراهم کردن شرايط تامين مواد اوليه و انرژی با نرخ های فوب برای توليدكنندگان و  اصلاحات ساختاری بر مبنای اصول اقتصادی و خارج از مصلحت سنجی از جمله تاکیدات کارشناسان در فرایند این مدل از قیمت گذاری است.
 
هرچند که بی توجهی به این الزامات باعث شده تا به امروز فرایند قیمت گذاری با چالش های متعددی روبرو باشد به طوری که ایم موضوع به مانعی جدی برای تداوم تولید در صنعت قطعه تبدیل شده است.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که با وجود درخواست های مطرح شده در این باره هنوز اقدام عملیاتی در این زمینه انجام نشده است، می گوید: انجمن در حال آماده کردن طرحی در این باره است پیش از این نیز وزیر پیشین صمت خواستار آماده سازی طرح مورد نظر انجمن شده بودند.
 
وی می افزاید: طرح پیشنهادی انجمن در خصوص بهبود مدل قیمت گذاری تا چند ماه آینده آماده خواهد شد البته این موضوع نیازمند کار کارشناسی است چرا که صنایع دیگر از جمله لوازم خانگی نیز مشمول این قانون خواهند شد.
 
بیگلو با اشاره به مخالفت فولادی ها برای تغییر فرمول قیمت گذاری نیز تصریح می کند: این دسته از تولیدکنندگان معتقدند وقتی امکان فروش با قیمت های جهانی را دارند چرا باید نسبت به تغییر این روند اقدام کرده و سود خود را کاهش دهند چرا که تاکنون چند ده هزار میلیارد تومان از این محل سود کرده و قطعه سازان نیز به همان نسبت تحت فشار بوده اند. 
 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به متفاوت بودن طرح پیشنهادی انجمن در خصوص تغییر فرمول قیمت گذاری با آن چه مجلس در دست بررسی دارد و فولادسازان را موظف به عرضه در بورس کالا می کند، اظهار می کند: مبنای کشف قیمت طرحی که مجلس در دست اجرا دارد همان فوب خلیج فارس است اما نظر انجمن این است که به میزان نیاز خودروسازی و قطعه سازی ، تخصیص مواد اولیه صورت گیرد و مبنای تعیین قیمت نیز قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف باشد و مابه التفاوت آن به هر قیمتی که می خواهد قیمت گذاری شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ali : سوالتون بسیار نامفهومه دوست
یوسف : ایشالله توی همین روزا فاکتور میشه تا آخر اردیبهشت احتمالن فاکتور کنن منم امروز فاکتور شدم v2 بودم
یوسف : سلام دوستان ماشین بنده تارا v2 بود رنگ سفید فروش فوری تکمیل وجه ۲۶ مهر تاریخ تحویل ۲۶ دی ماه بود امروز بالاخره فاکتور شد بخشنامه4642 با آرزوی فاکتور شدن تمام ماشینها 🙏
عادل : سلام دوستان تاریخ آماده برای صدور فاکتور امروز بازهم تغییر کرده و شده چهاردهم اردیبهشت دریافت پرونده هم قبلن مهرماه ۱۴۰۲ بود حالا شده تاریخ امروز یعنی چهاردهم اردیبهشت فک کنم فقط بلدن این تاریخها رو عوض کنن کار دیگه ای که انجام نمیدن
شکایت قضایی : دوست من اگر کامنتهای این سایت رو میخوندی متوجه میشدی کرمان موتور تنها شرکت خودروساز هست که فقط با شکایت قضایی در دفتر خدمات قضایی میتونی خسارت دیرکرد بگیری وگرنه وقتی درخواست پیش خودشرکت ثبت کنی دوسال هم بگذره اصلا اتفاقی نمی افتد. دوستان که توضیح دادند بعد از دو سال صبر و طی شکایت در دفتر قضایی سه ماهه خسارت گرفتند.
s3 سفید تهران : اگر تحولی بخواهیم انجام بشه اول باید شکایت کنیم تعزیرات و مهمتر از اون یکشنبه همگی حضوری بریم جلوی دفتر کرمان موتور اعتراض کنیم وگرنه تا تیرماه هم خودرویی تحول نمیگیریم.
محسن : به آقا وحید ممنونم که جواب صحیح وکامل میدی
امید : دوستان لطفا یه راهنمایی بکنید. من کارت ماشینم واسم اومده ولی از طریق پلیس من‌که‌نگاه میکنم هنوز برگ سبز واسم صادر هم نشده علتش چیه؟ چیکار باید بکنم؟؟۱۹ اسفند فاکتور شدم . بیمه و پلاکمم انجام شده
J4 : نه فقط شماره شاسی شده.
تارا دستی : سلام دوستان من تارا دستی پنج دنده مشکی تحویل۶بهمن هستم هنوز فاکتور نشده به نظرتون چقدر دیگه طول می‌کشه خسته شدیم خداییش انقد پیاده اینو نه مسافرتی مردیم خدا لعنت کنه مسخره کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا بهمن : چند روز بعد از فاکتور شدند ماشینو دادن
علی : سلام دوستان ماشین اسفندماه تحویل گرفتم سود تخیر ندادن به نظرتون کی میدن
. : آقا میثم واقعا راست میگید به قیمت قبل بهتون دادن ؟؟
سورون تحویل بهمن : سلام دوست عزیز چندم فاکتورشدی که امروزپلاک شدی؟
طرح عادی 30بهمن : واریز 12دی امروز صبح فاکتور شدم
معین : سلام. مگه جمعه هم فاکتور میکنن؟؟
موتور جدید : سلام امیر داداش مبارکه.به سلامتی همیشه خوش خبر باشی.فکر میکردم ایرانخودرو رو با موشک زدن که خبری ازشون نیست🤣🤣🤣
اتومات ارتقا یافته 31 فروردین : ارتقا یافته ها که قرار بود تاخیر نداشته باشند فراموش شدند و یک مدت زیادی هست که خبری از فاکتور شدنشون نیست.
عسل دوگانه : سلام ما بهمنی بودیم 141500 دادم اسفندحتما 2و3 تومن کمتره
رانا 29 اسفند : سلام، جمعه!!؟