سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 

سود 135 هزار میلیارد تومانی که به جیب واسطه ها رفت/ جیب پر پول دلالان و دست بی حنای خودروسازان

 
این روزها که تغییر در مدل قیمت گذاری صنعت خودرو به موضوع پرحاشیه این صنعت تبدیل شده، نگاهی به اعداد و ارقام موجود در این زمینه نشان می دهد که در صورت تداوم این روند باید شاهد زیان بیشتر صنعت خودرو بوده و سود حاصل از تولیدات را در جیب واسطه ها ببینیم.
 
در حالی همچنان بر روی روش های متفاوت قیمت گذاری در صنعت خودرو بحث و اظهار نظر می شود و هر کارشناس بسته به تجربیات خود بر اجرای یک روش قدیمی تاکید دارد که زیان قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو روز به روز در حال افزایش است و جبران این ضرر به طور قطع به زمان طولانی تری نیاز دارد.
 
به گفته  فعالان این حوزه تداوم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو در سال های گذشته سود چندانی را نصیب واسطه ها کرده به طوری که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در محصولات ایران خودرو 70 هزار میلیارد تومان و در گروه خودروسازی سایپا 65 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به جای سرازیر شدن به جیب واسطه ها می توانست کمک بزرگی برای صنعت خودرو باشد اما قیمت گذاری تکلیفی این امکان را برای صنعت خودرو از بین برده است. با این حال همچنان بر تعیین قیمت بر حاشیه بازار تاکید شده و این راهکار حتی از عرضه در بورس نیز اثربخش تر عنوان می شود.
 
سعید مدنی ، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود خودروساز در یک فضای رقابتی قادر به تصمیم گیری برای تولید محصولات خود بود، می گوید: تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار هم تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود و هم  بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند اما در شرایط قیمت گذاری تکلیفی خودروساز به هر شکلی عمل کند دچار مشکل خواهد شد و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار و سودی که خودروساز می تواند از این محل داشته باشد نصیب واسطه ها می شود.
 
وی با بیان این که هر روز که از روند قیمت گذاری تکلیفی می گذرد بر زیان خودروسازان افزوده می شود، تصریح می کند: تمام تسهیلاتی که به خودروسازان ارایه می شود یارانه ای است که خودروساز با اعمال قیمت های تکلیفی خودرو را در اختیار مشتری قرار داده و با کمبود نقدینگی مواجه شده و در نهایت ناگزیر به دریافت تسهیلات می شود.  
 
مدنی بازگشت به قیمت گذاری تکلیفی را به نفع هیچ کس نمی داند و اظهار می کند: این مدل از قیمت گذاری نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع خودروساز بلکه بازگشت به روش قیمت گذاری تکلیفی تنها منافع دلالان را به دنبال دارد . هرکس که خودرو را با قیمت غیرواقعی خریداری و در بازار آزاد به فروش می رساند جزو دلالان به شمار می روند در صورتی که با تعیین قیمت در حاشیه بازار سود به جیب خودروساز وارد می شود و می تواند با این منابع بر روی تحقیق و توسعه کار کند. 
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را دارای شکل های مختلف می داند و می گوید: در حالت نخست ظرفیت تولید و میزان تقاضا با هم برابر است در این شرایط قیمت بازار تثبیت شده و به دلیل برابری عرضه و تقاضا قیمت ثابت باقی می ماند. اما اگر خودروساز قصد فروش محصول خود با قیمت بازار را داشته باشد اما تقاضای بازار پایین تر از قیمت تعریفی خودروساز باشد یا خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت خودرو با هدف فروش همه ظرفیت تولید خود است و یا برای فروش محصولات، شرایط تعریف می کنند تا تقاضای بازار را تحریک و قیمت ها را متعادل کند.
 
وی ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز نیز سود می برد و به جای این که این سود نصیب دلالان شود به جیب خودروساز می رود و دولت بر اجرای برنامه های توسعه ای با تکیه بر این درآمد اصرار خواهد داشت زیرا از حاشیه بازار سود خوبی می برد. اما در شرایطی که تقاضای بازار بیش از ظرفیت تولید خودروساز با حاشیه بازار باشد این قیمت جای بیشتری برای افزایش دارد تا جایی که تقاضای بازار و ظرفیت تولید خودروساز با یکدیگر برابر می شود و باز هم خودروساز سود خوبی را خواهد برد و می تواند نسبت به افزایش تولید اقدام کند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دلالان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

یا امام رضا
0

با هزار بدبختی پارسال ماشین ثبت نام کردم نصفشو هنوز ندادم. حاشیه بازار بدید. من بدبخت چطور بقیه پولو بدم. انصاف نیست
10:45  1399/07/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
@ : کی گفته آبان رو هنوز تحویل ندادن؟؟ ماکه مرتب تماس میگیریم میگن دی ماه رو فاکتور میکنن
@ : سلام هممون همین مشکل و داریم متاسفانه چند ماه ماشینمون تاخیری داره
عاطفه : برای کی پیامک اطلس اومده لطفا جواب بدین؟ من میرم داخل سایت هم ساینا هم اطلس هم سهند فعاله ، اما اطلس رو پرداخت میکنم پرداخت میشه اما مینویسه پرداخت موفق نبود و اصلاحیه میزنه ،من میخوام اطلس بنویسم
مصطفی : سلام ممنون دوست عزیز که راهنمایی کاملت درباره سخا ،،،،، ولی من هنوز دعوت نامه اسفند نیومده برام میتونم از الان برم دنبال سخا که آماده باشه مشکلی نداره .....
عاطفه : سلام واقعا پیامک اطلس برای شما اومده ؟
T9 : مگه تولید داخلی نیست ؟ گمرک چیکار دارن ؟ این رو نمی فهمن میگن ماشین ساخته شده و بخاطر گمرک اجازه حمل نمیدن !!!!!! این برام قابل توجیه نیست
محسن : سلام. من با یکی از کارکنای سایپا صحبت کرده بودم عید. امروز با بالارده های سایپا حرف زده بود و راجع به چانگان بهش گفتند: انتطار این همه ثبت نام اصلا نبود و وقفه بخاطر همینه. برنامه بوده مثلا ۵هزار خودرو تا خرداد ۱۴۰۳ تحویل بدن اما مثلا ۱۵ هزار نفر ثبتنام جدید کردن و پول بلوکه کردن. و برای کسانی که پلاک فعال هم داشتن اون قضیه تخصیص خودرو لغو شد. حالا خودرو داره وارد میشه و تا چند وقت دیگه برای تمام کسایی که خورده ارسال به خودروساز پیام واریز وجه میاد ولی اون بنده خدا هم نمیدونست کی میاد و گفت ممکنه حدود ۵ درصد قیمت افزایش داشته باشه بخاطر هزینه بیمه و حمل و نقل و مالیات . ولی در کل تصمیم با خودتون نمیدونم چقدر حرفاشون درست باشه
j7 : ساعت 12 ظهر روز یکشنبه خوبه همه جمع بشیم جلوی دفتر مرکزی هر کی موافقه اعلام کنه
شاهین اتومات : پذیرش 19سخا 20 منم فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام دوستان من تحویل بهار 403 بودم امروز تکمیل وجه کردم.
تحویل 30دی : سلام راست میگه واقعاً فاکتور شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرتضی : سلام آقا رضا پیام واسه بهار کی میاد ممنون
مجید : سلام دوستان. کسی پژو207 ارتقا تحویل مرداد هست ؟؟
یوسف : سلام پنجشنبه منتظر همه دوستان هستیم.
فاطی : من خودم تارا اتومات دارم کاملا اشتباه فرمودی
علیرضا : سلام یه مکانیک تو یافت اباد هست باطریساز دوو هم هست خدای سی یلو ایران هست
میلاد سورون دوگانه اسفند : سیدتا22آقاپیمان بودفاکتورشدتوچطورموندی فاکتورنشدی خداداند
ساینا پرداخت کامل 24 دی : دی ماهی بیان ببینیم دیگه کی فاکتور شده
ساینا تبدیل به 85 تحویل فوری پذیرش 23 دی : مبارک باشه🌹🌹