اثرات واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت/ احتمال کمبود عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

 

اثرات واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت/ احتمال کمبود عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

 
در صورت تصویب سران قوا و با تصمیم کمیته خودرو از این پس سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو خواهد بود. درخواستی که فعالان این صنعت همواره به دنبال تحقق آن بوده اند اما در همین حال نظرات متفاوت دیگری در این باره وجود دارد که تاکید دارد با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت باید شاهد کاهش عرضه و همچنین کیفیت خودرو باشیم ضمن آن که احتمال افزایش دوباره قیمت ها نیز وجود خواهد داشت.
 
در حالی بر اساس تازه ترین اظهارات و تصمیمات کمیته خودرو، واگذاری تعیین قیمت خودرو تا زمان مشخص شدن سازوکار عرضه در بورس کالا بر عهده سازمان حمایت خواهد بود و اجرایی شدن این موضوع نیز در انتظار تایید سران قوا است اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با خروج شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری، وضعیت این صنعت به کجا خواهد رسید؟
 
زیاندهی میلیارد دلاری صنعت خودرو در سال های اخیر به واسطه قیمت گذاری دستوری بر کسی پوشیده نیست و خودروسازان پایه نادرست فرمول تعریف شده از سوی شورای رقابت را دلیل اصلی این روند عنوان کرده و معتقدند این شورا بدون توجه به افزایش هزینه ها تنها نسبت به درصد محدود افزایش قیمت اقدام کرده که این امر زیان صنعت خودرو را به دنبال داشته است. هرچند اعضای این شورا نظر دیگری دارند.
 
آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: هنوز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نیست و عرضه این کالا ، ماهیت بورس کالا را تغییر می دهد بنابراین به شدت با این شکل عرضه مخالف هستیم.
 
وی با طرح این پرسش که باید مشخص شود دلیل عرضه خودرو در بورس چیست؟ می افزاید: مشخص نیست هدف از عرضه خودرو در بورس کالا کاهش قیمت و یا کشف آن است این در حالیست که کشف قیمت در شرایط کنونی که خودروها مشتری خود را دارند، ضرورتی ندارد.
 
بغزیان ادامه می دهد: در شرایطی که تولید به یک سوم کاهش یافته و شرایط عادی در نحوه توزیع خودرو وجود ندارد طبیعی است که قیمت ها به این سطح فعلی برسد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که شورای رقابت در این سال ها هیچ گاه اقدام به قیمت گذاری نکرده بلکه تنها فرمول قیمت گذاری را تعیین کرده است، تصریح می کند: شورای رقابت تنها دستورالعمل و فرمول قیمت گذاری را تعریف می کند که در این فرمول قیمت تمام شده، کیفیت خودرو، بهره وری، هزینه های تولید و قیمت پیشین مدنظر قرار می گیرد.  
 
عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت با بیان این که در فرمول قیمت گذاری باید قیمت تمام شده هر خودرو در اختیار شورای رقابت قرار گیرد، تصریح می کند: در سال های گذشته خودروساز هیچ گاه نسبت به اعلام این قیمت به صورت رسمی اقدام نکرده و همواره با ارایه اسناد خود این کار را بر عهده شورای رقابت گذاشته و به اندازه ای اعداد مشکوک هزینه ای وجود دارد که فرمول شورای رقابت بر اساس بهترین حالت زمان فروش خودرو است.
 
بغزیان می افزاید: این شرایط در حالیست که به گونه ای وانمود می شود که اختیار خودروساز در دست شورای رقابت بوده و قیمت ها در حال افزایش است  در حالیکه شورای رقابت تعیین کننده نیست بلکه تنها نسبت به صدور دستوالعمل رقابتی اقدام می کند هرچند که همیشه این دستورالعمل افزایش قیمت پایین تر از درخواست خودروسازان است اما قیمتی از سوی این شورا اعلام نمی شود.
 
وی تاکید می کند: خودروساز باید کنترل هزینه های خود را در اختیار بگیرد تا با محاسبه قیمت خارج از کارخانه، عدد پایین تری به دست نیابد.
 
بغزیان با تاکید بر این که بدون شک با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت قیمت ها نه تنها در بازار کاهش نمی یابد بلکه شاهد کمبود عرضه و همچنین افزایش قیمت در بازار خواهیم بود، اظهار می کند: فرمول شورای رقابت بر اساس علمی و مزیت های صنعت خودرو تعریف شده اما ادعای خودروسازان ضرردهی با این فرمول است .
 
او یادآور می شود: در فرمول شورای رقابت کیفیت یکی از ملاک های تعیین قیمت است که با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت احتمال کاهش کیفیت نیز وجود خواهد داشت.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ali : ابجی گلم شما که دارید تحویل میگیرید خیر شامل نمیشه
امید ایکس ۵ : واسه من ۱۹ اسفند فاکتور شده ولی چطور واسه منو بارگیری نکردن ! پرسیدم میگن بارگیری نشده
حمید : سلام ابتدا وی یک در خواست داشتم موقع واریذ گفتند فقط وی چهار حالا با قیمت گرانتر معلوم نیست کی تحویل می‌دهند آن وزیر سمت داره چکار می‌کنه این که از قبلی صد پله بدتر یک خبر نگار باغیرت نیست پیگیری کنه نظارت کو مردم گناه دارند هیجکس نیست
تارا : شما هم قطعا ماشین ندارید و درک میکنید بی ماشینی سخته... واقعا درست نیست خب! الکی یکی میاد خبر خوب میگه... بابا ماشینی که قرار بوده ۳ ماهه بدن شده ۴ ماه خب واقعا سخته... درک کنیم شرایط هم رو...
احمد : آقا ماشین مدل پایین نباید فلاش کنید چون اون رسوبات دیگه حالت درزگیر گرفتن برای موتور شما وقتی فلاش کنی تمام اون رسوباتی که درز های باز شده ی موتور شمارو پوشونده رو باز کردی الان دیگه باید ببری تعمیر موتور اساسی کنی و خواهشا دیگه نرو پیش اون تعویض روغن احمقی که باید اینارو میدونست
ساینا : آخر سال که پیامک مالیاتش اومد متوجه داستان میشی.
زهرا : سلام دوستان من هم هفته چهارم بهمن بودم دیگه امیدی نداشتم ولی خدا را شکر پنجم اردیبهشت دعوت نامه صادر شد و مابقی هزینه واریز کردیم نگران نباشید امروز فردا که برای شما هم دعوت نامه با قیمت مناسبتر از کارخانه و بازار بیاد
عبدالا : خدا از تون نگزرد کلا برداری می کنید تو روز روشن هیچ کس هم خو تو وای نمی ستد هر روز یک باملوی سهم می کنید من ساینا دوگانه سوز شیش ماه نوشتم حالا شد یک سال هنوز تحویل نمی دهید هیچ کس هم پاسخگو نیست خدا پول من را گرفتید خواب هم نمی دهید
اسفند ماه ۱۴۰۱ : انشالله عزیزانتان را گرفتار کنه سایپا
اسفند ماه ۱۴۰۱ : خدا لعنت کنه بر مدیران سایپا آخرش پس میدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : در جواب دوستمون که گفت پلاک شدن پیام میاد یا نه دوست عزیز پلیس من نصب کن پروفایل نگاه کن بروز کن هر وقت میخای چک کنی پروفایلت همون آدمک سمت چپ
اراد : قیمت چند زده
محمد : چرا الکی حرف میزنی خداشاهده الان زنگ زدم شرکت گفت اخراین ماه یا اویل خردادماه میاد دعوت نامه واین از قیمتش پرسیدم گفت که قمیتش اسفند پارسال هرچی بود همونه
پارس سفارشی 4714 : اومده راسته
یوونتوس : آدمی بس بی صفت میباشی نافم روی پیشانیتان لطفا دیگه نظر ندهید
اصغر : دوگانه سوز منتظرنباشن چون قطعه ندارن به تحریم ها خورده، یاتبدیل کنید یا بشینید نگاه کنید
پارس سفارشی 4724 : 4722و 4723 و 4724 جز اخرین بخشنامه ها هست احتمالا تا اخر این ماه فراخوان بدن
پارس سفارشی 4724 : اره راسته امروز احتمالا براتون پیام واریز میاد
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد لطفا اطلاع رسانی کنید ممنونم
207 پانو : داداش برا منم بروز شده من 16 واریز کردم ولی سیستمشون 17 هستش ؟بنظرت امروز فاکتور میشیم ؟؟