راه حلی جدید برای خودرودار شدن کم درآمدها

 

راه حلی جدید برای خودرودار شدن کم درآمدها

 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که دولت باید تصمیم بگیرد که تا چه زمانی می‌خواهد این حجم از رانت گسترده را در حوزه خودرو به حال خود رها کند.
 
محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: بر اساس براوردهای ما، در حال حاضر حجم کل رانت که در صنعت خودرو کشور وجود دارد، بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و سوال فعالان بازار خودرو این است که چرا دولت هیچ برنامه‌های برای کاهش این رانت ندارد و همچنان برخی افراد با استفاده از فضای به وجود آمده، در سطوح مختلف از این رانت به نفع شخصی خود سو استفاده می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه دولت یک بار برای همیشه باید تصمیم بزرگ سپردن قیمت به حاشیه بازار را بگیرد، بیان کرد: فاصله قیمتی به وجود آمده میان اعداد رسمی کارخانه و آنچه که در بازار خرید و فروش می‌شود، باعث شده تعداد زیادی دلال در این مسیر فعالیت کنند و فضا را بر هم بریزند. در حالی که اگر قیمت به حاشیه بازار سپرده شود، دیگر سودی در خرید و فروش و معاملات این چنینی نخواهد بود و شوک‌های قیمتی که در سال‌های گذشته بارها تکرار شده، دیگر دیده نمی‌شوند.
 
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی قیمت گذاری به بازار محول می‌شود، منطق بازار خود شرایط را تعیین می‌کند. در این شرایط گران فروشی تنها به معنی از دست دادن بازار و شکست از رقیب است. از این رو در فضای رقابت امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت و از سوی دیگر با واقعی شدن نرخ‌ها، هم زیان انباشته سال‌های گذشته تکرار نمی‌شود و هم بدهی خودروسازان به قطعه سازان کاهش پیدا می‌کند.
 
 نجفی منش در پاسخ به این سوال که در صورت آزادسازی، آیا شوک ناگهانی افزایش قیمت به بازار وارد نخواهد شد؟ گفت: غیر واقعی نگه داشتن قیمت جز ایجاد فضای یک رانت گسترده هیچ دستاوردی نداشته و امروز می‌بینیم که خودروسازان نه تنها در زیان هستند که حتی توان پرداخت بدهی‌های خود را نیز ندارند. در چنین بستری، سپردن قیمت به حاشیه بازار می‌تواند گره گشا باشد و ما حتی می‌گوییم که اگر مسئولان ترس دارند، به شکل امتحانی این طرح را اجرایی کنند و اگر موفقیت آمیز نبود، بار دیگر قیمت گذاری دستوری را کلید بزنند، هرچند ما معتقدیم این شیوه قطعا نتیجه مثبت خواهد داشت.
 
وی با اشاره به این دیدگاه که آزادسازی قیمت باعث می‌شود اقشار کم درآمد از دسترسی به خودرو محروم شوند، توضیح داد: اولا شیوه فعلی نیز نتوانسته برای این اقشار خودرو فراهم کند و در طرح‌هایی مانند قرعه کشی خودرو نیز به جایی رسیده که همه برای سودآوری در آن فعالیت می‌کنند و کسی برای مصرف واقعی خودرو نمی‌خرد زیرا با یک خرید و فروش چند ده میلیون تومان سود خواهد کرد.
 
نجفی منش خاطرنشان کرد: ما اخیرا به دولت پیشنهادی داده‌ایم که در چارچوب آن، خودروساز بتواند بر اساس قیمت واقعی خود محصولش را بفروشد و اگر دولت اصرار دارد که اقشار کم درآمد صاحب خودرو شوند، رقم مابه التفاوت قیمت خودرو ساز با نرخ دستوری شورای رقابت را محاسبه کند و پس از سه سال که فرد خودرو را در اختیار خود نگه داشته باشد و مصرف شخصی می‌کرد، این پول یا کمک دولتی را به فرد بازگرداند. به این ترتیب هم زیان خودروساز متوقف می‌شود و هم اقشار کم درآمد که واقعا قصد خرید خودرو دارند از کمک دولت بهره خواهند برد.
 
از اردیبهشت سال جاری و همزمان با افزایش دوباره قیمت خودرو، شورای رقابت برای قیمت گذاری محصولات بار دیگر به این بازار ورود کرده است.
 
از اواسط پاییز و با کاهش قیمت دلار، قیمت بسیاری از خودروها نیز در بازار افت کرده است.
 

منبع

isna

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ارزان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 کرمان : ما شهرستانیم دستمون به جایی بند نیست ولی استدعا دارم تهرانی های عزیز و شهرهای نزدیک تهران خواهشا از طرف ما یکشنبه ساعت 12 تشریف ببرید و صدای ما رو هم بگوش رسانه ها برسانید. در ضمن شما هم عزیز دل دقت کن صمت هیچ دخلی به خسارت دیرکرد نداره . شرکت بم خودرو (کرمان موتور) بیخود کرده بصورت غیر قانونی قرارداد یکطرفه نوشته " طبق قانون حمایت از مصرف کننده" میزان خسارت از زمان واریز وجه تا زمان تحویل هست و فقط زمان انتظار کاری مثلا 60 روز ازش کسر میشه. حتی پنجشنبه هم روز کاری حساب میشه. . فقط هم باید دفتر خدمات قضایی شکایت کنید حتی اگر توی این انتظار قسطی خرید کردید و چک پاس شده باید به میزان خسارت اضافه کنید. باید مبلغ رو دقیق حساب کنید بانضمام هزینه دادخواست و ... و شکایت از کرمان موتور کنید.
تارا اتومات : سلام من 4فروردین بودم هنوز فاکتور نشد
سجاد اس تری مشکی : دوستانی که دلشون خوش کردن به پانزده اردیبهشت به بعد فاکتور شن همش حرفه فردا زنگ بزنید میگن نیمه اول خرداد خواهشا فردا همگی بیایید پشت گوش نندازید
بنیامین : ۲۸بهمن NOفاکتور پس کی ‌‌ توهم مارادیوانه کردی با این تیبا وکوییک ول ما کو اطلس فقط
حمید : سلام داداشم ماشین زیر پاتو بفروش بریز حساب یه وسیله ارزون قیمت بخر که بی ماشین نمونی البته ماشین سالم بخر که برای فروختن دچار مشکل نشی شما 170 میلیون برای ساینا مریزی حساب بقیه اش قیمت روز هست خدا بزرگه تلاش کنی ساینا خشک داری ن مدل 99 بعدش 100 سود کم یا زیاد برات داره ضرراتو جبران میکنه این نظر شخصی منه
چانگان : سلام مال منم ارسال به خودروساز خورده اویل بهار که زنگ زدم سایپا گفت اسم هست عمر پلاک پرایدم بالای ۵سال بود که فروختمش بخاطر ارسال به خودروساز ولی سایپا حالا میگه پلاک فعال داری تعلق نمیگره اون موقع که پول بلوکه کردم آقای ضیغمی گفت پلاک فعال به شرط بالای ۴۸ماه ازعمر پلاک بلامانع است حالا دوستان تکلیف چی ممنونم اگه راهنمایم کنید
شهریار : با عرض سلام و درود دوستان عزیز و گرامی لطفا شایعه پراکنی نکنید هنوز مونده تا زمستان مگ کسی گفته که ماشین شمارو نمیدیم دارید خودتونو ناراحت میکنید انشالا تابستون پیامک برای پرداخت وجه میاد نگران نباشید لطفاً لطفاً شایعه پراکنی نکنید با تشکر.
سعید8 : این سامانه خودرو با مردم چکار کرد؟! 😃
محمود : تولیدحتی ازفروشم بیشترفقط منتظرافزایش قیمت هستن تافاکتورکنند تولیدانبوه اطلس از برج 12 پارسال شروع شده وماهی 15 هزارتولیدمیشه الانم همش به بهانه یک قطعه امبارتا مجوزافزایش قیمت بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سورنا سلام 16 خرداد تا25 خرداد تحویل میدن
29 اسفند : دوستان امشب که می خوابید دعا بکنید فردا وپس فردا تکمیل وجه 16 و17 دی تبدیل به 21 فاکتوربشود واقعا دیگه تحمل نداریم اوناییکه دعا می کنن علامت بزن
رضا : سلام دی ماهی همه تکمیل وجه کردن فکر نکنم بهمنی کسی مونده باشه که تکمیل وجه نکرده باشه دی ماهی 20 روز بعد ماشین میگیرن شما هنوز داری میگی که تکمیل وجه کردن یا نه
رضا : سلام غزاله جان هیچکی پاسوخگو نیست با شرکت تماس میگیری
هوسانگ نیانگ : جومونگ رفته گل بچینه😀😀
ایمان : از بند پ استفاده شده
محمد : کلا کارشناسان ایران خودرو تو آذر ماه گیر کردن، یا میگن فعلا داره آذر 1402 فاکتور میشه، یا میگن ماشین شما آذر 1403 میخواد فاکتور بشه.
فرشاد : کجا مهلت مشخص کردند که ما ندیدیم ؟؟؟
تاراز : 😃😃😃😃😃 قالیباف مونده که ما زنگ بزنیم و جواب بده
سورنا : چه جوری فهمیدی فاکتور شدی