تحقق اهداف سند ۲۵ ساله با مدیریت شرایط سرمایه گذاری

 

تحقق اهداف سند ۲۵ ساله با مدیریت شرایط سرمایه گذاری

 
سه بند خودرویی در سند همکاری ایران و چین که از جمله ضعف های صنعت خودرو به شمار می رود در حالی پیش بینی شده که کارشناسان این صنعت معتقدند با تکیه بر طراحی پلتفرم های مشترک می توان صنعت خودرو را به روزهای بهتری هدایت کرد.
 
سند جامع همکاری ایران و چین در نهایت در حالی در نیمه عید به امضا رسید که بخشی از این سند به صنعت خودرو و افزایش ارتباط میان خودروسازان ایرانی با چینی مرتبط است. بر اساس این سند همکاری بین شرکت‌های خودروساز دو کشور به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک جهت عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث، مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز ایرانی از قبیل اشتراک گذاری دانش‌های فنی در زمینه ایجاد پلتفرم‌های مشترک و طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو و صنایع مرتبط با تمرکز براستفاده از فناوری انرژی تجدید پذیر از جمله بندهایی است که ارتباط خودروسازان ایرانی با چینی ها را تقویت خواهد کرد.
 
کارشناسان این حوزه این فرصت را برای توسعه پلتفرم های مشترک و ورود به خودروهای برقی مناسب عنوان کرده و تحقق بندهای پیش بینی شده را منوط به مدیریت شرایط و ایجاد ثبات سرمایه گذاری از سوی مدیران ایرانی می دانند.
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که آن چه در سال های گذشته در همکاری با چینی ها محقق شده با آن چه که در این قرارداد تعیین شده ، متفاوت است، می گوید: در زمان های گذشته چینی ها همزمان با دور نخست تحریم ها در سال های 90 و 91 وارد بازار ایران شدند و در آن سال ها درصد کمی از بازار در اختیار چینی ها بود اما پس از برجام خودروسازان چینی با قدرت و شدت بیشتری وارد بازار ایران شدند.
 
وی می افزاید: در همین حال خودروسازانی که پیش از این سال ها در بازار ایران به ویژه در بخش خصوصی فعالیت داشته اند جان تازه ای گرفته و با تدوین استراتژی نسبت به افزایش سهم خود از بازار اقدام کردند اما بر اساس این سند همکاری، فضای جدیدی ایجاد شده و چینی ها درصد بیشتری از سهم بازار را در اختیار خواهند گرفت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که یکی از راه های افزایش سهم بازار وارد شدن به پروژه های مشترک ، قطعه سازی و تعریف پروژه هایی برای منفعت رساندن به شریک مقابل است بنابراین به نظر می رسد استراتژی تعریف شده در این سند متفاوت تر از همکاری های گذشته خواهد بود.
 
صدرایی با بیان این که به نظر می رسد این سند فرصت خوبی برای تعریف پلتفرم های مشترک و استفاده از توانمندی و دانش چینی ها در این زمینه است، تصریح می کند: در عین حال توسعه خودروهای برقی می تواند از اولویت های همکاری با خودروسازان چینی باشد. این در حالیست که به دلیل تنوع بالای تولید خودرو در چین که از خودروهای اقتصادی تا خودروهای لوکس را شامل می شود می توان بر روی تمام سگمنت ها همکاری ایران با چینی ها در قالب یک سند همکاری پوشش داده شود. 
 
وی ادامه می دهد: استراتژی جدید چینی ها برای همکاری با ایران و توسعه آن و همچنین افزایش سهم بازار متفاوت از روند همکاری های گذشته خواهد بود این در حالیست که پیش از این حضور چینی ها در ایران در قالب مونتاژکاری و یا همکاری با شرکت های دولتی بوده که به دلیل تحریم ها ناگزیر به خروج از ایران شدند اما این بار شرایط متفاوت خواهد بود و ثباتی را به لحاظ حضور و همچنین ارزش سرمایه گذاری شاهد خواهیم بود که در صورت حرکت در راه درست می تواند پرقدرت تر از گذدشته در بازار ایران حضور داشته باشد.
 
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اثرات این سند همکاری در یک تا دو سال آینده بر صنعت خودرو اظهار می کند: در فاصله یک تا دو سال آینده می توان نسبت طراحی خودروهای مشترک و یا پلتفرم های مشترک با هدف صادرات خودرو از ایران و یا طراحی پلتفرم هایی برای بازار ایران اقدام کرد در این میان تغییر خودروهای چینی متناسب با بازار ایران نیز می تواند یکی از گزینه های همکاری باشد.
 
صدرایی با اشاره به امکان ساخت چندین مدل خودرو بر روی یک پلتفرم می گوید: در صورت اجرایی شدن این سند می توان تا دو سال آینده شاهد تولید مشترک خودرو میان چینی ها با بخش دولتی و عرضه آن به بازار باشیم. بخش خصوصی نیز می تواند نسبت به تولید خودروهایی با کلاس بالاتر اقدام کرده و آن را روانه بازار کند.
 
وی یادآور می شود: این که این سند تا چه اندازه واقعی بوده و جنبه عملیاتی داشته باشد بستگی به ایجاد شرایط از سوی ایران دارد و این که شرایط برای چینی ها به گونه ای فراهم شود که حاضر به قبول ریسک سرمایه گذاری در ایران شوند بسیار حایز اهمیت است. بدون شک ایران کشور پرریسکی برای سرمایه گذاری به شمار می رود و حتی در صورت برجام نیز مشخص نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد بنابراین بخشی از این سند به ایرانی ها مرتبط می شود که تا چه اندازه قادر به ایجاد ثبات و فراهم کردن شرایط جذاب سرمایه گذاری برای چینی ها خواهند بود.

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سرمایه گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آمنه : پیش فروش 2 مرحله پول واریز کردم تکمیل وجه 16 اسفند طرح ویژه نادران جوانی جعمیت قرار بود 30 روزه خودرور بدن هنوز فاکتور نشده
رسول : ممنونم اقا محمدجواد
پذیرش 11 بهمن فوری : مابه‌التفاوت رو چند فروردین ب حساب ریختین؟ سخا چی؟
پذیرش 11 بهمن فوری : پیش فروش یا فوری نا مفهومه داداش .
ساندرو اتوماتیک : خدا رو شکر عزیزان این حداقل رقم کارشناسی هست. دادگستری سایر مناطق تهران و شهرستان ها رقم تا بالای 2 میلیارد هم ارزشیابی و پرداخت شد.
هاکان شاهانی : با سلام به نظرم سایپا مصوبه رو رعایت نکرده طبق مصوبه باید مبلغی که از قبل به عنوان پیش پرداخت اخذ شده افزایش قیمت شامل نمیشه و نصف بعدی که به همراه دعوت نامه میاد افزایش قیمت قابل قبوله
207 کد 60019 : از دوستان سقف فلز با موعد دی ماه کسی فاکتور شده؟
کریم : چونه بزن خیلیه
ایمان : چطور شکایت کردید
حسن : نه عزیزم باتوطئه زندگی نمیکنم بلکه سعی میکنم بافکرومنطق وباهوش به قضایا نگاه کنم!!سعی میکنم به راحتی به کسی که یه کاری انجام مبده بدون منافع مالی یخرده روش تحقیق کنم تاحقیقت رومتوجه بشم