فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 

فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند

 
کارلوس ساینز، راننده تیم فرمول یک فراری، در ویدیویی که این تیم در یوتیوب منتشر کرده است، اطلاعاتی از غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ در خودروی فراری SF1000 ارائه می‌دهد.
 
کارلوس ساینز جونیور برای فصل ۲۰۲۱ به تیم فرمول یک فراری پیوست و هم‌اکنون در جدول رانندگان در رتبه‌ی هفتم ایستاده است. در فصل جاری، ساینز به همراه چارلز لکلرک مسیر سختی را برای رقابت با تیم‌های مرسدس و ردبول پیش رو دارد. 
 
به گزارش Carscoops، غربیلک فرمان خودروهای فرمول یک از گذشته تاکنون پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده‌ است. فرمان خودروهای تیم‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد؛ اما برخی موارد در آن‌ها مشترک هستند و هر راننده‌ای، چیزهای زیادی برای یادگیری نیاز دارد؛ حتی اگر این راننده، فردی حرفه‌‌ای مانند کارلوس ساینز باشد. تیم فراری ویدیویی در حساب یوتیوب خود منتشر کرده که در آن کارلوس ساینز اطلاعاتی که در تعطیلات زمستانی آموخته است، برای طرفداران توضیح می‌‌دهد.
 
طی سال‌ها فرمان خودروهای F1 پیچیده‌‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند؛ تا جایی که ساینز تخمین می‌زند فرمان خودروی فراری هزاران عملکرد در تعداد بسیار زیادی از دکمه‌ها و سوئیچ‌ها داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که درک وظیفه‌‌ی هر دکمه خیلی دشوار است.
 
فرمان خودروهای فرمول یک چگونه کار می‌کند
 
به‌عنوان مثال، دکمه سبزرنگ و بزرگ N در سمت چپ بالای غربیلک فرمان وجود دارد. این دکمه دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که شما انتظار دارید و دنده خودرو را خلاص می‌کند؛ به عبارت دیگر همان کاری که هنگام گذاشتن پا روی پدال کلاچ و کشیدن اهرم تعویض دنده به سمت وسط در خودروهای معمولی انجام ‌می‌دهید و باعث کند شدن آرام سرعت خودرو تا توقف می‌شود، این دکمه نیز چنین کاری انجام می‌دهد و در حقیقت توقف کامل خودرو را آسان می‌کند. در کنار آن دکمه تأیید پیت‌استاپ با علامت «PC» وجود دارد که راننده تأیید می‌کند صحبت مدیر یا مهندس تیم را برای پیت‌استاپ شنیده است.
 
سپس حالت‌‌های معروف پیشرانه وجود دارد. این دکمه که فراری توجه ویژه‌ای به آن می‌کند، دارای حالت‌‌های ساده مانند «race» و «box» و همچنین فشار آوردن روی خودروهای جلویی است. این حالت‌ها، تنظیم پیشرانه را تغییر می‌‌دهند تا برای شرایط خاصی از مسابقه حفظ یا به حالت دیگری تغییر داده شود.
 
فراری همچنین دکمه‌ای برای قدرت پیشرانه اضافه کرده است، اگرچه کار کردن با آن خیلی ساده به نظر نمی‌رسد. هرچه عدد این دکمه به ۱ نزدیک‌‌تر شود، قدرت بیشتری از پیشرانه خارج خواهد شد و در دسترس قرار می‌گیرد. در عمل، پیشرانه تمایل بیشتری به حالت میانه و عملکرد محافظه‌کارانه دارد، درحالی‌که در مرحله تعیین خط راننده می‌تواند از حداکثر قدرت استفاده کند.
 
در پایین غربیلک فرمان، صفحه‌ای وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد تا ساییدگی لاستیک را مشاهده کند. هرکسی که دوره مدرن رقابت‌های فرمول ۱ را تماشا کرده باشد، می‌داند که این صفحه از چه اهمیتی برخوردار است، اگرچه رانندگان هنوز هم دوست دارند از طریق رادیو (دکمه دیگری در سمت چپ بالای فرمان) از وضعیت لاستیک خود به تیم شکایت کنند.
 
 
همچنین صفحات مختلفی برای دیفرانسیل (هر یک برای ورودی پیچ و وسط پیچ)، ترمز موتوری و استفاده از باتری، کلیدی برای مشخص کردن نوع لاستیک مورد استفاده، دکمه‌ای برای استراتژی کلاچ، دکمه دیگری برای ترمز و دکمه‌های دیگری در کنار آن برای عملکردهای مختلف وجود دارد. 
 
ساینز  در پایان خاطرنشان میک‌ند که اگرچه ویدئو کمی پیچیده شده است، یادگیری آن عملکرد هر قسمت در طول زمان برای رانندگان آسان می‌شود. به هر حال، مسابقات فرمول یک خط مقدم انواع فناوری‌ها در دنیای خودرو به شمار می‌رود و وجود چنین مواردی در خودروهای تیم‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فرمول یک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟
سورن دوگانه : سلام من تکمیل وجه 23 آذرهستم ولی هنوزم فاکتور نشدم
پرهام : سلام ما که خرداد 1402واریز داشتیم چقد دیگه باید بدیم
سورن جدید موعد تحویل 14فروردین : تاریخش عوض میشه،
سورن دوگانه دیماه تبدیل 207 : سلام 19هم تبدیل زدم امروز حمل به نمایندگی تیک خورد24رم پلاک شد
شهید🍂 : سلام به همه ببخشید امروز نشد اصلا سر بزنم اینجا. فردا مجدد در خدمتم.