افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان

 

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان

 

نارضایتی از خودروسازان ایرانی آنقدر در سال‌های گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمی‌کنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. عمده بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی در سا‌ل‌های گذشته را کشورهای همسایه و دوست، از جمله عراق و سوریه تشکیل داده اند اما بر اساس آمار گمرک در طی یکی دوسال اخیر به غیر از عراق و سوریه خودروهای ایرانی رهسپار کشورهای دیگری نیز شده‌اند.

 

ایران خودرو و سایپا در برهه‌ای از زمان، توانسته بودند پا به بازارهای استراتژیکی همچون اوکراین و روسیه بگذارند. اما متاسفانه بی تدبیری و عدم برنامه ریزی سبب از دست رفتن این بازارهای مهم شد. با این وجود، تلاش‌هایی برای حضور دوباره در بازارهای هدف صورت گرفته است. برای بررسی مقاصد صادراتی خودروهای ایرانی، خبرگزاری ایسنا گزارشی از آمار گمرک کشور تهیه کرده که خواندن آن، خالی از لطف نیست.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

 
 

 

صادرات خودرو
 

 

ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگ‌کنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است.

پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است. صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است.

از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز ۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است.

با این وجود تاکنون خودروسازان شفاف سازی چندانی در مورد انتشار این آمار ارایه نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که در برخی موارد صادرات خودروها به کشورهایی نظیر اسپانیا به منظور گذراندن مراحل تست و آزمایش های تصادف ارسال شده باشند.

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

در صورت‌های مالی خودروسازان مشخص نشده که خودروها و قطعات آنها به چه کشورهایی رفته، با این حال به نظر می‌رسد مانند گذشته، بازار عراق مقصد اصلی خودروهای صادراتی بوده است. قطعات منفصله نیز یا راهی سایت‌های خارجی خودروسازان شده‌اند  یا در قالب خدمات پس از فروش در لیست صادرات قرار گرفته‌اند.

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد غالب صادرات آنها در سال گذشته را قطعات شامل CKD و SKD تشکیل می‌دهند. بر این اساس، تقریبا ۸۷ درصد از رقم کل صادرات سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته، قطعات منفصله بوده ، بنابراین سهم خودرو کامل تنها ۱۳ درصد (۴۱۸ دستگاه) است.

این موضوع نشان می‌دهد خودروهای داخلی اقبال چندانی در بازارهای خارجی ندارند. مسائلی مانند کیفیت نه چندان مناسب، قیمت بالا و ضعف خدمات پس از فروش چالش‌های اصلی خودروسازی ایران در حوزه صادرات به شمار می‌روند.

در گذشته خودروهای ایرانی بازار صادراتی بهتری داشتند و کشورهایی مانند، سوریه، بلاروس، آذربایجان و حتی روسیه از محصولات صنعت خودرو کشور استقبال می‌کردند. با این حال خودروسازان اقدامات لازم برای تثبیت و بهبود جایگاه صادراتی خود در این بازارها را انجام ندادند تا در نهایت آنها را یک به یک از دست بدهند.

به نظر می‌رسد تا سه چالش کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حل نشود، معضل صادرات در خودروسازی کشور برقرار خواهد بود. این در حالی است موقعیت جغرافیایی ایران توان پوشش بخشی از بازارهای خودرو منطقه را ایجاد کرده و درست به همین دلیل، برخی شرکت‌های خارجی طی سال‌های گذشته قصد داشته‌اند ایران را به هاب صادراتی خود (در منطقه) تبدیل کنند.

از جمله این شرکت‌ها، رنو فرانسه است که در دوران پسابرجام، تبدیل ایران به هاب صادرات منطقه را در برنامه‌های خود جای داده بود. پیش‌ترها نیز فولکس واگن آلمان برنامه‌ ریزی کرده بود که از ایران به عنوان پایگاهی برای صادرات محصولاتش به کشورهای اطراف استفاده کند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر فضا برای فعالیت مستقل خودروسازان خارجی فراهم شود، می‌توان ایران را به کشور صادرکننده خودرو تبدیل کرد و الزامی نیست که حتما خودروهایی با برند و نام داخلی، صادر شوند.

در بحث صادرات، مهم ارزش افزوده و ارز آوری آن است که اگر شرایط برای حضور مستقل خارجی‌ها فراهم شود، می‌توان به این هدف دست یافت. در صورت احیای برجام و لغو تحریم، زمینه برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران فراهم می‌شود و آنگاه می‌توان روی صادرات محصولات آنها که در داخل کشور تولید می‌شوند، حساب باز کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدوی : سلام دوستان برای شاهین اتومات به ۱۱۳ شکایت کنید
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
محمد : با سلام وسپاس ، لطفا هر کسی تحویل گرفت یک پیام به این گروه بده ، لطفا تا تحویل گرفتید نروید و پشت سرتان را نگاه نکنید، یک عده چشم انتظارند
علی : من فکرامو کردم دیدم واسه سایپا کاری نداره راحت هر کی زنگ میزنه بگه آقا تموم شده ماشینی وجود نداره ما به اندازه که داشتیم دادیم،مگه کاری داره واسش ،نه اینکه بیاد روزی حداقل هزارتا تماس تلفنی رو جواب بده و بگه داخل لیست هستید منتظر پیامک باشید،غیر درگیری چی واسش داره،قشنگ می‌تونه یه کلمه بگه تمام شده و ماشینی وجود نداره،خیال خودشو راحت کنه ،این کار رو نمیکنه چون خودش فراخوان داده تازه اومده تمدیدش کرده،وطبق اون قرارداد و برنامه ای که خودش داشته داره کاراسو انجام میده ،پس الکی نگران نباشید چطور رک و راست اعلام کرده عدم تخصیص به خیلی ها،ولی واسه کسایی که ارسال به خودرساز زده ماشین رو هم تحویل میده،هنوز هم امیدوار به خبر ارسال پیامک تا آخر اردیبهشت هستم ،چون تکمیل وجهی های قبل دیگه تا هفت خرداد و دوازده خرداد سه ماهسون تکمیل میشه وباید ماشین تحویلشون بشه والا سایپا باید روز شمار بهشون سود پرداخت کنه که مبلغ وحشتناکی میشه ،پس خیالتون راحت ،بیشتر تکمیل وجهی های اسفند از مرحله پلاک گذاری دیگه گذشتن و مونده واسه فاکتور وتحویل ،کاری نمونده دیگه ،حالا نوبت تکمیل وجه بقیه است
علی : دوستان مطمین باشین همینطور که واسه بقیه پیامک رفته و طبق برنامه خودشون پیامک دادن انشالله نوبت به کسایی که ارسال به خودرساز شدن میرسه ،واسه اونا هم که روزی شاید هزار نفر زنگ میزنه بهشون اگه یه درصد تهش چیزی نبود واسه راحتی خودشون هم که شده می‌گفتند تمام دیگه خبری نیست ،وقتی میگن تو لیست هستید و منتظر پیامک باشید مطمینما داره یه برنامه ای که حداقل مطابق روش اونهاست رو طی می‌کنه ،امیدوارم از اواخر اردیبهشت این پیامک به دست همه عزیزان برسه
X5 اسفند : چه ماهی پول ریختین ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شاید این شنبه بیایدشاید : سلام کارت طلایی نگیربیمه بدنه بهتره حداقل سال به سال تخفیف میگیری چون بعدازدوسال باید دوباره بیمه بدنه کنی کارت طلایی بدردنمیخوره مثل گارانتیشونه
حسین : سورن موتور جدید.تکمیل وجه 13 دی موعد تحویل 14 فروردین.فاکتور نشده.عزیزان به خودتون زحمت ندین.از اونجایی که تو این مملکت هرکی به فکر جیب خودشه.دزدان ویرانخودرو هم علنی دزدی میکنن.از اونجایی که پارس براشون بیشتر سود داره.کلآ سورن پلاس رو منتفی کردن و قطره چکانی تولید میکنند که دهن ماها رو ببندن
سورن دوگانه دیماه : سورن پلاس دوگانه دی ماه همه فاکتو شدن
X22 : سلام خواهشاً یه نفر یه خبر امیدوار کننده از ایکس 22 بده
گلناز دوگانه : کسی میدونه سفید شیری چه رنگی مگه سفید نیست چون من رنگ سفیدو انتخاب کنم ولی نوشته سفید شیری تو فاکتور
ساینا : هریک لایک یک لعنت بر سایپا
وحید ساینا دوگانه هفته چهارم اسفند : دعوتنامه اسفند نیامد،نیامد،
تربت حیدریه : دوستان، اگه قیمت کارت طلایی ایران خودرو کسی میدونه، بزاره
حمید آریزو 5 اف ال : سلام مجدد خدمت همه نمیدونم چرا اقا فرشید و الوند بیشتر جواب دوستان 22 رو میدن. من چندین بار پیام دادم. بزرگوارا اگر جواب بدن ممنون میشم. اریزو 5 اف ال قرار داد 27 دی تایید نهایی برج 12 همه مراحل طی شده فقط تحویل خواستم ببینم کی میشه مجوز خروج؟
دوگانه تبدیلی207 : سلام دوستان بعد تحویل خودرو سود تاخیر کی میدن؟؟