آیا زباله‌‌های صنعت کاغذسازی منفعتی برای دنیای خودرو دارد؟

 

آیا زباله‌‌های صنعت کاغذسازی منفعتی برای دنیای خودرو دارد؟

 
صدمیلیون تن لیگنین موجود در طبیعت که سالانه به‌عنوان محصول جانبی صنعت کاغذسازی تولید می‌شود، می‌تواند به عرضه خودروهای الکتریکی سبک‌تر و ارزان‌تر و با ظرفیت پیمایش طولانی‌تر منجر شود.
 
در دو دهه گذشته، تحلیلگران صنعت تلاش کرده‌اند از‌طریق «نقشه‌های راه فناوری» روند آینده پیشرانه جایگزین را پیش‌بینی کنند. به‌گزارش اتوکار، بیشتر این نقشه‌های راه مشابه بودند و پیش‌بینی می‌کردند خودروهای الکتریکی باتری‌خور در شهرها زیاد شده است و رشد خودروهای هیبریدی سرانجام در آینده مدتی جایش را به وسایل نقلیه پیل سوختی هیدروژنی به‌عنوان گزینه‌ای با ظرفیت پیمایش بیشتر خواهد داد.
 
انتظارات تحلیلگران چندان دور از دسترس نبودند، با این تفاوت که خودروهای برقی مجهز به باتری (BEV) بیش از حد انتظارات هستند؛ اما قسمت آخر هنوز مشخص نشده است و این احتمال وجود دارد که در گوشه‌و‌کنار پیشرفت بزرگی وجود داشته باشد: فناوری تجدیدپذیر، پایدار، بدون کربن و بدون دردسر درمقایسه‌با سایر فناوری‌های دیگر.
 
تاکنون، بحث بیشتر روی این متمرکز بود که کدام فناوری ممکن است وجود داشته باشد؛ اما اگر چنین فناوری موجود و امکانات واقعی در مؤثرتر و مقرون‌به‌صرفه‌ترکردن آن دراختیار باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟‌ حتی اگر پا را فراتر بگذاریم و بگوییم کشف مواد جدید و استفاده‌های جدید از آن‌ها می‌تواند در صنعت مفید باشد، چه می‌شود؟ معلوم است و می‌دانیم باتری‌های حالت جامد مبتنی‌بر فناوری جدید مواد در حال تغییر زمین بازی هستند و به‌احتمال زیاد در چند سال آینده مفیدتر از گذشته ظاهر می‌شوند؛ اما چه چیز دیگری وجود دارد؟
 
 
سال گذشته، خبری در نشریه اتوکار درباره توسعه چهارچوب‌های فلزی‌آلی به‌وسیله مؤسسه فناوری ماساچوست و لامبورگینی برای استفاده در اَبَرخازن‌ها به‌منظور افزایش تراکم انرژی منتشر شد. اگر این فناوری به‌خوبی کار کند، نتیجه می‌تواند اتصال بین اَبَرخازن و باتری باشد تا شارژ و تخلیه آن بسیار سریع‌تر از باتری‌های معمولی انجام و ظرفیت پیمایش مناسبی نیز فراهم شود.
 
 
لیگنین یکی از محصولات جانبی صنعت کاغذ است و سالانه دَه‌ها‌میلیون تن از آن تولید می‌شود که بیشترش برای تولید انرژی می‌سوزد. در زیستگاه طبیعی خود، لیگنین فضاهای بین دیواره سلولی گیاهان را اشغال می‌کند و به‌عنوان آنچه گیاه را «چوبی» و در‌برابر آفات و هوا مقاوم می‌کند، توصیف شده است. لیگنین استفاده‌‌های بالقوه بسیاری دارد. برای مثال، به‌عنوان یکی از فراوان‌ترین پلیمرهای موجود در کره زمین تجدیدپذیر است و علاقه به آن در طیف وسیعی از حوزه‌های مربوط به خودرو افزایش می‌یابد.
 
اَبَرخازن‌های مبتنی‌بر کربن امروزه گران‌قیمت هستند؛ اما اخیرا دانشمندان کالج امپریال لندن دریافته‌اند که از لیگنین برای جایگزینی کربن بر‌پایه گرافن می‌‌توانند بهره ببرند که در اَبَرخازن‌ها استفاده می‌شود. مواد مشتق‌شده از لیگنین می‌توانند انرژی الکتریکی بیشتری را درمقایسه‌با اجزای پایه کربن برای حجم معینی ذخیره کنند و ارزان‌تر نیز هستند.
 
شرکت فنلاندی Stora Enso در حال تولید آزمایشی به‌منظور جایگزینی گرافیت پایدار برای آندهای باتری لیتیوم یون ساخته‌شده از لیگنین است. ظرفیت پیمایش و کارایی ‌آن‌ها به‌اندازه کاهش وزن در ذخیره انرژی و توانشان است. Stora Enso با تولیدکننده فیبر Cordenka همکاری می‌کند تا فیبر‌کربن را از لیگنین تجدیدپذیر به‌جای مواد اولیه موجود در روغن (پلی اكریلونیتریل) موجود در روغن تولید كند.
 
همچنین، به‌عنوان بخشی از پروژه چهار‌ساله Libre که در سال ۲۰۲۰ به‌پایان رسید، دانشمندان مؤسسه تحقیقات نساجی و فیبر آلمان (DITF) با موفقیت از لیگنین به‌عنوان ماده اولیه پایدار استفاده کردند تا به‌طور چشمگیری هزینه تولید فیبر‌کربن را کاهش دهند. به‌نظر می‌رسد انگیزه برای کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی شوق عظیمی در یافتن روش‌های ابتکاری استفاده از مواد پایدار ایجاد کرده است که از چند سال پیش، هیچ فردی نمی‌‌توانست آن را پیش‌بینی کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاغذسازی صنعتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خیلی پستی تو رای دادن وظیفه همه است چه ربطی داره به سایپا آشغال ساز
محمد : رفتن پای صندوق رای وظیفه همه ما هست تحویل دادن به موقع ماشین وظیفه خودرو سازها
S5۲۷مهر : سلام دوستان نه شاسی شده نه خبری هست نمایندگیم که رفتم مشغول فریب کاری جدیدشون بودن مردم هم تو صف ثبت نام
تارا تحویل۱۹ خرداد : سلام ماشین ما هم رنگ سفید تحویل نوزده خرداد هنوز فاکتور نشده
تارا v1p : فک کنم ماشینها تمام نشد ما تحویل 20خرداد هستیم امروز منتظر بودیم خبری نشد تارا پلاس فروش فوری رنگ سفید
رامین s3 : مگه رنگ ماشین تو مراحل تحویل تاثیر داره؟؟مثلا من که سفید درخواست دادم دیرتر میدن؟
محسن : .....سلام مجدد ،،،،،،،،، مبارکتون باشه ،،،،،،،،،، من تکمیل وجه دوگانه ۹ بهمن هستم با موعد تحویل اسفند ۱۴۰۲ ،،، ، هیچ خبری نیست جز اینکه یکبار تبدیل به ۲۰۷ اومده و انجام ندادم . . . ولی آخرش نگفتی تکمیل وجه شما چه تاریخی بود ؟ ،،،،،،،،، چون بر اساس تکمیل وجه ، ماشین فاکتور می شود ..
S5 شهریور-تهران : سلام حضوری هم فایده ای نداره من چند بار رفتم پیش هر کدوم میری یک حرفی میزنن. حداقل با هم هماهنگ هم نیستن که دروغشون یکی باشه.
تارا اسفند : سلام بر دوستان عزیز ظاهرا چندروزی هست از ماشین کسی فاکتور نمیشه کسی علتش رو میدونه؟
تارا : فاکتور 15 خرداد هنوز پلاک نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : سلام کولرم روشن میکنم باد نمیزنه
شکیبا : آقا لطفاً کسی می‌تونه راهنمایی کنه من فاکتور شدم الان کجا میتونم ببینم پلاک نشسته یا نه ممنون آقای بهاری عزیز
دوگانه دی : سلام وقت بخیر من تازه مدارک ماشینو گرفتم طرح یکپارچه مرحله دوم بودم، نمایندگی سند ماشینو بهم داد و رفتم پست فقط کارت خودرو تو پاکت نامه پست بود، پس برگه سبز چی؟ مگه به طرح یکپارچه ها برگه سبز نمیدن؟ یکی دوستانم مبعث بود 1401 هم سند بهش دادن هم کارت خودرو هم برگه سبز از کجا باید اقدام کنم لطفا جواب بدین
جواب : من تا حالا 2 ماشین 151 و یک کوییک فروش فوری گرفتم همه نهایتاٌ 40 تا 42 روزه از زمان پذیرش فاکتور شده
207سقففلز : نگران نباشین.کم کم تحویل میگیرید.فعلا 17دی رو دارن تکمیل میکنن و تحویل میدن.من تکمیل وجه17دی بودم.تحویل 29اسفند.10خرداد فاکتور شد و 17خرداد هم پلاک.دیروز تحویل گرفتم ماشین رو.سقف فلز هم هست.به زودی مال شماهم تحویل میدن.
طاها : آقای دوگانه خسته شما که سایپا کار میکنی از کوییک اتومات ها چه خبر؟ تولید میشه یا نه؟
آدرین : بله آقا بهرااد تو صفحات قبل یکی دو مورد نوشتن که قبلا این مشکلو داشتن که حل شده بود من در پاسخ به اون دوست عزیز نوشته بودم
رسول : یاامروزیافردادستت میرسه داش
توحید 30دی : 29آذر تکمیل وجه فاکتور شد
207 تکمیل 20 دی : بالاخره فاکتور شد.حالا بریم بسینیم معطل پلاک.سال 1403 هم که این جوری گذشت