نگاهی به بیهوده‌ترین آپشن‌ها و قابلیت‌های مدرن خودروها

 

نگاهی به بیهوده‌ترین آپشن‌ها و قابلیت‌های مدرن خودروها

 

درحالی‌که بر تعداد آپشن‌های خودروهای مدرن هر روز افزوده می‌شود، برخی از این قابلیت‌ها و آپشن‌ها بدون استفاده به نظر می‌رسند و سود چندانی برای کاربران ندارند.

وقتی صحبت از قابلیت‌های لوکس و رفاهی در خودروهای جدید می‌شود، اغلب تصوراتی در حد فیلم‌های علمی تخیلی به ذهنمان خطور می‌کند و شاید هیچ‌گاه فکر نکنیم که در میان آن‌ها قابلیت‌های بدون استفاده یا حتی بیهوده وجود داشته باشد. به گزارش Carscoops، اکنون حتی معمولی‌ترین خودروهای خانوادگی نیز اغلب با گجت‌هایی عرضه می‌شوند که یک نسل قبل، به تلفن‌ همراه مدیرعامل شرکت‌های بزرگ اختصاص داده شده بود.

اکثر این تجهیزات و قابلیت‌ها باعث می‌شوند خودروها ایمن‌تر و راحت‌تر رانندگی کنند و گاهی سرگرم‌کننده‌تر باشند؛ اما هر سیستمی نقاط ضعفی دارد که خود را در هنگام استفاده توسط کاربران نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال، سیستم نظارت بر نقطه کور دید راننده یا سیستم دوربین پشتیبان، آپشن‌ها یا قابلیت‌های کاملا بیهوده و بدون استفاده‌ای دارند که احساس بدی به سرنشینان القا می‌کنند. در این مقاله به برخی از بدترین و بیهوده‌ترین قابلیت‌ها و آپشن‌های خودروهای می‌پردازیم.

محدودکننده‌ی سرعت خودرو

آخرین باری که با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت با خودرو رانندگی کرده‌اید، کی بود؟ مگر اینکه در آلمان زندگی کنید یا به‌طور مرتب به این کشور سفر کرده باشید؛ در غیر این صورت؛ بعید است هرگز با خودرویی به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیده باشید؛ به عبارت دیگر، محدودکننده سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت که برای اکثر خودروهای ساخت اروپا نصب شده است، هرگز شما را به مرحله‌ای نمی‌رساند که بتوانید کمی سرگرمی را تجربه کنید.

جلوداشبورد خودرو رنو / Renault Speed Limiter

اما حتی در کشورهایی مانند بریتانیا که محدودیت سرعت آن ۷۰ مایل‌ بر ساعت (۱۱۳ کیلومتر بر ساعت) است و در دادگاه‌ها رانندگی با سرعت بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را ممنوع می‌کنند، علاقه‌مندان به سرعت می‌توانند با پرداخت جریمه‌ی ۱۵۵۰ پوندی (۲۱۲۰ دلار)، برای سرگرمی خود هزینه کنند. به عنوان مثال محدودیت سرعت ۱۵۵ مایل‌ بر ساعت برای خودروهایی مانند آئودی RS6 وجود دارد؛ اما در حقیقت محدودیت سرعت به‌طور کامل برداشته نشده و فقط به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است. اگر جریمه‌ی نقض محدودیت سرعت ۲۵۰ پوند باشد، شاید فکر کنید که اگر قصد داشته باشید به یکی از رویدادهای سرعت بروید، صرف کردن این هزینه برای سرگرمی کمی منطقی باشد. البته جریمه‌ی ۱۵۵۰ پوندی برای نقض محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، کمی ظالمانه به نظر می‌رسد.

سیستم‌های رانندگی خودران که واقعا خودران نیستند

وقتی واقعاً بتوانید سوار خودروی خود شوید و در حین انجام کارهای سنگین فیلم تماشا کنید، سیستم‌های خودران کاملا به واقعیت پیوسته‌اند؛ اما اکنون آن‌ها از شما می‌خواهند که بنشینید و فرمان را بگیرید و درحالی‌که آن‌ها کمتر از شما می‌توانند رانندگی کنند، باعث می‌شوند احساس کنید راننده‌ی آزمایشی بدون دستمزد هستید. آن‌ها عمدتاً برای کارهای نه‌چندان مهم مانند پیدا کردن فهرست پخش اسپاتیفای (Spotify) در هنگام رانندگی یا جستجوی موسیقی مبهمی که از ۷ سال پیش به خاطر آورده‌اید، مفید هستند.

سیستم اتوپایلوت تسلا

اما شاید احمقانه‌ترین مورد سیستم‌های خودران، بسته رانندگی کاملا خودران تسلا (FSD) است که فقط نام خودران را یدک می‌ِکشد و به‌خوبی عمل نمی‌کند. سیستم FSD اخیراً از آپشن ۱۰ هزار دلاری به اشتراک ماهانه ۹۹ دلاری تبدیل شده است؛ اما قابلیت‌های اضافه‌ی خودران به هیچ عنوان نام آن را توجیه نمی‌‌کند و به گفته‌ی مهندسان تسلا، با رانندگی خودران سال‌ها فاصله داریم.

دریچه‌های هوای قابل کنترل‌ با نمایشگر لمسی

ما تقریباً در دوره‌ی نمایشگرهای لمسی قرار گرفته‌ایم؛ ولی بیشتر آن‌ها ایده‌ای وحشتناک برای وسایل نقلیه متحرک هستند. نمایشگرهای لمسی هنگام برخورد با ترافیک بسیار عالی و بسیار مفیدتر از دکمه‌های چرخشی قدیمی برای انجام کارهایی مانند انتخاب نقطه‌ای خاص روی نقشه هستند؛ اما اجبار به وارد شدن به صفحه‌نمایش لمسی برای هدایت جریان هوای کابین در شرایطی که برای چند دهه با حرکت دادن نوار لغزنده (و بدون نیاز به برداشتن چشم از جاده) موفق به انجام آن شده‌ایم، پیشرفتی معکوس است.

حذف آپشن سیستم صوتی و تهویه خودرو

از خودروهای پورشه ۹۱۱ GT3 گرفته تا خودروهای هاچ‌بک مانند هوندا سیویک R LE مخصوص اروپا، غالباً برای کاهش وزن و سریع‌تر و چابک‌تر شدن از سیستم صوتی (HiFi) و تجهیزات تهویه مطبوع بی‌بهره هستند.

هوندا سیویک تایپ آر / Honda Civic Type R زرد رنگ

اما صرفه‌جویی ناشی از حذف این موارد تنها حدود ۱۵ کیلوگرم است. اگر صادق باشیم، بسیاری از ما حاضر نیستیم تنها به دلیل کاهش وزن خودرو از برخی امکانات بی‌بهره باشیم. از آنجا که وزن بنزین ۷۳۰ گرم به ازای هر لیتر است، می‌توانیم به‌راحتی با پر کردن نصف باک به جای پر کردن تمام آن، از وزن خودرو بکاهیم. به‌علاوه، شرط می‌بندیم که فردی با خودروی مجهز به سیستم تهویه مطبوع سریع‌تر از شخصی که در خودروی بدون تهویه قرار دارد، حرکت می‌کند؛ زیرا داخل کابین خودرو بعد از چهار دور حرکت در پیست، به مکانی غیر قابل تحمل تبدیل می‌شود.

کابین هوندا سیویک

آیا ارزش دارد صندلی‌های سطلی دوست‌داشتنی را با تعریق همیشگی خراب کنید؟ یا مجبور باشید در سفر طولانی به جای قرار دادن ایرپاد در گوش و شنیدن موسیقی مورد علاقه، با تحمل صدای پیشرانه مسیر طولانی را رانندگی کنید؟ شاید بهتر باشد به این موضوع فکر کنید که حذف کردن سیستم‌های تهویه مطبوع و رادیوپخش از خودرو می‌تواند چه لذت‌هایی را از شما سلب کند.  

کنترل شروع حرکت

احتمالاً بیهوده‌ترین و بی‌مصرف‌ترین قابلیت نسبت به سایر موارد، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو باشد؛ زیرا فقط یک‌ بار از آن برای امتحان کردن یا نشان دادن به رفیق خود استفاده می‌کنید و احتمالاً دیگر هرگز آن را تکرار نخواهید کرد. حداقل این روزها اگر فرصت استفاده از سیستم کنترل شروع حرکت را پیدا کرده‌اید، می‌توانید بگویید کمی مفید است. در روزهای اولیه عرضه‌ی این فناوری، جعبه‌دنده‌های SMG بی‌ام‌و تنها پس از چند حرکت در حالت ایستاده، بیش از حد گرم می‌شدند. به نظر می‌رسد پیش از معرفی آپشن در خودرو، باید به کاربرد آن توجه کرد.

کیت تعمیر پنچری تایر

در خودروهای مدرن که معمولا رینگ‌های بسیار بزرگی دارند، پنچری لاستیک به لطف فناوری‌های جدید کمتر شده است. معمولا پنچری به هر مقداری که باشد، کمتر افرادی پیدا می‌شوند که بتوانند یا بخواهند با استفاده از کیت‌های تعمیر پنچری تایر، مشکل را حل کنند. اکثر افراد در چنین شرایطی صندوق عقب خودرو را باز می‌کنند و به دنبال لاستیک یدکی می‌گردند و در این شرایط، بیشتر به جک و لاستیک نیاز دارند تا کیت تعمیر پنچری.

کیت تعمیر پنچری تایر خودرو

اغلب افراد ترجیح می‌دهند تعمیر پنچری لاستیک را به تعمیرگاه‌ها بسپارند و خود را از زحمت آن خلاص کنند. به همین دلیل، می‌توان کیت تعمیر پنچری لاستیک خودرو را یکی از بیهوده‌ترین آپشن‌ها در شرایط کنونی دانست. البته شاید در شرایط آف‌رود و دور از شهر، چنین کیت‌هایی کارآمد باشند.

ترمز کربن سرامیکی در خودروهای خیابانی

بسیار شبیه حذف سیستم‌های تهویه مطبوع و صوتی خودرو، ترمزهای کربن سرامیکی در خودروهای جاده‌ای بی‌مصرف هستند. البته حذف این ترمزها جرم فنربندی‌نشده‌ی خودرو را کاهش می‌دهد و عمر نسبتا بالایی نسبت به ترمزهای معمولی دارند؛ اما تا نخواهید در پیست نوربرگرینگ با سرعت بسیار بالا رانندگی کنید، نیازی به چنین ترمزهایی ندارید؛ به عبارت دیگر، ترمزهای معمولی برای استفاده‌ی اغلب کاربران مناسب هستند و خرید آن‌ها نمی‌تواند سود خیلی زیادی برای کاربر داشته باشد.  

رینگ خودرو بی ام  و / BMW

برعکس تصور خیلی از افراد، مسئولان پورشه حتی می‌گویند اگر قصد استفاده‌ی معمولی از خودروی خود دارید، باید ترمزهای استاندارد را انتخاب کنید؛ زیرا برخلاف شهرت آن‌ها، دیسک‌های کربنی در صورت فشار زیاد دچار فرسودگی می‌شوند. به گفته‌ی سخنگوی پورشه استرالیا، مخاطبان این شرکت که برای آپشن دیسک‌ ترمز کربنی تقریباً ۱۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند، اغلب افرادی هستند که از تمیز کردن چرخ‌های خودرو خوششان نمی‌آید؛ زیرا در چرخ‌های فانتزی گردوخاک ترمز ایجاد نمی‌شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , آپشن‌های خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ساینا : مرحله اول صد و چهارده و نیم مرحله تکمیل وجه صد و چهل و یک و نیم
هادی j4 خاکسری : ۲۴ اردیبهشت شاسی شده هنوز تحویل نگرفتم تهران
امیر : آماده تخصیص تا فاکتور شدن چقدر زمان میبره
تارا وی۴ : من به این نتیجه رسیدم اینا عرضه تحویل رو ندارن الکی فراخوان میدن بازار رو کنترل کن تحویل ۳۱ فروردینم تا الان هیچ خبری نیس
تارا وی ۴ : تحویل۳۱ فروردین بودم برج ۱۲ تکمیل وجه کردم تا الان هیچ خبری نیس فقط موندم چرا وقتی اینهمه تاخیر دارن فراخوان میدن که جریمه تاخیر بدن فک کنم فقط با غین فراخوانا میخان بازار رو کنترل کنن واقعا اشک ادم رو درمیارن خدا خودش....
صالح : عمو چی میرنی انقد حرص نخور به خاطر یه ماشین سکت ه میکنیا هنوز خرداد تموم نشده که سه ماه هم تاخیر بخوره
احمد : احمد هستم ببخشید من یه خاور داشتم چهار سال دست خودم بوده سندش هم بدون تعویضی بوده الان دادمش به نفر یعنی فروختم میگه پلاک روسلندرش نیست تا تعویض پلاکش کنم باید چیکار بکنم باتشکر درضمن مجدداً عرض میکنم هیچی تعویضی داخل سند نداشته و منم اصلا بدنه سیلندر رو یا موتور رو تواین مدت چهار سال تعویض نکردم
amin : من امروز فاکتور شدم فروش فوری تارا پلاس تحویل ۱۸ خرداد با دو روز تاخیر، سفید فروش فوری
amin : سلام دوستان امروز فاکتور شدم تارا پلاس سفید فروش فوری تحویل 18 خرداد با ۲روز تاخیر و هزینه تاخیر ۱ میلیون و ۱۵۸ هزار تومن
هادی : از دوستان و عزیزان کسی هست بغیر از فوق العاده بهار فصل دیگه ای رو براش زده باشه؟ مثلا فوق العاده تابستان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساسان : برج12
بهار 1403پارس : یعنی چی پیش فروش 207زدین حالا تارا براتون پیام فرستادن مگه میشه
کیان : سلام دوست عزیز زنگ بزن ایرانخودروتهران بهشون مشکلت روبگو برات پیام تبدیل وضعیت میفرستن من خودمم پیام تبدیل وضعیت برام نیومده بود زنگ زدم برام فرستادن
زهرا : سلام دوستان برام پیام اومده که اگه دوسدارم تبدبل به تارابزنم بهارم پیش فروش 207زدم چکارکنم توروخدا
دنا6دنده : سلام حدود830
آرش : ماشین من بیست فروردین پلاک شده بود امروز صبح رفتم نمایندگی گفت 17 تا ماشین مون رو دادن به باربری. الان رد شدم دیدم یه تریلی وایساده با 6 تا تیگو 8 پرومکس رو کمرش
ایکس 22 : منم تحویل سیستم 9 خرداد بود قرارداد نقدی 25 دی ماه
حمید : داداش مال منم همینطوری شد😂
رضا : دمت گرم خوش خبر باشی ایکس22 باهاشون نبود
شراره : سلام چطورباید فهمید پلاکشدیم