چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

چرا تسلا در حال طراحی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است

 

مدتی است که تسلا در حال کار روی تراشه‌هایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران خود است؛ اما دلیل این کار شرکت مذکور چیست؟

تسلا خودروی الکتریکی تولید می‌‎کند و در حال حاضر جدیدترین شرکتی است که با ساخت تراشه‌های سیلیکونی به دنبال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی است. در رویداد تبلیغاتی که ماه گذشته برگزار شد، تسلا جزئیات یک تراشه AI سفارشی به نام D1 را فاش کرد. این قطعه برای الگوریتم یادگیری ماشین سیستم خودران (Autopilot self-driving system) آموزش می‌بیند. این رویداد روی تلاش‌های تسلا در حوزه هوش مصنوعی متمرکز بود و یک مرد رقصنده به عنوان ربات انسان‌نمایی که شرکت مذکور قصد ساختش را دارد، در آن حضور داشت.

به گزارش وایرد، تسلا جدیدترین تولیدکننده تراشه‌های غیر سنتی محسوب می‌شود که سیلیکون انحصاری خود را طراحی کرده است. با توجه به افزایش اهمیت و قیمت توسعه هوش مصنوعی، سایر شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در این فناوری انجام داده‌اند، از جمله گوگل، آمازون و مایکروسافت نیز اکنون تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند.

تراشه تسلا

در این رویداد ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفت تمرکز بیشتر روی عملکرد سیستم کامپیوتری مورد استفاده برای آموزش شبکه عصبی، کلید پیشرفت در حوزه رانندگی خودکار است. وی گفت:

اگر مدلی که پیش‌تر چند روز برای آموزش آن زمان صرف می‌شد، تنها در عرض چند ساعت تمرین‌های مورد نیاز را به تمام برساند، کار بزرگی انجام شده است.

تسلا در سال ۲۰۱۹ به استفاده از سخت‌افزار انویدیا خاتمه داد و در حال حاضر تراشه‌هایی طراحی می‌کند که ورودی سنسور در خودروهای آن را تفسیر می‌کنند؛ اما ایجاد یک تراشه قوی و پیچیده مورد نیاز برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار گران‌تر و چالش‌برانگیز است.

کریس گردس، مدیر مرکز تحقیقات خودرو در استنفورد که در رویداد تسلا شرکت کرده بود، می‌گوید:

اگر فکر می‌کنید راه‌ حل پیشرفت رانندگی خودکار، آموزش یک شبکه عصبی بزرگ است، پس به استراتژی یکپارچه‌ احتیاج دارید.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از شبکه‌های عصبی برای شناسایی اجسام در جاده استفاده می‌کنند؛ اما تسلا بیشتر از دیگران به این فناوری متکی بوده و در حال کار کردن روی یک شبکه عصبی غول‌پیکر است که به‌عنوان «ترنسفورمر» شناخته می‌شود. این شبکه هم‌زمان از هشت دوربین، ورودی دریافت می‌کند.

آندره کارپاتی، رئیس بخش هوش مصنوعی تسلا، در جریان رویداد ماه آگوست گفت:

ما در حال خلق یک حیوان مصنوعی از ابتدا هستیم. ماشین را می‌توان یک حیوان تصور کرد. به‌طور مستقل حرکت می‌کند، توانایی احساس محیط را دارد و می‌تواند به‌صورت خودکار عمل کند.

دیوید کانتر، تحلیلگر تراشه در Real World Technologies، می‌گوید ایلان ماسک شرط می‌بندد با سرعت بخشیدن به روند آموزش، این شرکت می‌تواند از جدی‌ترین رقیبان خود، کروزز و ویمو نیز پیشی بگیرد.

گردس از دانشگاه استنفورد، می‌گوید استراتژی تسلا حول شبکه عصبی آن بنا شده است. بر خلاف بسیاری از شرکت‌های خودروهای خودران، تسلا از لایدار، سنسور گران‌قیمت‌تری که می‌تواند جهان را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده‌ کند، استفاده نمی‌کند. در عوض خودروهای این شرکت به تفسیر صحنه‌ها با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی برای تجزیه ورودی دوربین‌ها و رادار خود متکی هستند. این سیستم به محاسبات بیشتری نیاز دارد؛ زیرا الگوریتم آن باید به جای تکیه بر حسگرهایی که می‌توانند تصویر را مستقیماً ضبط کنند، نقشه محیط اطراف خود را از فید دوربین بازسازی کند.

تراشه تسلا

اما تسلا همچنین اطلاعات آموزشی بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های خودروسازی جمع‌آوری می‌کند. تمام خودروهای تسلا که در جاده‌ها حرکت می‌کنند و تعداد آن‌ها بیش از یک میلیون است، ویدئوهای هشت دوربین خود را به شرکت ارسال می‌کنند. تسلا می‌گوید هزار نفر را استخدام کرده است تا ویژگی‌های مختلف تصاویر ارسالی مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی جاده و دیگر موارد را برای آموزش ترنسفورمر بزرگ برچسب‌گذاری کنند. همچنین در رویداد ماه آگوست، تسلا گفت می‌تواند به‌طور خودکار انتخاب کند که کدام تصویر در برچسب‌گذاری اولویت‌بندی شود تا این فرایند کارآمدتر باشد.

گردس می‌گوید یکی از خطرات رویکرد تسلا این است که در نقطه خاصی، افزودن داده‌های بیشتر ممکن است سیستم را بهتر نکند. او می‌گوید:

آیا پیشرفت این سیستم فقط به داده‌های بیشتر مربوط می‌شود؟ یا آیا توانایی‌های شبکه‌های عصبی در سطح پایین‌تری از آنچه انتظار دارید قرار دارد؟

ظهور مدل‌های بزرگ و گران‌قیمت‌تر هوش مصنوعی نه‌تنها برخی از شرکت‌های بزرگ را ترغیب کرده است که تراشه‌های خود را توسعه بدهند، بلکه توانسته است باعث ایجاد ده‌ها استارتاپ با بودجه خوب شود که روی سیلیکون تخصصی کار می‌کنند.

در حال حاضر بازار تراشه‌های آموزشی هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا است که در ساخت تراشه بازی شهرت دارد. هنگامی که مشخص شد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن برای اجرای شبکه‌های عصبی بزرگ مناسب‌تر از واحدهای پردازشی مرکزی (CPU) در هسته رایانه‌های عمومی هستند، این شرکت روی تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی تمرکز کرد.

باید به این مسئله اشاره کرد که هوش مصنوعی همچنین باعث ایجاد تنوع در طراحی تراشه‌ها می‌شود. طراحی تراشه به‌طور معمول نیاز به تخصص و مهارت فنی عمیق دارد؛ اما یادگیری ماشین برای خودکارسازی فرایند تولید آن مؤثر بوده است. گوگل، سامسونگ و دیگران در حال ساخت تراشه‌هایی هستند که تا حدی توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

کانتر، تحلیلگر دنیای فناوری، می‌گوید سؤالات فنی در مورد تراشه‌های تخصصی تسلا باقی مانده است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر به هم متصل کرد یا نحوه تقسیم الگوریتم در تراشه‌های مختلف چگونه است. تسلا به این سؤالات پاسخ نداده است.

هوئی پنگ، استاد دانشگاه میشیگان که بر حوزه خودروهای خودران تمرکز دارد، می‌گوید در صورت موفقیت D1، ماسک می‌تواند آن را به سایر خودروسازان بفروشد. پنگ نمی‌داند رویکرد تسلا از نظر مالی یا فنی مؤثر خواهد بود یا خیر، اما یاد گرفته است که علیه ماسک شرط‌بندی نکند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

تاکنون کارهای زیادی وجود داشته‌ که همه در ابتدا گفته بودند امکان‌پذیر نیستند؛ اما آن‌ها [تسلا] در نهایت آن را انجام دادند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 تهران : داداش خیلی دلت خوش نکن به بازیاشون 3 هفته پیش به منم زنگ زدن برای اپشن از اونموقع هرچی زنگ میزنم و پیگیری میکنم میگن ماشین اومده مدارکش نیومده تحویل بدیم شنبه هم رفتم گفتم فقط فیزیکی ماشینو که میگید امده ببینم نمیخوام ببرم فقط مطمین بشم تهرانه دو ساعت و نیم پاسکاریم کردن آخرشم گفتن نمیشه نشون بدیم حالا جالبه کل قسمتهای نمایندگی اصلا قابل دیده هرچی نگاه کردم j7 سفید ندیدم یا دروغ گفتن یا جایی بغیر از نمایندگی نگه داری میشه یا اینکه چون مرتب پیگیری میکردم خواستن دلم خوش باشه ماشین رسیده
عادل : سلام دوستان از وقتی که تیک حمل خودرو برای تحویل سبز ✅میشه چند روز طول میکشه تا ماشین و تحویل بدن من ۲۱ اردبیهشت تیک خورده ولی هنوز نرسیده نمایندگی مسافت هم زیاد نیست شاید شش یا هفت ساعت راه باشه میگن ممکنه دوهفته طول بکشه دوستانی که تحویل گرفتن چقد براشون طول کشید تا ماشین و تحویل نمایندگی بدن ؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
ali : کسی از دوستان وارد مرحله فاکتور شده ؟ اگر ماشین کسی فاکتور شد اطلاع بده ممنون
امین s5 : لطفا در این کارزار شرکت کنید برای تاخیر در تحویل https://www.karzar.net/114251
شاهین اتومات : سلام دوستان روز خوش مثل اینکه روند فاکتور شدن شروع شده امروز صبح تماس گرفتم با 96550 گفتن فاکتور شده توی سیستم هم چک کردم خدارو شکر فاکتور شده بود پذیرش 18 دی ماه سخا 26 دی ماه
مسعود : سلام میگم شاهین الویت پاییز ۱۴۰۳ پارسال شهریور پیام واریز اومد اما پرداخت نکردم بنظرتون دوباره پیام واریز واسم میاد واسه شاهین
اااا : ببخشید میشه بگید منبع این خبر از کجاست؟
۲۰۷ : ۲۰۷ اتومات tu5 سقف فلز تکمیل وجه ۹اذر تحویل ۲۷ بهمن امروز فاکتور شد ۲۹ میلیون هم جریمه تاخیر زدن لطفا اگه فاکتور تمیشین حتما ۱۳۶ تماس بکیرین ثبت شکایت کنین حتما رسیدگی میکنن
حامد : ببخشید اشتباه نوشتم. تحویلی 20 دی بودم 18 اردیبهشت تو روز تولدم فاکتور شد. حدودا 4 ماه هم تاخیر خورد. 58 میلیون جریمه تاخیر. رفیق زود ننویس دروغ نگو یه درصد احتمال بده طرف اشتباه نوشته باشه
آریسان فروردین : الان از بازار بگیر خیلی به صرفه تر هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ندا رانا تکمیل وجه 17 دی : 16دی یکی دوروزه پیش فاکتور شده ولی دیگه کسی فاکتور نشده من 17 دی هستم فعلآ که خبری نیست من 21 فروردین زنگ زدم تهران گفتن 45روز دیگه فاکتور میشی
اتومات مشکی تحویل دی : سلام یکی از دوستان رنگ سفید تاریخ تکمیل وجه 26 آذر بود که گفت فاکتور شده و رنگ مشکی هم دوستی که تاریخ تکمیل وجهشون 20 آذر بود گفتن فاکتور شدن
علیرضا هژبری : دوستان من از مرحله اماده جهت تحویل پریده به مرحله حمل خودرو .درواقع مرحله صدور اسناد خاموش مونده و رد شده .این طبیعی هست؟
دی بیرجند : 27 واریز امروز فاکتور شده
207 اتومات30 دی : منم اتومات207 مشکی 26 آذر تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده، طبق پیگیری از نمایندگی به احتمال زیاد اوایل هفته آینده فاکتور میشه اگه خدا بخواد
امید : حواله یاب فاکتور 207زده هفدهمی ها کسی فاکتور شده؟؟؟
آریزو 5 : سلام خدمت دوستان آقا فرشید و الوند عزیز خبری از تخصیص شاسی آریزو 5 ندارید خواهشا جواب بدید ما هم کمی دلگرم بشیم
فروش فوری اسفند : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد اطلاع بده ممنون .
207ارتقا یافته : سلام من تبدیل کردم ب سقف شیشه ای اتومات 4دی تکمیل وجه کردم تحویل4اردیبهشت بود فعلا حتی فاکتور هم نشده زنگ زدم ب نمایندگی گفت ممکنه یکی دوماه تاخیر داشته باشه
دی ماهی : دوستان من هم باشماره تماس میگیرم و هم از قسمت پیگیری تحویل سایپا اقدام میکنم جفتش میزنه اطلاعات شما یافت نشد این طبیعیه؟؟ 29 فروردین واریز وجه داشتم ممنون میشم اگر درجریان هستید راهنمایی کنید