چرا پیشرانه تخت؟ (همه چیز درباره موتورهای باکسر)

 

چرا پیشرانه تخت؟ (همه چیز درباره موتورهای باکسر)

 

شرکت‌های پورشه و سوبارو، خودروسازانی در کشورهای مختلف با محصولات متفاوت هستند. طیف خریداران این برندها و هزینه‌ای که برای خرید می‌پردازند هم یکسان نیست اما، وجه اشتراک جالبی میان تولیدات سوبارو در ژاپن و پورشه در آلمان وجود دارد.

 

مشتریان پورشه و سوبارو در دو دنیای متفاوت زندگی می‌کنند درحالی‌که تنها نقطه اشتراکشان، رانندگی با خودروی مجهز به پیشرانه تخت است.

برای معرفی باید گفت در پیشرانه‌های باکسر یا تخت، پیستون‌ها به‌صورت افقی و در برابر یکدیگر قرار دارند.

موتور تخت یا باکسر

اما تنها پورشه و سوبارو نیستند که از این پیشرانه بهره می‌گیرند. در گذشته‌های نه‌چندان دور شماری از خودروهای دیگر شرکت‌ها مثل سیتروئن در مدل ۲CV (نسخه‌ی اولیه از ژیان با پیشران دو سیلندر تخت)، تویوتا S800 (دو سیلندر)، شورولت کورویر (۶ سیلندر) و آلفارومئو در مدل‌های Alfasud،Sprint،Arna،۱۴۵ و ۱۴۶ نیز پیشرانه‌ی بوکسر را آزموده‌اند.

اما در حقیقت، حقوق معنوی اولیه باکسرها به کارل بنز و مهندسان وی تعلق دارد که پیشرانه‌ای با نام Contra Engine دو سیلندر را در ۱۸۹۷ اختراع کردند. به هر حال، در حال حاضر تنها پورشه و سوبارو هستند که همچنان از آن استفاده می‌کنند.

چرا پیشرانه تخت؟ (همه چیز درباره موتورهای باکسر)

در ادامه نقاط قوت و ضعف پیشران تخت آمده است. بنابراین می‌توانید با استدلال شخصی‌تان به نتیجه برسید که آن را می‌پسندید یا نه.

جنبه مثبت: نقطه ثقل پایین.

نام‌گذاری تخت برای آن بسیار به‌جا بوده به‌گونه‌ای که همه وزن پیشرانه را در پایین‌ترین نقطه ممکن گرد آورده است. این موضوع به فرمان‌پذیری و تعادل خودرو در پیچ‌های تند بسیار کمک کرده و نیروی جانبی پیچیدن را به چرخ‌ها منتقل می‌کند نه به بدنه.

چرا پیشرانه تخت؟ (همه چیز درباره موتورهای باکسر)

اگر به حس کردن تأثیر آن در برابر پیشرانه‌های خطی تمایل دارید، پیشنهاد می‌شود رانندگی سوبارو فارستر در برابر تویوتا رَو ۴، یا سوبارو XV و مزدا CX30 را بسنجید. هر دو گروه سیستم تعلیق مشابهی چون مک‌فرسون در جلو و دوبل جناغی در پشت دارند. بنابراین تفاوت نقطه ثقل باکسر بهتر نمایان می‌شود.

به لطف این ویژگی، در فارستر پیچش بدنه کمتری را نسبت به رو ۴ حس می‌کنید؛ اگرچه مقداری تأثیر سیستم چهارچرخ محرک متقارن سوبارو را هم باید به‌حساب آورد.

جنبه مثبت: تعادل عالی.

تنها در پیشرانه‌های تخت می‌توانید تعادل نیروهای اولیه و ثانویه را با هم داشته باشید.

تعادل سوبارو ایمپرزا با موتور بوکسر

منظور از نیروهای اولیه و ثانویه چیست؟

ابتدا یک پیشران سه سیلندر را در نظر بگیرید. در این نوع به‌طور ذاتی نیروهای اولیه در تعادل نیستند. به این معنی که مجموعه پیستون‌ها وزن یکدیگر را خنثی نمی‌کنند و به همین خاطر نیازمند مهندسی بیشتری هستند. یک روش رفع این مشکل به کار بردن میله بالانس است. اما همچنان نبود تعادل نیروهای ثانویه وجود دارد.

چرا پیشرانه تخت؟ (همه چیز درباره موتورهای باکسر)

اما در پیشرانه‌های چهار سیلندر نیروهای اولیه در تعادل هستند ولی ثانویه نه. زمانی که دو پیستون در نقطه مرگ بالا و دو پیستون دیگر در نقطه مرگ پایین هستند خودبه‌خود وزن همدیگر را خنثی می‌کنند (تعادل اولیه). بااین‌حال پیستون‌ها نیمی از کورس خود را تندتر از نیم دیگر می‌پیمایند که همین سبب نبود تعادل در نیروهای ثانویه است.

Two pistons up and two pistons down

درحالی‌که در پیشرانه تخت کورس پیستون‌ها با سرعت ثابت و در جهات مخالف طی می‌شوند.

 

جنبه منفی: اندازه.

باکسرها نسبت به رقیب خطی خود اندازه بزرگتری دارند. بااینکه در بالای آن فضای خالی وجود دارد اما پهن هستند و درمجموع فضای بیشتری اشغال می‌کنند.

boxer vs inline engines

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا پورشه در خودروهای پیشرانه جلو مانند ۹۲۴، ۹۴۴ و پانامرا، باکسر نصب نکرده؟

زیرا جایگذاری آن‌ها چالش‌برانگیز و سخت است. در این مورد باید به آلفارومئو و سوبارو کارت صد آفرین داد.

چرا پیشرانه تخت؟ (همه چیز درباره موتورهای باکسر)

باوجود پهنای زیاد، نه‌تنها جای دادن پیشرانه، بلکه جعبه فرمان، تعلیق و بخش‌های بسیار دیگر درون محفظه پیشرانه، هزینه، زمان و حوصله بسیاری نیاز دارد.Tetsuya Tada، مهندس ارشد تویوتا ۸۶ و سوپرا نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

Tetsuya Tada

جنبه منفی: نگهداری سخت و پرهزینه.

باکسرها نسبت به خطی‌ها قطعات بیشتری شامل واشر و سرسیلندر، میل بادامک و تسمه یا زنجیر تایم نیاز دارند.

تعمیر موتور پورشه

بااینکه در برابر پیشران‌های خورجینی قطعات اضافه نیاز نیست، به سبب دسترسی سخت‌تر به قطعات پیشرانه، تعمیر آن سخت‌تر و پرهزینه‌تر است. برای مثال به خاطر تعویض واشر سرسیلندر باید پیشرانه از محفظه بیرون بیاید.

[ به‌عنوان مترجم لازم است این موضوع را روشن کنم که محصولات سوبارو به سوختن واشر سرسیلندر معروف‌اند. ]

به‌طور خلاصه جنبه‌های مثبت پیشرانه تخت شامل نقطه ثقل پایین، تعادل مناسب؛ و جنبه‌های منفی شامل اندازه بزرگ و نگهداری سخت هستند. [ البته جنبه منفی دیگری هم وجود دارد که در مقاله اصلی به آن اشاره نشده و آن سایش نامتقارن سیلندر است. اما ساختار بوش ‌تر سوبارو و برخی از محصولات پورشه امکان رفع این مشکل با کمترین هزینه را می‌دهد. ]

در پایان باید پورشه و سوبارو را ستود زیرا بااینکه خودروسازان بسیاری با پیشرانه‌های باکسر دست و پنجه نرم کرده‌اند، تنها این دو هنوز به آن وفادار هستند.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه تخت , موتور باکسر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام بله بنده شدم
گلچین : سلام.برای هزارمین بار مال ما هم تاریخ اماده به فاکتور بروز شد.خب که چی .کسی میدونه چرا اینکار رو میکنن؟؟دلیلشون چیه از قبل عید این حداقل دهمین باره این اتفاق میوفته
M : 3سال ماشین ثبت نام کردم قرعه کشی بود رانا ، 207،پرشیاو.. به اسمم درنیامده ،100 میلیون پول واریز کردم برا سری اول ثبت نام وزارت صمت رفتم بانک رفاه گفتم حساب وکالتی کنند گفتن اوکیه روز باز شدن سایت دیدیم حساب وکالتی نیست نشد وارد بشم ،این سری دوم باز 100تومن ریختم زمستان 403 شاهین به اسمم درآمد اینم که این جوریه آقا برامن پیام اومده با اتومات معاوضه کن در صورت تمایل نه از ماشین اتومات خوشم میاد نه اصلا نداشتم 200میلیون بیشتر بدم مگه کم پولیه، بعدم پیام اومده با کوییک gx اونم در صورت تمایل ننوشته عدم تعویض میشه انصراف که به استناد همین پیامک شما جای ما بودی عوض میکردی یا صبر ؟ 5سال از عمرمون رفته هنوز ماشین صفر سوار نشدیم نه این فقط بقیه آشغالای داخلی طمع کجا بود مرد حسابی ما مصرف کننده ایم همه دلال نیستن که
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آ پشنال زمستان : سلام شما پلاک شدی
207 : سلام چراسامانه یکپارچه همش زده درحال بروز رسانی ؟
مریم اسفند : تبدیل به پانا دوباره فعال شده؟
تبدیل 21 : شیرهای منتظر تبدیل 21 تکمیل وجه 17 دی علامت بزن تعداد چقدره
ایکس 33 اتومات اسماعیل : راهنمای کنید
غزل ساینا دوگانه : سلام من الان زنگ زدم نمایندگی گفت ماشینتون اماده ست فقط بایدتعدادماشینای نمایندگی شهرتون ب حدنصاب برسه بفرستیم،کسی میدونه چقدطول میکشه ؟ازهمه نوع ماشین بارمیکنه؟
علی آریزو 6پرو : سلام. رنگ ماشینت چیه؟؟؟
اتومات یکپارچه بهار 1403 : 701 تومن 26 تومن هم نسبت به قبل عید گرون شده نمی‌‌دونم چرا
نازلی فونیکس fx : من ماشینم فونیکس از تاریخ تحویل 15 روز میگذره هنوز تحویل ندادنننننننننن نمیدونم واقعا چی کار دارند می کننددددد
رانا کد 4551 : برای من هم که تکمیل 7 دی هستش هنوز پلاک نشده