زامیاد کارون، وانت دو کابین جدیدی بر اساس نیسان آبی!

 

زامیاد کارون، وانت دو کابین جدیدی بر اساس نیسان آبی!

 

در صنعت خودروسازی کشورمان، اوضاع وانت‌ها بسیار از بخش سواری بدتر است زیرا خودروسازان وطنی سال‌های سال است که در حال تولید وانت‌های بشدت قدیمی مثل نیسان و مزدا هستند و مدل‌های به‌اصطلاح جدیدتر مثل آریسان و پراید ۱۵۱ هم از کیفیت فاجعه‌باری رنج می‌برند. بااین‌حال، طی چند سال اخیر، زامیاد سعی در به‌روزرسانی نیسان فسیل‌شده خود داشته و انواع و اقسام اتاق‌های وانت‌های چینی را روی شاسی این پیرمرد فرتوت قرار داده است! جدیدترین تلاش این شرکت در این زمینه، وانت دو کابین جدیدی بنام کارون است که در ادامه به‌طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

 

معرفی کلی زامیاد کارون

در اواسط سال ۱۳۹۵، زامیاد فروش پیکاپ جدیدی بنام پادرا را آغاز کرد. این خودرو اما در اصل همان نیسان آبی قدیمی بود که اتاق جلویی یک پیکاپ چینی بنام فودی لایون به آن پیوند زده شده بود! پادرا در بازار توفیقی کسب نکرد و به همین دلیل، زامیاد که هنوز هم به این ایده اعتقاد داشت، در سال ۱۳۹۷ وانت جدید پادرا پلاس را رونمایی کرد. در این وانت هم مثل قبل، قسمت جلویی اتاق یکی از محصولات شرکت چینی فودی روی شاسی و قوای محرکهٔ قدیمی نیسان آبی نصب شده اما این بار زامیاد سراغ وانت جدیدتر فودی F16 رفته است. پس از این ماجرا، به جدیدترین شاهکار زامیاد یعنی کارون می‌رسیم که از اتاق دو کابین بهره می‌برد.

پادرا پلاس

طراحی بیرونی زامیاد کارون

کارون درواقع نسخهٔ دو کابین پادرا پلاس محسوب می‌شود و بنابراین در قسمت جلو طراحی دو خودرو کاملاً باهم یکسان است اما درحالی‌که در پادرا پلاس شاهد همان اتاق بار نیسان آبی با چراغ‌های عقب قدیمی بودیم، در کارون زامیاد حالا بجای قسمت جلویی، کل اتاق فودی F16 را به شاسی نیسان پیوند زده است! این یعنی در قسمت عقب علاوه بر درهای اضافی، شاهد اتاق بار، چراغ‌ها و سپر جدیدی هم هستیم. پله رکاب‌ها و گارد اتاق بار هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی جدید این پیکاپ دو کابین نسبت به پادرا پلاس هستند.

زامیاد کارون

ازآنجایی‌که کارون در ظاهر کاملاً شبیه فودی F16 به نظر می‌رسد، خیلی‌ها به‌اشتباه فکر کرده‌اند زامیاد قصد دارد همان پیکاپ چینی مذکور را به‌طور کامل مونتاژ کند اما با کمی دقت می‌توان فهمید که این‌طور نیست و درواقع دقیقاً مثل پادرا پلاس، زیر این اتاق چینی همان شاسی نیسان آبی قدیمی قرار گرفته است. بارزترین نشانهٔ این موضوع، استفاده از همان رینگ و لاستیک‌های قدیمی نیسان است که کاملاً با نمونه‌های موجود در فودی F16 متفاوت هستند. بااین‌حال، حداقل این بار زامیاد از اتاق کامل استفاده کرده و برخلاف پادرا و پادرا پلاس شاهد پیوند بخش جلویی اتاق با اتاق بار قدیمی نیسان نیستیم.

طراحی داخلی زامیاد کارون

داخل کارون در قسمت جلو کاملاً با پادرا پلاس یکسان است و در آن همان طراحی فودی F16 دیده می‌شود. هرچند کابین این خودرو با ویژگی‌هایی مثل دریچه‌های تهویهٔ عمودی در وسط و تریم نقره‌ای‌رنگ بسیار از نیسان آبی قدیمی مدرن‌تر است اما کیفیت پایینی دارد و تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است زیرا فودی F16 حتی از پیکاپ‌های چینی نه‌چندان باکیفیتی که در کشورمان عرضه شده‌اند هم سطح کیفی پایین‌تری دارد. درهرحال، در قسمت عقب حالا یک ردیف صندلی اضافه شده که ظرفیت سرنشینان کارون را به پنج نفر افزایش می‌دهد. فضای پای صندلی‌های عقب برای پیکاپی با این اندازه نسبتاً مناسب به نظر می‌رسد اما نباید انتظار صندلی‌های خیلی راحت و باکیفیتی را داشت.

زامیاد کارون

تجهیزات زامیاد کارون

تجهیزات و امکانات کارون مشابه پادرا پلاس خواهد بود که هرگز موارد قابل‌توجهی نیستند و جزء ویژگی‌های بدیهی خودروهای امروزی محسوب می‌شوند. درهرحال، این پیکاپ جدید با سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، پنجره‌های برقی در هر چهاردر، فرمان هیدرولیک، ریموت کنترل، تنظیم چهار جهتهٔ صندلی راننده و سیستم صوتی با بلوتوث و USB ارائه خواهد شد.

زامیاد کارون

پیشرانه و گیربکس زامیاد کارون

همان‌طور که اشاره شد، کارون درواقع همان نیسان آبی است که به اتاق دو کابین جدیدی مجهز شده است و بنابراین، از همان قوای محرکهٔ قدیمی نیسان استفاده می‌کند. این یعنی زیر کاپوت کارون همان پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی قرار می‌گیرد که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. البته به گفتهٔ زامیاد، این موتور قدیمی حالا با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت دارد اما مصرف سوخت این پیشرانه به دلیل وزن بیشتر کارون، نسبت به پادرا پلاس حدود یک لیتر افزایش پیدا کرده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۱۱.۹ لیتر رسیده است. هرچند فودی F16 در نسخهٔ دو دیفرانسیل هم ارائه می‌شود اما ازآنجایی‌که کارون از شاسی و قوای محرکهٔ قدیمی نیسان آبی استفاده می‌کند، نیروی موتور آن مثل گذشته توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. وزن خالص کارون با حدود ۱۸۰ کیلوگرم افزایش نسبت به پادرا پلاس به ۱۸۹۰ کیلوگرم رسیده و از سوی دیگر ظرفیت بار اعلامی آن با ۷۷۰ کیلوگرم کاهش به ۱۳۲۰ کیلوگرم رسیده است.

زامیاد کارون

قیمت، رقبا و زمان عرضهٔ زامیاد کارون

تولید آزمایشی کارون از پاییز سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون نمونه‌های زیادی از آن در جاده‌های کشور دیده شده‌اند اما درحالی‌که در ابتدا قرار بود این پیکاپ در نیمهٔ دوم سال گذشته راهی بازار شود، این کار تا نیمهٔ اول سال ۱۴۰۱ به تأخیر افتاده است. فعلاً قیمت کارون هم مشخص نیست ولی ازآنجایی‌که در حال حاضر پادرا پلاس با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان توسط زامیاد به فروش می‌رسد، برای این نسخهٔ دو کابین باید انتظار قیمتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم. کارون با این قیمت در بازار رقیب مستقیمی نخواهد داشت زیرا هم‌اکنون ارزان‌ترین وانت دو کابین بازار ایران در این کلاس، کاپرای گروه بهمن است که با قیمت کارخانه‌ای ۵۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته دراین‌بین وانت کارا یا همان مزدای قدیمی گروه بهمن هم وجود دارد که قیمت نسخهٔ دو کابین آن در بازار به حدود ۳۷۰ میلیون تومان رسیده اما قیمت کارخانه‌ای آن ۲۶۸ میلیون تومان است.

زامیاد کارون

مشخصات فنی زامیاد کارون

پیشرانه M24
حجم موتور ۲.۴ لیتری
قدرت ۹۴ اسب بخار
گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
مصرف سوخت ۱۱.۹ لیتر ترکیبی
طول ۵,۱۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۳۰ میلی‌متر
وزن ۱۸۹۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۱۳۲۰ کیلوگرم

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , زامیاد کارون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

رضا خان
0

پادرا عیب فنی دارد لاینحل داره،
کاملا درسته طول گاردان پادرا ۱۲ سانت بلند تر نیسان هست که افزایش طول گاردان باعث افزایش لرزش و صدای لرزش اتاق میشه.
در ماشین دف عقب ، گاردان بلند باعث افزایش لرزش و صدای اتاق میشه.
19:39  1401/04/13
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوست عزیز، تارا دستی تبدیل به V1p شما از کجا مطمئنید؟ یبار میگید نمایندگی گفته بعد ۴۵ روز فاکتور میکن... یبار میگید این هفته فاکتور میشم... یبار میگید این هفته خبرای خوبی میشنوید... اگر اطلاعاتی دارید درست و واضح بگید وگرنه خواهشا الکی نفرمایید. چون چند نفر پرسیدند و جواب ندادید.باتشکر
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آزیزو5 : واقعا منم خیلی دوست دارم بدونم دلیل این داستان چیه فک کنم اقافرشیدبدونه چون ماشالا اطلاعاتش زیاده
اسفندی : قشنگ بود
آریزو : سلام دوستان با توجه به اینکه پنج شنبه ها در تقویم تعطیل نیست، کسی می‌دونه مدیران خودرو بر چه اساسی پنج شنبه ها رو روز کاری حساب نمیکنه؟؟؟
حسین : در جواب اقا مجید تحویل 31 تیر هستم دعوتنامه واسه تکمیل وجه 255 ،مهلت واریز تا 2/31
دی بویین زهرا : اگر کم بادی بیا بادت بزنم
حسینی : سلام هنوز تحویل بهمن مونده
بهرام : سلام من بهرام هستم کاربر جدید هرچیزی الان میتونم بیام اینجا بنویسم امااااااا شما باور نکنید خود مسولین سایپا هم نمی‌دونن کی میاد دعوتنامه
اف ایکس نقدی : خیلی مبارکه 😍 شما کدوم شهرین؟ تکمیل وجهتون کی بود؟
ساینا دوگانه دی : واسه من هنوز فاکتور نشده برو خداروشکر کن تا اخر ماه میگیریش
تبدیلی : 13 دی؟؟؟