سود سنگین دلالان از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

 

سود سنگین دلالان از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

 

طبق قانون ساماندهی خودرو، شرکت‌های خودروساز ملزم به عرضه ۱۰ درصد از فروش محصولاتشان در قالب طرح خروج فرسوده‌ها هستند. در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع برای مصرف‌کنندگان واقعی چندان جذاب نیست، اما دلالان را اقناع می‌کند. طبق قانون مورد نظر، ۱۰ درصد از فروش خودروسازان باید به خروج و جایگزینی مدل‌های فرسوده اختصاص پیدا کند و بر این اساس، مالکان این خودروها از شانس بالاتری نسبت به مشتریان برخوردار هستند. این در حالی است که با توجه به قوانین مربوط به اسقاط، این طرح برای بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده از جذابیت لازم برخوردار نیست و در عوض، واسطه‌‌گران و دلالان را جذب کرده است.

معیار فرسوده‌بودن یک خودرو بر‌اساس آیین‌نامه خارج‌کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک، مرز سن فرسودگی است. سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌ سوز 8 سال، خودروهای عمومی پایه‌ گازسوز 10 سال، خودروهای عمومی برقی 14 سال، وانت پایه‌ گازسوز 14 سال، بنزینی دوگانه‌ سوز دیزلی 13 سال، اتوبوس درون‌ شهری دیزلی 8 سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز 10 سال، اتوبوس درون‌‌شهری برقی (بازسازی‌شده) 20 سال، مینی‌‌بوس و میدل‌ باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی 8 سال و پایه‌ گاز 10 سال و برای برقی بازسازی‌‌شده 20 سال در نظر گرفته شده است.

سود سنگین دلالان از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

متقاضیان شرکت در طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده، در صورت برنده‌شدن در قرعه‌کشی، باید ظرف مدتی معین نسبت به از رده خارج کردن خودروی خود اقدام کنند. در‌واقع تحویل خودروی ثبت‌نامی به آنهایی که در طرح مورد نظر برنده شده‌اند، منوط به ارائه گواهی اسقاط است و در غیر این صورت، خودرویی تحویل نخواهد شد. تا این‌جای کار روالی طبیعی به حساب می‌آید، منتها مسئله اینجاست که در ازای اسقاط خودروی فرسوده، پولی به مالکان آنها پرداخت نخواهد شد.

به عبارت بهتر، مالکان خودروی فرسوده در عوض امتیازی که نصیب آنها شده (افزایش شانس برنده شدن در قرعه‌کشی)، عملاً خودروی خود را باید رایگان در اختیار مراکز اسقاط قرار دهند. این در حالی است که آنها برای پرداخت پول خودروی ثبت‌‌نامی، روی فروش خودروی فرسوده خود حساب باز کرده‌اند و وقتی قرار باشد از این بابت پولی دریافت نکنند، خیلی‌ها انگیزه لازم را برای شرکت در این طرح نخواهند داشت. هرچند با در‌نظر‌گرفتن اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروی نو و قیمت پایین خودروی فرسوده، برنده‌شدن در این طرح باز هم به نفع مشتریان است، اما این موضوع به اندازه کافی برای مصرف‌کنندگان واقعی که با کمبود نقدینگی مواجه‌اند و نمی‌خواهند خودروی فرسوده‌شان را رایگان اسقاط کنند، جذابیت کافی ندارد.

از آن سو، اما طرح خودروهای فرسوده برای واسطه‌گران و دلالان جذاب است؛ زیرا با وجود اینکه بابت اسقاط خودروی فرسوده پولی در کار نیست، باز هم به دلیل وجود اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروی نو، طرح مورد نظر جذابیت لازم را برای آنها دارد. از همین رو، هیچ بعید نیست بخشی از ثبت‌نام‌های طرح اسقاط، به واسطه اجاره کارت ملی مالکان خودروهای فرسوده انجام شده باشد. به عنوان مثال، اگر قیمت یک پژو آر دی فرسوده را 40 میلیون تومان در نظر بگیریم، مالک این خودرو اگر در طرح اسقاط برنده پژوپارس شود، عملاً از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو حدود 150 میلیون تومان سود خواهد کرد. با کسر 40 میلیون تومان ارزش خودرو که نصیب وی نمی‌شود، فرد برنده باز هم 110 میلیون تومان سود خواهد کرد. با این حساب، طرح اسقاط و جایگزینی فرسوده‌ها در فروش خودروسازان، نوعی رانت را در دل خود جای داده که به نظر می‌رسد با توجه به تأثیر آن روی از رده خارج کردن فرسوده‌ها، سیاست‌گذار چشم خود را بر آن بسته است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزینی خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : سلام من وی ۴هشت فروردین هستم گفتن توی تیرماه فاکتورمیشی
سعید تیزرو : منم 24 دی هستم 16 فروردین ماوالتفاوت و طرح عادی
S3 سفید ۱ آبان : ثبت نام ۱ آبان و باید ۱۸ بهمن تحویل میشد. الان پر رو ها بجای تحویل ماشین برداشتن پیامک دلجویی فرستادن خریدار محترم خودروی اس 3 بدینوسیله بابت تأخیر پیش آمده در تحویل خودرو، از شما پوزش می طلبیم و از صمیم قلب، دلجویی از شما مشتری عزیز را وظیفه خود می دانیم. لازم به ذکر است فرآیند تخصیص و تحویل محصول انتخابی شما طی 15 روز آینده، اجرایی خواهد گردید. شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت کرمان موتور https://kermanmotor.com و یا برقراری ارتباط با مرکز تماس این شرکت به شماره 02142724 ، پیشرفت فرآیند تحویل خودروی خود را پیگیری نمایید. با احترام شرکت کرمان موتور
محمدحسن : واریز ۱۹ دی پذیرش ۲۰ دی سخا ۲۷ دی مابه‌التفاوت ۱۸ فروردین هنوز فاکتور نشدم
T8 و T9 : برا ما چراغ بیمه روشن شد و رفت تو مرحله پلاک ،ولی هیچ شماره شاسی در قسمت پایین کادر و پیامکی دال بر شاسی برای ما نیومده
شاهین : فاکتور شدی یا نشدی منم واریزی ۲۲ پذیرش ۲۳ مابه التفاوت ۱۶ سخا ۲۷
سمیع : سلام یک سال است که من ثبت نام کردم تمام وجه برج نو واریز کردم امروز به من ماشین نرسیده اینکه میگن نماز روزه تحویل میدم الکی است حالا به من میگن دیرکرد بهت میدن هیچ کاری از دست آدم بر نمیاد بهتر از کسی ماشین خواست نقدی بگیرد خودش یک سال علاف نکنه مثل من
S3 ابان : ما آباانیم. خبری از از تحویل نیست
S3 : پیامک دادن معذرت خواهی بابت تاخیر پبس آمده و نوشته تا 15 روز دیگر تخصیص و تحویل داده خواهد شد در صورتی که هنوز شاسی نشده ثبت نام 15 آذر
سعید : آقا امیر ، شما چند روز پیش تکمیل وجه مججد کردین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیرین : سلام همون کارخانه کاشان فروختی چقدر فروختی
دی ماهی معترض : دوستانی که از تهران اندیشه شهریار پلاک شدن تیک بزنید ببینیم چند نفریم
سلام : وضعیت خودرو رو از کجا میبینیم
دی ماهی معترض : 27 فروردین تکمیل وجه امروز پلاک شدم
مهدی : به منم همینو گفتم گفت اواخر تیر ماه تحویله
207اتو سقف فلز 30 دی : اینا جانبازان هستند
شهرزاد : من امروز سورن پلاس دوگانخ رو تحویل گرفتم بلاخره تکمیل وجه21 اذر بودم تحویل دی 31 تمن دیرکرد خورده!!این دیرکرد بعد چند وقت میاد؟ نمایندگی گفت دوماخ راست گفته؟
سوین : سلام من سقف فلز تکمیل وجه 17 دی ام ینی اگه تبدیل نزنم فاکتور نمیشه؟
فاطمه فوری اسفند : سلام فوری اسفند 27 اسفند فاکتور امروز 30 اسفند پلاک شد
پژو پارس سفارشی : سلام خسته نباشید دوستان 4724 سفارشی هستم کسی خبر داره کی فراخوان میاد؟؟؟ واینکه میگن تبدیل به ال ایکس میخوره راسته ؟وقیمت ال ایکس چنده ؟ممنون میشم جوابم رو بدین🙏🙏چون واقعا ندارم به بدبختی پول سفارشی رو جور کردم حالا باز ال ایکس 😔😔