کدام خلافی ها دوبرابر میشود؟

 

کدام خلافی ها دوبرابر میشود؟

 

رپورتاژ - آیا می‌دانید کدام جریمه‌های رانندگی دو برابر می‌شود؟ امروزه جرایم رانندگی و بحث صفر کردن خلافی خودرو، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان تبدیل شده است. این جریمه‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها در‌صورت پرداخت نشدن، بعد از گذشت مدت زمانی دو برابر می‌شوند. در این مقاله کاربردی قصد داریم درباره دو برابر شدن خلافی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم. مطالعه این مطلب فقط 5 دقیقه از زمانتان را می‌گیرد؛ اما به شما قول می‌دهیم که پس از خواندن آن، یکی از دغدغه‌های اصلیتان در هنگام رانندگی بر‌طرف خواهد شد.

کدام جریمه های رانندگی دو برابر می شود؟ بررسی دو برابر شدن خلافی خودرو

بر‌اساس ماده 5 قانون تخلفات رانندگی کشور، رانندگان محترم تا دو ماه فرصت دارند جریمه‌های رانندگی خود را پرداخت کنند. پس از پرداخت خلافی خودرو، لیست خلافی‌های شما صفر خواهد شد. اما افرادی که جریمه‌ها را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند، با دغدغه دوبرابر شدن خلافی ماشین مواجه می‌شوند. امروزه جریمه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند و شامل 5 دسته اصلی زیر هستند:

  • قبض جریمه دوربین
  • جریمه‌های تسلیمی
  • قبض جریمه الصاقی
  •  جریمه دوبرگی
  • قبض جریمه خودداری

بعضی از این جریمه‌ها بعد از گذشت مدت زمانی اندک بخشیده می‌شوند؛ اما مبلغ برخی دیگر از این جرایم، در‌صورت پرداخت نشدن، دو برابر خواهند شد. به‌طور‌کلی، جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و روش خودداری، در‌صورت پرداخت نشدن بعد از گذشت 60 روز دو برابر می‌شوند؛ در‌حالی‌که جریمه‌های دوبرگی و ثبت با دوربین بعد از دو ماه نیز ثابت باقی می‌مانند.

کدام خلافی ها دوبرابر میشود؟

 

دو برابر شدن جریمه‌های رانندگی تسلیمی؛ وقتی پلیس خودرو را متوقف می‌کند!

شاید این سوال برایتان مطرح شود که جریمه تسلیمی چیست؟ در جریمه تسلیمی، پلیس راهنمایی و رانندگی کشور پس از مشاهده تخلف، خودروی شما را متوقف می‌کند. مامور پلیس پس از بررسی مدارک لازم (گواهینامه، کارت ماشین و معاینه فنی)، قبض تسلیمی را صادر خواهد کرد. اگر مدارک راننده خودرو، کامل نباشد؛ احتمالا این فرد با جریمه سنگین‌تری مواجه می‌شود.

تصور کنید که به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نکرده‌ و برگه معاینه را نگرفته‌اید؛ در چنین حالی حتی ممکن است خودروی شما توقیف شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همواره مدارک کامل ماشین را نزد خود نگه دارید. جریمه‌های تسلیمی در‌صورت پرداخت نشدن، دو برابر خواهند شد.

بررسی دو برابر شدن خلافی در جریمه‌های الصاقی

در جریمه‌های الصاقی، شخص راننده در محل حضور ندارد و احتمالا خودرو در مکانی مشخص پارک شده است. ممکن است مامور راهنمایی و رانندگی به‌دلیل تخلفاتی مانند پارک در محل ممنوعه، اقدام به صدور قبض الصاقی برای خودرو کند. در این قبوض اطلاعات عمومی خودرو نوشته شده و زیر برف پاک کن خودرو قرار می‌گیرد. این نوع از جریمه نیز در‌صورت پرداخت نشدن، پس از دو ماه دو برابر می‌شود.

دو برابر شدن جریمه خودداری؛ وقتی که از دریافت جریمه خودداری می‌کنید!

تصور کنید که پلیس خودروی شما را متوقف کرده و قصد دادن قبض جریمه را دارد؛ اما شما عصبانی شده و از دریافت آن خودداری می‌کنید. همچنین، ممکن است به فرمان توقف پلیس توجهی نکرده و سریعا صحنه را ترک کنید. در‌چنین‌شرایطی، نه‌تنها قبض جریمه برایتان صادر می‌شود؛ بلکه احتمالا نمره منفی نیز دریافت خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر چنین تجربه‌ای دارید، همین حالا نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه خود اقدام کنید. جریمه‌های خودداری نیز پس از دو ماه دو برابر خواهند شد.

کدام خلافی ها دوبرابر میشود؟

آیا جریمه دوربین دوبرابر می‌شود؟

امروزه میزان جریمه‌های حاصل از دوربین‌های خیابانی یا جاده‌ای بسیار افزایش یافته است. این دوربین‌ها به دو نوع هوشمند و اپراتوری تقسیم می‌شوند. دوربین‌های هوشمند پلیس، به‌صورت اتوماتیک تخلفات رانندگی را ثبت می‌کنند؛ در‌حالی‌که ثبت تخلف در دوربین‌های اپراتوری توسط نیروی انسانی پلیس انجام خواهد شد. جرایم رانندگی حاصل از دوربین، در‌صورت پرداخت نشدن دچار دو برابر شدن خلافی نخواهند شد.

دو برابر شدن جریمه دو برگی؛ وقتی پلیس فرمان ایست می‌دهد!

تصور کنید کنید که پلیس به‌دلیل شک کردن به یک خودرو یا تخلف رانندگی، فرمان ایست برای ماشین صادر کند؛ اما راننده بدون توجه به آن (یا حتی بدون عمد و از روی نا‌آگاهی) از صحنه فرار کند. در‌این‌حالت، پلیس دو قبض برای فرد خاطی صادر خواهد کرد: یکی قبض مربوط به تخلف و دیگری قبض بی‌اعتنایی به پلیس. به چنین جریمه‌هایی در اصطلاح جریمه دو برگی گفته می‌شود. خوشبختانه مبلغ این جریمه در‌صورت پرداخت نشدن، دو برابر نخواهد شد.

با‌این‌وجود، بهتر است همه رانندگان وسایل نقلیه، از لیست خلافی خودروی خود آگاه باشند و هر چند وقت یک‌بار برای استعلام خلافی ماشین اقدام کنند. چرا که در صورت بالا رفتن این مبلغ، ممکن است پلیس خودروی شما را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل کند. خوشبختانه امروزه استعلام خلافی خودرو به‌راحتی از طریق سامانه‌های آنلاینی مانند آیتول انجام می‌شود.

سامانه هوشمند آیتول؛ استعلام خلافی خودرو فقط با چند کلیک!

در این مقاله اطلاعات جامعی را درباره دو برابر شدن خلافی خودرو در اختیارتان قرار دادیم. با پرداخت به‌موقع جریمه‌های رانندگی، می‌توانید از دو برابر شدن آن‌ها جلوگیری کنید. امروزه امکان استعلام خلافی خودرو در کمترین زمان ممکن از طریق سامانه هوشمند آیتول فراهم شده است. کافی است وارد اپلیکیشن یا سایت آیتول به نشانی itoll.ir شوید و با وارد کردن شماره پلاک ماشین، لیست خلافی خود را مشاهده کنید.

استعلام سایر بدهی‌های ماشین مانند عوارض آزادراهی، مالیات نقل و انتقال، عوارض سالیانه، طرح ترافیک و همچنین امکان خرید انواع بیمه خودرو نیز در آیتول فراهم شده است. همچنین، می‌توانید نسبت به دریافت نوبت معاینه فنی به‌صورت آنلاین و حتی خدمات از راه دور وسیله نقلیه خود اقدام کنید. برای دریافت مشاوره درباره خدمات جذاب آیتول با شماره 02189518010 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خلافی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس 5 22مهر : چرا بند نیست برو شکایت کن منم شکایت کردم البته هنوز خبری نشده
S3 : ماهم که ارگانی هستیم بعد۶ماه هنوزخبری ازماشین نیست.وآخرخردادچک اولش بایدپاس کنیم
S3 کاشان : سلام ثبت نام 8 ابان تحویل 25 اردیبهشت کاشان
ghaemi : سلام دوستان من پی گیر شدم جهت تحویل تاراv4گفتندبراساس اولویت که قبلاسامانه برای شمامشخص شده مثلااولویت زمستان تحویل خردادماه اگرپول واریزکرده باشی سودپول بهت میدن لذابراساس این میزخدمت مشتری زیادحساب بازنکنید
سید : البته کرمان موتوردنبال شما نمیاد احضاریه ازدادسراتوسط مامورکلانتری دنبال شمامیادمضاف براین چک شمابرگشت میخوره وسابقه حساب جاری شمادرزمره حساب سابقه سوء برگشتی ثبت میشه وتارفع اثرکنی هفت خوان رستم رابایدبگذرانی ؛حال خوددانی عزیز.
mhd S3 : سلام دوستان کسی s3 هفته پیش تحویل گرفته اگر گرفتین تاریخ ثبت نام و قرار داد رو اعلام کنید و شهرتون رو ممنون
S5. ٢٦ مهر ماه : ثبت نام ٢٦ مهر ماه هيچ خبري نيست هنوز شاسي هم نشده ١٧روز ديگه موعد چك دومه ما كه دستمون به جايي نميرسه خدايا خودت حق ما رو از كرمان موتور بگير
ستایش : لطفا قبل از ثبت نام خودرو از فرایند خرید خودرو و پرداخا‌ها آگاهی کامل کسب کنید و اطلاعات ناقصتون رو ببرید بالاتر و انقدر آلودگی محتوایی ایجاد نکنید و وقت بقیه رو نگیرید.
joni جون : دوستان آیا امکان تغیر رنگ خودروراداریم.نظرتانراجب بهترین رنگ این خودروچیست
mhd S3 : فکر کنم تاخیر ندارد یا کمتر تاخیر دارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکبر رانا موعد 30 بهمن : سلام کدوم استان هستید تحویل گرفتید مال ما هنوز داره رو صدور اسناد میچرخه؟
شایان بهاری : فاکتور 18 فروردین هنوز خبری از پلاک نیستتتت
ساینا 85 تک : ساینا تک فروش فوری 12بهمن به بعد کسی هست ؟
کشاورز : دوگانه بهمن کسی فاکتور نشده هنوز
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی 20 دی فاکتور نشد؟
سعید : کی فروش فوری میزارن ؟
محمد30بهمن : سلام واریزی 19 دی کسی مونده فاکتور نشده باشه؟؟؟
4714 : 20 /2 واریزی هنوز روی پرداخت کل وجه میچرخه
سعید : سلام کی دوباره فروش فوری میزارن ؟؟
سعیده : سلام دوستان کسی میدونه بیمه نامه را باید خودم برم بگیرم یا برام پست میکنند ؟