نخستین سوپر اسپرت ساخت افغانستان با ظاهر جذاب و گیرای خود به تازگی سروصدای بسیاری به پا کرده است. این خودرو توسط یک استارت آپ افغانستانی به نام ENTOP تولید شده و عمده بخشها و قطعات آن تولید افغانستان است. اولین گزارشهای مبنی بر ساخت مادا ۹ در اوج درگیریها در سال ۱۳۹۹ جهانی شد، ولی ظاهرا همت و انگیزه جوانان افغانستانی به نحو تحسینبرانگیزی بر قدرت حاکم بر کشورشان غالب شده و حتی زیر سایه حکومت طالبان نیز این پروژه در مرحله نهایی شدن قرار گرفته است، اما سوال این است که شانسی برای تولید انبوه این کوپه جذاب موتور وسط وجود دارد؟
درگیریهای سیاسی و جنگهای داخلی باعث شده افغانستان در بسیاری از صنایع مخصوصا خودروسازی، تنها مصرفکننده باشد و نه تولیدکننده. با این وجود، جوانان خوشذوق و مستعد افغانی از آرزوها و جاهطلبیهای خود دست نکشیدهاند و با رونمایی از مادا ۹ علاقهمندان حوزه خودرو را در بهت و تحسین فرو بردهاند.
مادا ۹ چگونه ساخته شد؟
مادا ۹ نه یک خودروی معمولی، بلکه اولین ماشین اسپرت ساخت افغانستان است که جوانی به نام محمدرضا احمدی به همراه همکاران و دوستان خود در شرکت ENTOP، وظیفه طراحی و ساخت آن را بر عهده دارند. به غیر از موتور، سایر بخشهای این خودرو در داخل افغانستان طراحی و تولید شدهاست.
همانند بسیاری از سوپراسپرتهای مطرح در جهان، موتور مادا ۹ نیز در قسمت وسط جاسازی شده که طبق گزارشهای قبلی، متعلق به یک دستگاه تویوتا کرولای مدل ۲۰۰۳ است. این موتور ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که به واسطه گیربکس ۵ سرعته به محور عقب وارد میشود. البته مشخصات فنی موتور هنوز به طور قطعی اعلام نشدهاست و در صورت تولید انبوه، امکان نصب موتورهای قوی تر نیز وجود خواهد داشت.
نخستین سوپر اسپرت افغانستانی بر پایه یک شاسی سه بعدی (فضایی) ساخته شده و سیستم تعلیق آن در قسمت عقب شبیه جناغی دوبل است. بنابراین میتوان گفت که به عنوان یک خودرو کارگاهی و کانسپت اولیه، این خودرو از حداقل های لازم برای رسیدن به تولید انبوه برخوردار است.
سرنوشت مادا چه خواهد شد؟
برخلاف تصور اولیه، حکومت طالبان از این پروژه حمایت کرده است اما تامین هزینه برای تولید تجاری این خوردو مساله دیگری است که احتمالا در شرایط فعلی افغانستان، چندان محتمل به نظر نمی رسد، از این رو مادا ۹ به عنوان نخستین سوپر اسپرت ساخت افغانستان فعلا قرار نیست به تولید انبوه برسد، مگر اینکه بتواند در نمایشگاه قطر نظر سرمایهگذاران را به خود جلب کند.
نکته جالب آنکه براساس مصاحبه مهندسان شرکت سازنده با دیجیاتو، ایده اولیه برای ساخت این خودرو اسپرت، نه فروش آن، بلکه اشتراک گذاری برای استفاده توسط علاقه مندان بوده است.
درواقع خالقان مادا این ایده را در سرداشتند تا هموطنان بتوانند با پرداخت رقم مناسبی، رانندگی با یک خودرو متفاوت از خودروهای موجود در افغانستان را تجربه نمایند، ایده ای که شانس موفقیت این پروژه را در شرایط افغانسان افزایش میدهد.
با اینحال باید منتظر ماند و دید که بودجه لازم برای ساخت ورژن تولیدی این مدل تامین خواهد شد یا خیر؟ در صورت تجاری شدن مادا ۹، میتوان این پروژه را یکی از عجیبترین دستاوردهای طالبان توصیف کرد!
حمایت از ساخت یک خودرو اسپرت، قطعا می تواند ذهنیت عموما منفی را نسبت به این گروه تغییر دهد و به عنوان یک قدم مثبت برای صنعت افغانستان قلمداد شود.