معرفی برترین فن آوری  های به  کار رفته در خودروها

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

امروزه شرکت های تولیدکننده، گذشته از موفقیت قابل ملاحظه کامپوزیت های الیاف کربن در صنعت خودرو، در جستجوی نوع دیگری از مواد هیبریدی هستند که بتواند با حفظ وزن خودرو، کارایی آن را حین تصادفات به طور قابل ملاحظه بالا ببرد. اخیراً برخی شرکت  های آمریکایی با هم متحد شده  اند تا به مطالعه ترموپلاستیک هایی که با نخ استیل مقاوم شده اند، بپردازند. از این نوع ترموپلاستیک  ها تحت عنوان سوپرلاستیک  ها یاد می  شود. سپرها، قطعات بدنه، و تودوزی داخلی ساخته شده از پلاستیک مقاوم شده با نخ استیل، علاوه بر داشتن خواص عالی جذب انرژی، از یکپارچگی ساختاری بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. گفتنی است ساده بودن فرایند تولید آن ها، هزینه تولید چنین اجزایی، بسیار کم است. البته برخی خودروسازان باهوش درصدد هستند تا از فلز کروم نیز در این راستا استفاده کنند.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

ترس از تمام شدن انرژی الکتریکی در جاده ها می تواند یکی از نگرانی های بسیار مهم برای خریداران خودروهای الکتریکی باشد. برخی از شرکت های خودروسازی، از ژنراتورهای فشرده خاصی به عنوان شارژر موتور در خودروها استفاده کرده اند که به افزایش قابل ملاحظه انرژی الکتریکی در سطح جاده ها کمک فراوانی می کند. آخرین راه حل برای جلوگیری از بروز این نگرانی ها در سطح جاده، استفاده از سلول های سوختی هیدروژنی قابل حمل است که شما می توانید آن را در صندوق اتومبیل خود به همراه داشته باشید. بدیهی است در مواقع اضطراری که سوخت خودروی الکتریکی شما در سطح جاده رو به اتمام است، می توانید این سلول ها را به پکیج باتری خودرو متصل کرده و با خیال راحت به مسیر خود ادامه دهید. البته مطالعات بر روی سلول های سوختی هیدروژنی هنوز ادامه دارد. توضیحات بیش تر در این باره در همین مقاله آمده است.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

خاموش کردن خودرو در چهارراه هایی که چراغ قرمز وجود دارد، به روشی متداول در بین رانندگان بدل شده است که این رفتار به نوعی نیاز مبرم به سیستم های الکتریکی در خودروها را اعلام می نماید. شیمی باتری های نیکل ـ روی که توسط توماس ادیسون در سال 1901 به عنوان یک اختراع ثبت شد، جایگزین بسیار مناسبی برای باتری های سربی ـ اسیدی هستند؛ زیرا این نوع باتری ها از توانایی بسیار بالایی در توقف ها و حرکت های متوالی خودرو از خود نشان می دهند و ضعف اساسی باتری های سربی ـ اسیدی را ندارند. حتی کارایی و طول عمر آن ها از باتری های سربی ـ اسیدی نیز بیش تر است. ازاین رو رانندگان، دیگر نیاز نخواهند داشت در پشت چراغ قرمز تقاطع ها، خودروی خود را خاموش کنند. سازنده باتری های نیکل ـ روی ادعا کرده است که این نوع باتری ها تقریباً دو برابر باتری های سربی ـ اسیدی عمر می کنند، وزن آن ها 60% وزن باتری های سربی ـ اسیدی است، و بازیابی آن ها بسیار ساده است.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

ساخت موتور الکتریکی هیبریدی در توپی چرخ های خودرو، فضای بیش تری را در مجموع برای سرنشینان خودرو و به ویژه جاسازی باتری ها فراهم می سازد. اما با وجود این، سازندگان خودرو تمایل زیادی به این ایده نوین ندارند، زیرا تصور می کنند که با پذیرفتن این ایده، وزن سیستم تعلیق متشکل از قطعات، اجزا، و قسمت هایی که به طور مستقیم به هم متصل هستند، افزایش می یابد و این موضوع به عملکرد خودرو طی حرکت در مسیرهای ناهموار آسیب خواهد زد. با این که این ایده به چالش کشیده شده است، شرکت های Protean Electric و Lotus Engineering با یکدیگر قراردادی را منعقد کرده اند که طی آن قصد دارند آزمایشات گسترده ای را به منظور مقایسه دو نمونه خودروی آزمایشی سدان معمولی و خودروی مجهز به موتور الکتریکی جاسازی شده در توپی چرخ ها انجام دهند. براساس نتیجه گیری بسیار جالب شرکت Lotus Engineering، رانندگان متوسط نمی توانند افت کارایی ناشی از افزایش وزن سیستم تعلیق را حس کنند.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

بسیاری از شرکت های آمریکایی تصمیم گرفته اند تا با مشارکت یکدیگر مطالعه ای را بر روی کاربرد سیستم وایرلس در خودروها به منظور کاهش تصادفات را مورد مطالعه قرار دهند. در این مطالعه، خودروها به نوعی از طریق سیستم وایرلس به یکدیگر متصل هستند و طی مکانیسم خاصی در سر تقاطع ها به یکدیگر سیگنال هایی را ارسال می کنند و از این طریق احتمال وقوع تصادف کاهش می یابد. بر اساس پیش بینی های انجام شده، تا سال 2020 وجود این سیستم در بسیاری از خودروها اجباری خواهد شد. شرکت GM با به کارگیری ایده در خودرو قصد دارد تا به رانندگان کمک کند تا حتی به عابرین پیاده هم هیچ گاه برخورد نکنند. وجود تکنولوژی Wi-Fi هم در داخل خودرو و هم در گوشی عابرین پیاده، این امکان را فراهم می سازد تا بدون برقراری تماس تلفنی بین راننده و عابر پیاده، خطر وقوع تصادف را در کسری از ثانیه شناسایی کند.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

با ورود تصاویر سه بعدی واقعی در صفحه نمایش تلویزیون های خانگی، اکنون وقت آن رسیده است تا خودروها نیز از این تکنولوژی بی بهره نمانند. فناوری مورد استفاده برای ایجاد این تصاویر سه بعدی، ترانزیستورهای فیلم نازک هستند که اخیراً به طور آزمایشی در ساخت صفحه نمایش های مخصوص خودرو به کار رفته اند. در واقع، از این تکنولوژی به خوبی می توان در نمایشگر سیستم های مسیریاب ماهواره ای خودرو استفاده نمود.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

استقرار جایگاه های شارژ الکتریکی در پارکینگ های عمومی، ابتکار جدید بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی است. تاکنون 385 جایگاه شارژ الکتریکی در آمریکا مستقر شده است و این امید وجود دارد که این تعداد در آینده ای نزدیک دو برابر شود. با این که هزینه شارژ یک خودروی الکتریکی زیاد نیست، اما باوجوداین، دولت آمریکا هزینه های راه اندازی این جایگاه ها را تقبل کرده است. شرکت خودروسازی Tesla تاکنون شش جایگاه سوپرشارژ الکتریکی خورشیدی با قابلیت شارژ 50% از خودروهای Tesla Model S طی مدت زمان 30 دقیقه راه اندازی کرده است. طبق اظهار نظر اخیر این شرکت، تعداد این جایگاه ها تا سال 2015 به 100 عدد خواهد رسید.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

کارایی خودروهای هیبریدی، به شدت به قابل بازیابی بودن انرژی حاصل از ترمز این خودروها وابسته است. BMW با شروع عرضه خودروهای گرن توریزمو سری 5 مدل 2010، مکانیسمی را پیشنهاد کرده است که با استفاده از آن می توان انرژی حاصل از ترمز را تبدیل به انرژی الکتریکی کرد. شرکت خودروسازی مزدا، سیستمی تحت عنوان i-Eloop یا چرخه هوشمند انرژی را روی خودرو پیاده کرده است که گشتاورهای سرگردان در خودرو را در یک خازن الکتریکی ذخیره می کند. به طور مثال، برق سیستم کنترل کننده آب و هوا و نیز سیستم بازی و سرگرمی مزدا 6 مدل 2013، به جای موتور خودرو، از این خازن تأمین می شود.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

تلاش های محققان در راستای ذخیره سازی هیدروژن برای خودروهای پیل سوختی، زیاد امیدوارکننده نبوده است. در این فناوری، هیدروژن باید به شکل مولکولی تحت فشار و در یک دمای مشخص ذخیره شود. در حال حاضر، یک شرکت آمریکایی در حال مطالعه بر روی  مواد فلزی با پایه آلی هستند تا بتوانند با استفاده از آن ها به این فناوری دست پیدا کنند. این مواد با داشتن وزن بسیار سبک و ساختارهای مشبک سه بعدی، به خوبی مولکول های هیدروژن را جذب می کنند. البته مکان های جذبی این مواد تنها توانایی جذب یک مولکول به ازای هر مکان جذب دارند، از این رو یک مرکز تحقیقات انرژی در آمریکا تصمیم گرفته است تا با پشتیبانی میلیون دلاری دولت، این پتانسیل جذب را به 3 تا 4 برابر افزایش دهد.

 

معرفی برترین فن‎آوری‏‎های به‏ کار رفته در خودروها

همان طور که می دانید، رانندگی در بارندگی های شدید باران یا بارش های سنگین برف بسیار مشکل است، زیرا وجود بارندگی باعث می شود تا نور چراغ خودرو به چشمان شما منعکس شده و دید شما کم شود. ازاین رو اخیراً محققان تکنیکی را در ساخت چراغ ها به کار برده اند که می تواند نور را از بین قطرات برف یا باران عبور داده و مسیر مقابل دید راننده را روشن کند. در این چراغ ها، علاوه بر دوربینی که مسیر بارش ذرات برف یا باران را مونیتور می کند، LEDهای مخصوصی هستند که فلاش زدن، میزان انعکاس نور چراغ را تا 70% کاهش می دهند. فلاش زدن نور به قدری سریع است که راننده به هیچ وجه قطع و وصل شدن نور را متوجه نمی شود. در حقیقت راننده یه اشعه پیوسته را مقابل خود می بیند. در این مرحله از تحقیقات، این میزان سرعت فلاش برای رانندگی در سطح شهر کافی است، اما برای رانندگی در جاده ها یا بزرگراه ها با سرعت های بالاتر، سرعت این فلاش ها باید بیش تر باشد.


منابع

caranddriver

برچسب : فن‎آوری , تکنولوژی , خودرو , باتری , الیاف کربن , بلوتوث , موتور , الکتریکی , وایرلس , مسیریاب , جی‎پی‎اس , مبدل , کاتالیستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

مهدی
2

مرسی از مطالبتون
07:50  1393/12/02
پاسخ دادن
سگدست
5

باید کاربرا بیشتر از اینا از سایت حمایت کنن
10:02  1392/08/25
پاسخ دادن
حسین
6

ممنون از سایت بسیار آموزنده و عالی شما.
13:04  1391/11/21
پاسخ دادن
عارف
4

ناگزیر به سمت خودرو های برقی می رویم
01:11  1391/11/15
پاسخ دادن
هادی
12

دقیقا همین طوره آقا سلیمان هم مطالب به آرامی به روزرسانی میشه هم نظرات موافق زیادی داره البته تعداد کاربران باید بیشتر از این بشه به کمک اطلاع رسانی و هم طراحی سایت خیلی خوبه کهمیشه به راحتی از مقالات به روز استفاده نمود. به نظر من اگه یک قسمتی برای قیمت به روز خودروهای داخلی و خارجی ...
18:30  1391/11/14
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
20

سلام مرسی از این که جو سایتتون آرومه ، این سایتای شلوغ باعث سردرد ما میشه
14:14  1391/11/14
پاسخ دادن
ادریان
19

بخش مقالات و مسیر یابی خیلی خوبه
12:35  1391/11/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن ماه : سلام.. نه داداش افزایش قیمت شامل حال شما نمیشه..برا بهمن دعوتنامه اومده.. برا شما هم نهایتا تا یکماه دیگه میاد با قیمت قبل.
رضا T8 : ولی پسر تی 9 ک اومد این تی 8ها از ریخت افتادن در مقابل تی 8 خدای آپشنن لامصبا
بندر : بنده از بندرعباس اومدم الانم تهرانم فردا منتظر حضورتان هستیم لطفا همگی بیاین این همه راه رو ما اومدیم ب نتیجه برسیم
ناشناس : سلام . علی آقا واقعا قیمت کارخانه اطلس بیشتر شده ؟ مطمئنی !؟ من فکر میکردم هنوز همون قیمته . بقول نورالدین خانزاده در سریال نون خ یا ایزد منان ! اینا دارن چیکار میکنن مگه قرار نشد حالا حالاها افزایش قیمت نداشته باشن . اگه اینجوری باشه قیمت بازار آزادش هم بیشتر میشه! خداییش ۴۰۵ میلیون قیمت کارخانه برای یه ماشین بی کیفیت داخل ( ایرانخودرو و سایپا فرقی نداره ) نمیرارزه . اگه اینجوری باشه ایرانخودرو هم حتما دست به کار میشه برای افزایش قیمت ماشالا خودرو سازامون هیچ وقت توی کیفیت با هم رقابت که نمیکنن ولی توی گرون کردن سریع اقدام میکنن انگار که خیلی براشون حیثیتی هست . خدایا ما کجا داریم زندگی میکنیم . . .
مسرور : سلام من ساینا دوگانه اخراسفند هستم خبری از تکمیل وجه نیس؟ بعد شرکت سایپا قول داده ک با افزلیش قیمت خودرو سال 403،ساینا دوگانه تحویل 402بوده وچون مشکلی تو دوتا قطعه بوده باهمون قیمت 402 حساب میشه وافزایشی ندارد اداره تعزیرات کشوری هم تایید کرد
ساینا : اشتباه نکن صبر کن و ماشین خودت بگیر یک سال صبر کردی میخوای پول اضافه بدی ماشین دیگه بگیری
افشین : دوستان کسی اطلاع داره پیش فروشه یا فروش فوری؟
ایدا : ببخشید دوستان عزیز من تنهام بچه کوچیکم دارم مشهدم نمیتونم بیام تورخدا هرخبری شدبمن بدین بخدانمیتونم وگرنه میومدم هرخداشناسی میتونی خانمشم بجامن ببره خیلی تلاش کردم کسی بچمونگه داره نشد .هرچی شدبمنم بگید مرسی اززحمتتون که تلاش میکنید ایشالا مفید باشه حرکتمون.خداکمک کنه
تارا : اقا وحید سلام. با این اوضاع بنظرتون v1p هارو کی فاکتور میکنن؟ فروش ۹۰ روزه ایم که تقریبا ۵۰ روزش رفته... ماشینمونو بدن سود تاخیر نمیخوایم...
علی : شما برو از کارخونه تهیه کن... در ضمن قیمت کارخونه 405 تومن هست نه 399 تومن. و امروز فرداست که حدود 80ـ90 تومن بره روی قیمت کارخونه ای اطلس. و البته بقیه ماشین های سایپا. همانطور که 50 تومن رفت رو قیمت پراید وانت. درضمن من الان سمند دارم ولی اطلسم دربیاد حتما اطلس رو سوار میشم چرا که خیلی مقرون بصرفه تر هست برای داخل شهر تهران و شهرهای بزرگ. شما با پول اطلس میتونید مدل های نسبتا پایین206 تیپ دو و رانا و مدل های نسبتا پایین ایران خودرو بخرید. ولی اون سواری رو 206 تیپ دو بهت نمیده. رانا بهت نمیده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارگر : 250 میلیون سود داره ما راضی هستیم و واریز کردیم
ساینا : سلام دوستان کسی اطلاع داره ردیاب را شرکت کجا نصب می کنه می‌خوام سیم کارت را عوض کنم؟
عرفان : دوستان 4712کسی دعوت نامه براش نیامده واسه من فقط قبل از عید بخاطر تبدیل اومد نزدم الان نیومده
حمید : توروخدا راست میگین دی ماه فاکتور شده؟
محمد اسفند : شاید هم افرادش میخوان شناسایی نشه.😂
حمید تحویلی شهریور : دوستان به نظرتون دعوتنامه تکمیل وجه شهریور چه موقع میاد؟
85گانه90روزه : کسی یکپارچه بهمنی فاکتور شده
سیدحسن : سلام 207اتومات تحویل اسفندماه کسی فاکتور شده. سقف فلز
تحویل 29فروردین1403 : فروردین کامل فاکتور نشده دهه سوم رو دارن فاکتور میکنن
تابستان : در جواب کاویانی ما که نمیگیم برا بهار و تابستان افزایش قیمت نده ماندارین میگیم 50درصد افزایش قیمت زیاده حداکثر 20یا 30درصد نه 50درصد