پلاک سوم خودرو چه کاربردی دارد و چه زمانی اجرایی می شود

 

پلاک سوم خودرو چه کاربردی دارد و چه زمانی اجرایی می شود

 
احتمالاً شما هم نام پلاک سوم خودرو را در پردیس خودرو شنیده‌اید. پلاک سوم خودرو یک چیپ الکترونیکی است که زیر شیشه جلو و آینه خودرو نصب می‌شود تا اطلاعات اصلی در آن گنجانده شود و پلیس بتواند با آن هویت خودرو را تشخیص دهد.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفته است به زودی طرح نصب پلاک سوم بر روی خودروها اجرایی خواهد شد. به گزارش ایسنا، سید کمال هادیانفر، با اعلام این خبر اظهار داشت:
 
نصب پلاک سوم روی خودروها کار بسیار اثربخش و درستی است که باید انجام شود، این موضوع تکلیف قانونی سال ۸۴ است که به دلایل مختلفی اجرا نشده بود و از وقتی‌که من به پلیس راهور آمدم پیگیر اجرای آن هستم.
 
وی درباره اینکه در حال حاضر نصب پلاک سوم در چه مرحله‌ای قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ما در مرحله تولید نرم‌افزار هستیم و نرم‌افزارهای این پلاک سوم باید آماده شود. این موضوع در اولویت قرار دارد. موضوع دیگر بحث چیپ‌هایی است که باید زیر شیشه و آیینه خودرو نصب شود. برای این موضوع خود من به دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و … رفتم و جلساتی را داشتیم، آن‌ها آماده بودند که بیایند و در تولید چیپ به ما کمک کنند. این موضوع خوبی است که سبب می‌شود وابستگی ارزی هم نداشته باشیم.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود:
 
در مواردی که اشاره کردم اقداماتی انجام شده اما برخی مشکلات هم هنوز وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که باید تهیه شود، دستگاه خواننده این چیپ‌هاست که در واقع به آن «چیپ ریدر» می‌گویند و ما این راه هم باید تهیه کنیم.
 
هادیانفر با تأکید بر اینکه نصب پلاک سوم روی خودرو الزام قانونی دارد، درباره فواید نصب پلاک سوم نیز گفت:
 
این پلاک‌ها فواید زیادی دارد، از جمله اینکه در کشف خودروهای سرقتی بسیار مؤثر است. در مورد پلاک‌های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیز نیازی به کنترل تمام اجزای خودرو ندارد.
 
وی ادامه داد:
 
گاهی برخی از رانندگان گلایه می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرائم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد. همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست‌افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.
 
هادیانفر درباره اینکه طرح پلاک سوم چه زمانی اجرایی خواهد شد، متذکر شد:
 
ما تلاش داریم که پلاک سوم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود، اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در همین راستا است.
 
همان‌طور که عرض کردیم که پلاک سوم یک چیپ یا تراشه است که زیر شیشه جلو و زیر آیینه خودرو نصب می‌شود و اطلاعات شماره بدنه و شاسی و سایر اطلاعات موردنیاز درباره خودرو در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود بر روی این چیپ به‌صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست‌افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پلاک سوم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟