قیمت لاستیک افزایش می یابد؟

 

قیمت لاستیک افزایش می یابد؟

 

در روزهای اخیر شاهد کمبود عرضه تایر (لاستیک) در بازار هستیم؛ موضوعی که درگذشته نیز مشاهده شده بود.

مهر نوشت : بر اساس اظهارات سخنگوی انجمن تایر، تولید و توزیع تایر طبق روال گذشته ادامه دارد؛ اما عده‌ای به علت تفاوت شدید قیمت در دو سوی مرز، تایرهای دولتی را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

مطابق با آمارهای رسمی تایرسازان داخلی، ۲۵۹ هزار تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی را در سال ۱۴۰۰ تولید کردند. همچنین تولیدکنندگان تایر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۶ هزار تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولید کردند.

این آمار در هم‌سنجی با سال گذشته، رشد یک‌درصدی را نشان می‌دهد درواقع این میزان تولید شامل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ حلقه تایر است که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

با وجود این رشد، اما در روزهای شاهد شرایطی عجیبی در بازار تایر هستیم، شرایطی که به فروش تایر دولتی منجر شد، حتی تارنماهایی نیز به جهت خرید تایر معرفی شد؛ اما همچنان مشکلات تایر در بازار مشهود است. اما علت کمبود تایر در بازار چیست؟

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص کمبود عرضه تایر در بازار اظهار داشت: تولید و توزیع تایر در کشور کماکان طبق روال گذشته ادامه دارد؛ اما عده‌ای به علت تفاوت شدید نرخ ارز نیمایی و آزاد، تایرهای دولتی موجود در بازار را جمع‌آوری کرده و به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

او افزود: انجمن صنعت تایر ایران چندین بار درخواست داشته است که انحصار صادرات تایر فقط در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد و کسی غیر از تولیدکنندگان نتواند تایر صادر کند؛ زیرا این موضوع به دلیل خرید ریالی و فروش آن با دلار باعث اختلال در بازار داخلی خواهد شد.

تنها ادامه داد: متأسفانه، تاکنون درخواست‌های انجمن صنعت تایر در خصوص انحصار صادرات تایر مورد موافقت قرار نگرفته است، از طرفی اگر صادرات تایر در انحصار تولیدکنندگان باشد، بازار داخلی و همچنین صادرات به‌خوبی تنظیم خواهد شد.

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، کاهش روزبه‌روز ارزش ریال و به‌تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید تایر شده است. وی تصریح کرد: به سبب افزایش هزینه‌ها، درخواست افزایش قیمت توسط انجمن تولیدکنندگان تایر ارائه شد؛ اما با این موضوع موافقت نشده است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در ادامه پیرامون اینکه مجوز افزایش قیمت باید در اختیار انجمن صنعت تایر باشد، گفت: طبق قوانین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان می‌توانند ۱۷ درصد سود بر اساس قیمت تمام شده دریافت کنند، بهتر است افزایش قیمت نیز در اختیار انجمن صنعت تایر باشد و فقط نظارت به‌منظور مقابله با تخلف و دریافت سود بیش از حد، صورت پذیرد.

تنها تأکید کرد: اگر قیمت تایر در اختیار تولیدکنندگان باشد انگیزه تولید، سرمایه‌گذاری، جذب نقدینگی از بانک‌ها و توسعه صنعت تایر و همچنین تأمین نیازهای روزافزون تایر در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در حال حاضر تایرسازان، لاستیک خودروهای سواری که اصلی‌ترین نیاز بازار است را به‌راحتی تولید و تأمین می‌کنند، حتی به سبب تولید بیش از نیاز کشور، تایرسازان قادر هستند، مازاد لاستیک تولیدی را صادر کنند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص میزان تولید تایر خودروهای سنگین نیز اظهار داشت: تایر خودروهای سنگین دو نوع بایاس و رادیال دارد که تایرهای بایاس بیش از نیاز بازار تولید می‌شود، البته همه کارخانه‌ها از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند و این امر به علت عدم فروش است.

او افزود: البته در خصوص تایرهای رادیال اوضاع متفاوت است و تنها دو واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند، در نتیجه به سبب پاسخگویی نیاز بازار، لازم است واردات صورت گیرد که این عمل نیز در حال انجام است.

تنها در پایان ضمن اشاره به عدم حمایت دولت از تایرسازان گفت: دولت در تمامی صنایع به‌منظور حمایت تمهیداتی را مدنظر قرار دهد، یکی از این موارد، حضور فعالین اقتصادی در سفرهای خارجی دولت مردان است و امید داریم به‌منظور بازاریابی صنایع این امر محقق شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا بهمن تبدیل به207 : 9 دی بودم
151 : پیش فروش ها از لحظه ایی که تکمیل وجه میکنند شرکت یکماه فرصت داره خودرو را فاکتور کند در غیر اینصورت میرید تو تاخیر خردادی ها فعلا الویت با فوق العاده اسفند هسته بعد از انها نوبت شماست
مهدی : خیر فقط اخرین مرحله یه پیامک تحویل اختیاری حضوری میاد.
اتو سعید : سقف فلز های مشکی اعلام حضور کنن تا چه تاریخی فاکتور شده ؟! من 25 آذر هنوز فاکتور نشدم
امین فوری اسفند : یه دردسر هم داریم پلاک شه
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : مبارک باشه.چقدر سود تاخیر تعلق گرفته؟
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!
ساینا تک : باز تولد بازی شد
4552 تحویل 30 بهمن : تکمل وجه 12 دی تحویل سی بهمن تبدیل 5 اردیبشت به 207 امروز فاکتور شد
اسفند : واقعی من شک دارم