اسپرتیج برقی می‌شود؛ اولین اطلاعات از کانسپت کیا EV5

 

اسپرتیج برقی می‌شود؛ اولین اطلاعات از کانسپت کیا EV5

 

همین چند روز قبل بود که کیا از کراس‌اوور فول‌سایز و برقی EV9 رونمایی کرد. حالا به فاصله کوتاهی، این خودروساز کره‌ای با رونمایی از کانسپتی جدید با نام EV5 توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این کانسپت طراحی بسیار مدرنی دارد و پیش‌نمایشی از یک کراس‌اوور کامپکت با پیشرانه برقی را ارائه می‌کند. براساس برنامه‌ریزی‌ها، نسخه تولید انبوه این مفهومی زیبا تا پایان سال در چین پرده‌برداری خواهد شد.

نماینده جدید فلسفه طراحی اتحاد تضادها

محصولات جدید شرکت کیا بر مبنای فلسفه طراحی «اتحاد تضادها» خلق می‌شوند. کانسپت EV5 از این قاعده مستثنی نیست و مطابق با اصول و چهارچوب‌های فلسفه مذکور توسعه پیدا کرده است. از نظر فرم بدنه، این مفهومی شباهت زیادی به برادر بزرگ‌تر خود، یعنی EV9 دارد و اتاق آن مکعبی و جعبه‌ای شکل است. این سبک از طراحی حس قدرت و اطمینان را به بیننده منتقل می‌کند.

کانسپت کیا EV5

در نمای روبه‌رو فرم خاص چراغ‌های اصلی کیا EV5 بیش از هر چیز دیگر جلب‌توجه می‌کند. این چراغ‌ها به‌وسیله یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند. از آنجایی که این مفهومی از پیشرانه برقی بهره می‌برد، خبری از جلوپنجره مشبک نیست. شاید بدانید در محصولات بنزینی و دیزلی کیا، جلوپنجره مشبک ساختار ویژه‌ای دارد که از آن با عنوان پوزه ببر یاد می‌شود. در محصولات برقی این المان تغییر ماهیت داده و با همکاری سایر اجزا، هویتی با نام «چهره ببر دیجیتال» را خلق می‌کند.

کانسپت کیا EV5

در نمای جانبی، کیا EV5 طراحی جسورانه و پویایی دارد. گلگیرهای این کانسپت برقی بسیار متورم هستند و روی آن‌ها چند خط تیز به‌چشم می‌خورد. درون این گلگیرها، رینگ‌های بزرگ 21 اینچی با طراحی متقارن جا خوش کرده‌اند. استفاده از رنگ مشکی برای لبه گلگیرها، رکاب و ستون‌ها از دیگر نکات قابل‌ذکر در نمای جانبی EV5 هستند.

نمای جانبی کانسپت کیا EV5

طراحی کیا EV5 در نمای عقب ساده‌تر است، اما بااین‌حال بازهم می‌توان آن را زیبا و متمایز توصیف کرد. البته در این نما، به‌خاطر شکل چراغ‌ها شاید برخی EV5 را به محصولات ولوو تشبیه کنند! این کراس‌اوور برقی به اسپویلر انتهای سقف مجهز است و سپر آن ساختاری عضلانی دارد.

نمای عقب

تازه‌ترین کانسپت شرکت کیا تحت نظارت «کریم حبیب» طراحی شده است؛ طراح بسیار معروفی که سابقه کار در دو کمپانی بزرگ مرسدس بنز و ب‌ام‌و را در کارنامه دارد. طبق گفته‌های آقای حبیب، کیا EV5 با الهام از تضاد‌ها و هماهنگی‌های موجود در طبیعت و هنر معماری طراحی شده است. از نظر ابعاد باید این کراس‌اوور مفهومی را با کیا اسپورتیج مقایسه کرد. به عبارت دیگر، EV5 در دسته کراس‌اوورهای کامپکت جای می‌گیرد.

کانسپت کیا EV5

طراحی داخلی پیشرفته و مدرن

در داخل کابین، کیا EV5 طراحی بسیار مدرن و آینده‌نگرانه‌ای دارد. هرچقدر که در نمای بیرونی این کانسپت شبیه به مدل‌های خیابانی است، به همان نسبت در داخل کابین با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستیم. داشبورد این مفهومی کره‌ای طراحی ساده و مینیمالیستی دارد، اما به‌جای فرمان دایره‌ای از غربیلکی شش‌ضلعی برخوردار است! در پشت فرمان یک نمایشگر عریض وجود دارد که تا میانه‌های داشبورد امتداد پیدا کرده؛ این نمایشگر لمسی است.

تصویر کابین

اگر به تصاویر کابین کانسپت کیا EV5 با دقت نگاه کنید، اثری از کنسول میانی پیدا نخواهید کرد. این ویژگی باعث می‌شود داشبورد دارای حالتی معلق باشد. در قسمت میانی داشبورد چند دکمه لمسی به‌چشم می‌خورد. دریچه‌های مربوط به سیستم تهویه مطبوع نیز بسیار باریک هستند و کشف آن‌ها نیازمند دقت فراوان است.

کانسپت کیا EV5

از دیگر ویژگی‌ها جالب کابین کیا EV5 باید به سقف پانورامیک و صندلی‌های چرخان آن اشاره کنیم. این صندلی‌ها تا 90 درجه قابلیت چرخش دارند؛ درنتیجه ورود و خروج از کابین بسیار راحت‌تر می‌شود. مکمل این امر، حذف ستون B و باز‌شدن خلاف جهت هم درهای جلو و عقب است.

کانسپت کیا EV5

کانسپت کیا EV5 یک خودروی دوستدار محیط‌زیست است. در کابین این کانسپت پیشرفته، ردپایی از چرم حیوانی وجود ندارد. درعوض کیا برای ساخت قسمت‌های مختلف از بطری‌های بازیافتی و عصاره جلبک دریایی استفاده کرده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم پنل سقف و درها، صندلی‌ها و رویه داشبورد جنسی از مواد بازیافتی دارند.

کانسپت کیا EV5

پیش‌بینی‌ها درباره مشخصات فنی کیا EV5

در مقطع کنونی، شرکت کیا از پرداختن به مشخصات فنی EV5 خودداری نموده و فقط به انتشار تصاویر و برخی ویژگی‌های کلی بسنده کرده است. با وجود این می‌توان حدس زد که این خودرو بر مبنای پلتفرم E-GMP تولید خواهد شد. شاید بدانید این پلتفرم به‌طور اختصاصی برای خودروهای برقی توسعه پیدا کرده است و تاکنون مدل‌هایی مثل کیا EV6 و سری آیونیک هیوندای براساس آن ساخته شده‌اند.

کانسپت کیا EV5

به‌احتمال‌زیاد قوای محرکه کیا EV5 با مدل EV6 مشترک خواهد بود. اگر این موضوع درست از آب دربیاید، باید گفت نسخه پرچمدار این خودرو با پیشرانه دو موتوره و باتری 77 کیلووات‌ساعتی وارد بازار خواهد شد. این باتری می‌تواند شعاع حرکتی 480 مایلی را برای EV5 به ارمغان بیاورد.  

کانسپت کیا EV5

گفتنی است کانسپت کیا EV5 در چین و در همایش موسوم به EV Day رونمایی شد. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نسخه تولید انبوه این مفهومی تا پایان سال پرده‌برداری و ابتدا در چین عرضه می‌شود. این کراس‌اوور برقی رقبایی مثل نیسان آریا و تویوتا bZ4X را پیش روی خود دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسپرتیج برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان cs55🤠 : خداروشکر باید کنید . چون تکمیل وجه کرده اید و خیالتان راحت تر
علی : دوستان تی 8ثبتنام اسفند کسی تحمیل گرفته مابه‌التفاوت بیمه هم واریز شده کی پلاک میشه راهنمایی فوری کسی می‌دونه تشکر
تارا پلاس : خودم زنگ زدم تهران شرکت . گفت رنگ هیچ تاثیری در موعد تحویل ندارد. میکفت قبلا تاثیر داشته. الان ندارد. حالا فهمیدم دروغ میگفت
تارا v1p : تا جایی ک دارم دنبال میکنم فک کنم v1p اسفند رو فاکتور کردن.
رضا : سلام تارا دستی v1p تیتانیوم برای من موعد تحویل ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ هستش تو سایت ایران خودرو قسمت مربوط به آماده جهت صدور فاکتور تیک خورده اما فاکتور هنوز نشده این پروسه چقدر طول میکشه تا فاکتور شدن؟
محسن : فوری به دستور وزیر صمت تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد. طبق اطلاعات رسیده سالانه یک میلیارد برای واردات خودرو تخصیص دادند ولی طبق آمار گمرگ در سال ۱۴۰۲ تنها شرکت مدیران خودرو یک میلیارد دلار ارز دولتی گرفته کلا هم ۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ خودروسازان ارز دولتی گرفتن و این یعنی فعلا دست نگه داشتند برای بررسی رانت احتمالی
محسن : مهم مهدی ضیغمی در حاشیه نشست خبری (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، گفت: بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت‌نام کردند، منتظر هستند خودروی مورد‌علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند. وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای زیادی در گمرکات و مناطق آزاد هست. بیش از ۱۲ تا ۱۳هزار خودروی دپو در مناطق آزاد و کشور هست که این خودروها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند ### ####
محمد : شما همونی هستی که میگی هنوز یارانه 45500,تومان میگیرم تا چشمای امثال شما دراد
همایون : تحویل حداکثر تا ۹۰ روز هست. قابل توجهتون هنوز اردیبهشت تموم نشده
. : دوستان کسی ادرس دقیق نمایندگی سایپارو داره حضوری میخوام برم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام برا من تحویل 6فروردین بود ولی همچنان فاکتور نشده
رانا : پلاک خبری داری
مرادی : پیگیر پارس سفارشی باشی چرا فراخوان نمیده
207 : اصلا خیلی مسخرص هیشکی ب فکر پلاک نیست
رانا : سلام برای من تاریخی نزده اونجا اگر منظورتون اونجا هستش که پلاک نا جا زده
ساینا دوگانه دی پیش فروش : واریز 25 ظهر. الان زنگ زدم سایپا گفت فاکتور شده
سورن : حالت بد نشه اون بابایی که ماشینشو فروخته از زمان ثبت نام سامانه یک پارچه فاز 1 منتظر ماشین بخره و مصرف کننده هست شعور میخواد بفهمی چی میکشه و الانم دیگه پولی نداره بره از بازار با این تورم ماشین بخره چیکار کنه مگه همه دلالن زمانی که سامانه یکپارچه راه انداختن به همه وعده دادن که به ماشین مصرف کننده میرسه ماشین همین سمند 30% ارزونتر بود وجود میخواد شعور داشتن
رانا رانا : ... به عنوان ودیعه با آگاهی و قبول شرایط زیر تقاضای خرید یک دستگاه خودرو رانا کلاس 61018 با مشخصات فوق دارم کد 61018 هستش برای همه من 10 دی ماه واریز کردم که 10 این ماه فاکتور شدم
شرکت های اروپایی : داداش گلمون آقای علی آبادی...جان دادش ماشین هاتون به اروپایی ها ندهید..داداش ما هم زن و بچه داریم...این نامردا به ما کالابرگم نمی‌دن...اگه ماشین هامون روی ✋ دست مون بمونه شب 🌃 باید توخیابون سرمون توی سطل زباله‌ها کنیم تابه یه نونی برسیم...جان داداشی بی خیال ما بشو
ال : برای منم نیومده. بهار 403 هستم. گفتن برای یک سری ها فرستادیم، برای منم میفرستن. اینم شأنش ماست .