اسپرتیج برقی می‌شود؛ اولین اطلاعات از کانسپت کیا EV5

 

اسپرتیج برقی می‌شود؛ اولین اطلاعات از کانسپت کیا EV5

 

همین چند روز قبل بود که کیا از کراس‌اوور فول‌سایز و برقی EV9 رونمایی کرد. حالا به فاصله کوتاهی، این خودروساز کره‌ای با رونمایی از کانسپتی جدید با نام EV5 توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این کانسپت طراحی بسیار مدرنی دارد و پیش‌نمایشی از یک کراس‌اوور کامپکت با پیشرانه برقی را ارائه می‌کند. براساس برنامه‌ریزی‌ها، نسخه تولید انبوه این مفهومی زیبا تا پایان سال در چین پرده‌برداری خواهد شد.

نماینده جدید فلسفه طراحی اتحاد تضادها

محصولات جدید شرکت کیا بر مبنای فلسفه طراحی «اتحاد تضادها» خلق می‌شوند. کانسپت EV5 از این قاعده مستثنی نیست و مطابق با اصول و چهارچوب‌های فلسفه مذکور توسعه پیدا کرده است. از نظر فرم بدنه، این مفهومی شباهت زیادی به برادر بزرگ‌تر خود، یعنی EV9 دارد و اتاق آن مکعبی و جعبه‌ای شکل است. این سبک از طراحی حس قدرت و اطمینان را به بیننده منتقل می‌کند.

کانسپت کیا EV5

در نمای روبه‌رو فرم خاص چراغ‌های اصلی کیا EV5 بیش از هر چیز دیگر جلب‌توجه می‌کند. این چراغ‌ها به‌وسیله یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند. از آنجایی که این مفهومی از پیشرانه برقی بهره می‌برد، خبری از جلوپنجره مشبک نیست. شاید بدانید در محصولات بنزینی و دیزلی کیا، جلوپنجره مشبک ساختار ویژه‌ای دارد که از آن با عنوان پوزه ببر یاد می‌شود. در محصولات برقی این المان تغییر ماهیت داده و با همکاری سایر اجزا، هویتی با نام «چهره ببر دیجیتال» را خلق می‌کند.

کانسپت کیا EV5

در نمای جانبی، کیا EV5 طراحی جسورانه و پویایی دارد. گلگیرهای این کانسپت برقی بسیار متورم هستند و روی آن‌ها چند خط تیز به‌چشم می‌خورد. درون این گلگیرها، رینگ‌های بزرگ 21 اینچی با طراحی متقارن جا خوش کرده‌اند. استفاده از رنگ مشکی برای لبه گلگیرها، رکاب و ستون‌ها از دیگر نکات قابل‌ذکر در نمای جانبی EV5 هستند.

نمای جانبی کانسپت کیا EV5

طراحی کیا EV5 در نمای عقب ساده‌تر است، اما بااین‌حال بازهم می‌توان آن را زیبا و متمایز توصیف کرد. البته در این نما، به‌خاطر شکل چراغ‌ها شاید برخی EV5 را به محصولات ولوو تشبیه کنند! این کراس‌اوور برقی به اسپویلر انتهای سقف مجهز است و سپر آن ساختاری عضلانی دارد.

نمای عقب

تازه‌ترین کانسپت شرکت کیا تحت نظارت «کریم حبیب» طراحی شده است؛ طراح بسیار معروفی که سابقه کار در دو کمپانی بزرگ مرسدس بنز و ب‌ام‌و را در کارنامه دارد. طبق گفته‌های آقای حبیب، کیا EV5 با الهام از تضاد‌ها و هماهنگی‌های موجود در طبیعت و هنر معماری طراحی شده است. از نظر ابعاد باید این کراس‌اوور مفهومی را با کیا اسپورتیج مقایسه کرد. به عبارت دیگر، EV5 در دسته کراس‌اوورهای کامپکت جای می‌گیرد.

کانسپت کیا EV5

طراحی داخلی پیشرفته و مدرن

در داخل کابین، کیا EV5 طراحی بسیار مدرن و آینده‌نگرانه‌ای دارد. هرچقدر که در نمای بیرونی این کانسپت شبیه به مدل‌های خیابانی است، به همان نسبت در داخل کابین با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستیم. داشبورد این مفهومی کره‌ای طراحی ساده و مینیمالیستی دارد، اما به‌جای فرمان دایره‌ای از غربیلکی شش‌ضلعی برخوردار است! در پشت فرمان یک نمایشگر عریض وجود دارد که تا میانه‌های داشبورد امتداد پیدا کرده؛ این نمایشگر لمسی است.

تصویر کابین

اگر به تصاویر کابین کانسپت کیا EV5 با دقت نگاه کنید، اثری از کنسول میانی پیدا نخواهید کرد. این ویژگی باعث می‌شود داشبورد دارای حالتی معلق باشد. در قسمت میانی داشبورد چند دکمه لمسی به‌چشم می‌خورد. دریچه‌های مربوط به سیستم تهویه مطبوع نیز بسیار باریک هستند و کشف آن‌ها نیازمند دقت فراوان است.

کانسپت کیا EV5

از دیگر ویژگی‌ها جالب کابین کیا EV5 باید به سقف پانورامیک و صندلی‌های چرخان آن اشاره کنیم. این صندلی‌ها تا 90 درجه قابلیت چرخش دارند؛ درنتیجه ورود و خروج از کابین بسیار راحت‌تر می‌شود. مکمل این امر، حذف ستون B و باز‌شدن خلاف جهت هم درهای جلو و عقب است.

کانسپت کیا EV5

کانسپت کیا EV5 یک خودروی دوستدار محیط‌زیست است. در کابین این کانسپت پیشرفته، ردپایی از چرم حیوانی وجود ندارد. درعوض کیا برای ساخت قسمت‌های مختلف از بطری‌های بازیافتی و عصاره جلبک دریایی استفاده کرده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم پنل سقف و درها، صندلی‌ها و رویه داشبورد جنسی از مواد بازیافتی دارند.

کانسپت کیا EV5

پیش‌بینی‌ها درباره مشخصات فنی کیا EV5

در مقطع کنونی، شرکت کیا از پرداختن به مشخصات فنی EV5 خودداری نموده و فقط به انتشار تصاویر و برخی ویژگی‌های کلی بسنده کرده است. با وجود این می‌توان حدس زد که این خودرو بر مبنای پلتفرم E-GMP تولید خواهد شد. شاید بدانید این پلتفرم به‌طور اختصاصی برای خودروهای برقی توسعه پیدا کرده است و تاکنون مدل‌هایی مثل کیا EV6 و سری آیونیک هیوندای براساس آن ساخته شده‌اند.

کانسپت کیا EV5

به‌احتمال‌زیاد قوای محرکه کیا EV5 با مدل EV6 مشترک خواهد بود. اگر این موضوع درست از آب دربیاید، باید گفت نسخه پرچمدار این خودرو با پیشرانه دو موتوره و باتری 77 کیلووات‌ساعتی وارد بازار خواهد شد. این باتری می‌تواند شعاع حرکتی 480 مایلی را برای EV5 به ارمغان بیاورد.  

کانسپت کیا EV5

گفتنی است کانسپت کیا EV5 در چین و در همایش موسوم به EV Day رونمایی شد. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نسخه تولید انبوه این مفهومی تا پایان سال پرده‌برداری و ابتدا در چین عرضه می‌شود. این کراس‌اوور برقی رقبایی مثل نیسان آریا و تویوتا bZ4X را پیش روی خود دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسپرتیج برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس بهمن : امید خدا یک دست باشیم حق مونو میگیریم
مهندس : یک نکته دیگه بگم که از تاریخ تحویل روی کاغذ تا تحویل واقعی نمایندگی دقیقا یکماه شد، یعنی یکماه تاخیر اما اینا دو هفته بعدش فاکتور میکنن که سود ندهند دیگه. دو هفته هم بعدش طول میکشه تحویل بدهند. میشه یکماه. اینو در جریان باشید خلاصه
ساینا فوری : آفرین لطفا همگی همکاری و شرکت کنید تا نتیجه عالی بگیرید چون هر چه دست رو دست گذاشته بشه از فاکتور خبری نیست.
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید