تغییرات تکنولوژیک ب ام و سری 5 جدید؛ پاسخی قدرتمند به مرسدس EQE

 

تغییرات تکنولوژیک ب ام و سری 5 جدید؛ پاسخی قدرتمند به مرسدس EQE

 

ب ام و چند روز قبل از نسل هشتم سری 5 رونمایی کرد. این نسل، مهم‌ترین نسل از سدان سایز متوسط باواریایی‌ها به‌شمار می‌رود؛ چرا که برای اولین‌بار در تاریخ 51 ساله، شاهد تولید آن با پیشرانه تمام الکتریکی در کنار نسخه درون‌سوز خواهیم بود. قیمت ارزان‌ترین تریم از این سدان جدید از 57,900 دلار شروع می‌شود، قوی‌ترین مدل برقی آن هم به پیشرانه 590 اسب بخاری مجهز است. جالب آنکه ب ام و تصمیم گرفته تا برخلاف مرسدس بنز، از یک طراحی متفاوت برای محصولات برقی خود استفاده نکند و رقیب EQE را مستقیماً با ظاهری نزدیک به مدل‌های بنزینی سری پنج راهی بازار نماید؛ روشی که با توجه به عدم استقبال بازار از مدل های متفاوت و برقی مرسدس بنز احتمالاً منجر به فروش بهتر ب ام و نسبت به مرسدس خواهد شد.

 با آنکه در سال‎‌های اخیر فروش کراس‌اوور X5 تا 4 برابر بیشتر از سری 5 بوده، اما این سدان سایز متوسط از جایگاه ویژه‌ای در سبد محصولات کمپانی برخوردار است. به‌همین خاطر ب ام و برای نسل جدید هم سنگ‌ تمام گذاشته و آن را با آخرین فناوری‌ها و خصوصیات اسپرت راهی میدان کرده است.

ب ام و سری 5

هر دو نسخه بنزینی و برقی ب ام و سری 5 بر مبنای پلتفرم موسوم به CLAR توسعه پیدا کرده‌اند. هرچند این پلتفرم به اندازه پلتفرم Neue Klasse که حوالی سال 2025 از راه خواهد رسید، پیشرفته نیست، ولی مسلماً انتظارات را برآورده خواهد کرد.

لیست قیمت تریم‌های مختلف ب ام و سری 5 مدل 2024

ب ام و سری 5 جدید حامل کد G60 است و به‌عنوان مدل 2024 به‌فروش خواهد رسید. ارزان‌ترین تریم این خودرو در نسخه بنزینی حامل کد 530i خواهد بود. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این تریم قیمتی برابر با 57.900 دلار دارد که در مقایسه با تریم مشابه نسل پیشین 1900 دلار گران‌تر است. در عوض تریم 540i xDrive نسل جدید 300 دلار ارزان‌تر از تریم مشابه نسل قبل است. در جدول زیر می‌توانید لیست تریم‌ها و قیمت آنها را مشاهده کنید.

 تریم قیمت (بدون احتساب 995 دلار هزینه مربوط به حمل و تحویل)
530i $57,900
530i xDrive $60,200
540i xDrive $64,900
i5 eDrive40 $66,800
i5 M60 xDrive $84,100

اولین سری 5 برقی

علاقه‌مندان به پیشرانه‌های برقی، می‌توانند به سراغ نسخه الکتریکی از ب ام و سری 5 جدید بروند. این نسخه ابتدا در دو تریم i5 eDrive40 و i5 M60 xDrive تولید خواهد شد. تریم i5 eDrive40 که قیمت کمتری دارد، به یک پیشرانه تک‌موتوره مجهز است و برای خرید آن باید 66,800 دلار کنار گذاشت. موتور این تریم توانایی تولید 335 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. صفر تا 60 مایل یا 97 کیلومتر این تریم 5.7 ثانیه زمان می‌برد و حداکثر سرعت آن برابر است با 120 مایل یا 193 کیلومتر در ساعت.

ب ام و سری 5
مدل قرمز رنگ تریم i5 M60 xDrive، مدل خاکستری تریم i5 eDrive40

تریم قوی‌تر i5 M60 xDrive از یک پیشرانه دوموتوره بهره می‌برد و 84,100 دلار قیمت دارد. مجموع قدرت این دو موتور به 590 اسب بخار و گشتاور آنها به 795 نیوتن متر می‌رسد.

با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، i5 M60 xDrive قادر است در عرض تنها 3.7 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل در ساعت برساند و به نهایت سرعت 130 مایل یا 209 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ذکر این نکته ضروری است که برای استفاده از حداکثر خروجی پیشرانه، راننده باید پدال دارای علامت شیفت را حداقل 0.8 ثانیه نگه دارد.

ب ام و سری 5

دو سال شارژ رایگان برای مدل‌های برقی

انرژی هر دو تریم برقی ب ام و سری 5 مدل 2024 توسط پک باتری 84.3 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. این پک در کف اتاق تعبیه شده و به سیستم خنک‌کاری پیشرفته مجهز است. همچنین این پک با شارژر 11 کیلوواتی AC یا شارژر 205 کیلوواتی DC سازگاری دارد.

از این رو در عرض 30 دقیقه، میزان شارژ آن از 10 به 80 درصد می‌رسد. نکته جالب اینکه با توافق ب ام و و شبکه شارژ Electrify America، خریداران i5 یا همان نسخه برقی، می‌توانند به مدت دو سال از 30 دقیقه شارژ رایگان در این شبکه استفاده کنند.

ب ام و سری 5

اگر چه ظرفیت باتری هر دو تریم i5 eDrive40 و i5 M60 xDrive یکسان است، اما به‌خاطر تفاوت در وزن، برد حرکتی متفاوتی دارند. وزن تریم i5 eDrive40 برابر با 2230 کیلوگرم است و رینگ‌های آن 19 اینچی هستند. این تریم با شارژ کامل می‌تواند تا 295 مایل یا 475 کیلومتر مسافت را طی کند.

نمای عقب

تریم قوی‌تر i5 M60 xDrive وزنی برابر با 2380 کیلوگرم دارد، در نتیجه برد حرکتی آن به 412 کیلومتر کاهش می‌یابد. البته ب ام و برای این نسخه حالتی به‌نام Max Range تعریف کرده که عملکردی مشابه با حالت ذخیره باتری در گوشی‌های هوشمند دارد. با انتخاب این حالت حداکثر سرعت خودرو به 56 مایل یا 90 کیلومتر محدود می‌شود و امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع و گرمکن فرمان در لیست سیاه قرار می‌گیرند!

نمای جانبی

نسخه بنزینی ب ام و سری 5

 کسانی که کماکان خواهان موتورهای درون‌سوز هستند، می‌توانند از بین نسخه‌های بنزینی تریم دلخواه خود را انتخاب کنند. نیروبخش تریم پایه 530i یک موتور 2 لیتری است که توانایی تولید 255 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. این ارقام در مقایسه با خروجی موتور 530i نسل قبل، به‌ترتیب 7 و 52 واحد بیشتر هستند. در این تریم که 1833 کیلوگرم وزن دارد، نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. شتاب این تریم برابر با 5.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت است.

نمای روبرو

در تریم 530i xDrive همان موتور 2 لیتری در زیر کاپوت قرار دارد، اما نیروی تولیدی آن به هر چهار چرخ ارسال می‌شود. وزن این تریم در مقایسه با تریم تک‌دیفرانسیل 530i به‌اندازه 258 کیلوگرم بیشتر است، ولی به دلیل انتقال قدرت به هر چهار چرخ و در نتیجه چسبندگی بهتر، شتاب آن یک دهم ثانیه بهتر است. از لحاظ حداکثر سرعت این دو تریم تفاوتی با هم ندارند. ضمن اینکه گیربکس هر دوی آنها 8 سرعته استپ‌ترونیک است.

ب ام و سری 5

ادامه تولید سری 5 با موتور 6 سیلندر

خبر خوش برای طرفداران متعصب ب ام و اینکه سری 5 جدید کماکان با موتور 6 سیلندر خطی تولید خواهد شد. این تریم که کد 540i xDrive را روی خود خواهد داشت، تا  زمان معرفی M5، نقش یک مدل پرچمدار موقت را ایفا خواهد کرد. با این کد می‌توان متوجه شد که هر چهار چرخ از نیروی تولیدی موتور بهره‌مند هستند.

ب ام و سری 5
درج عدد 5 روی المان معروف به هوفمیستر کینک

موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی در تریم 540i xDrive توانایی تولید 375 اسب بخار قدرت و 521 نیوتن متر گشتاور را دارد. این ارقام در مقایسه با تریم 540i xDrive نسل پیشین، به‌ترتیب 40 اسب بخار و 71 نیوتن متر افزایش یافته‌اند. شایان ذکر است 540i xDrive جدید به سامانه هیبرید 48 ولتی مجهز است و با احتساب خروجی آن، مجموع گشتاور به 540 نیوتن متر می‌رسد. این تریم شتابی برابر با 4.5 ثانیه دارد که در مقایسه با تریم مشابه نسل قبلی 0.1 ثانیه بهتر است.

ب ام و سری 5

ترکیب سنت و مدرنیته

بدنه ب ام و سری 5 جدید از نظر ابعاد رشد کرده است. این نسل حالا طولی برابر با 5060 میلیمتر دارد که در مقایسه با نسل پیشین 86.4 میلیمتر بیشتر است. فاصله محوری این نسل نیز بیشتر شده و با 20 میلیمتر رشد، به 2995 میلیمتر رسیده است.

ب ام و سری 5

باواریایی‌ها سری 5 مدل 2024 را با عبارت «مدرن‌تر و باوقارتر از سری 3 و پویاتر و اسپرت‌تر از سری 7» توصیف می‌کنند. این که این عبارت تا چه حد درست است، به نظر بیننده بستگی دارد! نکته جالب اینکه تفاوت ظاهری دو نسخه برقی و بنزینی زیاد نیست و تنها به مواردی مثل شکل رینگ‌ها، جلوپنجره و نشان‌های موجود روی بدنه محدود می‌شود. در هر دو نسخه مشتریان می‌توانند آپشن جلوپنجره نورانی را که اخیراً در بین محصولات ب ام و در حال فراگیری است، سفارش دهند.

ب ام و سری 5

کابین مدرن و مجهز

ب ام و سری 5 جدید در داخل کابین دنباله‌روی برادر بزرگ‌تر خود یعنی سری 7 است. پنل منحنی موجود در پشت فرمان، دو نمایشگر 12.3 و 14.9 اینچی را در خود جای داده است. نمایشگر 14.9 اینچی که به سیستم اینفوتینمنت تعلق دارد، به نسخه 8.5 از سیستم عامل اختصاصی کمپانی ب ام و مجهز است.

ب ام و سری 5

ب ام و تأکید دارد در سری 5 مدل 2024 رابط کاربری بهبود پیدا کرده و حالا از ژست‌های کنترلی و فرمان‌های صوتی بیشتری پشتیبانی می‌شود. با وجود این، دکمه گردان معروف به iDrive کماکان روی کنسول میانی حضور دارد و راننده می‌تواند از طریق آن امکانات مختلف را کنترل کند.

ب ام و سری 5

صندلی‌های ب ام و سری 5 جدید با روکش چرم گیاهی قابل سفارش هستند. به‌غیر از این، سقف فول پانورامیک نیز برای اولین بار در لیست آپشن‌ها به‌چشم می‌خورد.

بازی‌های یکپارچه و رانندگی بدون دخالت دست تا سرعت 137 کیلومتر

خریداران ب ام و سری 5 جدید به پلتفرم AirConsole دسترسی پیدا می‌کنند. این پلتفرم امکان دانلود و نصب بازی‌های مختلف را فراهم می‌کند. البته برای رعایت ایمنی، تنها در شرایطی که خودرو در حالت سکون قرار دارد، می‌توان به انجام بازی روی نمایشگر مرکزی پرداخت.

ب ام و سری 5

نسخه برقی سری 5 یا همان i5، مثل سری 7 به نوار حساس به لمس روی داشبورد مجهز است. این نوار به راننده و سرنشین کناری اجازه می‌دهد سیستم تهویه مطبوع را به‌راحتی مدیریت کنند. در نسخه بنزینی، این نوار به‌صورت یک آپشن و با پرداخت مبلغ اضافی قابل سفارش است.

ب ام و سری 5

ب ام و سری 5 مدل 2024 از یک قابلیت ویژه برای تجربه رانندگی خودکار سود می‌برد. این سدان محبوب، آپشنی به نام «دستیار اتوبان» دارد که با سفارش آن راننده از حفظ دست‌های خود روی فرمان بی‌نیاز می‌شود. این آپشن تا سرعت 85 مایل یا 137 کیلومتر در ساعت فعال می‌ماند.

جالب اینکه هنگام فعال بودن این قابلیت، برای تعویض خط کافی است راننده به سمت آینه آن طرف نگاه کند تا دستور انجام مانور مربوطه صادر شود! شایان ذکر است سری 5 جدید در حالت استاندارد با سیستم پارک کاملاً خودکار به دست مشتری می‌رسد.

ب ام و سری 5

بهره‌مندی از چرخ‌های عقب فرمان‌پذیر و تمرکز روی تجربه رانندگی

خوشبختانه ب ام و در سری 5 اتاق G60 به‌طور ویژه روی بهبود تجربه رانندگی تمرکز کرده است. هر چند سیستم تعلیق همچون قبل در جلو دوبل جناغی و در عقب از نوع چند اتصالی (مولتی لینک) است، ولی اکنون تمامی مدل‌ها از فرمان اسپرت با ضریب متغیر سود می‌برند.

ب ام و سری 5

در نسخه‌های برقی که 25 درصد وزن بیشتری دارند، سیستم تعلیق در محور عقب از نوع بادی است و نرمی کمک‌فنرها بسته به میزان فشار وارد‌ شده تغییر می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود هنگام رانندگی در مسیرهای پر دست‌انداز یا جاده‌های پر پیچ و خم، پایداری خود در بهینه‌ترین حالت باشد.

ب ام و سری 5

مدل پرچمدار i5 M60 به‌طور استاندارد به چرخ‌های عقب فرمان‌پذیر مجهز است. علاقه‌مندان به این نسخه می‌توانند برای پایداری بیشتر، سیستم تثبیت حرکات بدنه را برای آن سفارش دهند. در این آپشن میله‌های تعادلی توسط موتورهای برقی کنترل می‌شوند. این آپشن جدید نیست و پیش‌تر در سایر محصولات ب ام و شاهد استفاده از آن بوده‌ایم. البته در اتاق G60 عملکرد این آپشن بهینه‌تر است.

ب ام و سری 5

انتظار می‌رود نسل جدید ب ام و سری 5 در نسخه استیشن، نسخه هیبریدی شارژی و مدل پرچمدار M5 نیز وارد بازار شود. این مدل احتمالاً به پیشرانه هیبریدی با حداقل 700 اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود!

ب ام و سری 5 مدل 2024 از اکتبر امسال راهی بازار آمریکا خواهد شد. در سایر بازارها، سری 5 جدید در تریم‌های 520i، 520d، 520d xDrive و همچنین تریم‌های هیبریدی شارژی 530e و550e xDrive نیز به‌فروش خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود نسخه شش سیلندر دیزلی هم در قاره سبز برای مشتریان قابل انتخاب باشد.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ب ام و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
ساناز : اسفندی هستم دیگه هیچ شوقی ندارم و نداشتم چقدر منت میذارین اخه مگه میخواین صدقه سری ماشین بدی ۲ سال پیش پول گرفتی در این خاک هیچ ارزشی واسه ی انسان نیس متاسفم واقعا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب به ساینا : ساینا دوگانه پیش فروش هیچ وقت قضاوت نکن از کجا میدونی حسام سابق هست چرا الکی صحبت میکنی چه معلوم که خود پرهامی ، گردن خودت
نیما : قابل توجه اونایی که دلشون برا کوییک اتومات صابون زدند بفرمایید بشینید روش سواری کیف میده اتوماته کوییکه پلاسه حال کن با قیمتش قیمت کوییک اتوماتیک فول پلاس به ترتیب سال تولید سایپا کوییک 1403 اتوماتیک فول پلاس 540,000,000 تومان جزئیات و قیمت
نیما : قابل توجه اونایی که دلسون برا کوییک اتومات صابون زدند بفرمایید بشینید روش سواری کیف میده اتومات قیمت کوییک اتوماتیک فول پلاس به ترتیب سال تولید سایپا کوییک 1403 اتوماتیک فول پلاس 540,000,000 تومان جزئیات و قیمت
207 پانا : عزیزان درسایت مینویسه صدور دعوتنامه درحال انجام یعنی همین روزا دعوتنامه میاد یا نه اگه ممکنه راهنمایی کنید
ایکس 33اتومات : نه خودم ثبت نام زدم دوتا هم زدم یکی برای خودم یکی هم برای دامادمون دوتاش هم قسطی پرداخت وجه هم تویک روز باهم هم تو یک روز تخصیص خورده
ایکس 33اتومات : دقیقا واسه منم تخصیص خورده از نهم ولی تا الان هیچ کار دیگه انجام نشده اینم الکیه میگن قسطی از زمان تایید پرونده به این نتیجه رسیدم پرونده زیر یک ماه تکمیل بشه از زمان پرداخت وجه میگیرن ولی دیرتر تکمیل بشه از اون زمان محاسبه نمیشه
جابر 1378a : دیگه این سایتم خز شده یه حرف راست نمی‌شنویم
محسن : بعد از دیدن داع بچههای مسولین ویران خررو
اسفند : سلام.. تحویل چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی؟
محمد : 25 فروردین تکمیل وجه در نمایندگی فاکتور 12 اردیبهشت صبح امروز پلاک شدم ، دل همتون شاد باشه انشالله نوبت شما هم شه