آریزو 5 اسپرت معرفی شد؛ جذابیت بیشتر برای سدان کوچک مدیران خودرو

 

آریزو 5 اسپرت معرفی شد؛ جذابیت بیشتر برای سدان کوچک مدیران خودرو

 

آریزو 5 یکی از سدان‌های شناخته‌شده مدیران خودرو است که از نیمه دهه 1390 خورشیدی تاکنون در بازار ما حضور دارد. این خودرو نخست با پیشرانه تنفس طبیعی به بازار ما آمد، اما در ادامه نسخه توربوشارژر آن نیز توسط مدیران خودرو به تولید رسید. حال در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه 1402، مدیران خودرو از نسخه جدید این سدان با نام آریزو 5 اسپرت رونمایی کرده است.

آریزو 5 اسپرت درواقع نسخه فیس‌لیفت آریزو 5 توربوشارژر محسوب می‌شود. تغییرات ظاهری محدودی در نمای خارجی و داخلی خودرو رخ داده‌اند. امکاناتی نیز به خودرو اضافه شده‌اند. در زمینه مشخصات فنی نیز بهبودهایی در این خودرو صورت گرفته است.

تغییرات ظاهری

شاید بارزترین تغییر صورت‌گرفته در آریزو 5 اسپرت، جلوپنجره جدید این خودرو باشد. این جلوپنجره از خطوط موازی کرومی بهره می‌برد و اندکی برآمده طراحی شده است. بااین‌حال چراغ‌های روشنایی اصلی و دی‌لایت‌ها تفاوتی با آریزو 5 توربوشارژر ندارند. نوارهای مشکی رنگ به قسمت‌های جانبی سپر جلو اضافه شده‌اند تا این سپر را عضلانی و حجیم جلوه دهد. در نمای جانبی خودرو تغییری مشاهده نمی‌شود و حتی رینگ‌های خودرو نیز از نوع پنج پر نصب‌شده روی نسخه توربوشارژر هستند.

آریزو 5 اس

تغییرات نمای عقب در مقایسه با نمای جلو نیز محدود است. چراغ‌های مه‌شکن که در نسخه‌های عادی و توربوشارژر روی سپر بودند، اکنون به قسمت فوقانی سپر منتقل شده‌اند. به‌جای این چراغ‌های مه‌شکن، دو خروجی اگزوز قرار گرفته است که البته واقعی نیستند و خروجی اگزوز اصلی پشت سپر قرار گرفته است. آریزو 5 اسپرت درحال‌حاضر یکی از محصولات برند ام وی ام به حساب می‌آید و با نام ام وی ام آریزو 5 توربو اسپرت شناخته خواهد شد.

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت

زیر کاپوت آریزو 5 اس همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر سابق قرار دارد که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه در طیف وسیعی از خودروهای ام وی ام و فونیکس به کار می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به آریزو 6 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X55 پرو اشاره کرد. گستردگی استفاده از این پیشرانه در محصولات فونیکس و ام وی ام باعث شده است تا دسترسی به قطعات یدکی این موتور برای مشتری ایرانی چندان دشوار نباشد.

گیربکس اتوماتیک CVT وظیفه ارسال قدرت به چرخ‌های جلو را در آریزو 5 اسپرت بر عهده دارد. این گیربکس به‌صورت مصنوعی 9 دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این گیربکس از نسل جدید جعبه دنده‌های چری است و در محصولات مختلف این برند از ام وی ام X22 پرو تا تیگو 7 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. گیربکس اتوماتیک و جدید چری عملکرد بهتری در مقایسه با گیربکس‌های CVT پیشین این شرکت دارد. بااین‌حال انتظار تغییر چشمگیری در زمینه مصرف سوخت یا شتاب اولیه را از آریزو 5 اسپرت نداریم.

کابین و امکانات

سبک کلی طراحی داشبورد آریزو 5 اسپرت شبیه به کابین آریزو 5 توربوشارژر معمولی است، بااین‌حال برخی جزئیات در کابین این خودرو تغییر کرده‌اند. نخستین تغییر در کنترلرهای پنل تهویه مشاهده می‌شود. این کنترلرها اکنون اندکی بالاتر از محل سابق نصب شده‌اند و از حالت لمسی به شکل فیزیکی تغییر وضعیت داده‌اند.

آریزو 5 اسپرت معرفی شد؛ جذابیت بیشتر برای سدان کوچک مدیران خودرو

طراحی کنسول میانی خودرو نیز تغییر کرده است. این کنسول اکنون از الگوهای مشابه ام وی ام X55 پرو بهره می‌برد. کنسل میانی آریزو 5 اسپرت به‌جای طرح مستطیل شکل سابق، از دو ذوزنقه برعکس تشکیل شده است. تمامی کلیدهای کنترلی بخش میانی نیز به سمت چپ یعنی بخش راننده منتقل شده‌اند و دیگر کلیدی در سمت راست اهرم تعویض دنده وجود ندارد. بااین‌حال سبک طراحی اهرم تعویض دنده و دریچه‌های سیستم تهویه همانند گذشته است.

علاوه بر تغییر پنل تهویه، چند مورد دیگر نیز در کابین آریزو 5 اس تغییر کرده‌اند. فرمان خودرو اکنون طرح دی‌کات دارد. همچنین تنظیمات صندلی راننده به‌صورت برقی انجام می‌شود. همچنین هر دو صندلی جلو به گرمکن مجهز شده‌اند.

قیمت و رقبای آریزو 5 اسپرت

قیمت آریزو 5 اسپرت از سوی مدیران خودرو برابر با یک میلیارد و 190 میلیون تومان عنوان شده که حدود 20 درصد از فونیکس آریزو 6 پرو کمتر است. رقیب مستقیم آریزو 5 اس در این محدوده قیمتی، بهمن ریسپکت پرایم با قیمت یک میلیارد و 83 میلیون تومان است. این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، ابعاد و همچنین امکانات رفاهی در سطح مشابهی قرار دارند. بنابراین رقابت میان آن‌ها در آینده نزدیک جذاب خواهد بود. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیگر رقیب محصول مدیران خودرو است که با قیمت رسمی 544 میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما نرخ آن در بازار آزاد حدود 950 میلیون تومان است. بااین‌حال باید منتظر عرضه آریزو 5 اسپرت به بازار باشیم تا نرخ این خودرو در بازار آزاد نیز مشخص شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آریزو 5 اسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 شاسی ۲۸ اسفند : بعد زرد شدن مدارک چقدر طول میکشه رسیدن مدارک و بارکدپستی ارسال میشه برای پیگیری یا نه
تارا : ای بابا برای هزارمین بار بازم بروز شد! قبلا هر ۲۰ روز تاریخ بروز میشد اما الان جدیدا هر یکی دوروز در میون بروز میشه! چکار میکنن اینا😑 ضمنا فروش فوری تحویل ۱۷ خرداد هستم...
شاهین اتومات ۲۴ دی : منم هنوز فاکتور نشدم
U : به قرون هم نمیدیم . ۲ ماه و نیمه پولمون رو گرفتن سود کردن ماشین هم ندادن ، طلبکار هم هستن
X5 بهمن : منم دقیقا به همین شکل.تماس هم گرفتم گفتن تحویل ۳۱ خرداد ولی بعید میدونم چون هنوز فاکتور نشده.شما فاکتور شدین؟
محمد : یه احتمال وجود داره واون این که ازلوله بخاری اب نشت میکنه به بخاری
شاهین اتوماتیک 90 روزه : بیاین یه آمار بگیریم ببینیم کیا اینجا شاهین 90 روزه اتوماتیک دی ماه 402 ثبت نام کردن و هنوز فاکتور نشدن. لطفا تاریخ پذیرش و نوع طرح (عادی یا جوانی جمعیت) رو هم بنویسین. از گزینه "پاسخ دادن" استفاده کنین تا قاطی نشه با بقیه پیام ها. خودم واریز 19 دی، پذیرش 20 دی، ما به التفاوت 16 فروردین. طرح عادی هستن. سخا هم چهار پنج روز بعدش اومد.
محمد علی : سلام شاهین اتوماتیک پذیرش 18دی فاکتور 22 اردیبهشت پلاک 24 اردیبهشت امروز ماشین رسیده نمایندگی اما هنوز نرفتم تحویل بگیرم امیدوارم همه زودتر فاکتور بشوند
ناشناس : گروه خودروسازی سایپا بار دیگر متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه را به تبدیل تعهد فراخواند. براساس شرایط فروش سایپا که در روز 30‌ام اردیبهشت 1403 اعلام شده است، این شرکت از متقاضیان شاهین G می‌خواهد تا به‌جای این خودرو، ساینا S تحویل بگیرند. همچنین سایپا به‌جای کوییک GX ثبت‌نامی از سوی متقاضیان، به آن‌ها کوییک GX-L تحویل می‌دهد. بخشنامه سایپا در بخش ساینا S‌ از نوع پیش‌فروش و در بخش کوییک GX-L‌ از نوع فروش فوری است.
محمد : پذیرش ۲۴ دی هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمود اسفند402(پیش فروش) : ممنون الهی خیر ببینی
207 اتومات30 دی : سلام ، آقا تاریخ فاکتورا چرا اینجوریه؟! الان این دوستمون تحویلش 29 بهمنه فاکتور شده یا تکمیل وجه تا 2 دی فاکتور شده ولی از 20 آذر رنگ مشکی فاکتور نشده !!! باید هرکدوم یه سطل رنگ مشکی بگیریم ببریم دم کارخونه بدیم بهشون شاید ماشینارو تحویل دادن
ای‌خدا : خوب‌برادر‌بنده‌استپ‌دستی‌دارم‌چند‌میخرید‌بفرمایید که‌بقیه‌دوستان‌هم‌بدونند.
حسین : هفته چهارم دی ماه بودم 27 فروردین تکمیل وجه 29 فروردین ثبت سخا 20 اردیبهشت فاکتور 24 اردیبهشت پلاک شد 30 اردیبهشت چراغ تحویل روشن شد تلفن گویا اعلام کرد در حال حمل به نمایندگیست
رسول ازبجنورد : ازتاریخ سیستمی هم گذشت هبری نیست که نیست مدل 402نزدیک به 4ماه هم میشه بیمه شده 33اتومات نقدی تاریخ خرید2دی
ساینا85 گانه : 7بهمن پذیرش، 27اردیبهشت فاکتور، امروز پلاک شدم
پارس تحویل تابستان1403 : آقا مثلا یکی انار دوس داره میشه به زور بهش بگیم خیار سبز بخور 🥒 ما فقط پارس دوس داریم ...#نه به خودرو ی جایگزین ...درسته میگن سورن بهتره ولی ما پارس دوس داریم
سورن پلاس گازسوز- دی ماه : با سلام ضمن تبریک، لطفا کسورات و سود تاخیری که داشته اید را به اشتراک بگذارید
محسن : سلام شما براتون دعوتنامه اومد که بهمن واریزی داشتید یا طرح جایگزینو انتخاب کردید؟ چون منم تحویل بهار 403 هستم ولی هنوز دعوتنامه نیومده فقط دوبار پیامک طرح جایگزین اومده
پارس تحویل تابستان1403 : چرا ایران خودرو داره دس دس میکنه... به بهانه‌ی استاندارد داره به مردم فشار وارد میکنه از مسئولان میخوام یه بار برای همیشه این مسئله رو با ایران خودرو حل کنه و مجوز استاندارد تا آخرین نفر ثبتنانی رو بده تا حالا تحویل دادین استاندارد نداشت این چنتایی باقی مانده هم روش