شرایط باغداری شهر کرج برای احداث باغ میوه چیست؟

 

شرایط باغداری شهر کرج برای احداث باغ میوه چیست؟

 

شهر کرج مرکز استان البرز بوده و جزو شهرهای پر جمعیت کشور ایران شناخته می‌شود، شهر کرج در مجاورت رشته کوه البرز قرار گرفته است و همین عامل باعث شده تا تاثیری زیادی بر روی اقلیم  شهر کرج داشته باشد، همچنین فراموش نکنید از قسمت دیگر با دشت‌های خشک همجوار هست، بنابراین شما در این شهر کوچک می‌توانید چند اقلیم متفاوت آب و هوایی را تجربه کنید، باغداران که می‌خواهند در استان البرز و شهر کرج باغ میوه را احداث کنند، ابتدا نوع آب و هوای منطقه را مشخص کرده و بر اساس آن نهال میوه سازگار را تهیه کنند، در ادامه مبحث همراه ما باشید تا به طور کامل  درختان میوه سازگار با این شهر را به شما معرفی کنیم.

 

آب و هوای شهر کرج و انواع نهال میوه سازگار با اقلیم شهر کرج

تاریخچه شهر کرج درباره کشاورزی و تولید محصولات باغی ثابت کرده است این شهر از نظر کشاورزی جزو شهرهای رتبه برتر کشور محسوب می‌شود، چون شهر کرج دارای خاک حاصلخیز و ذخایر آبی ممتاز بوده که می‌توان انواع درختان را در آن کشت کرد، به خاطر کشت دوم و سوم محصولات زراعی برخی از درختانی که به صورت دو فصله میوه میوه تولید می‌کنند را برای کشاورزان کرجی توصیه می‌کنند.

 تلفیق دو آب و هوای کوهستانی و دشتی در شهر کرج باعث شده تا شرایط ویژه‌ای را برای باغداران فراهم کند به طوری که در دو دهه گذشته اکثر کشاورزانی که به مناطق مسکونی مهاجرت کرده بودند تصمیم گرفتند بار دیگر باغات میوه خود را راه اندازی کنند، در سال‌های اخیر تناژ تولیدی میوه‌های سردرختی و خشکبار شهر کرج ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، البته از نظر باغداران دلیل اصلی این پیشرفت به خاطر توزیع نهال میوه اصلاح شده و با کیفیت است که سیستم دفاعی قوی دارند،‌ لازم به ذکر است که برای خرید نهال در کرج باید به مراکز معتبر و شناخته شده که زیر نظر جهاد کشاورزی فعالت می‌کنند اعتماد کرد و خرید مطمئن رو انجام داد.

 همان طور که اشاره کردیم آب و هوای شهر کرج نیمه بیابانی و نیمه خشک است، ولی به خاطر وجود رشته کوه البرز باعث شده تا میزان رطوبت و برودت هوا در آن حفظ شود، بارندگی در شهر کرج معمولا در فصل زمستان و پاییز اتفاق می افتد در فصل بهار و تابستان به کمترین حد خود می‌رسد، بنابراین کشاورزان باید سیستم آبیاری مناسبی برای باغات خود در نظر بگیرند تا میزان باروری درختان را تا چند برابر افزایش داده و ذخایر آبی خود را حفظ کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده تعداد روزهای یخبندان در شهر کرج تنها ۵۰ روز است، مطمئناً اکثر درختان که دوره سرمایی طولانی مدت دارند در این بازه زمانی می‌توانند نیاز سرمایی خود را به راحتی برطرف سازند، همچنین مشخص شده دی ماه سردترین ماه منطقه کرج است، بنابراین دارای بهار زودرس بوده و اواسط اسفند ماه سرمای زمستان به اتمام می‌رسد، پس درختانی که در مناطق گرمسیری شهر کرج کاشته می شوند از نژاد زود گل هستند، البته در مناطق کوهستانی کشاورزان باید درختان دیرگل را تهیه کنند.

از دیگر مواردی که بهتر است با آن اشاره کنیم ارتفاع شهر کرج از سطح دریا است با بررسی‌های انجام شده ارتفاع این درخت ۱۳۰۰ متر از سطح دریا است، محدودیت ارتفاعی برای کاشت نهال‌های مختلف وجود ندارد، این ارتفاع کاملا مناسب برای درختان میوه و درختان خشکبار محسوب می‌شود،  

طبق محصولات کشاورزی عرضه شده در شهر کرج و استان البرز مشخص شده بیشتر از ۸۰ درصد صیفی جات و سبزیجات  نیاز داخلی کشور و بیشتر از ۵۰ درصد میوه کشور در این استان تامین می‌شود، پتانسیل استان البرز با مرکزیت شهر کرج برای احداث انواع باغات میوه و باغات خشکبار از جمله باغ گردو و بادام بسیار مناسب است، کشاورزان کرجی با شناختن نهالستان و و مراکز معتبر اینترنتی تولید و عرضه نهال می‌توانن باغات خود را به صورت تجاری احداث کرده و درآمد و خود را تا چند برابر افزایش دهند.

 

اطلاعات تکمیلی : https://bartarnahal.ir/buy-fruit-and-walnut-seedlings-in-karaj/

 

میوه های تولید شده در شهر کرج

با توجه به ارتفاع شهر کرج از سطح دریا و خاک حاصلخیز و آب و هوای نیمه خشک  اولین باغاتی که در سال‌های گذشته کشاورزان اشتیاق زیادی به راه اندازی آن داشتند باغات گردو و بادام است، این درخت نیاز آبی کمی داشته و در ماه دوبار آبیاری می‌شوند و از همه مهمتر به خاطر رطوبت کم شهرکرج تعداد بیماری‌هایی که درختان گردو و بادام را تهدید می کند بسیار کم است.

 

شرایط باغداری شهر کرج برای احداث باغ میوه چیست؟

اکثر کشاورزان کرجی برای اینکه باغات خود را به صورت دو منظوره احداث کنند، همزمان با کاشت درخت گردو به دنبال کاشت درخت هلو، شلیل و شفتالو هستند، همین امر باعث شده تا میزان درآمد و تولید میوه در این شهر افزایش پیدا کند، البته نباید باغات سیب و گلابی را فراموش کنیم مطمئنا یکی از ارزشمندترین میوه ها در شهر کرج سیب و گلابی است و به خاطر تنوع نژادی درخت سیب و گلابی باغداران کرجی می‌توانند ارقام سازگار سیب و گلابی را تهیه و هیچ گونه مشکلی در احداث باغ آن ندارند.

 به خاطر خاک حاصلخیز درختان گیلاس در منطقه کرج رشد بهتری خواهند داشت، با اینکه ریشه درخت گیلاس بسیار حساس هست ولی خاک حاصلخیز و هوای نیمه خشک شهر کرج باعث باروری بهتر باغات گیلاس و آلبالو در این شهر شده است، نهایتاً بهتر است به میوه زردآلو نیز اشاره داشته باشیم درخت زردآلو جزو درختان پروفایل در شهر کرج هست که سازگاری خیلی زیادی با این منطقه دارد.

 

منابع آب شهر کرج برای کشاورزی

همیشه یک سوال در بین کشاورزانی که اولین بار می‌خواهند در منطقه کرج باغات خود را احداث کنند وجود دارد آیا نیاز آبی این منطقه برای احداث باغ میوه مناسب است یا نه؟ در هر منطقه ذخایر آبی به دو دسته تقسیم بندی می‌شود، ذخایر آبی که مربوط به رودخانه و جویبار ها است و ذخایر آبی زیرزمینی ؛ به خاطر بارش مدیترانه‌ای در شهر کرج اکثر رودخانه و جویبارها در این شهر به صورت فصلی بوده و در امتداد همین رودخانه‌ها باغاتی احداث شده که به خاطر حاصلخیز بودن خاک آنها بافت میوه بسیار پربار بوده و کشاورزان راضی هستند، آب‌های زیرزمینی شهر کرج به خاطر برداشت‌های بی‌رویه و احداث چاه و قنات بیش از اندازه در خطر است، به همین خاطر توصیه شده کشاورزان کرجی حتماً درختانی را برای کاشت انتخاب کنند که نیاز آبی خیلی کمتری داشته و روش‌های نوین و تحت فشار بابلر را برای آبیاری باغچه خود در نظر بگیرند.

 

شرایط باغداری شهر کرج برای احداث باغ میوه چیست؟

کلام آخر

با کمی مطالعه دقیق و علمی متوجه خواهید شد شرایط مثبت شهر کرج برای احداث باغ میوه به اندازه زیاد است که باغداران با رعایت کردن تنها چند نکته اساسی می‌توانند بهترین باغ مدرن پرسود و پر منفعت را راه‌اندازی کنند، آنها با شناختن مراکز معتبر و مجوز دار قادر هستند نهال میوه لیبل دار را به صورت گارانتی و تضمینی تهیه کرده  و سرمایه اولیه خود را تضمین کنند، همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کافی است به سایت اینترنتی برتر نهال مراجعه کرده و از کارشناسان مربوطه درخواست کمک داشته باشند، کارشناسان این سایت کاملا دلسوزانه در کنار باغداران بوده و کمک‌های لازم را خواهند کرد.

تماس با برتر نهال: 09141832393

تماس با پالیز نهال: 09144501003

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باغداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک 90 روزه : فرم سخا رو 27 ام ثبت کردم. هرجوری حساب می کنم کلا 25 ام ندارم توی پرونده ام.
ابولفضل اتومات : متاسفانه قدرت موتور اصلا انتظاراتمو برآورده نکرد به نظرم با این پول باید رفت سمت چینی های توربو
j4 : سلام من ثبت نام 29 فروردین مشکی 12اردیبهشت فاکتور و شاسی 16 اردیبهشت بیمه. یه هفته بعد پلاک نوشته 24 تحویل مدارک به پست ولی بارکدو سایت پست میزنم هنوز چیزی تحویل پست نشده!! هنوزه تحویل نشده!!
S3 سفید : من اس۳ سفید ، ۱۵ آبانم، ۲۷ اسفند فاکتور و شاسی شدم و تهرانم ولی هنوز تحویل نگرفتم .
علی : عجب روزگاری شده بعضی آدمها تو این گروه میان میفهمند که مردم حلاف ماشیناشونن هنوز میگن ما ثبت‌نام میکنیم عجب مردمی داریم چقدر عاقل هستن
شاهین : اره داخل پیچ شاهین سواران هم پذیرش ۱۹ دی هم بود فاکتور شده بود
شاهین : بستگی داره اون فرم سخا کی تحویل داده باشی و نمایندگی کی ثبت کرده باشه از اپراتور بپرس بهت میگه ثبت سخا چندم
یک عدد پورشه به قیمت 0 هزار خریداریم : مایی که داریم. ولی بچه هامون قدرشو نمیدونن
مجید اصفهان : سلام ثبت نام شما در چه تاریخی بوده
مجید اصفهان : سلام ثبت نام شما چه تاریخی بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : سپاس از عزیزان
بهزاد : سلام دوستان تیوتری تا کی فاکتور شده؟ چرا دیگه فاکتور نمیشه؟؟؟
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : خواهش 19 و20و21فاکتور شدید خبر بدید از استرس مردیم مثبت بزن اونا ی فاکتور شدن تا تاریخ 21دی
207 سقف فلزی تحویل آذر : دوستان من از 27ام تیک صدور اسنادم تیک خورده ولی هنوز به دستم نرسیده و کدرهگیری چیزی هم ارسال نشده. ماشین دیروز تحویل شد. چقدر طول میکشه اسناد برسه؟
بهار آریزو 5 : تهران ، نمایندگی حیدری
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام امروز فاکتور شد 20 دی واقعا حقیقت داره؟
رضا تحویل اسفند : آقا موسی شما حتی فرق تعطیلی و عزای عمومی رو نمیدونی دورت بگردم 🤣
207پانا تبدیلی : شعر نگین عزای عمومی چه ربطی ب تعطیلی داره
207تحویل 20دی : آرش عزیز مبارکت باشه تکمیل وجه چه تاریخی بودی
تبدبل به 207 : رانا واریزی 20 دی فاکتور شده دوستان جهت اطلاع . دوستان تیوتری کسی فاکتور نشد؟