قیمت های عجیب برای یک خودروی 60 ساله

 

قیمت های عجیب برای یک خودروی 60 ساله

 

ژیان بی تردید بخشی جدانشدنی از تاریخ خودرو در جهان است. به بهانه جشنواره ژیان‌ها در سوئیس گزارشی نوشته ایم از تاریخچه این خودرو در ایران و البته جهان تا مروری کنیم روی نمونه‌های هیجان انگیز از این سیتروئن ۷۵ ساله.

سیتروئن دایان یا همان ژیان یک خودرو سوپرمینی اقتصادی است که توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ تولید شد. طراحی بر اساس سیتروئن ۲ CV بود. دایان نیز از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۰ در ایران ساخته شد، تا جایی که به آن ژیان می‌گفتند، کلمه‌ای فارسی به معنای «درنده» یا «وحشیانه».

قیمت های عجیب برای یک خودروی 60 ساله

 

در سال ۱۹۶۶ سیتروئن با ۲ CV وارد ایران شد و سپس با یک نسخه داخلی به نام ژِیان جایگزین شد؛ این خودرو‌ها در اصل در ایران در یک سرمایه گذاری مشترک بین سیتروئن و ایران ناسیونال تا انقلاب ۱۹۷۹ تولید می‌شد، زمانی که ایران ناسیونال ملی شد، تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران سایپا آغاز شد.

ژیان برای سال‌ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید می‌شد، اما پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیان‌های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ وانت اتاق دار تولید شد.

ژیان خودروی کوچکی بود که با ترد‌های درونشهری مناسب بود و برای نیاز به یک خانواده کم جمعیت با کمترین قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.

البته یکی از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.

بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، ژیان در موانع و دست انداز‌ها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.

با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو از سال ۱۳۶۰ متوقف شد به گونه‌ای که شرکت سایپا رنو ۵ را جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو ۵ شد.

همه ساله در گوشه گوشه دنیا جشنواره‌هایی برای نمایش این خودرو‌های عتیقه برگزار می‌شود و این بار در سوئیس دارندگان عجیب‌ترین ژیان‌های دنیا دور هم جمع شدند. از ژیان ۶ چرخ تا مدل‌های خاص استیشن. یک فستیوال پر از زیبایی. البته همه ساله در کشورمان هم این نمونه‌های عتیقه در جشنواره خودرو‌های کلاسیک شرکت می‌کنند و نمونه‌های تمیز این ماشین در ایران هم قیمت‌های میلیاردی پیدا کرده است! و ارزش تزیینی دارد!

گفتنی است که در بازار خودرو ایران این خودرو کماکان با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت ژیان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چان چان گان گان : شما چه زمانی ثبت نام کردید ؟ اسفند ۴۰۱ یا بهمن ۴۰۲؟
اطلس : بله.موعد آذر. شماره درخواست و پذیرش هم اومد. تو بخشنامه اگه دقت کرده باشین برای کسایی که دی 402 ساینا ثبت نام کردن دو تا انتخاب گذاشته یکی ساینا و یکی دیگه اطلس. ولی برای کسایی که بهار امسال(گویا بهار هم ثبت نامی داشته) ساینا ثبت سفارش کردن فقط میتونن ساینا رو ثبت نام کنن
اطلس : تکمیل وجه این طرحی که ثبت نام کردیم رو کی باید انجام بدیم؟ از نمایندگی پرسیدم گفت همون آذر باید تکمیل وجه کنی!!! من اطلس موعد آذر رو ثبت نام کردم.مگه تکمیل وجه 3 ماه جلوتر از تاریخ تحویل خودرو نیست؟! تو برگه ای که از نمایندگی هم گرفتم نوشته تاریخ صدور دعوتنامه:هفته ی چهارم آذر! هرچقدر دیرتر تکمیل وجه بشه امکان اینکه به افزایش قیمت کارخانه بخوریم هست.چقدر زرنگ شدن اینا کسی اطلاع دقیقی داره؟
شاهین : سلام قیمت جدید شاهین اتوماتیک کی قراره اعلام بشه کسی میدونه ؟ و به نظرتون محدوده قیمتش چقدره ؟
کیان : کی نتونسته ثبت نام کنه اعلام کنه
مسعود : من کجا گفتم ۲۰۷ با موتور TU3 ؟! گفتم موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به کل محصولات سایپا میارزه . عینک بزن دوست من مگر نه چشمات از اینم ضعیفتر میشه .
نادر : الله اکبر آبجی برو خداتو شکر کن تکمیل وجه کردی خیالت راحته ولی بازم چشمت سیر نمیشه
بیتا : با سلام انشاالله شامل همه ثبت نام کنندگان شود .حتی شامل شما
فرزاد : دوستان امکان تغییر رنگ خودرو رو داریم جک رو دیروز پولش رو پرداخت کردم الان میخام رنگش رو از سفید به مشکی تغییر بدم باید چیکار کنم؟ ممنون میشمـ راهنمایی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام.ما 29 پلاک شدیم هنوز نیومده
امیر : هیچ فرقی نمیکنه الکی درست کردن
جومنگ : فقط تبدیل بزنید اسفندی ها تا بهتون زود بدنش
207 تبدیلی : تکمیل وجه 19 دی فاکتور شده
فروش فوری 1 اسفند : سلام کسی فاکتور شده ؟ اعلام کنه طرح 90 روزه
آل ایکس : سلام آقای محمدی برادر کی فاکتور شدی واینکه چند روز بعد فاکتور پلاک شدین ممنون
هوسانگ نیانگ : توباید چین باشی ایران چکارمیکنی
جونگ : تبدیل بزنید خیلی خوبه زود میدن
فروش فوری 90 روزه : دمت گرم که خبر دادی
هوسانگ نیانگ : جومی چطوری برو دنبال کارت چی میخای اینجا