چگونه باتری خودرو را سالم نگه داریم؟

 

چگونه باتری خودرو را سالم نگه داریم؟

 

رپورتاژ - تعویض باتری یکی از مهمترین دغدغه­های رانندگان خودرو است. حتما می­دانید که اگر خودروی شما بیمه­نامه با قابلیت امداد جاده­ای داشته باشد، خرابی ماشین در حین رانندگی یا سفر جاده­ای به راحتی قابل مدیریت است؛ اما اگر باتری خودرو  به طور ناگهانی خراب شود، چه راهکاری دارید؟

تنها با تعمیر و نگهداری منظم باتری خودرو می‌توان از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کرد. عمر باتری خودرو بین 3 تا 5 سال است، اما عواملی مانند عادات رانندگی، شرایط آب و هوایی، تعمیر و نگهداری روی میانگین عمر آن تاثیرگذار است.

چرا حفظ سلامت باتری خودرو ضروری است؟

باتری، همانند نبضی است که ماشین شما برای ادامه کار به آن نیاز دارد. باتری خودرو، انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و آن را برای تامین انرژی تمام اجزای الکتریکی خودرو ذخیره می‌­کند. درواقع باتری نه تنها منبع تغذیه مرکزی خودرو شما است، بلکه ولتاژ را برای کارکردن خودرو حفظ می کند.

در ادامه مهمترین دلایل اهمیت بررسی باتری ماشین توسط راننده را برای شما شرح می‌دهیم:

اولین و مهمترین دلیل این است که استفاده از باتری ضعیف، فشار بیشتری را به سایر اجزا وارد می‌کند و باعث می‌شود اجزای خودرو به دلیل کمبود برق ذخیره شده شروع به کشیدن ولتاژ اضافی کنند. این مسئله می‌تواند باعث نقص عملکرد یا کاهش کارایی سایر قطعات شود.

دوم اینکه رانندگی در مسافت‌های کوتاه، شرایط آب و هوایی یا نگهداری ضعیف می‌تواند باتری ماشین شما را تخلیه کند و باعث خاموش شدن کامل ماشین شما شود. در چنین شرایطی، برای شارژ باتری مرده می­توانید از منبع خارجی استفاده کنید و یا به یک متخصص مراجعه کرده و از او کمک بگیرید.

سومین دلیلی که باعث می­شود تا رانندگان به بررسی باتری خود اهمیت دهند، این است که بررسی و حفظ سلامت باتری خودرو، باعث افزایش طول عمر باتری و خودروی شما می­شود و همین موضوع هزینه‌های احتمالی را کاهش می‌دهد. بنابراین برای استفاده طولانی مدت از باتری و جلوگیری از خرابی آن، لازم است تا در حفظ سلامت باتری تلاش کنید.

برای حفظ سلامت باتری راه­حل‌های ساده‌ای وجود دارد که برخی از این راه­حل‌ها به این شکل هستند:

 باتری خود را به طور منظم بررسی کنید

 

چگونه باتری خودرو را سالم نگه داریم؟

توصیه می‌شود باتری ماشین را دو مرتبه در سال چک کنید تا احتمال خرابی آن کاهش یابد. همچنین سطح اسید آن را نیز هر شش ماه یکبار بررسی کنید زیرا اگر  این میزان کمتر از سطح بهینه باشد، باتری شما به طور کامل شارژ نمی‌شود.

در این قسمت باید یادآوری کنیم که بهتر است تا باتری خودرو را بعد از 3 تا 4 سال و حتی زودتر از آن (در صورت بروز علائم هشداردهنده) تعویض کنید چون در غیر اینصورت ممکن است غافلگیر شود و مجبور شوید از خدمات تعویض فوری باتری در محل استفاده کنید.

ولتاژ باتری را یک بار در ماه چک کنید

چک کردن ماهانه ولتاژ باتری و اطمینان از شارژ کامل باتری ضروری است. یک باتری شارژ شده باید حداقل 12.7 ولت یا بیشتر شارژ داشته باشد و ولتاژ کمتر از آن، بدان معنی است که باتری کاملاً شارژ نشده و نیاز به شارژ دارد.

استفاده از برق، هنگام خاموش بودن موتور ممنوع است

 استفاده از چراغ‌های خودرو، سیستم موسیقی یا لوازم جانبی که هنگام خاموش بودن موتور از برق خودرو استفاده می‌کنند، می‌تواند باعث تخلیه و خرابی زودهنگام باتری خودرو شوند.

باتری خود را عایق نگه دارید

گرمای موتور می‌تواند عمر باتری ماشین شما را کمتر کند. عایق نگه داشتن باتری، از آن در برابر گرمای اضافی موتور محافظت می‌کند

سطح آب مقطر باتری را مرتب بررسی کنید

اگر باتری شما آب‌بندی نشده است، همواره سطح آب مقطر را در باتری خود به طور مرتب چک کنید. در طول تابستان، تبخیر سریعتر است و گرمای بیش از حد می‌تواند به باتری آسیب برساند.

ماشین خود را به طور منظم به حرکت در بیاورید

خودرو برای راندن است و اگر وسیله نقلیه خود را برای مدت طولانی در حالت بیکار رها کنید، باتری قدرت خود را از دست می‌دهد. یک باتری برای شارژ کامل به فاصله رانندگی بهینه نیاز دارد. اگر معمولا با خودرویتان رانندگی نمی‌کنید، باتری شما سریعتر تخلیه می‌شود.

باتری را تمیز نگه دارید

با استفاده از خودرو به مرور زمان، گرد و غبار بر روی باتری جمع می­شود و پایانه‌های آن فرسایش پیدا می­کند که این مسئله باعث تخلیه الکترولیت آن می‌شود.

بر اساس آنچه گفته شد، می­توان نتیجه گرفت که نگهداری از باتری خودرو برای کارکرد روان خودرو و سلامت آن بسیار مهم است. چک کردن و بررسی مداوم باتری باعث جلوگیری از خرابی زودرس باتری می‌شود. با این حال، اگر باتری شما به اندازه کافی قدیمی است و علائم هشدار دهنده را نشان می‌دهد، زمان تعویض آن فرا رسیده است و توصیه ما این است که سعی نکنید تا عمر باتری را به بیشتر از تاریخ مصرف آن افزایش دهید. 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام برای من هم پایین صفحه نوشته هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده
محسن : ممنونم چشم آقا وحید
امینی : سلام داداش منم شرایط شما رو دارم برای من هم دعوتنامه نیومده هر وقت اومد به هم خبر بدیم
مجتبی S3 : ثبت نام آبان تمام مراحل انجام شده مدارک یک ماهه رسیده ماشین خبری نیست
تارا v4 lx : یک هفته دیگه از نمایندگی زنگ میزنن بیاید خودرو تون رو تحویل بگیرید
پیش فروش تارا : بله پارس تبدیل به تارا تحویل ۱۲تیر بود که شده ۳۱ تیر
تارا v1p : مبارک باشه . چه رنگی ؟
S5-shahrivar : کسی هست که خرید نقدی برای شهریور و مهرماه پارسال باشه که ماشین تحویل گرفته یا شاسی شده باشه ؟ ه من ندیدم کسی نقدی بوده مربوط به شهریور و مهرماه که شاسی شده باشه ظاهراً فعلا فقط اقساطی ها دارن شاسی میشن لطفا اگر با این شرایط بودید و شاسی شده یا تحویل لطفا اعلام بفرمایید
J4 : دوستان میگن j4 ها کمتر تاخیر دارن و زودتر تحویل میدن کسی این چند روزه تغییر یا تحویل داشته؟
تورج : چه رنگ بودی دوست عزیز؟ من نقره‌ای تیتانیومم فاکتور نشده فعلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : ساینا دو گانه پیش فروش دی هستم تکمیل وجه 28 فروردین .امروز فاکتور شدم .امروز فاکتور شدم باز مجدد میگم امروز فاکتور شدم
حمید هایما اس5 : لطفا اطلاع بدید که نتیجه چه بود من هم به نوبه خودم میرم پیگیری میکنم
207 پاندا : خدااااااااا
207 پاندا : مردیم از انظار
تحویل اسفند ریحانه : کی می‌دونه اسفند که خرداد میاد چند واریز میکنیم لطفاً جواب بدید ؟؟؟؟
207 دستی : تکمیل وجه 21 فاکتور شد پس 18 دی چی شد جا انداختن؟؟ چرا تونوبت انجام نمیدن،ما 18 دی چرا فاکتور نمیشیم؟؟
تبدیل رانا به تی یو 3 تحویل بهمن : تا 11 دی
حسین : 😃 😃 😃 دمت گرم ، ، ، ، می خوامت . .
گل گاوزبون : بدبخت شدیم خاک عالم بر سرمون شد. حالا حالا حالا ها باید منتظر بمونیم . اسفند ی ها خیلی خوش شانس باشیم تیر فاکتور میشیم. یعنی چهار ماه تاخیر