سازمان حمایت، ‌جایگزین شورای رقابت شود

 

سازمان حمایت، ‌جایگزین شورای رقابت شود

 

از مدت‌ها پیش کارشناسان عنوان کردند که شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، موفق عمل نکرده است. آخرین نمونه عدم موفقیت به نیمه دوم تیرماه سال‌جاری بر‌می‌گردد، روزی که شورای رقابت با افزایش دوباره 50 تا 260 میلیون تومانی قیمت خودروهای مونتاژی موافقت کرد، ‌آن هم در شرایطی که چند روز قبل‌تر، ‌قیمت خودروهای مونتاژی بازنگری شده بود.

محرز شدن گرانفروشی

شورای رقابت در حالی به خواسته خودروسازان بخش خصوصی برای افزایش دوباره قیمت‌ها تمکین کرد که گرانفروشی مونتاژکاران داخلی محرز شده است. بررسی قیمت خودروهای عرضه شده در بازار داخلی در قیاس با کشورهای همسایه با مبدأ صادرکننده چین، نشان می‌دهد که قیمت خودروهای عرضه شده در بازار ایران (آن هم قیمت‌هایی که شورای رقابت تعیین کرده است) ‌در قیاس با امارات، حداقل 600 میلیون تومان گران‌تر است. در شرایطی بخش خصوصی صاحب سودهای کلان از فروش خودرو در بازار کشور می‌شود که همواره از این امر گلایه دارد که قیمت‌های مصوب شده باعث ضرر و زیان آنها می‌شود.

خودداری از عرضه

این توجیه به آنها اجازه داده که از عرضه خودرو به مردم امتناع کنند، طی روزهای اخیر بارها گزارش تصویری از تجمع مردم منتشر شده که نشان می‌دهد تحویل خودروها با تأخیر طولانی‌مدت مواجه شده و مهم‌تر آنکه مونتاژکار هیچ دلیلی را نمی‌آورد. گفته می‌شود عدم عرضه خودرو و توقف برخی از خطوط تولید مونتاژکاران به دلیل تحت فشار قراردادن شورای رقابت برای افزایش مجدد قیمت خودرو است، به خصوص اینکه قرار است تمام شرکت‌های خودروسازی ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات محصولات خود و یا ارز صادرکنندگان تأمین کنند. میل به افزایش چندباره قیمت توسط خودروسازان بخش خصوصی در شرایطی است که 25 تیرماه رئیس‌جمهور، معاون اول و وزرای اقتصاد و صمت را مأمور بررسی و اصلاح روند افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی کرد و عنوان داشت، در سال رشد تولید و مهار تورم حتی اگر یک بخش بدون اخذ مجوز‌های لازم کالا‌ها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‌ها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.

به میدان آمدن سخنگوی دولت

روز گذشته سخنگوی دولت درباره چرایی عدم اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی و جلسه‌ای که قرار بود معاون اول، وزرای صمت و اقتصاد با شورای رقابت داشته باشند، توضیح داد که بعد از دستور رئیس‌جمهور جلسه‌ای میان معاون اول، ‌وزرای صمت، ‌اقتصاد و اعضای شورای رقابت برگزار شد. از این‌رو امیدواریم با هم‌افزایی بین نهاد‌های عمومی، نظارت و حکمرانی مؤثرتری بر بازارهای مختلف داشته باشیم.

این روزها که بخش خصوصی در تلاش است تا قیمت محصولات خود را افزایش دهد، مردم از سیاست‌گذاران انتظار دارند که قیمت خودرو افزایش پیدا نکند و عرضه خودرو بدون وقفه صورت گیرد. اما قطعاً کنترل قیمت‌ها زمانی اتفاق خواهد افتاد که دولت ابزارهای لازم را داشته باشد.

در شرایطی که قیمت‌گذاری خودرو با دولت نیست، چگونه امکان مهار قیمت‌ها وجود دارد؟ آن هم در شرایطی که شورای رقابت به دنبال آن است که روند قیمت‌گذاری را ادامه دهد.

علی بهادری جهرمی گفت: مجلس اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را به دولت واگذار نکرده و طبق قانون، اختیار قیمت‌گذاری و طراحی شیوه فروش خودروهای داخلی با توجه به اینکه بازار رقابتی آزاد در این حوزه نداریم، به شورای رقابت واگذار شده و شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و از قوای دیگر نماینده در آن حضور دارد. تصمیم‌گیری نهایی قیمت خودرو در اختیار دولت نیست؛ اگر قرار است دولت پاسخگوی نحوه مدیریت و وضعیت بازار خودرو باشد باید اختیارات لازم را داشته باشد. یعنی مجلس این اختیارات را به دولت واگذار کند. اگر نحوه تصمیم‌گیری فروش خودرو و قیمت‌گذاری به دولت واگذار شود، می‌توان با کمک نهادهای قانونی، نظارت مؤثری بر بازار خودرو داشت. سخنگوی دولت گفت: نگاه دولت در بحث قیمت‌گذاری خودرو این است که جبران زیان خودروسازها با افزایش بهره‌وری و افزایش تولید محقق شود نه با افزایش قیمت.

او تأکید کرد: دولت انتظار دارد شورای رقابت تصمیمات یکجانبه و یکطرفه و بدون در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور و تحقق شعار سال برای مهار تورم اخذ نکند. مطابق صلاحیتی که مجلس شورای اسلامی به شورای رقابت داده، شورای رقابت استقلال دارد و دولت هم این استقلال را محترم می‌شمارد. اما نگاه دولت این است، هر نهادی که صلاحیت دارد به این معنا نیست که همکاری و هماهنگی با سایر نهادها و دستگاه‌ها در اتخاذ تصمیمات و اعمال صلاحیت‌هایش را نداشته باشد. درون بخش‌های دولتی هم خیلی از صلاحیت‌های تصمیم‌گیری در نرخ‌گذاری‌های مختلف بر عهده وزیران است. اما آنجا توافق و هماهنگی‌ها در راستای تحقق شعار سال صورت می‌گیرد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در این خصوص گفته بود: شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو استقلال دارد و این بسیار خوب است که در رأی و نظر مستقل هستند، اما به لحاظ مدیریتی با یک اشکال مواجه است. اعضای شورا می‌توانند بگویند ما خودمان تشخیص می‌دهیم حتماً هم تشخیص‌شان نادرست نیست، در عالم خودشان تشخیصی می‌دهند ولی آیا تصمیم‌شان با سیاست‌های کلان و کلی منطبق است؟

نوید کاهش قیمت

کارشناسان صنعت خودرو در این حوزه دو اعتقاد دارند؛ آنهایی که سالیان متمادی در این حوزه بوده‌اند و تجربه دارند، عنوان می‌کنند که آزادسازی قیمت خودرو، ‌تنها راه نجات صنعت خودرو و کاهش قیمت‌ها است. احمد نعمت‌بخش، ‌دبیر انجمن خودروسازان و محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور می‌گویند، اگر قیمت خودرو آزاد شود بعد از 3 تا 4 ماه قیمت خودرو در بازار، ‌در مسیر کاهش قرار خواهد گرفت.

نداشتن ابزار مقابله با گرانی

کارشناسانی که در این حوزه فعال هستند و روزهای آزادسازی قیمت خودرو را تجربه نکرده‌اند، یادآور شدند که سازمان حمایت باید جایگزین شورای رقابت شود.
آنها توضیح می‌دهند که شورای رقابت عملکرد خوبی در قیمت‌گذاری خودرو نداشته و عملاً این شورا انحصارگر در قیمت شده است. اگر به سازمان حمایت مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو سپرده شود، شرایط بهتر خواهد شد. در سال‌های گذشته (قبل از ادغام وزارت صنایع و بازرگانی) ‌نیز چنین تجربه‌ای وجود داشته است. وقتی یک مجموعه مسئولیت قیمت‌گذاری را بر عهده دارد، ‌نسبت به وضعیت بازار هم پاسخگو است. وقتی شورای رقابت ابزار مقابله با گرانی را ندارد، چگونه می‌خواهد در برابر خودروسازانی که به مصوبه شورای رقابت تمکین نکردند، برخورد کند؟

چالش‌های برجسته

در این خصوص ایمان زنگنه، دکترای اقتصاد پولی و مالی و عضو هیأت مدیره کارشناسان رسمی دادگستری درباره عملکرد شورای رقابت و انتقادهایی که به فعالیت این مجموعه صورت گرفته است، گفت: قرار بود شورای رقابت، موضوع رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را گسترش دهد اما این مجموعه اکنون به سمت قیمت‌گذاری دستوری رفته است. شورای رقابت باید به وظایف اصلی خود بازگردد، قطعاً اگر نهادی نمی‌تواند در راستای اهداف خود حرکت کند، بهتر است حذف شود؛ حذف یک مجموعه و نهاد با عملکرد ناصحیح، بهتر از بودنش با عملکرد ناصحیح است.

در شرایطی که کارکرد شورای رقابت زیر سؤال رفته و به نظر می‌رسد این مجموعه نمی‌تواند در برابر گرانفروشان ایستادگی کند، در جلسه 594 این شورا که ۲۱ مردادماه برگزار شد، تأکید شده است که بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی انحصاری است و مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سازمان حمایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا بهمن تبدیل به207 : 9 دی بودم
151 : پیش فروش ها از لحظه ایی که تکمیل وجه میکنند شرکت یکماه فرصت داره خودرو را فاکتور کند در غیر اینصورت میرید تو تاخیر خردادی ها فعلا الویت با فوق العاده اسفند هسته بعد از انها نوبت شماست
مهدی : خیر فقط اخرین مرحله یه پیامک تحویل اختیاری حضوری میاد.
اتو سعید : سقف فلز های مشکی اعلام حضور کنن تا چه تاریخی فاکتور شده ؟! من 25 آذر هنوز فاکتور نشدم
امین فوری اسفند : یه دردسر هم داریم پلاک شه
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : مبارک باشه.چقدر سود تاخیر تعلق گرفته؟
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!
ساینا تک : باز تولد بازی شد
4552 تحویل 30 بهمن : تکمل وجه 12 دی تحویل سی بهمن تبدیل 5 اردیبشت به 207 امروز فاکتور شد
اسفند : واقعی من شک دارم