مافیای خودرو همچنان برنده حوزه واردات هستند

 

مافیای خودرو همچنان برنده حوزه واردات هستند

 
با گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور، هنوز هیچ خودرو وارداتی در اختیار مشتریان نهایی قرار نگرفته است. در سوی دیگر لایحه واردات خودروهای کارکرده با سر و صدای زیاد به تصویب رسید اما این لایحه نیز هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. ناکامی در واردات خودرو به کشور بار دیگر نشان می‌دهد که مافیای خودرو همچنان دست بالا را در این صنعت دارد.
 
مجلس از لایحه واردات خودروهای کارکرده کنار می‌کشد!
چندماه پیش و در زمان تصویب لوایح مربوط به واردات خودرو، نمایندگان مجلس بر موفقیت این لایحه و تاثیر آن بر بازار تاکید می‌کردند. با این حال هم‌اکنون هیچ‌کدام از آن‌ها در مورد اجرای این لایحه نظری ندارند. پیگیری خبرگزاری‌های داخلی نیز به جایی نرسیده است، چرا که نمایندگان مجلس این لایحه را بخشی از امور داخلی دولت می‌دانند.
 
در حال حاضر اجرایی شدن لایحه واردات خودروهای دست‌دوم به نظر نهایی وزارت صمت و هیات دولت بستگی دارد. جزئیات این لایحه مدتی پیش در اختیار عموم قرار گرفت با این حال تا اجرایی شدن آن مسیری طولانی باقی مانده است. براساس مشاهدات کاربران، حتی واردات کامیون‌های دست دوم که طی سالیان پیش صورت می‌گرفت، در حال متوقف شدن است و پارکینگ گمرکات مرزی به آرامی تخلیه می‌شود. بنابراین حداقل تا چندماه یا حتی چند سال آینده، واردات خودروهای کارکرده به طول می‌انجامد.
 
التهاب بازار، آن‌چه مافیای خودرو می‌خواهد!
برخلاف خبر ورود خودروهای صفرکیلومتر، واردات خودروهای کارکرده شوق و شور بیشتری را در بازار پدید آورد. مشتریان از وقوع این موضوع خوشحال بودند، چرا که می‌توانستند با بودجه خرید خودروهای داخلی یک اتومبیل خارجی تهیه کنند و سپس آن را به کشور وارد نمایند. البته عوارض واردات همانند همیشه غیرواقعی در نظر گرفته شد تا این شور و شوق به سرعت فروکش کند. در نهایت عدم اجرای این لایحه نیز موجب شد تا تمامی امیدهای مشتریان به باد برود.
 
در سوی دیگر خودروسازان بزرگ نیز از این شرایط به نفع خود استفاده می‌کنند. ایران خودرو و سایپا در تحویل خودروهای فروخته شده بیش از حد تعلل می‌کنند. سایپا بخشنامه‌های پیش‌فروش خود را با تاریخ تحویل طولانی مدت ارائه می‌دهد، در حالی که ایران خودرو از تحویل خودروهای فروخته شده در موعد مقرر خودداری می‌کند. نتیجه تمامی این مسائل، بروز التهاب جزئی در بازار خودرو بوده است. بدیهی است که اگر سرمایه‌های سرگردان همچنان از بازار خودرو خارج نشده بود، این اقدامات نتایج ملموس‌تری در بازار خودرو داشت.
 
واردات خودرو اعم از نو و کارکرده به یک سرنوشت دچار می‌شود
در زمان فعلی یعنی مهرماه 1402، حدود بیست ماه از تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده گذشته است. با این حال تاکنون هیچ خودرو دست‌دوم وارداتی با پلاک ملی در خیابان‌ها مشاهده نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت که سرنوشت واردات خودرو اعم از نو یا کارکرده یکسان است. این لایحه‌ها و مصوبات تنها چند روزی در رسانه‌ها مطرح شدند و پس از آن دیگر خبری از اجرای آن ها نشد.
 
به دلیل تعلل بیش از حد در زمینه واردات خودرو، گروهی از علاقمندان به اتومبیل روش دیگری را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کردند. راه واردات خودرو توسط این گروه، ورود خودروهایی با پلاک گذرموقت و تمدید دوره‌ای پلاک آن‌ها است. این روش باعث شده است تا علاقمندان به خودرو که سطح درآمد بالایی دارند، قادر به واردات خودروهای خارجی باشند. در عین حال درآمدهای سرشاری نیز از محل تمدید پلاک موقت این خودروها نصیب دولت می‌شود. به نظر می‌رسد تا مدتی نامعلوم، تنها راه واردات خودروهای سبک خارجی به کشور همین روش باشد و مافیای خودرو موفق شده است همچنان بازار را محدود نگه دارد.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مافیای خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی ۲۰ خرداد : سپاس مبارک شما ها هم باشه خودروتون
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده
پذیرش 19 اسفند اطلس سفید مشکی : مبارکه...خداکنه اسفند رو هم فاکتور کنند. پذیرش 19 اسفند
S3 ثبت نام13 آذر : واسه ما ۱۳ آذر بود ۱۶ خرداد شاسی شد فعلا دارن مشکی هارو فاکتور میکنن
J7 دی : هنوز برای دی ماه فاکتور نشده
علی : نتایج خودروهای برقی فردا مشخص میشه احتمال بسیار زیاد این هفته خودروهای وارداتی چانگان هم تعیین تکلیف بشن خبر خودروهای برقی توی سایت
تارا دستی زمستان : تا 22خرداد یا 23خرداد هستن بعد خرداد تمام میشه میاد روی تیر
محمد j4 : سلام دوستانی که j 4 مشکی ثبت نام کردن اسفند یا فروردین ماشین بهشون تحویل شده ؟ من سفید نوشتم حالا میکن مشکی ها رو زودتر دارن میدن
تارا v1p : ما 20خرداد فروش فوری سفید هنوز فاکتور نشدیم
مجتبی : سلام دوستان واسه من امروز زده شما هیچ سفارش ثبت شده ای ندارید. مشکل سامانه هست یا...؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام 16درصد جریمه تاخیر نه از زمان ثبت‌نام شما قرارداد درست بخونین
اسفند ماهی : سلام دوستان وقت بخیر طرح تبدیل به کوییک تا چه تایمی وقت داره ؟
ایهان : ماهم تکمیل وجه 22اسفندهستیم،29فروردین تخصیص شده ولی تاامروز خبری از فاکتور نیست
مهرسانا : سلام ،مهلت تبدیل و واریز وجه بهار تا کی هست?
محسن : ما قبلا 114 دادیم الانم 117 جمعا 232
حامد : نمی دونم چی بگم اگه قراره تبدیل شورن به پارس بشه باید قیمت هم برگرده یعنی اون موقع هر چی قیمت پارس بوده یه قیمت اون موقع بده. دقیقا مثل سورن ای اف سون که هر کی تبدیل زد به قیمت زمان واریز وجه هر خودرو چقدر قیمتش بوده موقع واریز . الان باید قیمت اسفند ماه حساب کنند تو اسفند ماه قیمت پارس بده 294 .
حسن : یک ماه و نیم شاسی تخصیص شده اما فاکتور نشده
سفارشی4714 : سلام دوستان اطلاع دارید کارت سوخت رو خودمون باید ثبت نام کنیم یا نه؟؟
عارف : من آخر بهمن هستم هنوز فاکتور نشده
ایوب : بله سود مشارکت ما را تو طرح تبدیل های قبلی میزدن نمیدونم چرا تو طرح تبدیل کوییک نزدن آخه سود مشارکت ما که مبلغ واریزی که 141میلیون بوده و در حدود یک سال خوابیده باید بشه بیشتر از22میلیون باشه کسی زنگ نزده از کارشناسای سایپا اینا بپریه؟