خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
جایزه بزرگ شورای رقابت به احتکار ایران خودرو
1402/07/27
10:00
جایزه بزرگ شورای رقابت به احتکار ایران خودرو
با فشارهایی که ایران خودرو و سایپا از طریق احتکار، عدم عرضه، کاهش تولید و... وارد کردند، شورای رقابت بعد از حدود تقریباً یک ماه که با افزایش قیمت 5 محصول سایپا موافقت کرده بود، مجبور شد به 8 محصول ایران خودرو هم مجوز افزایش قیمت بدهد. اما چگونه ایران خودرو و سایپا توانستند نظر مثبت شورای رقابت را بگیرند و قیمت محصولات خود را افزایش دهند؟ هر دو مجموعه با فرمول آپشن و اجرای استاندارد اجباری، پیش رفتند. خودروسازان با تغییر چراغ و آیینه و اجرای استاندارد اجباری که باید سالهای گذشته به اجرا میرسید، بر قیمتها افزودند. آنها دو میلیون تومان برای هر خودرو هزینه کردند، اما در مقابل حداقل 40 میلیون تومان قیمتها را بالا بردند.
21شهریورماه که گروه خودروسازی سایپا رأی مثبت شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات (برخی با آپشنهای جدید و برخی با اجرای الزامهای استاندارد) خود را گرفت و به قول معروف بر طبل شادانه کوبید، انتقادهای متعددی از شورای رقابت و عملکرد سایپا مطرح شد و از نارنجی پوشان جاده مخصوص سؤال شد که آپشن و تغییرات اعمال شده را با جزئیات عنوان کنند؛ اما سایپا در برابر این خواسته مردمی سکوت کرد.
به عنوان مثال یکی از خریداران عنوان کرده بود که محصول جدید سایپا با نام کوییک r تیپ s با اینکه آپشن خاصی نسبت به نوع R ندارد اما ۲۸ میلیون گرانتر از این نوع قیمتگذاری شده است، در پاسخ از نمایندگی و شرکت سایپا هیچ جواب قانعکنندهای به انتخابکنندگان این خودرو داده نشد.
غروب 25 مهرماه، نوبت به ایران خودرو رسید و شورای رقابت قیمت خودروهای آپشن دار این مجموعه را از 80 میلیون تومان به بالا افزایش داد. به نظر میرسد افزایش قیمت محصولات این مجموعه برای آبی پوشان دلچسبتر باشد. چرا که آنها توانستند به حداکثر افزایش قیمت یعنی 170 میلیون تومان برسند.
با این تفاسیر قابل پیشبینی است که حداقل تا دو الی سه ماه آینده، وضعیت تولید و بازار خودرو، بهبود پیدا میکند و دیگر خودروسازان به بهانههای سختگیری سازمان ملی استاندارد، تأخیر در شماره گذاری، کمبود قطعه و نبود ارز از عرضه خودرو ممانعت نمیکنند و به ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه، خودروها را تحویل میدهند. اگر شورای رقابت زودتر با گرانی خودروها موافقت میکرد، این احتمال وجود داشت که ایران خودرو در سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه هم حضور پیدا میکرد. با مصوبه شورای رقابت، خودروهای دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن ۱۰۰میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک ۱۷۰میلیون تومان گران شدند.
شورای رقابت در جلسه ششصد و یازده خود اعلام کرد که این شورا قیمت هشت خودرو شرکت ایران خودرو را طبق محاسبه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که دوم مهر ۱۴۰۲ اعلام شده بود، با لحاظ ۲.۵ درصد سود به تصویب رساند.
خودرو دنا پلاسدستی با موتور EF۷P با گیربکس MT۶ با قیمت ۴۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با ۵۸۹ میلیون تومان، سورن پلاس با موتور PYXU با قیمت ۳۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای ارتقا یافته با قیمت ۴۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای ارتقا یافته با قیمت ۵۱۲ میلیون تومان، رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت ۳۸۲ میلیون تومان، تارا دستی P۱V با گیربکس ۶MT با قیمت ۴۹۳ میلیون تومان و تارا اتوماتیک V۴LX نیز با قیمت ۵۸۰ میلیون تومانی مصوب شده است. قیمتهای عنوان شده از سوی شورای رقابت است و باید حدود 15 درصد به اعداد یاد شده در قالب مالیات و سایر هزینههای جانبی افزوده شود. به عنوان مثال دنا پلاس 6 دنده دستی 537 میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU7P حدود 448 میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال 678 میلیون تومان، پژو 207 سقف شیشهای دندهای بهینه 487 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 حدود 667 میلیون تومان و تارا دستی V1 پلاس 568 میلیون تومان و در نهایت رانا پلاس ارتقایافته 440 میلیون تومان میشود. البته این ارقام حدودی است و احتمال دارد که بین یک تا 3 میلیون تومان تغییر داشته باشد.
پیش از این شورای رقابت طبق مصوبه ۱۶خرداد، با در نظر گرفتن افزودن استانداردهای اجباری و اختیاری، قیمت ۲۸ محصول ایرانخودرو را نسبت به قیمتهای مصوب فروردین ماه تغییر داده بود. خودرو سازان هر سه ماه یک بار با استفاده از شگرد جدید و به بهانه اضافه کردن آپشنهای جدید و پس و پیش کردن پسوندهای جدید، به دنبال افزایش قیمتها در بازار هستند. آپشنهایی که نه تنها کارایی ندارند بلکه از نظر مشتریان بهانهای برای افزایش چندین میلیون تومانی برای فروش خودروها با قیمتهای بالا هستند.
سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: شورای رقابت ضمن مخالفت با افزایش مجدد قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی در جلسه خود، ۸ محصول ایران خودرو را که فاقد قیمت بود، قیمتگذاری کرد.
او افزود: این ۸ خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت خودروهای جدید تشخیص داده شده است و لذا شورای رقابت این خودروها را قیمتگذاری کرد.
سایر رسانهها نیز عنوان کردند که البته در طول ماههای اخیر خودروسازان به بهانههای مختلف سعی در دریافت مجوز افزایش قیمت همه خودروها برای جبران ضرر و زیان خود داشتند و حتی با احتکار خودرو درصدد امتیازگیری از وزارت صمت برای تغییرات قیمتی بودند اما با توجه به اینکه تصمیم افزایش قیمت با موافقت وزارت صمت و سازمان حمایت رو نشد، با شگردی جدید تصمیم به نصب آپشن روی خودروها و دریافت هزینه بالاتر از مشتریان گرفتند.
اما سؤال اینجاست چرا خودروسازان باید برای اجرای استانداردهای جدید خودرو یا نصب آپشن نام خودرو جدید را بهانه و از متقاضیان هزینه بالاتری را دریافت کنند. در این شرایط تکلیف مصرف کننده چیست؟
در حال حاضر هنوز اطلاعات جدیدی از این 8 مدل خودرو توسط ایران خودرو منتشر نشده اما در شرایط فعلی به نظر میرسد خودروساز میخواهد برای جبران هزینههای خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کند اما چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو آنها را همراهی کرده و الزام به توسعه محصول نمیکند؟ با این رویکرد باید منتظر تغییر نام سایر محصولات شرکتهای خودروساز به بهانه استاندارد یا ارتقا یافته باشیم و خبری از ارائه محصولات جدید نباشد. (روزنامه ایران)
منبع
iranjib
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
شورای رقابت
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
0 نظر
صفحه 1 از 0
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
موبیدیک
2 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614
101 نظر
شایان بهاری
38 نظر
مریم کوییک پلاس اتومات
28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
گلچین
: برا منم اینجوریهتحویل ۱۶ خرداد هستم.
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهین
: من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
اطلس
: بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
خودرو برقی
: دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
حامد
: بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
mhd S3
: کدوم شهرین شما؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
mhd S3
: منظور من تا تاریخ 9 آبان بود دوستان تهران و نیشابور اگر اشتباه نکنم گفتن ما تحویل گرفتیم شما که تاریخ ثبت نامت 15 آبان هست
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
علی
: من زور به باسنم نمیاد من حواله خریدم سرموقع تحویلم میدهند بعد اینو گفتم تو که این حرف زدی میگم میدونستی چرا الان میگی فلان و فلان
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J4
: من واریز پول ۱ اردیبهشت تاریخ شاسی ۱۲ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت همه ی مدارکم رسیده،رنگ مشکی ماشین فعلا خبری نیست
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
جواب شما
: ایکس ۵ ثبت نام ٣ بهمن در جواب دوستمون فقط مابه تفاوت بیمه رو پرداخت کردم و فاکتور دیروز صادر شد و الان روی مرحله بیمه گیر کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو 207i دستی
سجاد 30 دی
: عزیزم من تحویل دی هستم هنوز فاکتور نشدم شما چجور میخای اسفند فاکتور بشه
رانا LX
علی
: سلام دوستان تکمیل وجه 20 دی امروز بالاخره فاکتور شد
MVM 550 اتومات
اریزو 6 رشت
: دوستان کسی هست که از موعد تحویل سیستمیش گذشته باشه ولی ماشین تحویل نگرفته؟
ساینا
سامان
: ی جوری میگه 207 دارم،ساینا به رینگش نمی ارزه انکار بنز سواره،کلا فرقشون نهایتا سی درصد باشه
سايپا کارا 151 TL
فوری
: از اواسط خرداد میاد صبر کن فعلا
ساینا
دوگانه بهمن دزفول
: دوستان بهمنی دوگانه ثبت نامی نمایندگی ساعی دزفول نیک بزنند ببینیم چند نفریم
پژو 207i دستی
207
: یک سوال تو کاستومر نوشته ردیف قرداد شما درشرایط تبدیل قرداد قرارگرفته،یک دکمه سبز تبدیل زده،واسه کسی اومده ،،تبدیل به چیه؟ ؟
ساینا
مهدی کاظمی
: بهمن ماه کسی فاکتور شده
ساینا
دوگانه دی ماه
: خدا لعنتشون کنه. دوگانه دی بودم. دو هفته نیست ماشین رو گرفتم. توی شهر چرخ ماشین امروز در رفت. بدون اینکه تصادفی بشه یا سرعتم بالا باشه.
رنو B90
سیامک
: سلام .ساندرو اتوماتیک چند میخرین