در معاینه فنی خودرو چه مواردی چک می شود؟

معاینه فنی خودرو برای هر وسیله نقلیه کارکرده که بیش از 4 سال از عمرش می‌گذرد، الزامی است و در صورت نداشتن این مدرک، تردد خودرو در کلان‌شهرها مشمول جریمه خواهد بود؛ به‌علاوه یکی از مدارک اجباری برای تعویض پلاک خودرو، معاینه فنی آن است.

ما در این محتوا از مواردی که برای معاینه فنی خودرو بررسی می‌شوند، با شما عزیزان صحبت می‌کنیم؛ در ادامه نیز نکاتی را درباره دریافت معاینه فنی با هم مرور خواهیم کرد. 

 

در معاینه فنی خودرو چه مواردی چک می شود؟

مواردی که در معاینه فنی خودرو بررسی می‌شود؟

معاینه فنی نوعی مدرک معتبر برای اطمینان از سلامت خودرو است که وجود آن، سالم بودن خودرو از هر لحاظ را نشان می‌دهد. در ادامه این بخش هفت مرحله برای دریافت معاینه فنی خودرو را بیان خواهیم کرد.

مرحله اول: ظاهر خودرو

در اولین گام برای تایید سلامت فنی خودرو، ظاهر آن مورد توجه قرار می‌گیرد. برای این منظور ابتدا شیشه، بدنه، آینه، لاستیک، کمربند ایمنی و تجهیزات بسته‌شده روی خودرو بررسی می‌شوند تا از استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل شود.

مرحله دوم: بررسی میزان آلایندگی هوا

یکی از دلایل اجباری بودن معاینه فنی، بررسی میزان آلایندگی آن است. برای این منظور سنسوری در داخل اگزوز ماشین قرار داده می‌شود تا میزان دود خارج‌شده از آن بررسی شود. 

در معاینه فنی خودرو چه مواردی چک می شود؟

مرحله سوم: چک کردن کمک فنرها

کمک‌فنرها از اجزاء مهم جلوبندی هر خودرویی هستند که در حفظ تعادل خودرو در جاده‌ها نقش مهمی دارند و استاندارد بودن آنها، از واژگونی خودرو و بروز حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل در معاینه فنی، لاستیک‌های خودرو بر روی سطحی متحرک و لرزان قرار می‌گیرند تا با لرزش آن، میزان تعادل خودرو و کیفیت کمک‌فنرها بررسی شود.

در معاینه فنی خودرو چه مواردی چک می شود؟

مرحله چهارم: ترمز خودرو

ترمز خودرو مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از وقوع تصادفات است که در معاینه فنی به‌طور ویژه به آن توجه می‌شود. در این مرحله میزان شتاب ترمز خودرو و کیفیت مطلوب عملکرد ترمز دستی بررسی می‌شود.

مرحله پنجم: سیستم تعلیق

در معاینه فنی سیستم تعلیق خودرو نیز بررسی می‌شود تا میزان مقاومت قطعات در مسیرهای ناهموار مورد سنجش قرار گیرد. اگر این قطعات اتصال ناپایداری داشته باشند، امکان دریافت برگه معاینه فنی خودرو در این مرحله رد می‌شود.

‌مرحله ششم: سیستم برقی و چراغها

برای رانندگی در شب سالم بودن چراغ‌ها و کیفیت مناسب تابش نور آنها بسیار مهم است؛ بنابراین این ویژگی در معاینه فنی خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد و سالم بودن چراغها، کافی بودن میزان نور و زاویه تابش آن در این مرحله بررسی می‌شوند.

اما نکته مهم این است که اگر باتری پراید یا هر خودرو دیگری سالم نباشد، این موضوع می‌تواند بر عملکرد سیستم برقی و چراغ‌های خودرو اثرگذار باشد؛ درنتیجه سالم بودن باتری خودرو برای عملکرد مناسب چراغ‌های آن بسیار ضروری است.

مرحله هفتم: هم راستا بودن چرخ‌ها

در آخرین مرحله تنظیم بودن لاستیک‌ها و چرخ‌های ماشین مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالت استاندارد با فرمان راست، خودرو در طول یک کیلومتر نباید بیشتر از 7 متر منحرف شود که این موضوع در این مرحله بررسی می‌شود.

‌نکاتی کاربردی برای دریافت معاینه فنی

برای دریافت معاینه فنی خودرو رعایت برخی نکات ضروری است که از جمله کاربردی‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت معاینه فنی برای خودروهای کارکرده با عمر بیش از 4 سال الزامی است؛ بنابراین اگر خودرو شما هم بیش از 4 سال عمر دارد و مهلت معاینه فنی آن به اتمام رسیده است، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن برای دریافت آن اقدام کنید.
  • برای دریافت این مدرک الزامی، حتما به نزدیک‌ترین مرکز معاینه فنی معتبر که خدمات مناسبی را ارائه می‌دهد، بروید تا در اسرع وقت معاینه فنی خودرو خود را دریافت کنید.
  • قبل از مراجعه به مرکز معاینه فنی همه مدارک مورد نیاز شامل کارت خودرو یا برگ سبز و مدارک شناسایی مالک را همراه خود داشته باشید تا وقت شما در این مراکز بیهوده تلف نشود.
  • پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی، حتما خودرو خود را به‌طور کامل بررسی کنید تا در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را برطرف کنید. به‌طور مثال اگر به دلیل ضعیف بودن باتری 206، سیستم روشنایی خودرو 206 شما به درستی عمل نمی‌کند، ابتدا این مشکل را حل کنید و سپس به مراکز معاینه فنی بروید.

 

سخن آخر

معاینه فنی خودرو یکی از مدارک الزامی برای وسایل نقلیه‌ای است که بیش از 4 سال از عمر آنها می‌گذرد. در صورت نداشتن معاینه فنی، تردد خودرو در شهرهایی مانند تهران با جریمه همراه خواهد بود؛ به‌علاوه تعویض پلاک خودرو نیز بدون این مدرک امکان‌پذیر نیست.

برای تایید معاینه فنی ظاهر خودرو، میزان آلایندگی، کمک‌فنرها، ترمز، سیستم تعلیق، چراغ‌ها و تنظیم بودن لاستیک‌ها بررسی می‌شوند و در صورت تایید این موارد، امکان دریافت برگه معاینه فنی برای مالک خودرو فراهم می‌شود که ما در این محتوا به‌طور جداگانه به هریک از این مراحل پرداختیم و در پایان نیز نکاتی کاربردی برای دریافت معاینه فنی را با هم مرور کردیم.

برچسب : خودرو , معاینه , فنی , موارد , چک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 کرمان : ما شهرستانیم دستمون به جایی بند نیست ولی استدعا دارم تهرانی های عزیز و شهرهای نزدیک تهران خواهشا از طرف ما یکشنبه ساعت 12 تشریف ببرید و صدای ما رو هم بگوش رسانه ها برسانید. در ضمن شما هم عزیز دل دقت کن صمت هیچ دخلی به خسارت دیرکرد نداره . شرکت بم خودرو (کرمان موتور) بیخود کرده بصورت غیر قانونی قرارداد یکطرفه نوشته " طبق قانون حمایت از مصرف کننده" میزان خسارت از زمان واریز وجه تا زمان تحویل هست و فقط زمان انتظار کاری مثلا 60 روز ازش کسر میشه. حتی پنجشنبه هم روز کاری حساب میشه. . فقط هم باید دفتر خدمات قضایی شکایت کنید حتی اگر توی این انتظار قسطی خرید کردید و چک پاس شده باید به میزان خسارت اضافه کنید. باید مبلغ رو دقیق حساب کنید بانضمام هزینه دادخواست و ... و شکایت از کرمان موتور کنید.
تارا اتومات : سلام من 4فروردین بودم هنوز فاکتور نشد
سجاد اس تری مشکی : دوستانی که دلشون خوش کردن به پانزده اردیبهشت به بعد فاکتور شن همش حرفه فردا زنگ بزنید میگن نیمه اول خرداد خواهشا فردا همگی بیایید پشت گوش نندازید
بنیامین : ۲۸بهمن NOفاکتور پس کی ‌‌ توهم مارادیوانه کردی با این تیبا وکوییک ول ما کو اطلس فقط
حمید : سلام داداشم ماشین زیر پاتو بفروش بریز حساب یه وسیله ارزون قیمت بخر که بی ماشین نمونی البته ماشین سالم بخر که برای فروختن دچار مشکل نشی شما 170 میلیون برای ساینا مریزی حساب بقیه اش قیمت روز هست خدا بزرگه تلاش کنی ساینا خشک داری ن مدل 99 بعدش 100 سود کم یا زیاد برات داره ضرراتو جبران میکنه این نظر شخصی منه
چانگان : سلام مال منم ارسال به خودروساز خورده اویل بهار که زنگ زدم سایپا گفت اسم هست عمر پلاک پرایدم بالای ۵سال بود که فروختمش بخاطر ارسال به خودروساز ولی سایپا حالا میگه پلاک فعال داری تعلق نمیگره اون موقع که پول بلوکه کردم آقای ضیغمی گفت پلاک فعال به شرط بالای ۴۸ماه ازعمر پلاک بلامانع است حالا دوستان تکلیف چی ممنونم اگه راهنمایم کنید
شهریار : با عرض سلام و درود دوستان عزیز و گرامی لطفا شایعه پراکنی نکنید هنوز مونده تا زمستان مگ کسی گفته که ماشین شمارو نمیدیم دارید خودتونو ناراحت میکنید انشالا تابستون پیامک برای پرداخت وجه میاد نگران نباشید لطفاً لطفاً شایعه پراکنی نکنید با تشکر.
سعید8 : این سامانه خودرو با مردم چکار کرد؟! 😃
محمود : تولیدحتی ازفروشم بیشترفقط منتظرافزایش قیمت هستن تافاکتورکنند تولیدانبوه اطلس از برج 12 پارسال شروع شده وماهی 15 هزارتولیدمیشه الانم همش به بهانه یک قطعه امبارتا مجوزافزایش قیمت بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : 45 روز بعد
رضا دوگانه بهمن : سلام 141500
رضا : یه خبر جزئی را صدا وسیما ده بار نشون میده ولی حق 100هزار نفر تو روز روشن خورده شده هیچ گزارشی نمیگیره
جومنگقبل : قبل از خرداد تحویل میدن
جومنگ : پیش فروش تیر ماه پرداخت اولیه بهمن ماه و تحویل تیر ماه کی دعوتنامه تکمیل وچه میاد تا بتونم پول جور کنم افزایش شامل ما میشه سورن اجباری موتور جدید
اسماعیل : سلام‌‌‌ تروخداقیمت‌روبیارید‌پایین‌شرمنده‌ی‌زن‌وبچه‌نشیم پارس‌بهارم‌یک‌سال‌پول‌جمع‌کردیم‌سرمایه‌رو‌خوابوندیم‌ به‌خاطر‌اینکه‌پیامک‌اومد‌پول‌داشته‌باشیم‌ الان‌دیگه‌نه‌بااین‌پول‌میشه‌ماشین‌خرید‌نه‌طلا‌نه‌زمین‌به‌ خدا‌گناهه‌‌دیگه‌کجارومیخواید‌بگیرید‌مگه
جومنگ : دی ماهی تا 25 فروردین فاکتور شدن وپیامک حضوری براشان اومده
احسان : دوستان 207 که دارن به جای رانا پلاس میدن با قیمت 334 میدن بدون هیچ استانداردی و به قیمت زمستان فقط ما متقاضیان پارس این وسط همه جوره حقمان ضایع شده
اسفند : ازش شکایت کن
85گانه90روزه : آقا پرهام یکپارچه یک بهمن تکمیل وجه کردم 90روزه هنوز خبری نیست ما کی فاکتورمیشم خبر بده جان خودت شده 106 روز