واحد مرکزی خبر- رییس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، از ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده با عمر بیش از 25 سال و موتورسیکلتهای فرسوده با عمر بیش از 15 از امروز خبر داد. سید مجتبی شفیعی به نقش وسایل نقلیه فرسوده در افزایش آلودگی هوای کلان شهرها اشاره کرد و گفت: طرح ابطال کارتسوخت خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده از ديروز در تهران و تا سه ماه آینده در شهرهای بزرگ کشور اجرایی میشود. وی با بیان اینکه کارت سوخت موتورسیکلتهای فاقد پلاک ملی تا یک ماه آینده ابطال میشود، افزود: دارندگان این نوع موتورسیکلتها میتوانند در این زمان تعیین شده برای دریافت پلاک ملی خود اقدام کنند. شفیعی گفت: در مرحله دوم این طرح کارت سوخت، موتورسیکلتهای فرسوده با عمر 10 سال و خودروهای فرسوده با عمر 20 سال ابطال میشود.
رییس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، سهم آلودگی وسایل نقلیه فرسوده را در کلان شهرها بیش از 70درصد دانست (!) و افزود: یک خودروی فرسوده میتواند تا 20 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد و 3 برابر آن سوخت مصرف کند. وی گفت: بررسیها نشان میدهد با اجرای طرح ابطال کارت سوخت خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده 12 درصد مصرف بنزین کاهش مییابد. شفیعی میزان مصرف سوخت موتورسیکلتهای فرسوده در کشور را روزانه حدود 4 میلیون و 600 هزار لیتر دانست. وی همچنین از مالکان خودروهای فرسوده خواست كه هرچه سریعتر با استفاده از کمکهای بلاعوض دولت برای تامین خودرو جایگزین اقدام کنند.
بازهم با سوالات بی جواب زیادی روبه رو هستیم که خود تصمیم گیرنده این طرح نیز جواب قانع کننده ای برای آن ندارد! آیا واقعاً یک گالانت مدل 1992 یا یک بنز 230E انژکتوری که در سلامت کامل بدنه و موتور میباشند از پراید یا پژو با تکنولوژی 30 سال پیش بیشتر بنزین مصرف می کنند؟! آیا اتوبوسهای شرکت واحد و خودروهای جدید غیر استاندارد و بنزین غیر استاندارد در آلودگی هوا سهیم نیستند؟ آیا باید تر و خشک با هم بسوزند؟ اصلاً تعریف آقای شفیعی از خودروی فرسوده چیست؟!
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.