برگ برنده قهرمانان فرمول 1

برگ برنده قهرمانان فرمول 1 (ویدئو)

در رقابت فرمول 1 هر یک از راننده‌ها به نوبه خود در برهه‌ای از دوران فعالیت حرفه‌ای دچار آشفتگی ذهن و نداشتن تمرکز لازم شده‌اند، مشکلی که بر اثر فشار روانی شدید موجود در این ورزش گریبان گیر آن‌ها می‌شود و شدیداً بر روی تصمیم گیری راننده‌ها در داخل پیست تاثیر می‌گذارد. در این پست به مرور برخی از صحبت‌های رانندگان مطرح و اتفاقات پیش آمده در این ورزش در رابطه با اهمیت داشتن ذهنی آماده و آرامش روانی در این رقابت پرداخته‌ایم.

برگ برنده قهرمانان فرمول 1 (ویدئو)

رقابت بر سر قهرمانی مسابقات فرمول 1 سال 1989 در گرندپری یکی مانده به آخر فصل برای هر دو راننده هم تیمی مدعی قهرمانی "آلن پراست" و "آریتون سنا" با برخورد با خودروهای یکدیگر به پایان رسید. راننده فرانسوی در همان گرندپری قهرمان فصل شد چراکه راننده برزیلی نمی‌توانست از دو گرندپری پایانی امتیاز کافی را کسب کند. در آن زمان سنا هم تیمی خود را متهم کرد و عقیده داشت که پراست به عمد با او تصادف کرده است. سال بعد نیز هر دو راننده یک بار دیگر در همان پیست و شرایط مشابه بر سر قهرمانی می‌جنگیدند، اما این بار آریتون سنا تلافی فصل قبل را در آورد و در همان ابتدا حریف و خودش را از مسابقه خارج کرد و در آن گرندپری به قهرمانی فصل رسید. در ادامه می‌توانید شاهد ویدئوهای زیرنویس شده دو حادثه تعیین کننده قهرمان فصل 1989 (دانلود) و 1990 (دانلود) باشید.

 

حادثه سال 1989

/uploads/Senna2.flv

 

حادثه سال 1990

/uploads/Senna.flv

"سر جکی استوارت" (2008-1939) بر این باور بود که "ذهن آماده، برگ برنده قهرمانان این ورزش است". این اسطوره دهه 50 و 60 میلادی در مصاحبه‌ای در سال 2004 گفته بود: "موهبت الهی شامل حال همه پسرهای حاضر در مسابقات امروزی فرمول 1 شده است؛ پسرهایی که تنها تعداد 20 نفر از آن‌ها در این ورزش هستند. از این تعداد، شش نفر اول را جدا کنید و از میان این شش نفر روی سه نفر برتر حساب ویژه‌ای باز کنید، اما نفر اول تنها کسی است که باید آن را با عنوان نابغه این جمع بشناسیم. نوابغی چون مایکل شوماخر، فنگیو، کلارک، خودم البته اگر دوست دارید به لیست اضافه کنید، لادا، پراست و سنا، راننده‌هایی که چند قهرمانی جهان را به نام خود ثبت کرده بودند. تنها دلیل موفقیت‌هایشان ذهن آماده تک تک آن‌ها بوده است".

برگ برنده قهرمانان فرمول 1 (ویدئو)

یکی از مسائل عادی و در عین حال حیاتی برای رانندگان فرمول 1 این است که پس از یک نمایش ضعیف در پیست بتوانند اعتماد به نفس خود را حفظ کنند. البته این پروسه ممکن است برای برخی از رانندگان بسیار سخت شود، به شکلی که باید با تمام بدشانسی‌های یک فصل کامل کنار بیایند. "فیلیپه ماسا" اخیراً گفته بود که تحت فشارهای فصل 2012 به فکر خداحافظی از این ورزش در میانه فصل افتاده بود. راننده برزیلی گفته بود: "آره، در مورد خیلی چیزها فکر کردم. به این فکر کردم که شاید به آخر خط رسیدم. به این فکر کردم که در تیم فراری نباشم. نمی‌دانستم که چه اتفاقی خواهد افتاد. در آن زمان ذهنم آشفته‌ای داشتم". ماسا در 10 گرندپری ابتدایی فصل 2012 تنها موفق شده بود که چهار مرتبه در جمع 10 راننده برتر قرار بگیرد، که از این تعداد تنها 1 بار در جمع پنج نفر اول ایستاد. این درحالی بود که "فرناندو آلونسو" هم تیمی وی در شرایط مشابه موفق شده بود تا 8 بار در جمع 10 راننده برتر گرندپری‌ها باشد و شش بار هم روی سکو بایستد.

برگ برنده قهرمانان فرمول 1 (ویدئو)

در میانه فصل 2012 ماسا تصمیم گرفت که به یک روانشناس ورزشی مراجعه کند. معمولاً پدیدار شدن نتایج مثبت جلسات روانشناسی یک ورزشکار مشمول گذر زمان می‌شود، اما با شایعاتی که در آن زمان در رابطه با تصمیم تیم فراری برای جایگزینی ماسا در پایان فصل شنیده می‌شد، همه منتظر عکس العمل سریع راننده برزیلی بودند. اتفاقی که در ادامه رخ داد، بیانگر قدرت این مشاوره‌ها بود. ماسا در هر 10 گرندپری بعدی به جمع ده راننده بالای جدول رسید و توانست شش بار در بین 5 راننده برتر قرار بگیرد که از این تعداد 2 بار هم روی سکو ایستاد. به دلیل نمایش قابل قبول ماسا در نیمه دوم فصل، تیم فراری تصمیم گرفت که برای یک فصل دیگر با فیلیپه ماسا قرارداد ببندد.

برگ برنده قهرمانان فرمول 1 (ویدئو)

"مایکل شوماخر" دارنده رکورد 7 قهرمانی پیاپی فرمول 1 در رابطه با داشتن نگرش مثبت در طول فعالیت حرفه‌ای رانندگان می‌گوید "اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است اصلاً مهم نیست، در حقیقت این اصلی است که رانندگان این ورزش به سرعت فرامی‌گیرند. تنها این مسئله اهمیت دارد که در لحظه و شاید در آینده چه کاری را انجام می‌دهید. به نظر من این ورزش همانند مدرسه‌ای است که درس‌های ابتدایی آن را مسابقات کارتینگ تشکیل می‌دهد و شما با آن‌ها رشد می‌کنید. قسمتی از این طرز فکر به شکل یک خصوصیت اخلاقی در راننده‌ها وجود دارد و بخشی از آن را نیز خود آن‌ها در طول زمان می‌سازند. البته من شخصاً معتقدم که همه راننده‌های فرمول 1 به طور طبیعی در هر شرایطی با انگیزه و مصمم هستند". مایکل شوماخر این موضوع را بسیار ساده جلوه می‌دهد، چراکه در شرایط واقعی اگر فکر و ذهن راننده‌ها متمرکز روی مسابقه نباشد، ممکن است شاهد اتفاقاتی چون تلفات جانی در اثر اشتباهات لحظه‌ای باشیم. اشتباهات یک فوتبالیست نهایتاً به دریافت یک گل و یا دریافت کارت زرد منتهی می‌شود، این در حالی است که یک اشتباه در حرکت با سرعت‌های بیش از 150 کیلومتر برساعت در مسابقات فرمول 1 احتمالاً به صدمات شدید و حتی مرگ راننده‌ها ختم خواهد شد.

برگ برنده قهرمانان فرمول 1 (ویدئو)

"جودی شکتر" قهرمان سال 1979 مسابقات فرمول یک دلیل اصلی اعلام بازنشستگی خود را ترس از مرگ اعلام کرد. این راننده حرفه‌ای پیشتر در این رابطه گفته است: "در آخرین سال حضورم در این رقابت ذهن آشفته‌ای داشتم به همین دلیل گاهاً اقدام به تعویض دنده می‌کردم آن هم وقتی که هنوز پایم روی پدال گاز بود، در سرعت‌های بالا به یکباره ترمز می‌گرفتم یا خیلی زود به پیچ‌ها حمله می‌کردم". به نظر می‌رسد همان تعبیر سر جکی استورات نشان دهنده ویژگی اصلی اسطوره‌های فرمول 1 است؛ "ذهن آماده، برگ برنده قهرمانان این ورزش است".


منبع

About

برچسب : فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: Goyban Bahar
2

داستان سِنا و پراست .... سر مستندش چقدر اعصابم خورد شد
08:51  1392/10/24
پاسخ دادن
کاربر: SLS
2

پشیمون شدم دیگه دنبالش نمیرم :(
21:08  1392/10/16
پاسخ دادن
skyboy
2

از مرگ میترسی؟
12:31  1392/10/17

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟
حسین : ضدیخ زیاد پر کردی باید نصف اب نصف ضدیخ بریزی منم‌ضدیخ زیاد ریختم رادیاتورم نابود شد درز هاش باز شد بعد رفتم یه مسی خریدم اینار ضدیخ کم ریختم مشکل حل شد البته اگز از درزهای دور ردایاتورت باشه اگر هم از درش باشه که هیچی یه در بخر