شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در شب، بازتاب نور چراغ های خودروی پشت شما به دلیل استفاده از نور بالا یا تنظیم نبودن چراغ ها، چشمان شما را آزار دهد و یا باعث عدم دید مناسب در حین رانندگی شود؟ البته این اتفاق، جزء پدیده های شایعی است که برای بسیاری از رانندگان، حداقل یک بار پیش آمده است. ازآن جاکه این مسئله، مشکل بسیاری از رانندگان به شمار می رفت، محققان صنعت خودرو درصدد شدند تا روشی مؤثر برای غلبه بر این مشکل پیدا کنند تا این که در نهایت آینه های الکتروکرومیک (Electrochromic Mirrors) به عنوان تنها راه حل این مشکل معرفی شدند.
در حقیقت، موضوعی که باعث آزار چشم رانندگان می شود، بازتاب نور چراغ خودروی پشت سر از طریق آینه جلو است. حال اگر مکانیسمی باشد که طی آن بتوان این بازتاب نور را خنثی یا ضعیف کرد مشکل حل می شود. اساس کار آینه های الکتروکرومیک به گونه ای است که وقتی که نور با شدت بالا به آینه می تابد، رنگ آینه به صورت اتوماتیک تیره می شود. تیره شدن رنگ آینه باعث ضعیف شدن بازتاب نور می شود و در نتیجه چشم راننده از آزار نور مستقیم درامان می ماند. البته این موضوع به افزایش دید راننده، هنگام تابش نور خورشید از پشت، نیز کمک می کند. گفتنی است، این آینه ها به طور اتوماتیک در روشنایی روز به رنگ روشن و در تاریکی شب نیز به رنگ تیره در می آیند، در فیلم(دانلود) کوتاه زیر عمل کرد این سیستم به خوبی نمایش داده شده است.
/uploads/Electrochromic mirror in action.flv
آینه های الکتروکرومیک از دو سطح شیشه ای تشکیل شده اند. در فضای میانی این دو سطح شیشه ای، یک ژل الکتروکرومیک به کار رفته است که در واقع نقش اصلی بر عهده این ژل است. همان طورکه از نام الکتروکرومیک پیداست، این کلمه به معنای تغییر رنگ با تغییر شدت جریان الکتریسیته است. بدین صورت که با تغییر شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل تغییر پیدا می کند. گفتنی است، در رو و پشت سطح آینه از یک حس گر حساس به نور استفاده شده است. حس گر عقب، نور محیط بیرون را از شیشه جلو دریافت می کند و به نسبت شدت نور، با استفاده از کم و زیاد کردن شدت جریان الکتریسیته، رنگ ژل را تیره یا روشن می کند. حس گر جلوی آینه نیز وقتی که نور با شدت زیاد، نظیر نور خورشید یا نور چراغ اتومبیل های پشتی به آینه می تابد، شدت جریان الکتریسیته را تغییر می دهد و سبب تیره شدن رنگ آینه می شود.