کیسه هوا (Air Bag)

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

به طورکلی دو نوع "سیستم نگهدارنده اولیه" و "سیستم نگهدارنده ثانویه" در خودرو وجود دارد. سیستم نگهدارنده اولیه بر عهده کمربند ایمنی و سیستم نگهدارنده ثانویه (Secondary Restraint System) یا همان SRS بر عهده کیسه هوا می باشد. کیسه هوا یکی از مهم ترین و حیاتی ترین تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه به شمار می رود. بدین صورت که در مدت زمان حدود یک هزارم  ثانیه در حین وقوع تصادف یا ضربه ناگهانی، پر از باد می شود و هم زمان با منبسط شدن، بین سر شخص و قسمت های سخت داخلی خودرو قرار می گیرد. ازاین رو، کم ترین میزان ضربه یا آسیب به راننده  وارد می شود. کیسه های هوا معمولاً روی فرمان یا داشبورد جاسازی شده اند تا در هنگام ضربات ناگهانی، مانع از برخورد سر راننده یا شاگرد به فرمان یا داشبورد شوند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)
کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو) کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

البته برخی شرکت های خودروسازی، درها، سقف، و صند لی ها را نیز به کیسه هوا مجهز کرده اند. در این مناطق از حس گر های مخصوصی استفاده شده است تا از بروز خسارت های جانی روی سایر سرنشینان جلوگیری به عمل آید. برخی شرکت های خودروسازی، ازآن جاکه عده ای رانندگان در سرعت های پایین، از کمربند استفاده نمی کنند و در این سرعت ها، تمایلی نیز به استفاده از وسایل ایمنی ندارند، سیستم ایمنی خودروها را به گونه ای طراحی کرده اند که کیسه های هوا، در سرعت هایی بین 20 تا 25 کیلومتربرساعت به بالا فعال شوند.کیسه هوا از سه بخش اصلی کیسه، حس گر، و ژنراتور تولید گاز تشکیل شده است. کیسه هوا از الیاف نایلون بسیار سبک با قابلیت های ویژه ساخته شده است. همان طورکه اشاره شد، کیسه های هوا معمولاً در بین فرمان، داشبورد، درب ها، و صندلی ها جاسازی شده اند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

 نحوه عملکرد حس گر کیسه هوا بدین شکل است که با هوشمندی بالا در موقعیت تصادف، به سیستم داخل جعبه حاوی کیسه هوا دستور می دهد تا کیسه هوا را پُر کند. این دستور معمولاً یک سیگنال الکترونیکی است که پیامد آن، ایجاد یک انفجار در ژنراتور تولید گاز است و در نتیجه، گاز حاصل از این انفجار، وارد کیسه هوا می شود و آن را منبسط می کند. ژنراتور تولید گاز هم بخشی از سیستم  کیسه هوا می باشد که در آن طی یک فرآیند شیمیایی، گاز نیتروژن تولید می شود و کیسه هوا را قبل از برخورد سرنشین با فرمان، داشبورد، درب، و...  با فشار بالا باز می کند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

آن چه که در کیسه هوا نقش اساسی در تولید گاز نیتروژن دارد، ماده شیمیایی سدیم آزید (NaN3) است که به شکل قرص در داخل مجموعه کیسه هوا جاسازی شده است. باید گفت که این ماده شیمیایی در بعضی موارد سبب ایجاد خارش پوست و حساسیت در برخی افراد می شود. این ماده در اثر انفجار، به گاز بی خطر نیتروژن، دی اکسید کربن، و مقدار کمی هیدروکسید سدیم تبدیل می شود. در شکل زیر، تصویر واقعی جرقه زن و قرص های سدیم آزید نشان داده شده است.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

گفته شده است که گاز نیتروژن، 80% گاز موجود در هوا را تشکیل می دهد. هم چنین لازم به ذکر است که علاوه بر این ماده شیمیایی، از پودر تالکوم نیز به منظور لغزنده کردن سطوح داخلی کیسه هوا استفاده می شود. این ماده باعث عدم چسبندگی سطوح داخلی کیسه هوا به یکدیگر می شود. مکانیسم عملکرد کیسه هوا به خوبی در فیلم(دانلود) کوتاه و ترجمه شده توسط 1Car نمایش داده شده است.

/uploads/0Airbag.flv

کیسه های هوا بسته به محل قرارگیری آن ها در داخل خودرو، نام گذاری شده اند. مهم ترین آن ها کیسه هوای جلو است که از سر و گردن راننده و شاگرد محافظت می کند. نوع دوم، کیسه هوای زانو است که از پاها و زانوها مراقبت می کند. نوع سوم، کیسه هوای جانبی و پرده ای است که سرنشینان را در برابر شکستن شیشه ها و ضربات ناشی از درب ها و بخش های کناری محافظت می نماید.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

اگرچه فلسفه کیسه هوا این است که در حین وقوع تصادف عمل نماید و از جان سرنشینان محافظت کند، اما مواردی وجود دارند که با وجود شدت تصادفات خودرو،  کیسه های هوا عمل نمی کنند. مهم ترین این موارد عبارت است از: (1) تغییر شکلی که در یک نقطه از بدنه خودرو به طور متمرکز به وقوع بپیوندد. مثلاً برخورد با تیر برق. (2) تغییر شکل هایی که به تدریج صورت بگیرد. مثلاً برخورد از پشت به کامیون در حال حرکت. (3) در تصادف هایی که مانع مورد برخورد، تغییر شکل زیادی بدهد. مثلاً برخورد جانبی به ماشین. (4) در تصادفاتی که ضربه و تغییر شکل در نواحی متعدد و پس از برخوردهای مکرر صورت پذیرد. (5) در مواردی که کیسه هوا قبلاً در یک تصادف به طور ناقص عمل کرده باشد. گفتنی است، طراحی کیسه هوا به گونه ای است که پس از یک بار عمل کردن، منبسط می شود و پس از انقباض کامل، دیگر قابل استفاده مجدد نخواهد بود.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

تاکنون کیسه های هوا به ویژه انواع ترکیبی آن ها، جان بسیاری از افراد را نجات داده  و از بروز بسیاری از صدمات جلوگیری کرده اند. طبق آمار اخیر کشور آمریکا، از سال 1987 تا 2008، بیش از 25000 نفر از رانندگانی که خودروی آن ها به کیسه هوا مجهز بوده است، از مرگ حتمی نجات یافته اند. در سال 1996 نیز، تجهیز خودروها به کیسه های هوا باعث شد تا حدود 600 نفر از رانندگان در تصادفات جاده ای، از مرگ نجات یابند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)
کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو) کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

گفتنی است، در برخی موارد که خلاصه ای از آن ها در بالا گفته شد، در صورت عملکرد ناصحیح کیسه های هوا، خطرات جبران ناپذیری در انتظار راننده و سرنشینان خودرو خواهد بود. گزارش شده است که در سالهای اخیر هشت کودک که همه آن ها به صورت نامناسب در داخل خودرو نشسته بودند، جان خود را از دست دادند. این حوادث می تواند ناشی از عدم آگاهی والدین از چگونگی عملکرد کیسه های هوا باشد. ازاین رو، نمی دانند متناسب با عملکرد کیسه های هوا، کودکان زیر 12 سال خود را در کدام قسمت خودرو بنشانند. گفته شده است که افراد کوتاه قد تا حد امکان با فاصله بیش تری پشت فرمان بنشینند تا هنگام باز شدن کیسه هوا دچار خفگی نشوند. هم چنین توصیه شده است که افراد سال خورده و خانم های باردار نیز تا حد امکان باید از صندلی عقب استفاده کنند؛ زیرا تحمل آنان در برابر ضربه های وارده از سوی کیسه هوا کم است و این ضربات ممکن است برای آنان خطرناک باشد.


منابع

wikipedia     howstuffworks     howstuffworks

برچسب : کیسه , هوا , تصادف , ایمنی , استاندارد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

21 نظر

سعید جدی
0

با سلام و خسته نباشید به تمام کارمندات و کارکنان شرکت سایپا.من خورد تیبا مدل 90 دارم که سه ماهه چراغ ایربکم بدون اینکه تصادقی کنم وماشینم ضربه ای بخوره چشمک میزنه و اصلا خاموش نمیشه و بیشتر از ده بار دیاگ زدم و چند جا نمایندگی و مکانیکی و باطریسازی بردم ولی کسی نتونست علتش و پیدا کنه ممنون میشم اگر راهنماییم کنید
18:53  1395/09/10
پاسخ دادن
میثمم
0

ایا کیسهی هوای مزدا مشکل داره . تروخدا بهم بگویین . ممنون.
23:57  1394/05/25
پاسخ دادن
نادر
2

سلام، مواردی که ایر بگ عمل نمیکنه را نامفهوم بیان شده بود ، مثلا برخورد به تیربرق باید حتما تیربرق وسط حسگر ضربه برخوردکنه تا ایربگ عمل کنه یا شدت ضربه مهمه .اگه اطلاعات یا خدای ناکرده تجربشو دارین راهنمایی کنین.
10:44  1394/05/17
پاسخ دادن
کاربر: فرهاد شفیعی شهیدلو
0

بسیار عالی بود وقابل استفاده خواهشمند است از سایر آپشنها در خودرو و عیب یابی مقالات متنوع و مفیدی بنویسید.
12:38  1394/02/16
پاسخ دادن
اسماعیل
4

سلام دوستان ix55 چندتا ایربک داره
07:28  1393/09/26
پاسخ دادن
مریم
0

اون سدیم ازیده هااااااااا
20:10  1393/08/24
پاسخ دادن
مریم
0

با سلام ..
من میخوام اطلاعات دقیق (نحوه ساخت .المان های سازنده و اینکه از چه نودی دستور میگیره(مثلا توی 206 از نود BCM دستور میگیره) ) بدست بیارم کسی از دوستان میتونه راهنمایی کنه یا یه مرجعی و معرفی کنه ؟
ممنونم
maryam.mojtabazade@gmail.com
15:19  1393/07/27
پاسخ دادن
arn
1

merci
12:47  1393/06/30
پاسخ دادن
کوشا
1

سلام به همه ی ایرانی ها
اولا اسمش سدیم ازیده
دوما برای پرشدن تنها از سدیم آزید استفاده نمیشه و تنها کار اصلی(به تنهایی کیسه هوا رو پر نمیکنه) این شروع برای یه چرخه است
این چرخه از سه واکنش مجزا تشکیل شده که فرآورده هر واکنش با ماده ای دیگر اثر کرده و مجموعه ای از گازهاست که باعث پرشدن کیسه هوا میشه
از مطالب زیبا،جداب،اموزنده سایتتون واقعا ممنوووووووووووووووووووووون.
07:33  1393/04/17
پاسخ دادن
سروش
1

عالیییییی
23:30  1392/10/15
پاسخ دادن
امیر محمد
2

بله خیلی آلی بود
15:58  1394/02/03

کاربر: حسن صدوقی راد
0

عالی است
13:26  1392/06/17
پاسخ دادن
کاربر: mahdi458
1

آموزنده وکامل بود. ممنون
21:34  1392/06/16
پاسخ دادن
عبدالله طه زاده دبير شيمي
6

با عرض سلام وتشكر نام صحيح NaN3 سديم آزيد است
12:12  1392/06/07
پاسخ دادن
محمود
0

تشکر از راهنمایی تون و اگر بتونم آدرس سایتو به دوستامم معرفی میکنم که اطلاعات عمومیشون در این خصوص افزایش پیدا کنه
09:10  1392/02/28
پاسخ دادن
masi
0

excellent
21:55  1392/01/21
پاسخ دادن
مهران
2

یه توصیه به دوستان اگر ماشین شما ایر بگ دارد باید حتما کمر بند ببندید چون اگر ایر بگ عمل کند و کمر بند ایمنی نبسته باشید به صورت اسیب می رساند
17:36  1391/12/01
پاسخ دادن
آرام
0

عالی بود و کامل بود
18:55  1391/11/12
پاسخ دادن
محمد
2

کامل بود ممنون.ان شا الله مطالبتون بیشتر و کاملتر بشه
10:50  1391/11/11
پاسخ دادن
A.B
2

بسیار عالی ممنونم
23:59  1391/11/10
پاسخ دادن
هیمن
5

عالی
20:51  1391/11/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی مشهد‌ : بعد از فاکتور چقد‌ زمان میبره پلاک‌ بشه من تکمیل وجه سوم بودم پلاک نشده
یوسف : سلام سایناجی زمستان1403هست
تحویل اسفند ریحانه : بله آقا پرهام لطفاً جواب بدید سوال منم این هست کدوم آپشن رو انتخاب کنم
تحویل اسفند ریحانه : فقط تا 15 دهم صبر کنید میفهمیم کی راست میگه کی دروغ 😂
علی : ما هم فردا میاییم فقط اصلاح قیمت قسطی یعنی چه پول زور که باشه قسطی و نقد فرقی نداره
مهران : سلام من پذیرش یک 11 هستم 90 روزه مشخصه کی فاکتور میشم؟
اتو دی : داداش خودت متوجه شدی چی گفتی؟میشه یکم ساده تر و روان تر بگی مرسی
وو : نیمه خرداد سوار ماشین میشی عجله نکن
اریزو5اف ال : سلام منم شاسی نخورده هنوز
علی : پاسخ به وحید .یعنی 90گرونتر؟ کلا برات چند درمیاد ؟