خودرو در سر لیست تحریم مردم

خودرو در سر لیست تحریم مردم
بازار خودرو ایران اگرچه همواره برای ایرانی‌ها جذاب و بیشتر وقت‌ها برای دلالان پولساز بوده است، اما امسال یکی از راکدترین دوران خود را گذراند تا مشخص شود مشتریان هنوز تحریم آن را نشکسته‌اند.
انتهای سال 91 بود که بازار خودرو توسط مشتریان تحریم شد؛ تحریمی که به‌دلیل رشد نامتعارف و بی‌سابقه قیمت‌ها رخ داد و مردم به این نتیجه رسیدند که خودروهای داخلی با این سطح کیفی، ارزش صرف هر هزینه‌ای را ندارند و بهتر است فعلا برای خرید دست نگه دارند تا شاید قیمت‌ها فروکش کنند. از همین رو بود که بازار خودرو در شب عید سال گذشته و به عکس سال‌های قبل تر، رونق چندانی نداشت و بسیاری از مشتریان ترجیح دادند به جای خرید خودرو، با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به مسافرت‌های نوروزی بروند یا با همان خودروهای قبلی خود روانه سفر شوند. 
 مشتریان البته حق هم داشتند، چون خودروسازان داخلی نه تنها محصول جدیدی را عرضه نکرده بودند؛ بلکه محصولات قدیمی شان نیز رشد قیمتی چند میلیونی را به خود می‌دید. تحریم بازار در حالی بود که اواسط سال 91، بازار خودرو پس از سال‌ها دوباره به بازاری سرمایه‌ای تبدیل شد و دلالان و واسطه گران جای مشتریان و مصرف‌کنندگان واقعی را در آن گرفتند و سودهای کلانی به جیب زدند. 
البته بخشی از مردم نیز سرمایه‌شان را به سمت بازار خودرو بردند تا از این ناحیه سودی عایدشان شود، هرچند همزمان بازار ارز و سکه نیز پر سود بود و نسبت به بازار خودرو ارجحتر و کم دردسرتر به نظر می‌رسید. 
 هرچه بود، بازار خودرو در سال 91 (به استثنای اواخر سال) تجارتی پر سود را به خود می‌دید، به نحوی که مشتری که ابتدای سال خودرو خریده بود، می‌توانست چند ماه بعد آن را چند میلیون تومان گرانتر بفروشد. این موضوع البته برای مشتریانی که سال 90 خودرو خریده بودند نیز صدق می‌کرد، چه آنکه آنها هم می‌توانستند چند میلیون سود از بابت رشد شدید قیمت خودرو کسب کنند و به این واسطه سرمایه‌ای قابل توجه به دست بیاورند. 
 اگر برگ‌های تقویم سال 91 را ورق بزنیم، متوجه می‌شویم قیمت خودروها در طول سال روندی صعودی را تجربه کرده است؛ به طوری‌که آمار و ارقام می‌گویند قیمت خودروهای داخلی در انتهای سال 91 حتی به بیش از دو برابر نسبت به ابتدای سال رسیده بود که رشدی بی‌سابقه به شمار می‌رود و از همین رو می‌توان بازار خودرو را در این سال، بازاری پر سود دانست. 
این در حالی است که سال 92 دیگر خبری از رشد دو برابری قیمت‌ها نبود و بازار رکودی را که از انتهای سال 91 و در پی تحریم مشتریان به ارث برده بود، حفظ کرد. هر چند قیمت خودرو در سال 92 نیز صعودی بود؛ اما در مقایسه با سال 91 از شدت بسیار کمتری برخوردار شد. نگاهی به جدول قیمت‌ها در ابتدا و انتهای سال 92، از رشد 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها حکایت دارد؛ یعنی حدود یک چهارم رشد قیمتی که در سال 91 به بازار خودرو تحمیل شد. 
بازار خودرو در سال 92 یک تفاوت بزرگ با سال 91 داشت و آن تحریم شدید از سوی مشتریان بود. مردم در سال گذشته فقط بازار شب عید را تحریم کردند و در طول سال می‌شد رونقی نسبی را در خرید و فروش خودرو به چشم دید، اما طی امسال، رکودی سراسری دامان بازار را گرفت و مردم حاضر نشدند به هر قیمتی خودرو بخرند. 
 به اعتقاد کارشناسان، اگر تحریم بازار از سوی مردم صورت نمی‌گرفت، چه بسا قیمت خودرو در سال 92 نیز روندی شبیه سال قبل می‌گرفت و دوباره رشدی فراتر از تصور را تجربه می‌کرد. کارشناسان معتقدند چون تیراژ خودروهای داخلی در سال 92 نیز پایین بوده، اگر مردم بازار را تحریم نمی‌کردند، نابرابری شدیدی بین عرضه و تقاضا رخ می‌داد و به قیمت خودروها بیشتر افزایش می‌یافت. اگر در این روزهای واپسین سال سری به بازار خودرو زده باشید، به خوبی متوجه خواهید شد که رکود همچنان در آن به چشم می‌آید و مردم میل چندانی به خرید ندارند و دلیل اصلی این ماجرا نیز گرانی و تنوع کم خودروها است. 
 آخرین اخبار از بازار خودرو کشور، حکایت از رکود گسترده‌ای می‌کند که از انتهای سال 91 آغاز شد و گویا به این زودی‌ها قصد تمام شدن ندارد. فعالان بازار می‌گویند که بازار شب عید خودرو در سال‌جاری در مقایسه با سال‌های 90 به قبل، به هیچ وجه مناسب نبوده و مردم همچنان خرید خودرو را در فهرست تحریم‌های خود نگه داشته‌اند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار شب عید خودرو در سال‌جاری دلچسب نبوده؛ درست مثل شب عید سال گذشته. آنها معتقدند پس از تحویل سال و در ماه‌های ابتدایی سال آینده، تقاضای خودرو بیش از این کاهش می‌یابد، زیرا حالا که پیک تقاضا است، کمتر کسی خودرو می‌خرد، وای به حال اوایل سال آینده که بازار به‌طور طبیعی نیز راکد است. 
با این اوضاع و احوال، می‌توان بازار خودرو در سال 92 را بازاری تحریمی و کم سود و راکد دانست که امید چندانی نیز به رونق گرفتنش در آینده نزدیک، وجود ندارد. به اعتقاد کارشناسان، تا زمانی قیمت خودرو متعادل نشود و محصولات جدید نیایند، نمی‌توان انتظار بازگشت رونق به بازار خودرو را داشت؛ زیرا مردم نشان داده‌اند دیگر حاضر به خرید خودروهای قدیمی با هر قیمت و کیفیتی نیستند و تا جایی که ممکن باشد از خرید خودرو (در بازار) امتناع خواهند کرد. با این شرایط است که فعلا نمی‌توان بازار خودرو را بازاری جذاب دانست و باید دید تحریم آن از سوی مردم چه زمانی لغو می‌شود و چه اتفاقاتی در آینده انتظار این بازار بزرگ و مهم را می‌کشد. 
کف قیمت خودرو بالا آمد 
اما نگاهی هم بیندازیم به تغییر قیمت خودروها در سال‌جاری و مقایسه آن با قیمت‌های سال گذشته در بازار. 
بررسی این موضوع نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که با وجود افت روند صعودی قیمت خودرو طی امسال و در مقایسه با سال گذشته، باز هم گرانی حرف اول را در بازار خودرو می‌زند، به نحوی که قیمت‌ها رشدی چند میلیونی را تجربه کرده‌اند. 
البته افزایش قیمت خودرو در نمایندگی‌ها متناسب با بازار نبوده، زیرا نهادهای مسوول اجازه نداده‌اند خودروسازان قیمت محصولات خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین کنند. 
این وضعیت (افزایش شدید قیمت‌ها) نه تنها در بازار خودروهای داخلی، بلکه در بازار وارداتی‌ها نیز به چشم می‌آید. در این بازار نیز رشد قیمت‌ها طی سال‌جاری ادامه یافته، هرچند در مقایسه با سال گذشته از نرخ رشد کمتری برخوردار است. نگاهی تفکیکی به قیمت‌های فعلی خودروهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد عملا کف قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی به 18 میلیون تومان (قیمت فعلی پراید 132) رشد کرده و در بخش وارداتی‌ها نیز تقریبا نمی‌توان هیچ خودروی زیر 80 میلیونی پیدا کرد. این یعنی کف قیمت خودرو طی سال‌جاری و در مقایسه با سال گذشته، 6 میلیون تومان در بازار داخلی‌ها و 10 میلیون تومان در بازار خارجی‌ها رشد را به خود می‌بیند. آمار و ارقام می‌گویند، در بین خودروهای داخلی، بیشترین افزایش قیمت‌ را طی سال‌جاری و در مقایسه با سال گذشته، مگان و سوزوکی گرندویتارا به خود اختصاص داده‌اند. مگان سال گذشته همین روزها قیمتی برابر با 80‌میلیون تومان داشت؛ اما حالا باید 93 میلیون تومان برای خریدش هزینه کرد، یعنی تورمی 13 میلیون تومانی در عرض یکسال. 
ویتارا هم 13 میلیون تومان گران شده، چه آنکه در روزهای انتهایی سال گذشته 115میلیون تومان به فروش می‌رسید؛ اما حالا 128 میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر90 مدل E2 هم‌اکنون قیمتی برابر با 39 میلیون تومان دارد که در مقایسه با واپسین روزهای سال گذشته، پنج میلیون تومان گران شده است. همچنین مدل E1 این خودرو نیز تورمی 2 میلیون تومانی را به خود می‌بیند. 
در بین محصولات قدیمی مانند پژو 405 و پارس نیز تورم به چشم می‌آید، چه آنکه قیمت پژو 405 از 25 میلیون تومان در اواخر اسفند سال گذشته به 28 میلیون تومان رسیده است. پارس هم نسبت به اواخر سال 91 رشد قیمتی حدودا یک میلیون تومانی را به خود می‌بیند. این محصول امسال با افزایش تولید روبه‌رو بود و شاید یکی از دلایل تورم کم آن به همین موضوع مربوط شود. 
اما سری هم به پراید و تیبا و سمند بزنیم، خودروهایی که آنها نیز تورم خاص خود را در مقایسه با آخرین روزهای سال 91 تجربه کرده‌اند. در این بین، پراید که سال گذشته در همین روزها 18 میلیون تومان در مدل 111 خود قیمت داشت، این روزها خودرویی 19 میلیون و 500 هزار تومانی به حساب می‌آید و این یعنی 5/1 میلیون تومان در عرض یکسال گران شده است. 
دیگر مدل پراید به نام 131 هم در حال حاضر 18 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد و نسبت به اواخر سال گذشته رشدی تنها 400 هزار تومانی را به خود می‌بیند. مدل 132 پراید نیز سال گذشته در چنین روزهایی 17 میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشت، اما حالا خودرویی 18 میلیونی به حساب می‌آید و این موضوع از تورم 600 هزار تومانی آن حکایت دارد. 
پراید با این وجود هنوز هم ارزان‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. در کنار پراید؛ اما تیبا نیز افزایش قیمتی حدودا 5/2 میلیون تومانی را به خود می‌بیند. این خودرو در اواخر اسفند 91 با قیمتی معادل 20 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید و حالا نزدیک به 23 میلیون تومان قیمت دارد. 
همچنین سمند مدل LX نیز پارسال اسفندماه قیمتی برابر با 26 میلیون تومان داشت و حالا که یکسال گذشته، تورمی تقریبا سه میلیون تومانی را به خود می‌بیند و حدود 29 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برچسب : خودرو , لیست , تحریم , ایران خودرو , سایپا , مردم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : دوستان قیمت تمام شده سورن چنده ؟؟؟
دوگانه مشکی : خیلی ممنون از توضیحاتتون
علی دوگانه : شما کدوم شهر بودید که از زمان تحویل حضوری تا تحویل در نمایندگی 12روز طول کشید میشه خواهشا جواب ردید
محسن : سلام دوستان وقت بخیر . وام بانک گردشگری چند روز بعد از تایید پرونده لیزینگ واریز میشه ؟
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : پیام شماره1. نتیجه بررسی مقدماتی سورن پلاس دوگانه کد 55510 بعد 220 کیلومتر ماشین تو کیلومتر 4 بهم تحویل داده شد و فاقد مانیتور و کروز کنترل و رینگ آلومینیومی هست دریچه گاز سیمی و برند ECU هم به دلیل قرار گرفتن تو محفظه زیر شیشه جلو کنار مخزن ترمز قابل شناسایی نبود اما رو موتور برچسب زده شده دوگانه ef7 زیمنس. شیشه پشت و دو شیشه عقب دودی فابریک کارخونه هستند. کیفیت قطعات داخلی ماشین در حد یک ماشین اقتصادی ایران‌خودرو هست و انتظار بیشتری نداشته باشید. کیفیت مونتاژ برای افراد دقیق کمی آزاردهنده هست اما میشه اون ها رو نادیده گرفت و هنوز از قطعات داخل ماشین صدای نویز هنگام گاز دادن ناشی از برخورد قطعات پلاستیکی مثل داشبورد با بدنه و ... که تو اکثر ماشین های صفر بود، شنیده نمیشه.
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : پیام شماره2. کیفیت صندلی ها کاهش پیدا کرده اما ارگونومی بهتری برای من داره که پست سری صندلی به خوبی به گردنم میرسه که تو صندلی های قدیمی این شکل نبود. فضای پای راننده کوچک تر از سمند هست و پای شما به کناره کنسول وسط گیر می‌کنه که تو بلند مدت امکان احساس سوزش و درد تو ناحیه زانوی پا هست. البته این خیلی به قد و وزن و ... راننده بستگی داره. از نظر طولی هم احساس میکنم نسبت به سمند، پدال های ترمز جلوتر اومدن و من که صندلی رو تا انتها عقب میبرم این رو حس میکنم که فاصله پدال‌ها تا صندلی کمتر شده. تنظیمات پخش خودرو را پیدا نکردم و صدای پخش خودرو کاملا فراگیر هست و شما متوجه نمی‌شوید صدا از کدوم سمت میاد ولی تفکیک صداها عالی نیست و مخصوصا هنگام بالا بردن صدای پخش جزییات صدا به خوبی تفکیک نمیشه رمز اتصال به بلوتوث هم 1234 هست.
پرهام : سلام ...در مورد اسفند ....من فردا جواب میدم ...
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : پیام شماره4. محل نمایش سنسور اخطار کاهش باد لاستیک در بالا و سمت و چپ پشت آمپر ماشین هست و درصورت فعال بودن هر بار که ماشین رو روشن کنید و شروع به حرکت کنید، صدای بوق اخطارش رو خواهید شنید. برای دمای آب ماشین، اگر خطوط روی نمایشگر دمای آب تا وسط نمایشگر را 0 تا 4 در نظر بگیریم تو حالت جاده روی 2 و در ترافیک شهری 3 بود و برای من تا الان به عدد 4 که وسط نمایشگر دمای آب هست نرسیده. تو سمند قبلی من سرعت سنج خودرو با سرعت واقعی 7 کیلومتر خطا داشت . تو سرعت واقعی 103 کیلومتر، سرعت 110 کیلومتر رو نشون میداد اما تو این ماشین اختلاف به 3 کیلومتر کاهش پیدا کرده. این رو میتونید با نرم افزارهای مسیر یابی یا سرعت سنج مثل نشان و گوگل مپ و ... تست کنید که سرعت واقعی رو نمایش میده. تو حالت رانندگی با گاز هم افت توان احساس نشد اما یک صدا به موتور اضافه میشه که چون تجربه خودرو دوگانه نداشتم، نمی‌دونم طبیعی هست یا نه و به نمایندگی مراجعه خواهم کرد. ماشین نسبت به دنده مرده مقاوم تر شده و تو دور موتور کم و سرعت پایین کپ نمیکنه.
دنا اتومات آپشنال تحویل اردیبهشت 1403 : آپشنال ، تحویل اسفند کسی هست هنوز فاکتور نشده . اگر کسی هست +رو بزنه
علی : اینها فقط موقعی به رای نیاز دارن با مردم هستند بعدش سود خودشون را در نظر میگیرن