سیستم سوخت  رسانی انژکتور (Fuel Injection System)

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

پیش از بررسی سیستم سوخت  رسانی انژکتور (Fuel Injection System)، باید دید که چه مشکلاتی باعث شد تا سیستم انژکتور، جایگزین سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System) شود. یکی از بزرگترین معایب سیستم کاربراتور وابستگی آن به محیط بود. به طوری که در مناطق با آب و هوای متفاوت این سامانه ممکن است از حالت تنظیم خارج شده و به خوبی کار نکند. در واقع باید گفت که کاربراتور پس از تنظیم تا زمانی که در آب و هوای مشخصی قرار دارد به خوبی کار خود را انجام می دهد. اما با تغییر شرایط آب و هوایی به دلیل به هم خوردن تنظیمات اولیه کاربراتور با مشکل روبرو می شود. در انواع کاربراتورها سیستم پاشش سوخت به صورت قطره ای با قطرات نسبتاً درشت است و این موضوع باعث می شود تا احتراق سوخت در داخل سیلندرها به خوبی انجام نشود، از طرف دیگر به علت عدم احتراق درست و کامل، موتور نمی تواند به اندازه کافی قدرت تولید کند، ازاین رو میزان بسیار زیادی از انرژی حرارتی سوخت تلف می شود. وجود چنین حالتی در سیستم موتور باعث ایجاد کوبش و کاهش عمر قطعات آن می شود. به علاوه خواهید دید که میزان آلایندگی خودرو نیز در پی این مشکل افزایش پیدا می یابد. براساس نتایج محققان صنعت خودرو آلایندگی ماشین های مجهز به سیستم سوخت رسانی کاربراتور به مراتب بیش تر از آلایندگی خودروهای مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتور است. یکی دیگر از مشکلات بزرگ کاربراتور مصرف سوخت بالای آن است. در این سامانه به علت عدم پاشش یکنواخت و نیز درشت بودن قطر قطرات بنزین، احتراق به طور کامل انجام نمی شود ازاین رو بنزین بیهوده می سوزد و مصرف سوخت بالا می رود. تا اینجا مشکلات و معایب سیستم سوخت رسانی کاربراتور به اختصار بررسی شد. در ادامه به بررسی سیستم سوخت رسانی انژکتور و چگونگی عملکرد آن می پردازیم.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

1car همان طورکه در شکل بالا مشاهده می نمایید این قطعه سوپاپ نام دارد که مهم ترین جزء سیستم سوخت رسانی انژکتور به شمار می رود. در حقیقت سیستم سوخت رسانی انژکتور، چیزی جز یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می شود نیست. این سوپاپ می تواند چند بار در ثانیه باز و بسته شود و به کمک پمپ سوخت، بنزین را با فشار به محفظه احتراق برساند. بدین صورت که هنگام تزریق سوخت یک آهنربای الکتریکی، میله ای را حرکت می دهد و سوپاپ انژکتور باز می شود. با این عمل سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسیار ریز به داخل سیلندرها پاشیده می شود. نازل طوری طراحی شده است که سوخت را به طور کامل پودر می کند و تا جایی که ممکن باشد آن را به ذرات بسیار ریزی  درمی آورد. این روش باعث می شود تا احتراق سوخت به طور کامل انجام شود و آلایندگی خودرو نیز کاهش یابد.

 

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

حجم سوختی که به موتور می رسد به زمان باز بودن سوپاپ انژکتور بستگی دارد. به زمان باز بودن سوپاپ انژکتور، پهنای تپش می گویند که توسط ECU کنترل می شود. سوپاپ انژکتورها معمولاً به لوله های ورودی متصل هستند به طوری که سوخت را به طور مستقیم به سوپاپ ورودی تزریق می کنند، به لوله ای که سوخت را با فشار به سوپاپ انژکتورها می رساند ریل سوخت می گویند.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

سوخت از طریق ریل سوخت جریان می یابد و بین تمام انژکتورها توزیع می شود، انژکتورها در ریل سوخت قرار گرفته اند و در انتهای آن نیز رگولاتور فشار قرار دارد. ابعاد ریل سوخت رسانی جهت جلوگیری از نوسانات فشار در حین عملکرد انژکتورها می تواند در اندازه های مختلف انتخاب شود. با امکان تغییر ابعاد ریل سوخت از تغییر مقدار سوخت در حال تزریق از طریق انژکتورها و نیز سرعت موتور جلوگیری می کند. بسته به نوع طراحی موتور ریل از جنس های مختلفی نظیر فولاد، آلومینیوم، و پلاستیک ساخته شود. در برخی مدل ها سوپاپ تست نیز جهت هواگیری و سرویس در نظر گرفته شده است.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

فشار پاشش سوخت دقیقاً با توجه به مدت زمان پاشش سوخت مشخص می شود. ازاین رو، اختلاف بین فشار سوخت در ریل و فشار سوخت در مانیفولد ورودی باید ثابت باشد. به همین دلیل باید وسیله ای را در ریل قرار داد که بتواند نسبت به تغییرات فشار حساس باشد. این وسیله رگولاتور نام دارد که در انتهای ریل قرار داده شده است تا از به وجود آمدن نوسان در جریان سوخت جلوگیری کند. گفتنی است رگولاتور، فشار بنزین برگشتی به باک را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار در انژکتورها تنظیم می کند.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

1car

اولین و مهم ترین برتری سیستم انژکتور نسبت به سیستم کاربراتور، کاهش مصرف سوخت آن است. دومین مزیت این سیستم، افزایش عمر موتور به دلیل افزایش عمر قطعات مکانیکی آن بوده و اساس عملکرد همه اجزاء سیستم انژکتور، برقی و الکترونیکی است و کم تر در آن از اجزاء مکانیکی استفاده می شود. سومین مزیت، کاهش ارتفاع موتور و افزایش فضا به دلیل حذف کاربراتور است. در این حالت ارتفاع کاپوت نیز کمتر شده است و در نتیجه دست طراحان را در طراحی خودرو باز گذاشته است. چهارمین مزیت که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است بالا رفتن قدرت شتاب گیری خودروست، زیرا در این سیستم سوخت به صورت اتمیزه در پشت سوپاپ آماده می شود. بنابراین از خودسوزی و احتراق پیش از موعد جلوگیری می شود و موتور به خوبی کار می کند. این روش قابلیت استارت بهتری در هوای سرد دارد، زیرا تزریق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور صورت می گیرد، ازاین رو رانندگان هرگز نگران روزهای سرد سال نخواهند بود. میزان خام سوزی سوخت در این سیستم بسیار پایین است زیرا میزان سوخت با توجه به شرایط موتور اندازه گیری و تزریق می شود، در حقیقت سوخت به درستی تزریق می شود و بهینه می سوزد و در نتیجه موتور نیز بهتر کار می کند. با داشتن این مزایا نسبت به سیستم های کاربراتور، سیستم های انژکتور به سرعت رشد کردند و امروزه بسیاری از خودروها مجهز به این سامانه هستند. اساسی ترین تفاوت انژکتور با کاربراتور مکانیسم سوخت رسانی آن و ارتباط منطقی با سایر اجزاء و وجود حس گرهایی جهت ارسال اطلاعات به سیستم ECU می باشد.

1Car امیدوار است نظر شما به این مقاله جلب شده باشد، هم چنین بسیار خوشحال می شویم پیشنهادات شما را در مورد تنوع مقالات جویا شویم.


منابع

wikipedia     autorepair

برچسب : کاربراتور , انژکتور , سوخت‎رسانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

29 نظر

مهدی
1

بسیار عالی بود
01:57  1395/12/30
پاسخ دادن
منتظر
0

با سلام خوب بودولی نگفتیداگه ماشین عیب کردچگونه انژکتور رامیشه بازتمیز کرد
00:22  1394/03/01
پاسخ دادن
مهدی
2

خیلی خوب بود . مرسی
20:49  1394/02/26
پاسخ دادن
مهسیما
2

خیلی خوب بود
10:33  1394/02/07
پاسخ دادن
Hossein
1

ممنون
18:20  1393/04/09
پاسخ دادن
باقر قليزاده
1

خوبه ولي كوتاهه
13:59  1393/02/30
پاسخ دادن
ایوب مجرد
1

ممنون از اطلاعاتتون
اگه امکان داره در مورد معایب سیستم های سوخت در خودرو هم مطالبی اراءه بدین
ممنون
11:56  1393/02/11
پاسخ دادن
مهدی جعفری ندوشن
6

برا صنعت خودرو که روز به روز در حال پیشرفته ما واقعا ضعیف هستیمباید بهتر از اینها باشیم
09:39  1392/11/06
پاسخ دادن
یونس
2

عالی بود
08:24  1392/10/30
پاسخ دادن
علیرضاقابلی
1

مطالب خوب است امااگربتوانیدازطریق سیستم سوخت رسانی مستقیم بااستفاده ازتوربوشاروسوبرشارزباطراحی برروی موتورهیبریدی به بیشترین توان باحجم کم می توان دست پیداکرد
10:38  1392/10/25
پاسخ دادن
رامین
1

مر30
01:26  1392/10/24
پاسخ دادن
حسن
5

ذكات علم نشر آن است
ممنون از اينكه ساده و قابل درك براي همه اقشار ميباشد در پناه حق موفق باشيد
14:00  1392/10/21
پاسخ دادن
سارا
3

مرسی
22:01  1392/12/19

ضیایی
1

کارتون خیلی خوبه دمتون گرم من یکیشو باز کردم حالا بستم حالا چراغ انژکتور بالا نمیاد در صورت امکان راهنمایی فرمایید
20:59  1392/10/14
پاسخ دادن
بهنام
1

عااااالی بود
خسته نباشید
00:00  1392/08/05
پاسخ دادن
علی
1

مچکرم عالی بود و مفید و سرشار از اطلاعات جدید ممنون
22:01  1392/07/13
پاسخ دادن
بهرام نوری زاده
0

اموزنده بود مرسی
21:08  1392/04/30
پاسخ دادن
alireza
0

salam vagheaan aliii bod .dastet dard nakone ye khaheshi dashtam age mishe ye matlab dar morede gaze (LPG)bezari mamnon misham age b mail befresti ke sharmande mikoni
glxali1@gmail.com
01:06  1392/01/12
پاسخ دادن
فرهود
0

سپاس و درود از مطلب مفیدتان.......عالی بود.......مرسی
21:40  1391/12/30
پاسخ دادن
Nightwolf
2

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها که خیلی اعصابم خورده مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:35  1391/12/27
پاسخ دادن
حسین چراغعلی
1

سلام.
درصورت امکان در مورد موتور om501la که بر روی کامیون های بنز actros نصب میشود اطلاعات فنی قرار دهید.با تشکر
12:30  1391/12/22
پاسخ دادن
فرزاد
2

پیشنهاد می دم قسمت ارسال نظر را حذف کنید اخه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است عالی هستید سایت به این خوبی من جایی سراغ ندارم
16:59  1391/12/05
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
4

آقا دمتون گرم ، ترکیبی از قلم عالی و عکس های فوق العاده واقعا خسته نباشید .
14:40  1391/11/28
پاسخ دادن
آدریان
4

با مطالب شما اطلاعاتموم خیلی خوب شده ممنون خسته نباشید .
05:31  1391/11/28
پاسخ دادن
سعید
4

کاربردی بود.
23:45  1391/11/27
پاسخ دادن
مهدی
7

خیلی جالب بود.ممنون
18:51  1391/11/27
پاسخ دادن
فرهاد
8

عالی بود
12:08  1391/11/27
پاسخ دادن
جواد
17

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت بچه های 1کار واقعا مطالبی که میگذارید متنوع هستند و سطح علمی خوبی دارند ممنون.
10:27  1391/11/27
پاسخ دادن
هادی
14

واقعا عالی بود فکر کنم بین تمام مقالاتی که تا الان پست شده بهترینش هست. الان فهمیدم که اسپری های انژکتور شور چطور کار میکنند یعنی به دلیل نزدیکی سوپاپ هوا به انژکتور از طریق ورودی هوا اسپری شده و باعث پاک کردن جرم های انژکتور میشه. این استنباط من از اسپری انژکتور شور بود حالا نمیدونم ...
00:13  1391/11/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسG : منم میدونم این مدلی نمیشه فقط گفتم شاید یه تبصره باشه شما گارد گرفتی همه بگید همه بگبد مثلا میخوای طرفدار جمع کنی یه سوال پرسیدم به نمایندگی زنگ زدم گفتن ممکنه در بعضی مواد زودتر هم دعوت نامه ارسال بشه مثلا من یه نفرو میشناسم تحویل مرداد هست ولی به دلایلی پول براش جور نمیشه ینی مجبور شد یه جای دیگ هزینه کنه همون ادامه پول ماشیشنشو و ممکنه بشه تقاضا ثبت کنه نوبتش عقب تر بیوفته مثلا یه نفر ک تحویلش مهر هست جایگزبن ایشون بشه گفتم دوستان بهتر خبر دارن شاید هم هنچین چیزی ممکن باشه
محمد G : بنا به درخواست دوستان گروه شاهین زمستان 403sh. تو روبیکا راه اندازی شدضمن دعوت از دوستان اطلاع رسانی کنید .تو این گروه وسایر گروهها
ارسلان : خواهشا برای روز ۶ اردیبهشت اگه هماهنگ هستید اعلام کنید من از کرمانشاه میخوام بیام
کیان : پیش فروش دی تکمیل وجه ۱۸ اسفند فعلا خبری از فاکتور شدن نیست
مریم : هفته بعد میخان خودروی وارداتی برقی بفروشن که تو خبرا هم اومده
T8 و T9 : سلام شما چه تاریخی ثبت نام کردین
محمد : خدایا برسان زودتر چانگان اونم 55 نمیدونم چرا سایتش بسته شده
محمد : پس چرا فاکتور نشدم پذیرش ده دی سخا نوزده دی شرکت زنگ زدم گفت مشکلی نیس توی نوبتی
محمد G : اطلاع رسانی کردم که اگه دوستانی می‌توانند گروه تشکیل بدن زحمتشو بکشن.
آرمین : سلام.من از سال 1403 میام. برید خداتون رو شکر کنید از این قیمت هایی که تو سال 92 میبینید و بازم ناشکری می کنید.خواهشا از لحظه لحظه این سال ها استفاده کنید که بعد از سال 1398خواب خوراک نخواهید داشت.ی بیماری هم میاد که میلیونی کشته میده.در همین حد بگم که الان که پیام رو مینویسم دلار شده 70هزار تومان!!! قیمت ی 206 معمولی کم کم 600 700 میلیونه!! لذت ببرید که بهترین سال های عمرتونه.در ضمن تا میتونید سرمایه تون رو بیتکوین بخرید. الان با قیمت 36 میلیون نهایتا بتونید یک گوسفند بگیرید ببرید چرا بدید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا تحویل خرداد : سلام،من تحویل خردادم اما تکمیل وجه هنوز نیومده
اتومات30دی : دقیقا همینطوره،،افرین
اتو دی : شما چطوری شکایت میکنید من تماس‌میگیرم یه لینک پیامک میشه فقط
حسین : آیا کسی هست که الویت زمستان 402سفارشی xupvکه پیامک نیامده باشه؟؟
رامین : دستت دردنکنه که اطلاع دادی.متاسفانه ما حرف حقیقت رو سخت باورمیکنیم و حاضریم با دروغای بقیه خودمونو ازاربدیم.من ازشماتشکرمیکنم که اطلاع رسانی کردین.قطعاحرف شماصحت داره و شکی درش نیست.شادوپیروزباشید🌹
حسین : سلام ببخشید الویتتون چه پارسیه چرا واسه من پیامک نیامده
سمیر : سلام فاکتور شده ولی پلاک نشده با شماره 096550 تماس بگیر اول داخلی و بعد داخلی 5 از اپراتورها بپرس
جواد : سلام برای منم نیامده 4714
یزدان : برای ما بعد از پیام حضوری که اومد 10 روز دیگه نمایندگی زنگ زد بیایید ماشینتون رو تحویل بگیرید
اتومات تحویل آذر : داداش داداش ماشین فاکتور شده توی 25 فروردین تحویل 28 فروردین کنترل کیفیت صندلی هاش بیست فروردین تاریخ خورده،می فهمی یعنی چی داداش.داداش داداش حتی ماشین ها رو نمیذارن خشک بشن به روز دارن فاکتور می کنن سوار تریلی می کنن می فرستن. همه ماجرا اینه که بیش از توانشون متعهد شدن و عقبن از تولید و تحویل. چرا توهم توطئه دارین. مگه مرض دارن دیر بدن هزینه تاخیر بدن