دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی/ زمینه صرفه جویی 40 درصدی سوخت فراهم شد

دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی

در شرایطی که در سال 92، متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران بیش از 70 میلیون لیتر بوده است و این امر موجب شکل گیری بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران شد، دانشجویان قزوینی با ساخت خودروی هیبریدی زمینه صرفه جویی 40 درصدی سوخت را فراهم کردند.
به گزارش خبرنگار مهر، در چند دهه اخیر به دلیل وقوع بحرانهای انرژی درجهان و خطر وابستگی به سوخت فسیلی در کنار آلودگی زیست محیطی ناشی از آن، کشورهای پیشرفته صنعتی با طراحی و تولید انبوه خودروهای هیبریدی و الکتریکی و پاک، به سمت استفاده هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر حرکت می کنند.
بر اساس تازه ترین داده های آژانس بین المللی انرژی، در سال ٢٠١٣ انرژی خورشیدی ، ٠,٨٦ درصد برق دنیا را تولید کرده است و این میزان در سال ٢٠١٤ به یک درصدنزدیک می شود همچنین دراین گزارش آمده در سال گذشته ١٥ کشور از جمله ژاپن واسترالیا، بیش از یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرده اند.
دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی
در میان کشورهایی که بیشترین میزان برق خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می کنند، ایتالیا با ٧,٨ درصد در صدر جدول قرار دارد و بعد از آن آلمان با ٦.٢ درصد و یونان با ٥.٨ درصد قرار دارد.
به گفته سامان میرهادی، مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو، سهم انرژی خورشیدی در تولید انرژی در کشور نزدیک صفر است و بر اساس گفته های معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تنها ۲۱۹ مگاوات برق با استفاده از انرژی های باد، خورشید و نیروگاههای کوچک آبی تولید می شود.
مسئله دیگری که توجه به انرژیهای پاک را دوچندان می کند مصرف بالای بنزین در کشور و آلودگی هوای ناشی آز آن است.
به گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 92، متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از 70 میلیون لیتر بوده است که این امر موجب شکل گیری بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران شد و براساس صحبتهای علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت در سال 91 شهر تهران فقط پنج روز هوای پاک داشت.
با توجه به ضعف های موجود و عدم توجه به طرحهای مبتنی بر انرژی پاک، مرکز تحقیقات و مکانیک خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال 87 با هدف طراحی خودوری پاک در این دانشگاه تاسیس شد که در این مرکز تاکنون طراحی دو خودروی الکتریکی و هیبریدی، دو خودروی خورشیدی، یک دستگاه موتورسیکلت الکتریکی، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین و میکرو ماهواره انجام شده است.
دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی
این مرکز همچنین در زمینه طراحی خودروهای خورشیدی، الکتریکی و هیبریدی رتبه نخست در خاورمیانه را داراست و خودروی خورشیدی این مرکز به نام "هاوین" تنها خودروی خورشیدی ساخته شده در کشور محسوب می شود.

خودروی هیبریدی موجب 40 درصد صرفه جویی در سوخت می شود

خودروهای هیبریدی، نوعی از وسایل نقلیه موتوری هستند که سیستم موتور آنها برای حرکت کردن از ترکیب دویا چند منبع جداگانه انرژی استفاده می‌کند و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در کنار یکدیگر استفاده کند.
بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی، الکتریکی هستند گرچه بعضی از خودروسازها مانند پژو فرانسه خود روهای هیبریدی از نوع دیزل، الکتریک نیز تولید کرده اند که نمونه خودروی هیبریدی شرکت پژو با نام پژو 308 در سال 2011 در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش در آمد.
یک موتور هیبریدی به طور کلی از یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی، ژنراتور و باتری تشکیل شده است که هرکدام از این بخشها دارای مزیتهایی در برابر موتور بنزینی معمولی است، برای مثال موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینی دارد اما حجم این موتور کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش الودگی و افزایش کارایی می شود.
همچینین موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی هم به عنوان موتورمحرک قادر به کار است و هم به عنوان ژنراتور و زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد و در سراشیبی قرار دارد، موتور الکتریکی با استفاده از سرعت سراشیبی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر می گرداند و موجب شارژ دوباره باتری خودرو می شود.
دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی
عملکرد ژنراتور در موتورهای هیبریدی بسیار شبیه به موتور الکتریکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر  و باتری ها در خودروی هیبریدی وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند.
نخستین خودروی هیبریدی جهان در سال 1905 توسط یک مهندس امریکایی به نام اچ. پایپر طراحی شد که موتور طراحی شده توسط وی ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی بود که می توانست درمدت 10 ثانیه تا سرعت 25 مایل در ساعت شتاب گیرد.
در زمینه طراحی خودروی هیبریدی در ایران مرکز مکانیک و خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانسته است دستاوردهای چشمگیری داشته باشد.
این مرکز در سال 1387 با هدف طراحی خودروی پاک در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تشکیل و موفق به طراحی یک نمونه خودروی هیبریدی چهار نفره با نام پاراکس و یک خودروی 2 نفره الکتریکی شد.
تیم سازنده خودروی پاراکس شامل 16 نفر از فارغ التحصیلان کشور در رشته های مکانیک، برق، کنترل، قدرت، نرم افزار و صنایع است.
دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی
حسین زیارتی، سرپرست تیم طراحی خودروی پاراکس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طراحی خودروی پاراکس از مهر ماه سال 90 آغاز شد و این خودرو توانست در همین سال با شرکت در سومین دوره مسابقات طراحی خودروی دانشگاه صنعتی شریف با کسب امیتاز 1259.6 مقام نخست را بدست آورد.
وی در تشریح مزیتهای خودروی پاراکس افزود:سیستم انتقال قدرت و بدنه این خودرو متفاوت و شتاب آن 55 درصد بیشتر از خودروی پراید و مزیت دیگر این خودرو نسبت به موتور بنزینی 40 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت است.

زیارتی در مورد ویژگیهای فنی این خودرو بیان کرد: خودروی پاراکس در سه حالت تمام برقی، تمام اسپرت و تمام هیبریدی طراحی شده و در حالت تمام برقی، مانند خودروی برقی عمل می کند و تنها با انرژی الکتریکی حرکت می کند در این حالت سرعت حرکت این خودرو 90 کیلومتر در ساعت است.
وی گفت: در حالت تمام اسپرت هدف افزایش شتاب و سرعت بیشینه به 200 کیلومتر در ساعت می رسد و حالت تمام هیبریدی با هدف کاهش مصرف سوخت طراحی شده است.
زیارتی تصریح کرد: این خودرو در حالت الکتریکی میتواند با 30 دقیقه شارژ مسافت 40 کیلومتری را طی کند و ازجمله امکانات جانبی این خودرو می توان به سیستم پیشرفته مانیتورینگ و نمایش اطلاعات، سیستم عیب یابی و نمایش خودکار و آنلاین، سیستم امنیتی تشخیص هویت راننده با اثر انگشت، قابلیت ذخیره تمامی اطلاعات خودور، اطلاعات دارای برق 220 ولت و سایر امکانات موجود در خودرو های روز دنیا اشاره کرد.

سرپرست تیم طراحی خودروی پاراکس گفت: این خودرو با وزن 960 کیلومتر به صورت پنج دنده طراحی شده و توانایی حمل 4 نفر را دارد، بدنه آن از جنس کامپوزیت و سیستم انتقال قدرت آن از نوع موازی جلو محرک است.

دانشجویان قزوین پیشرو در طراحی خودروی هیبریدی

وی در ارتباط با تولید انبوه این خودرو اظهارداشت: تولید انبوه این خودرو نیازمند توجه دلسوزان محیط زیست، وزارتخانه های مربوطه و صنایع خودرو سازی است.
زیارتی افزود: با توجه به صرفه جویی 40 درصدی در مصرف سوخت با بهره گیری از این خودرو می توان از وابستگی کشور به واردات بنزین و سوختهای فسیلی کم کرد که قدم اول در راه ترویج استفاده از این خودرو پیشتازی ارگان های دولتی در بهره گیری از این خودرو به جای خودروهای بنزینی است.
وی در ارتباط با حمایت از خودروهای پاک یادآورشد: در دولت آلمان قوانینی تصویب شده که استفاده از خودروی الکتریکی و هیبریدی تشویق می شود به طوری که در این کشور قرار است از این خودروها در بخش حمل و نقل عمومی استفاده شود و یا دولت مالزی قصد دارد که 10 درصد از خودروهای خود را با خودروهای هیبریدی جایگزین کند.
زیارتی بیان کرد: دولت می تواند با دریافت مالیات از صنایع آلاینده، این مالیات را به حمایت از تولیدکنندگان و محققین خودروهای پاک اختصاص دهد تا از این طریق صنایع آلاینده نسبت به کاهش آلایندگی فعالیت های خود اقدام کنند و از سوی دیگر بخشی از هزینه های تحقیق و تولید این گونه از خودروها در کشور تامین شود.
بدیهی است در اقصی نقاط کشور جوانان و مبتکران فراوانی هستند که قادرند در صورت حمایت مسئولان زمینه خودکفایی کشور و کاهش مصرف در بخشهای مختلفی را فراهم کنند و با قطع وابستگی تدریجی زمینه شکوفایی اقتصاد و صنعت  را فراهم کنند.
دانشجویان دانشگاه آزاد که این روزها آوازه جهانی در رشته های مختلفی از جمله ربوکاپ، ساخت خودروهای برقی، خورشیدی و دهها اختراع دیگر پیدا کرده اند نمونه ای از خیل اندیشمندان جوانی هستند که می توانند در ارتقاء جایگاه علمی کشور نقش آفرین باشند به شرط آن که آنها را باور کنیم و با اعتماد به جوانان آنها را در عمران وآبادنی کشور و قطع وابستگی ها سهیم کنیم.

منبع

خبرگذاری مهر

برچسب : خودرو , دانشجویان , قزوین , طراحی , هیبریدی , صرفه جویی , سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

16 نظر

کاربر: جاویدیان
0

🤔فرق مهندس آرین که اولین خودروی"هوشمند"برقی رو در دنیا ساخته
با بقیه نخبگان چیه❓


این نخبه نابغه بی همتا ، فرق های اساسی با بقیه نخبگان داره... از جمله اینکه:

1⃣ اولا نیازی ب حمایت دولت نداره بلکه با وجود دو کارخونه اش میتونه اختراعاتش رو تولید کنه کافیه ب مردم بگه ماشین برقی بیست و سه میلیونی دارم با سر میان برا ثبت نام

2⃣ از طرف دیگه ایشون فرصتها متعدد و دعوتنامه بسیاری از کشور ها رو داره و التماسش میکنن و نمیره و میگه میخاد ایران رو سربلند کنه و به نام ایران ماشین مدرن و ارزان تولید کنه در حالیکه بقیه افراد به دنبال یه کیف پر از دلار غش میکنن☝

بنظرتون الان این تیم دانشگاه قزوین چندتاشون ایرانن؟؟


3⃣ و مهمتر از همه ، اینکه اگر مردم تنها ضعف تکنولوژی ایران یعنی صنعت عقب مانده مونتاژی که هر روز میبینندش ، براشون تبدیل به خودروسازی مدرن بشه یک هیولای ذهنی از ناتوانی ایران در جلوی چشماشون ذبح میشه...
اما
حالا ک پراید سوار میشن گاهی ب صنعت موشکی و پهپاد و نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادی و هسته ای و فضایی و... هم شک میکنن

و این همون چیزی هست که مسئولین خودباخته ...
18:15  1396/06/10
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
0

🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در زمینه خودروهای هوشمند الکتریک مهندس جمشید آرین اولین مخترع دنیاست که بعد از ۱۶۵ سال که اروپا و آمریکا نتونستن مشکلات شارژ طولانی و مسافت کم رو حل کنن
با علم و تکنولوژی که هنوز غولهای خودرو سازی جهان بهش نرسیدن مشکلات رو حل کرد

دوستان...
اسمش رو در اینترنت جستجو کنید و ببینید چه کرده
21:04  1396/06/04
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
0

دلیل اینکه شبیه پراید هست به نظرم میاد این هست که

اینا طراحی و ساختن شاسی رو انجام ندادن تا کار رو راحت کنن و فقط سیستم موتور برداشتن و الکتریکی کردن

این کار رو مهندس جمشید آرین اصل سال ۱۳۸۹ انجام داده و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ تیبای برقی خودش رو به نمایش گذاشت

مسئولین نمایشگاه ب جمشید آرین 🇮🇷 گفتند
تو تنها ایرانی هستی که ماشینی در کنار بنز و بی ام و گذاشتی

البته تکنولوژی های مهندس ارین رو هنوز بنز و بی ام و در حسرتش هستند چون اونها هنوز ماشین برقی رو مث جارو برقی تو پریز میزنن
و مجبورن ۶ تا ۸ ساعت صبر کنن که شارژ بشه
اما
سیستم شارژ هوشمند مهندس آرین رباتیک هست یعنی ربات میاد و ماشین رو تشخیص میده و شارژ میکنه
و
نکته مهم ک تکنولوژی جهان هنوز توش مونده اینه ک مهندس ارین سیستم شارژ فوق سریع ساخته ک ماشین برقی رو در ۳ دقیقه شارژ میکنه
15:35  1396/06/03
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
0

دوستان...

متاسفانه دولت عزمی برای کمک به تولید انبوه خودروهای الکتریک نداره

دولت ما نفع خودش و باند مافیای اقتصاد و صنعت که همراهش هستند رو در واردات بیشتر و سرکوب توان علمی و صنعتی داخلی میدونه

اگر راست میگفتن که میخان حمایت کنن و اقتصاد داخلی رو رونق بدن مگر سال ۹۳ رانای برقی تولید نشد؟؟؟؟ پس کو....چرا در دست مردم نیست!؟؟؟!

مگر خودروی چهار چرخ تمام الکتریک توسط روحانی در همین دانشگاه قزوین رونمایی نشد؟؟؟ پس کو نجات مردم از آلودگی هوا؟؟؟ کو تولید انبوه؟؟؟


این اخباری که میبینید
تنها گرا دادن به شرکتهای خارجی هست
ک
بفرمایید ما استعداد یابی کردیم و نخبگان رو کشف کردیم....حالا شما با چند مشت دلار این ها رو دعوت کنید
ما اینقد اینا رو زجر میدیم تا به دعوت شما حواب مثبت بدن


مهندس آرین رو بشناسید 💗 اون مرد پیشگام کل صنعت خودروسازی برقی در جهان هست....بعد از ۸۰ سال فراموشی آمریکا و اروپا
14:11  1396/06/02
پاسخ دادن
حمید
0

خداااااااا
بابا از پراید بکشین بیروووووون . چهار تا چراغ عوض کردن که نشود طراحی...
موتور جارو برقی رم گذاشتین روش شده خودرو هیبریدی...
خدایا خودت ظهور کن...
تا کی باید الاف اینا باشیم...
مردمو چی فرض کردین...
این الان ته خلاقیته دیگه...
13:55  1396/06/02
پاسخ دادن
کوروش
1

مسئولین محترم شماروبه خدا این جوانهارو دریابید خدایارونگهدارشون باشه انشاءالله تعالی.
20:54  1394/07/19
پاسخ دادن
hamed
2

عالیه ما می توانیم و خواهیم توانست....
21:11  1394/07/05
پاسخ دادن
خسرو
1

با سپاس فراوان از وراثان کوروش کبیر . امیددارم تلاش گروهتان به سرانجام دلخواهتان بیانجامد .
21:40  1394/06/28
پاسخ دادن
کاربر: حسین م
1

دمتون گرم خیلی عالی
23:25  1394/02/12
پاسخ دادن
علی
2

خوبه اما اگه رو طراحی بدنه وقت بیشتری میذاشتید بهتر میشد از کنار مثل پرایده
21:24  1394/02/12
پاسخ دادن
مهرداد
1

اکه کسی اطلاعات دقیق در مورد موتور سیکلت های هیبریدی داره لطفا به من بده
12:18  1393/07/20
پاسخ دادن
علی
2

با خسته نباشید به دانشجو عزیز
ما هم گروهی هستیم به طور خصوصی داریم موارد مشابه داریم کار می کنیم با ارزو موفقیت بیشتر برای شما
00:22  1393/05/11
پاسخ دادن
حسام
1

ما تو نانو پیشرفت کردیم اما بازم به خارجی ها نمیرسیم توهسته ای هم اره پیشرفتون خوب بوده
17:58  1393/04/27
پاسخ دادن
میثم
0

این دانشکاه ماشین هیبریدی برقی ایرانی فقط بدرد نمییییییییییییییخوررررررررههههههههههههه فقط خارجییییییییییییییی بهتر است؟
19:50  1393/02/26
پاسخ دادن
حامد
5

کی گفته بدرد نمیخوره.... ما هم باید از یه جایی شروع کنیم و این افراد دارن همین کار میکنن
خیلی دور نیست که یه روزی ماشین هیبریدی هم میسازیم
شاید 10 سال طول بکشه ولی میسازیم
تجربه ثابت کرده که ایرانی ها در فناوری های نو به سرعت پیشرفت میکنن
مثل صنعت هوا فضا، هسته ای ، نانو و ... ولی در مورد فناوری های قدیمی تر خارجی ها از ما جلوترن
23:36  1393/02/26

حامد
10

خودروساز واقعی اینها هستن نه ایرانخودرو یا سایپا!
خیلی عالیه........دمشون گرم
به نظر من باید روی استحکام بدنه و وزن ماشین بیشتر کار کنن چون ماشین پراید با بدنه آهنی و وزن بیشتر همینجوری رو هواست حالا این ماشین باسرعت 200تا!!!
یذره ترسناک میشه :))
12:24  1393/02/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
عجب : ولی حقمون همینه به خدا پولمون خوردن از اون ور میرن قرارداد تاکسی برقی میبندن تهران ولی نه ماشین های نقد و قسطی خودش شاسی نمیکنه با هم متحد نیستیم فقط میایم اینجا نگاه میکنیم و دروغ های نمایندگان کرمان موتور میخونیم اینجا که الکی میگن امروز تحویل گرفتیم فلان تا متحد نشیم کاری نمیکنن واسه ما
تارا v1 پلاس : در پاسخ به عادل خان دوست عزیز آیا این پروسه هر روز هر روز انجام میشه آخه یک دفعه . دو دفعه نه هر روز احتمالا مورد دیگه ای هست این اتفاق واسه منم زیاد می افته
مهدی : ثبت نامی های ۲۱ اسفند هنوز فاکتور نشده چی برسه به فروردین
سارا : سلام دوستان تارا دستی سفید بخشنامه ۴۶۱۵تحویل ۴بهمن امروز بلاخره فاکتور شد ب نظرتون چند روز زمان میبره تحویل بدهند
تارا : واسه من که فروش فوری هست و هنوز موعد تحویل نشده. ولی هر روز بروز میشه...
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دورغ صد درصد
افزایش قیمت خودرو : اغاز افزایش قیمت مجدد خودروها فریب نخورید قیمتها این بار بیشتر از قبل افزایش خواهند داشت
نگینfx : ما گنبدهستیم واسه اریزو 6هم تست داشتن
چراغی : سلام رانا خیلی بهتر از 207ست
مهدی دی : 21 تکمیل وجه # الان فاکتور شدم # مرسی سایپا ارابه مرگ
Saeid : شما فعلا با مدارک دور بزن تا ماشین بیاد برو خداروشکر کن بعدچهارده ماه لااقل مدرک ماشینو دادن
مازیار x22 pro : من به یک قانون نانوشته رسیدم که الان دیگه از ته دل بهش ایمان دارم و اون هم اینکه در یک روز امکان نداره دوخبر خوش اتفاق بیفته ( حداقل در مورد من همیشه صدق میکنه)...طی تماسهای مکرر و بعد دریافت سند و کارت و بیمه و ...و بعد اینکه شب عید و سیزده بدر و .. دست ما را تو حنا گذاشته بودند نمایندگی چندروز پیش بهم قول داده بود بود تا دهم اردیبهشت دیگه حتما تحویل میگیری. با خبر خوبی که صبح در مورد شغل بهم داده بودند یقین داشتم که تحویل خودرو بعنوان دومین خبر خوش روز ملغی میشه.. هرچی صبر کردم خبری نشد تا اینکه خودم زنگ زدم و تازه بهم گفتند که حتی مجوز صدور خودرو هم صادر نشده-
اسفند : نقی ...الکی میگههه
عباس : سلام دوستان مظلوم،قبل از عید گفتم چند نفر از آشنا ها وچند نفر از روستای خودمان تو خط تولید پارس خراسان هستند، میگن که هر روز دارد پارس تولید میشود وداره دپو میشه ومیگفتن حتی اگر استاندارد هم اجازه تولید ندهد به اندازه همه شما دپو شده نگران نباشید اینا فقط هدفشون افزایش قیمت است که فراخوان نمی کنند مگر چند نفر از پائیز مانده بودند که در زمستان دادند؟ کسی حرف منو باورنکرد،حالا دیدید چه بلائی سرمان اوردند وچه نقشه ای داشتند. همین نقشه را الآن برای بهاری ها دارن.چون طبق قانون، خودرو ساز هر فصل طبق تورم مجوز افزایش قیمت دارد. این نتیجه تفرقه خودمان بود وچند نفرمعترض را هم سریع خریدند.
هادی ELX زمستانی : سلام دوستان من بخشنامه 4723 هستم تبدیل زدم به 207 کسی هست که تبدیل زده باشه الان دوباره پیامک پارس اومده باشه براش ممنون جواب بدید میخوام بدونم اگه میاد پول جور کنم