طبق ترمز

طبق ترمز

یکی از رایج‌ترین کارهایی که در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو انجام می‌گیرد، تعویض لنت است. وقتی لنت ها کمی سر و صدا می‌کنند و سوت می‌کشند، وقت دست به کار شدن است. شاید خودتان بتوانید لنت ها را بیرون بیاورید، شاید هم لازم باشد برای این کار به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما چه چیزی همه اجزاء ترمز را کنار هم نگه می‌دارد؟ اگر به یاد کاسه ترمز افتاده‌اید، متأسفانه باید بگوییم اشتباه می‌کنید؛ این قهرمان های خاموش و بی ادعا، طبق ها هستند. در سایت AutoZone.com، طبق این گونه تعریف شده است: صفحه‌ای فلزی که چرخ روی آن سوار می‌شود و لنت ها به آن متصل هستند، و به عنوان پایه‌ای برای لنت و سایر قطعات سخت‌افزاری کاسه ترمز عمل می‌کند.

طبق ترمز

از این تعریف چنین بر می‌آید که بدون طبق، اجزاء ترمز هیچ چیزی ندارند تا به آن تکیه کنند. برای این که اصطکاک موجب توقف خودرو بشود، جای لنت ها باید حسابی محکم باشد و این جا، همان جایی است که این قسمت مهم وارد صحنه می‌شود. دقت کنید که طبق را نباید با قطعه‌ای که در ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود، اشتباه بگیرید. در ترمزهای دیسکی قطعه‌ای وجود دارد که دیسک روی آن چسبانده یا پرچ شده و شبیه ویرگول است، در حالی که طبق ترمزهای کاسه‌ای بیشتر شبیه یک سینی گود به نظر می‌رسد که روی آن سوراخ هایی برای بست ها وجود دارد. خب، حالا که دانستیم طبق در کجا قرار گرفته و چه شکلی دارد، بیایید نگاهی به عملکرد آن بیندازیم.

 

وظیفه طبق

طبق ترمز

وظیفه طبق این است که اجزاء سیستم ترمز را کنار هم نگه دارد تا بتوانند درست کار کنند. در ترمزهای کاسه‌ای، هر چرخ دارای دو لنت خمیده است که روی طبق نصب می‌شوند. لنت ها به شکل حرف C انگلیسی هستند و گوشت لنت که با کاسه اصطکاک پیدا می‌کند، روی سطح خارجی لنت قرار دارد. هر لنت به یک طرف از طبق متصل است. کل این اجزاء در داخل یک کاسه ریخته‌گری شده آهنی قرار گرفته‌اند که به همراه چرخ، می‌چرخند. چند فنر، لنت ها را سر جای خودشان نگه می‌دارند تا مواقعی که پدال ترمز فشرده نمی‌شود، با کاسه تماسی نداشته باشند.

طبق ترمز

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، این فشار روغن هیدرولیک موجود در لوله ها را فشرده می‌کند. در بالای طبق، سیلندر چرخ قرار دارد که در بردارنده دو پیستون است، هر یک در یک طرف. فشار روغن ترمز وارد سیلندر چرخ می‌شود و پیستون ها را وادار می‌کند به طرف خارج حرکت کنند و لنت ها را به کاسه ترمز بچسبانند. گوشت لنت که روی سطح خارجی لنت قرار دارد، در تماس با سطح داخلی کاسه ترمز قرار می‌گیرد و خودرو را متوقف می‌کند. ولی بدون وجود یک طبق ثابت که همه اجزای ترمز را سر جای خودشان نگه می‌دارد و فشار نیروی متوقف کننده را تحمل می‌کند، هیچ کدام از این اجزاء کار نخواهند کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : لنت , ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمد
0

دست شما درد نکنه
21:19  1396/11/07
پاسخ دادن
خسروی
0

بسیار عالی بود چند مقاله شما را خواندم ترجمه غالی وروان بود بسیار سپاسگذار از زحماتتان موفق وپاینده باشی
03:16  1393/06/22
پاسخ دادن
سیاوش
1

عالی بود ممنون...
11:49  1393/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : سلام امکان خرید اینترنتی هم داره که اتفاقا راحت تر و بهتره فقط مبلغش باید آماده تو کارتتون باشه و رمز دوم فعال چون 2 ساعت بیشتر مهلت ندارید از زمان ثبت نام که مبلغ رو بپردازید
علی زمان آبادی : من که اطلس رو گرفتم. نقد رو بچسبید بسه دیگه انتظار! تهش گرفتیم می فروشم شاهین از بازار آزاد می خرم. مگه میشه اطلس ۴۰۶ تومن باشه بعدش شاهین رو بیان ۴۲۰ تومن بدن
امید : دوستان کسی میدونه بقیه ایکس ۵ هارو که قبل عید فاکتور شدن و پلاک شدنو کی تحویل میدن ؟ هفته قبل خیلیاشونو تحویل دادن واسه ما مونده !!!!
من : وضعیت من از اسفند ارسال به خودرو ساز هست قبل از عید که تماس میگرفتم میگفتن منتظر پیامک باش الان که تماس گرفتم ... گفت حذف شدی چون پلاک فعال زیر ۵ سال دا ری ... در صورتیکه من پلاک مربوط به ۱۳ سال پیش ... استعلام راهور .. میگه پلاک من از سال ۱۳۹۰ هست ... حالا من چیکار باید بکنم ؟؟؟؟ !!!
J4 : شما ماشین میخرین که استفاده کنین یا ماشین میخرین که سود کنین؟ برای کسی که میخواد استفاده کنه این که قیمت کارخونه و بازار نزدیک باشه بهتره. اگر قیمت کارخونه و بازار محصولات ایران خودرو هم به هم نزدیک بشه دوستانی که به نیت سود کردن ماشین میخرن از بازار خودرو میان بیرون و مصرف کننده واقعی پول به حباب قیمت نمیده
من : من تماس گرفتم سایپا گفت حذف شدی چون پلاک فعال زیر ۵ سال داری در صورتیکه پلاک من مربوط به ۱۳ سال پیش ؟؟!! استعلام پلیس راهور هم میگه مربوط به سال ۱۳۹۰ حالا تکلیف من چی هست ؟؟؟
تارا وی وان پلاس : اقا سعید از v1 پلاس خبر ندارید؟؟
ناشناس : ن فقط با کارتی میتونی بریزی که کارت به نام خودت باشه
ف : خب چه کاریه،۱۰۰ببرن رو قیمت کارخانه.ازاونطرف رو اطلس میشه۱۸۰سودکرد اون ۱۰۰تومنم که انتظارع افزایششو داری رو هم بزار میشه ۲۸۰که با ۴۰۰اطلس میتونی بازار ازاذ بخری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام ‌مشهد نمایندگی احسان کشمیری
سایه : من اول صبح ساعت 8 واریز کردم هنوز فاکتور نشدم شما چ موقع واریز کردی
لینگ چان : جومنگ‌بیاچین
لینگ چان : دنبال ماشین ایران نباش بیاچین
سارا محمدی : من رفتم شکایتمم ثبت کردم چقدر طول می‌کشه جواب بدن
سعید : لطفا جواب بدین کسی که پول سورن قسطی پرداخت کرده دقیقا چقد پرداخت کرد همین مبلغی که توبخشنامه زده یا بیشتر میشه
ساینا دوگانه اسفند : سلام دوستان من زنگ زدم سایپا کاشان گفت دعوت نامه دوگانه اسفند خرداد میاد ماشین هست تولید میشه همشون رنگ سفید هست
محمدمهدی : میگم سایپا خوب دست پرهامو رو کرد الکی میومد و وعده الکی ودروغ میداد ومی رفت. باورکنید پرهام هم هیچی نمیدونه. مارویه مدت سرکارگذاشت ورفت.
دعوتنامه موعود تیر ماه : سلام دعوتنامه تیر ماه چی شد کی اعلامشون میکنید پیامک میاد برامون که واریز کنیم
رانا پلاس : سلام همه اونایی که تحویل گرفتن ارتقا یافته هست؟