در هنگام رانندگی ممکن است خودرو در نقطه ای قرار گیرد که برای سایر رانندگان قابل مشاهده نباشد و همین امر منجر به برخورد و تصادف شود. اخیراً شرکت ولوو سیستمی تحت عنوان سیستم هشدار نقاط کور (Blind Spot Information System) ارائه کرده است که از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند. بدین منظور در گوشه های عقب خودرو یک رادار قرار داده شده است.1car.ir زمانی که یک خودرو یا هر مانع دیگری وارد میدان تعریف شده این رادار (با ابعاد آن 9.5 متر در 3 متر) شود، این سیستم وجود مانع را تشخیص می دهد و با یک چراغ زرد رنگ در کنار آینه جانبی، به راننده هشدار داده می شود.
مکانیسم عملکرد این سیستم به خوبی در فیلم زیر نمایش داده شده است. همان طورکه ملاحظه می شود، با ورود یک خودرو در فضای نقطه کور راننده، چراخ روی آینه جانبی شروع به چشمک زدن می کند و به راننده هشدار می دهد که یک خودرو در حال نزدیک شدن به خودروی اوست. برای درک بهتر مکانیسم عملکرد این سیستم، فیلم (دانلود) زیر را که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، ملاحظه فرمائید.
/uploads/Blined Spot Alert.flv
علاوه بر رادار، نقطه کور خودرو با استفاده از یک سری دوربین ها به طور مداوم در حال کنترل است. به طور مثال، وقتی وسیله نقلیه ای نظیر موتورسیکلت، سواری، یا کامیون وارد محدوده نقطه کور شود، یک چراغ زرد رنگ در کنار درب خودرو در نزدیکی آینه جانبی روشن می شود که راننده را متوجه وجود یک وسیله نقلیه دیگر در کنار خودرو خود می کند. وجود چنین هشداری به راننده این امکان را می دهد که بتواند در مواقع پرخطر سرعت عمل بیش تری از خود نشان بدهد. یک دوربین دیجیتال نیز زیر هر یک از آینه های جانبی نصب شده است که در هر ثانیه 25 عکس می گیرد و سیستم با مقایسه فریم های مختلف، وجود یا عدم وجود مانع در میدان نقطه کور را شناسایی می کند. در فیلم (دانلود) زیر که مربوط به خودروی شرکت فورد است، مکانیسم عملکرد این سیستم به خوبی به تصویر کشیده شده است.
/uploads/2013 Ford Escape _ Blind Spot Information System2.flv
در این سیستم نرم افزار خاصی وجود دارد که موتورسیکلت و سواری را در روز و شب به خوبی تشخیص می دهد. اما ازآن جاکه دوربین های دیجیتال اساس کار این سیستم را تشکیل می دهند، بدیهی است محدودیت هایی مانند محدودیت های چشم انسان را داشته باشند. بدین صورت که این تکنیک در موقعیت هایی که دید کافی وجود ندارد، مثل هوای مه آلود، برف ی، و کولاک شدید، به خوبی عمل نمی کند. در چنین موقعیت هایی، یک پیغام به راننده داده می شود که سیستم هشدار نقاط کور، غیرفعال است. هم چنین این روش طوری برنامه ریزی شده است که نسبت به خودروهای متوقف و تابلوهای جاده ای عکس العملی نشان نمی دهد. طبق پیش فرض های سیستم هشدار نقاط کور، این سیستم صرفاً در سرعت های بالای 10 کیلومتر در ساعت فعال می شود و تنها زمانی نسبت به سایر خودروهای در حال ورود به میدان نقطه کور عکس العمل نشان می دهد که سرعت آن ها حداکثر 20 کیلومتر در ساعت کندتر و 70 کیلومتر در ساعت تندتر از حرکت خودروی فعلی باشد.