سیستم هشدار نقاط کور (Blind Spot Information System)

سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)

در هنگام رانندگی ممکن است خودرو در نقطه  ای قرار گیرد که برای سایر رانندگان قابل مشاهده نباشد و همین امر منجر به برخورد و تصادف شود. اخیراً شرکت ولوو سیستمی تحت عنوان سیستم هشدار نقاط کور (Blind Spot Information System) ارائه کرده است که از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند. بدین  منظور در گوشه  های عقب خودرو یک رادار قرار داده شده است.1car.ir زمانی که یک خودرو یا هر مانع دیگری وارد میدان تعریف شده این رادار (با ابعاد آن 9.5 متر در 3 متر) شود، این سیستم وجود مانع را تشخیص می دهد و با یک چراغ زرد رنگ در کنار آینه جانبی، به راننده هشدار داده می شود.

سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)

مکانیسم عملکرد این سیستم به خوبی در فیلم زیر نمایش داده شده است. همان طورکه ملاحظه می شود، با ورود یک خودرو در فضای نقطه کور راننده، چراخ روی آینه جانبی شروع به چشمک زدن می کند و به راننده هشدار می دهد که یک خودرو در حال نزدیک شدن به خودروی اوست. برای درک بهتر مکانیسم عملکرد این سیستم، فیلم (دانلود) زیر را که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، ملاحظه فرمائید.

/uploads/Blined Spot Alert.flv

علاوه بر رادار، نقطه کور خودرو با استفاده از یک سری دوربین ها به  طور مداوم در حال کنترل است. به  طور مثال، وقتی وسیله نقلیه  ای نظیر موتورسیکلت، سواری، یا کامیون وارد محدوده نقطه کور شود، یک چراغ زرد رنگ در کنار درب خودرو در نزدیکی آینه جانبی روشن می شود که راننده را متوجه  وجود یک وسیله نقلیه دیگر در کنار خودرو خود می کند. وجود چنین هشداری به راننده این امکان را می دهد که بتواند در مواقع پرخطر سرعت عمل بیش تری از خود نشان بدهد. یک دوربین دیجیتال نیز زیر هر یک از آینه  های جانبی نصب شده است که در هر ثانیه 25 عکس می گیرد و سیستم با مقایسه فریم های مختلف، وجود یا عدم وجود مانع در میدان نقطه کور را شناسایی می کند. در فیلم (دانلود) زیر که مربوط به خودروی شرکت فورد است، مکانیسم عملکرد این سیستم به خوبی به تصویر کشیده شده است.

/uploads/2013 Ford Escape _ Blind Spot Information System2.flv

در این سیستم نرم افزار خاصی وجود دارد که موتورسیکلت و سواری را در روز و شب به خوبی تشخیص می دهد. اما ازآن جاکه دوربین های دیجیتال اساس کار این سیستم را تشکیل می دهند، بدیهی است محدودیت هایی مانند محدودیت های چشم انسان را داشته باشند. بدین  صورت  که این تکنیک در موقعیت هایی که دید کافی وجود ندارد، مثل هوای مه  آلود، برف ی، و کولاک شدید، به خوبی عمل نمی کند. در چنین موقعیت هایی، یک پیغام به راننده داده می شود که سیستم هشدار نقاط کور، غیرفعال است. هم چنین این روش طوری برنامه  ریزی شده است که نسبت به خودروهای متوقف و تابلوهای جاده ای عکس  العملی نشان نمی دهد. طبق پیش فرض های سیستم هشدار نقاط کور، این سیستم صرفاً در سرعت های بالای 10 کیلومتر در ساعت فعال می شود و تنها زمانی نسبت به سایر خودروهای در حال ورود به میدان نقطه کور عکس  العمل نشان می دهد که سرعت آن ها حداکثر 20 کیلومتر در ساعت کندتر و 70 کیلومتر در ساعت تندتر از حرکت خودروی فعلی باشد.

سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)


منابع

wikipedia    gizmag

برچسب : کور , هشدار , حس‎گر , باران , نرم افزار , اپلیکیشن






مرتب سازی :

12 نظر

میثم
0

اونایی که این سیستم ها را طراحی میکنن برای مشتریهاشون ارزش قائل هستن به خصوص این سیستم که ایمنی رانندگی را افزایش میده وخطری که اکثرا موتور سیکلتها ایجاد میکنن بر طرف میکنه
22:04  1393/11/14
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
9

یه شرکتی مثل ولوو تمام سعی و تلاشش اینکه خودروهایی با ضریب امنیت بالا بسازه .انواع و اقسام ایده هارو تست میکنه کلی هزینه میکنه که راننده با استرس کمتری رانندگی کنه. حالا ایرانخودرو و سایپا یه کیسه هوا میخوان بزارن رو ماشیناشون زورشون میاد انگار میخوان مجانی این کارو انجام بدن.سپاس از 1car
17:34  1392/02/29
پاسخ دادن
افشین
1

من هم با همومن موافقم برای سمند کلی سنسور باید گذاشت
22:19  1391/12/25
پاسخ دادن
هومن
3

پیشنهاد میکنم دور تا دور سمند هم بزارن آخه کلاً نقطه کوره سمند
23:59  1391/11/26
پاسخ دادن
آرام
1

مقاله جالبی بود ولی به نظر میاد که این 2 سیستم هنوز کامل نیستند جای زیادی برای کار دارند
18:41  1391/11/24
پاسخ دادن
اکبری
1

قرار شده روی پراید هم نسب شود
10:49  1391/11/24
پاسخ دادن
گویبان
6

بسیار عالی مثل همیشه واقعا بعضی وقتا لازم میشه!!
23:19  1391/11/23
پاسخ دادن
سپهر
0

مقالاتتون بسیار کاربردی است،اما در ایران نه.
21:35  1391/11/23
پاسخ دادن
مهدی
9

جالب بود.
18:54  1391/11/23
پاسخ دادن
سحر
5

واقعا جالبه من به شخصه با این نقاط کور مشکل دارم .
17:22  1391/11/23
پاسخ دادن
shiva
16

من همیشه ازمتور سیکلت هایی که در نقطه کور هستند هنگام رانندگی وحشت دارم .
16:33  1391/11/23
پاسخ دادن
آدریان
15

بسیار جالب و کاربردی . با وجود این امکانات رانندگی چقدر راحت و کم استرس میشه .
16:30  1391/11/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
مهربد 139 نظر
Bugatti 78 نظر
اطلاعات خودرو
oMIID 125 نظر
مهربد 102 نظر
سورناشاه 71 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ali : آقا حالا گذشته از این حرفا انصافا فقط R400 و بس
soheil : به خاطر اینکه یکی هست که اون مزخرف ها رو بخره . . .
امید. مهندس : اینجا مریوان ،پایانه مرز بین،المللی باشماغ،روزانه بیش از از سه هزار کامیون ترخیص و وارد می شن،ماشین های عراقی ها ،کمپلت ولوو هستش،اخه اکتروس در هوای گرم حالش بد میشه،اب لیمو هم بهش دادیم ولی باز واشر سر سلندرش سوسول تشریف دارن بعدشم ،کدوم یک از شما یه اکسور با کشنده‌ی کمر شکن دیدین؟ نیست ،چون در حد کمر شکن نیس بعدشم ما ایرانیا باید به هوو افتخار کنیم، اخه ساخت کشور عزیز چین خودمون هستش،چین بابای ماست،چین عزیز ماست اخه چیکار به علم المان و وسوءید دارید،یه نگا به کاویان خودمون بندازیم بعد حرف بزنیم، وللااا
مهربد : شاسی MG3 داینامیک نیست ولی به دلیل طراحی خوب مجموعه عملگر های پایداری و فنر بندی اسپورت ، هندلینگ فوق انتظاری دارد و فقط شاید به نظر مشتری معمولی ، کمی سفت باشد ..
مهربد : قصد دخالت ندارم و قطعا نریمان خیلی خوب جواب میدهد و نیازی به همراهی ندارد ... ولی دلم نیامد که موردی را اشاره نکنم و آن اینکه در دنیای تجارت معروف است که یک مشتری و خریدار راضی و آگاه ، از هر وسیله و روشی برای تبلیغات ، موثر تر است .. من و فلانی و ... بخاطر علاقه وافر به خودرو و قطعا رصایتمندی و علاقه به خودرو بزند MG و خودرو هایی که داشته یا دیگرانی که در باره اشان مطالعه میکنیم ، در پایگاه اطلاع رسانی "یک خودرو " مینویسیم . همه ما در خصوص چیری که مالکیت آنرا دانسته و با مطالعه و بررسی و در نهایت با رضایتمندی ، بدست می آوریم ، کمابیش متعصبیم ولی در مورد کسانی که سطح معلومات فنی و مهندسی بالاتری از دیگران دارند ، آن تعصب ساده ، تبدیل به یک حسی میشود که شما بدون انتظار و مخلصانه ، فقط با یاد دادن به دیگران اخساس رضایتمندی داری . این همون چیزیه که در رندگی از معلمانمان و پدرانمان دیده ایم .. سزافراز و برقرار باشید
527مهدی : اونروزیم ۴تا وارد کردند مخصوص این ورزشکارا بود که سهمیه داشتند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمود : سلام دوستان من یه پژوslxt5گرفتم مصرف سوختش خیلی بالات همه چیزش رو هم چک کردم درست کامپیوتری هم بردمش گفتن سالم ولی بازمصرفش بالاست نمی دونم چکارش کنم اگه میشه راهنمایم کنید جکارش کنم درست بشه. دوستام همین ماشین رو دارن خیلی کم مصرف. اگه امکان داره راهنمایم کنید متشکرم
حمید : آقا منم تیبا داشتم والا ماشین من سرطان بود. از زمانی که 315 نود و دو گرفتم خیلی راضی هستم آره تیبا شتابش خوب بود اما موتورش جفت و جور نبود صدای موتورهم خیلی روی اعصابم بود.
حمید : کامپیوتر سفری. منظورشون چیه ؟؟؟؟ کسی نیدآند؟
oMIID : نه برادر برقی نیست. پارسال بنزینی هارو سیمی کردن،امسالم گازسوزها رو. من هفته قبل گرفتم پایه گازسوز مولتی پلکس که دریچه گازش سیمی شده.
آرش : کاملا موافقم . حرف حساب جواب نداره . الان بهترین انتخاب برای یک ماشین خانوادگی که همه چی رو با هم در حد قابل قبولی داشته باشه همین پارس هست . شاید قیمتش کمی زیاده ولی به هر حال انتخاب های دیگه هم نقاط ضعف خودشون رو دارند .
مجيد : سيستم صوتى ايکس شصت رو بايد خود شرکت بزنه يا خريدار بايد بخره خودش؟
oMIID : والا اینجور که من تحقیق کردم تو دوران آب بندی باید از بنزین سوپر(علی الخصوص یورو۴) استفاده کنی! بعضی ها میگن چون پایه گازسوزه آببندی با گاز هم مشکلی نداره،اما احتیاط حکم میکنه مثل من حداقل تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول با بنزین سوپر آب بندی کنی. بعدشم تا دلت میخواد از گاز میتونی استفاده کنی. فراموش نکن که حتی بعداز آببندی هم هروقت که خواستی بنزین بزنی فقط بنزین سوپر باشه. (روی درب باک هم نوشته)
امیر : دوستانی که از بوی دود کلاچ در شروع حرکت بخصوص در سربالایی و ترافیک شکایت دارند باید بدونند کلاچ این ماشین فاقد مواد آزبست است ( برای کسب استاندارد یورو 4 ) لذا عملکرد ضعیفی در ترافیک تهران و شروع حرکت سربالایی خواهد داشت . تنها راه تقویت صفحه کلاچ با کوبیدن لنت وضخیم کردن آن وهمچنین تقوییت فنرهای دیسک خواهد بود. صفحه و دیسک شامل گارانتی است ولی هزینه صفحه کوبی را باید از جیب بپردازید ( 100 هزار تومن ) که واقعا ارزشش رو داره وقتی چند میلیون بابت تزئینات براحتی خرج می کنید .در تعمیرگاه مرکزی شماره یک 1701 آقای کریمی زحمت اینکار رو کشید که همینجا از ایشان تشکر میکنم.
رضا : آقا امید من پایه گاز سوز مالتی پلکس ثبت نام کردم. یعنی دریچه نازش برقيه و مشکل کپ کردن کردن داره? شما که تحویل گرفتید و مشکل دریچه گاز نداره مالتی پلکسه?
بهمن : سلام دوستان کسی از این ماشینهای جدید شرکت سایپامثلH230خبر داره ؟ظاهرشون که خیلی خوبه قیمتشون هم خیلی مناسبه خواستم بدونم چه جور ماشینایی هستن از لحاظ فنی چه جور هستن لطفا راهنمایی کنید
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.