نقطه رقابت خودروسازان داخلی و چینی

نقطه رقابت خودروسازان داخلی و چینی

راهیابی خودروسازان چینی به بازار ایران نرم و آهسته بود به‌طوری‌که گام‌های محکم اما آهسته آنها با لبخند برخی خودروسازان و حتی مسوولان دولتی روبه‌رو شد. هرچند همزمان با ورود چینی‌ها برخی مدیران شرکت‌های خودروساز دم از دامپینگ و خطر موریانه وار شرکت‌های چینی می‌زدند اما ظاهرا شکایت آنها از واردات خودروهای چینی به صورت CBU بود چراکه در نهان مونتاژ خودروهای یاد شده را به‌خصوص برای شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌پسندیدند. از سوی دیگر برخی مسوولان دولتی نیز به‌دلیل جو حاکم بر اقتصاد کشور که تحت‌تاثیر تحریم کشورهای غربی به‌وجود آمده بود برای جلوگیری از اخلال در تولید خودرو با لبخند به استقبال خودروسازان چینی رفتند. 
در این بین شاید تنها مشتریان ایرانی آن هم به‌دلیل ذهنیتی که از کالای چینی داشتند خیلی به خودروهای تولیدی این کشور روی خوش نشان ندادند. با این حال در شرایطی که خودروسازان داخلی به‌دلیل تحریم و وضعیت دشوار اقتصادی با افت قابل توجه تولید مواجه شدند و همچنین برای جبران کمبود نقدینگی کیفیت و آپشن خودروها را قربانی کردند چینی‌ها از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را بردند و به تولید یا واردات خودروهای مشتری‌پسند ایرانی پرداختند. بنابراین می‌توان این‌گونه بیان کرد که خودروسازان چینی با صبر و تحمل فراوان پابه‌پای خواسته مشتریان ایرانی پیش آمدند تا به نوعی دل آنها را با محصولات مونتاژی و وارداتی به‌دست آورند. در هر حال اگرچه برخی دست‌اندرکاران صنعت و بازار خودرو نسبت به ارزان‌فروشی چینی‌ها و همچنین ترفندی که در دیگر بازارهای جهانی به‌کار بردند هشدار می‌دادند اما شرایط به‌وجود آمده در اقتصاد و مشكل در مراودات با دیگر کشورها به‌خصوص خودروسازان شریک خارجی، راه همواری را پیش روی چینی‌ها قرار داد. در این بین اگرچه خودروسازان این کشور طی سه سال گذشته نهایت استفاده را از شرایط موجود بردند و مسیر دیگر خودروسازان چینی را نیز هموار کردند اما ظاهرا هنوز مسوولان و خودروسازان کشورمان از خوابی که برای بازار خودروی کشورمان توسط تولیدکنندکان این کشور دیده شده آگاه نشده‌اند. تا جایی‌که یکی از خودروسازان چینی چندی پیش حتی از کسب سهم 15درصدی بازار خودروی کشورمان سخن گفته بود. براین اساس اگر چه به قول برخی کارشناسان خودرویی کشور بازار خودروی ایران چندی است که به نردبان ترقی تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند دلواپسی از سوی چینی‌ها ندارند و چشم خود را بعضا بر برخی محصولات كم‌کیفیت این کشورکه به راحتی در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود بسته‌اند. با نگاهی به آمار کیفیت که هرماه از سوی شرکت بازرسی ارائه می‌شود به وضوح می‌توان دریافت که چینی‌های عرضه شده به بازار ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند هر چند که این آمار از سوی بسیاری از مسوولان صنعتی و سازمان ملی استاندارد نیز ماهانه رصد می‌شود.
در هر صورت آنچه این روزها بر نگرانی دست‌اندرکاران صنعت خودروی کشور افزوده تمایل مشتریان داخلی به خودروهای چینی است که از لحاظ تزیینات و آپشن‌ها نسبت به خودروهای داخلی برتری دارند. از سوی دیگر خودروسازان این کشور به راحتی طی مدت زمانی کوتاه توانسته‌اند خلأ عدم تنوع در محصولات خودروسازان داخلی را پر کنند و بازار را از خودروهایی با تنوع مختلف پر کنند. به‌عنوان نمونه هم‌اکنون شاسی‌بلندهای چینی در بازار ایران با اقبال زیادی روبه‌رو شده و علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. بر این اساس به اعتقاد برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو، خودروسازان کشورمان اگر چه در دوره رکود و افت تولید   زمینه حضور موثری را برای چینی‌ها فراهم کردند اما هم‌اکنون راه سخت و دشواری پیش‌رو دارند. به اعتقاد این کارشناسان رقابتی که همواره مورد انتظار مسوولان صنعتی کشورمان در صنعت خودرو بوده طی سال‌های آتی قرار است با خودروسازان چینی محقق شود. حال اینکه این رقابت منجر به رشد کیفیت شود یا تنها تیراژ را نشانه خواهد گرفت سوالی است که طی سال‌های آتی پاسخ آن داده خواهد شد.در هر حال آنچه این روزها ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده رکودبازار خودرو است که به اعتقاد آنها بخشی از این رکود به حضور بی حساب و کتاب خودروسازان چینی برمی‌گردد. بر این اساس هر چند رکود شکل گرفته در بازار بخشی به افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مشتریان بازمی‌گردد و برخی دیگر نیز انتظار برای کاهش قیمت را در این زمینه دخیل می‌دانند اما آنچه این روزها دلیلی بر رکود بازار خوانده می‌شود، تنوع، شرایط فروش و همچنین تزیینات و آپشن خودروهای چینی است که هووی خودروهای داخلی  شده است. در حال حاضر خودروهایی چینی تا حدودی هم کلاس و در برخی مواقع هم قیمت خودروهای داخلی است که این مساله اگرچه به مشتریان داخلی حق انتخاب بیشتری می‌دهد اما تا حدودی به ضرر خودروسازان داخلی نیز است. هم‌اکنون حدود 12 تا 14 نوع خودروی چینی در کشور عرضه می‌شود این در شرایطی است که به همین تعداد نيز خودروهای داخلی عرضه می‌شود.
حال آنکه خودروهای چینی شاید در بسیاری موارد از آپشن و تزیینات بهتری نیز برخوردار باشد که این امر منجر به جذب مخاطبان داخلی شده است. از سوی دیگر بیشتر خودروهای داخلی با توجه به افزایش قیمت تیرماه گذشته بین 30 تا 45 میلیون تومان قیمت دارند این در حالی است که بسیاری از خودروهای چینی مونتاژی نیز هم‌اکنون در این سطح قیمتی قرار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که چالش اصلی این روزهای بازار خودروی کشور که با رکود همراه شده است بخشی به حضور پرشور خودروسازان چینی بازمی‌گردد حضوری که هنوز از سوی مسوولان صنعتی کشور جدی گرفته نشده است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , رقابت , خودروساز , داخلی , چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

منصور
6

هیچوقت یادم نمیره چندتا 405 و پارس و ... آتیش گرفتند و هیچکس هم ککش نگزید
همین راناهای تولیدی ایرانخودرو مشکل برقی داره و حتی ایرانخودرو یه فراخوان نمیده واسه تعویض قطعه و رفع عیب

اصلا یه 206 یا رانا یا 405 و ... یا پراید و .... را قطعاتشون رو چک کنید ببینید ساخت کجاست؟ نام و نشونش چیه؟
چرا چشممون رو به واقعیت بستیم و خودمون رو گول میزنیم.
اگه چری و جک و لیفان و ... تو ایران وارد شده، حداقلش از کمپانی های معتبر و به نام چین هستند.
ولی قطعاتی که داره تو خودروهای ایرانخودرو و سایپا استفاده میشه چی؟ ساخت کجاست؟ ساخت پژو فرانسه یا ساخت شرکت های درجه 3-4 بی نام نشان چین؟
11:46  1393/07/21
پاسخ دادن
حامد
2

راست میگی من که خودم بین 206 و mvm 315 ؛ 315 رو انتخاب میکنم
یه شیشه برقی چیه که ماشینهای ایرانی هنوز خیلی هاشون دستی هستند
هر چی باشه چینی ها بروزتر هستن و چون مارک چین روش نوشته شده سعی کردن با کیفیت خوبی تولید کنن ولی جنس های آشغالشون رو صادر میکنن برای ما تا روی پژو و سمند نصب کنیم که هم ابروی مارک ایرانی رو ببرن هم بازار رو واسه خودشون کنن
15:57  1393/07/21

منصور
6

برخلاف نظر نویسنده متن، ماشین های چینی (نه همشون) از خیلی از خودروهای داخلی با کیفیت ترند. شما لطف بفرمایید ماشین تولیدی امسال رو باهم مقایسه کنید
مثلا چری یا جک یا لیفان تولید 93 رو با 206 و 405 و سمند و .... 93
نه که بیان بگین 206 سال 1385 رو ملاک قرار بدین
روز به روز کیفیت تولیدات دو غول کلابردار خودروساز داخلی داره افت میکنه
من سال 88 یه 206 صندوق دار صفر خریدم، ظرف مدت 6 ماه و فقط 5800 کیلومتر کارکرد، 6 بار خراب شد، که 3 بارش تا تعمیرگاه بکسل شد، بعدشم فروختمش
سال 89 یه چری ویانا گرفتم، 4 ساله دارمش، 109هزار کیلومتر باهاش تو خوزستان رانندگی کردم، همش آفتاب خورده تو سرش چون پارکینگ ندارم، رطوبت بالای خوزستان که گاه تا نردیک به 87% هم میرسه و ....
ماشین خیلی از اطرافیان ظرف یکی دو سال تو خوزستان مشکل دار میشه ولی تنها مشکل من با ماشینم خراب شدن کمپرسور کولرش بود که اونم اول به خاطر کارکرد زیاد (سالی 9 ماه و در مجموع نزدیک به 36 ماه کولر گرفتم یعنی اندازه 12 سال تو تهران) و دوم اشتباه خودم (خاموش و روشن کردن کولر تو سرعت) بود که به کمپرسور آسیب رسوند
11:35  1393/07/21
پاسخ دادن
امیر
10

متاسفانه خودروسازان داخلی به دلیل حمایت دولت از انها به تولید خودروهای
از رده خارج با کیفیت پایین و قیمت بالا به مردم تحمیل میکنند و از لحاظ به روز
بودن و راحتی و اپشن اصلا توان رقابت نه تنها با چین بلکه با هیچ کشوری
را ندارند.
12:43  1393/07/16
پاسخ دادن
نادر
7

نظر شما کاملا درست است اما نوک پیکان حمله ماشینهای چینی را شامل شده چون بلحاظ قیمت اینها رقیب اصلی هستند و نه تویوتا و بنز و بی ام و .
اگر اینها هم ماشین ارزان میزدند الان بنحوی دیگر به تخریب آنها می پرداختند اما الان بدشانسی چیتیها زده و همه از جنس بد چینی میگن درحالیکه ابدا اینطور نیست .
20:27  1393/07/17

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عادل : سلام کسی تحویل خرداد هستش برای ساینا دوگانه من پارسال همین موقع صد میلیون خوابوندم واسه من زده تحویل خرداد ولی پیامک تکمیل وجه نیاورده اگه کسی خبر داره جواب بده ممنون
رضا چانگانی : شما احتما در ۴ سال گذشته خودرو صفر ثبت نامی گرفتید
S3 سفید : یکی از دلایل این هست که مثلاً شما ۸ آبان ثبت نام کردید و همون موقع تکمیل وجه، اما طرف میشناسم شهریور ثبت نام کرده ولی دی ماه تکمیل وجه انجام داده، خوب منطقیه که عملاً این شما هستید که جلوتر از ایشونید چون جلوتر تکمیل وجه انجام دادی
S3 سفید : این حرفای بی اساس چیه مینویسین؟!؟ آخه کارت و بیمه و شاسی و پلاک مگه الکی میشه؟!؟ مگه همه اینها دست شرکته؟!؟ راهور تا مأمورش نره خودرو رو ببینه شماره شاسی و شماره موتورش رو چک نکنه مجوز صدور پلاک صادر نمیکنه و کارت و سند نمیزنه، مگر مغز خر خورده بیاد برای خودش دردسر درست کنه و الکی پلاک بده و کارت ماشین بزنه و مهمتر از همه سند صادر کنه، برای بیمه هم شرکت تا پول به بیمه نده بیمه هم بیمه نامه ای صادر نمیکنه از طرفی تا مطمئن نشه خودرویی وجود داره یا نه بیمه بدنه صادر نمیکنه چون براشون کلی بار حقوقی و دردسر داره، درسته ما همه شاکی هستیم ولی دیگه هر مزخرفی رو قبول نمیکنیم
Cs55 ! : من میگم شاید حرفی که شما میزنین، در مورد عدم تخصیص ها باشه؟!
منا : دوستان تو پیام های قبل قید شده بود در صورت تمایل اما تو این پیام در صورت تمایل نداره یعنی اجبار سایپا کارشناساش میگفتن پیام در صورت تمایل اجبار بوده الان وضعیت ثبت نامتون ۵۰ ۵۰جاست حالا توقع دارین این که در صورت تمایل نداره اختیاری باشه‌؟
تارا پنج دنده مشکی : سلام دوستان تارا 6بهمن تحویلی به نظرتون کی فاکتور میشه خسته شدم
مش غلام‌علی : یعنی این ساناز تا چیزی می‌نویسه سریع یه خودشیرین پیدا میشه یه جواب مهربانانه بهش میده. آقا ممکنه ساناز اسم جعلیش باشه. آقا ممکنه کرد باشه اسم دوستش ساناز باشه. آقا ممکنه...‌. ای خدا این افراد مهربان چقدر خوووووبن. حالا ساناز فرق ترمز و گاز رو نمیدونه میخواد بره شمال واسه من. اصلا ساناز مال شماله؟ ساناز فقط جنوب مسیر ترددش. نهایتاً سلفچگان بره
شاهین اتومات : چرا شاهین اتومات فاکتور نمی کنن فروش فوری دی ماه
حسام : شما به عنوان یه دلال خیلی بیخود کردی رفتی پیگیر شدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داود سورن دوگانه 30دی، تبدیل ب 207 پانا کد 21 : سلام دوستان منم فاکتور شدم خداروشکر قسمت همه
تبدیلی پارس به سورن : سلام.دوستان از تبدیلی پارس به سورن کسی فاکتور شده؟؟؟
اتومات : عزیزان گرامی کارت ماشین رسیده دستم ولی هنوز از ماشین خبری نیست نه بیمه هنوز داره نه سند ،جایی هست برم تو تاریخ بنویسم ،روی صدور اسناد می‌چرخه
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : سلام مبارکه چندآذرتکمیل وجه کردی
علی ف : صد هزار متقاضی پارس را اذیت کردید 100هزار +خانواده هاشون میشود خیلی پس منتظر عذاب الهی باشید مسئولین و سهامداران ایرانخودرو وهمدستانتان و این دولت بی ابرو را بدتر خار وذلیل کردید .
محسن : اینجور که شما هم فکرمیکنی نیست که کارخانه 100ماشین تولید کرد بعد فراخوان کنه پارکینگ که نزدیک به 15هزار یابیشتر رسید فراخوان انجام میدن هرسه سایت دارن باقدرت تمام تولید میکنن انشاالله به زودی متوجه خواهی شد
صادق : ولا ما که پذیرش 19اسفندیم هنوز خبری از فاکتور نیست
محسن : من گفتم به همه پارس تحویل میدهند حالا هرکی خواست باورکنه یانکنه ولی بازم میگم تانفر آخرفراخوان میدهند این پیام های که گذاشتم انشاالله بعد ازاینکه همه فراخوان کردن به بعضی ازدوستان که میگن فراخوان نمیکنن نشون میدم یاعلی
یاسین : سامانه یک پارچه که خرابه باز نمیشه
در جواب رضا کارگر ایران خودرو : سلام من موعد تابستانم من نمی‌دونم کی واقعی هستی یا دروغی اما خدا می‌دونه من هیچ وقت عادت ندارم کسی رو نفرین کنم اما اگه راست میگی که به همه خرداد پارس میدن انشالله خدا بهترین ها برای خودت و خانوادت بخواد اما اگه الکی مردم رو سر کار میزاری واگزارت میکنم به اون بالایی ما که بهمون تا اینجا ظلم شد و دلمونو شکستتن بقیه اش باخدا