آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

29 نظر

hossein
0

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
3

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
7

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
2

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
1

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
2

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
23

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
6

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
0

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
0

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
2

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
6

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
6

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
9

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
2

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
4

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

کاربر: Goyban Bahar
0

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام یک از خودروهای زیر را برای ناوگان تاکسیرانی مناسب میدانید؟



مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نيما : اصلا موافق نيستم واقعا چي با خودش فكر كرده با اين ليست احمقانس رتبه نيسان زور داره مرسدسو كه اصن نگو
hasan : از سایت 1car.ir بسیار متشکرم که اطلاعات خوب و جامعی در اختیار ما قرار میدهد.
علی : سلام دوست عزیز اگه تعرفه اینه و 150سود داره من هم رشته ام بازرگانی هستش میتونم مجوز ورود بگیرم هم حاضر به سرمایه گذاریم اگه به نظرت هر ماشین 150 سود داره خواستی شماره میزارم
اروین : داداش مرسی فدات شم لطف کردی ،،، راستی داداش درباره بوشن تحقیق کن ازکجاگیرمیادوروشتاب تاثیرداره یانه؟داداش من 2سال عاشق ام جی شدم و بعد یه عمر جان کردن اخرش.....خوشبحالت که داریو عشق میکنی
amir : جلوش منو ياد سانتافه انداخت و عالى به نظر ميرسه
امیر : خب عزیزم همینکه اون همه آدم مردن دلیل خوبی نیست که از تکرار چنین فاجعه ای جلوگیری کنیم ؟؟ تو صنعت هوانوردی نباید غصهء گذشته رو بخوریم و باید همیشه بفکر آینده باشیم . نمونش پرواز 1771 پیسیفیک ساوت وست ٰ اگه به اون سانحه توجه بیشتری میشد احتمالا سوانحی مثل فجایع 11سپتامبر بوقوع نمیپیوستند . گذشته ٰ گذشته و باید بفکر آینده باشیم تا فجایع گذشته دیگه تکرار نشن .
ایمان : دوست عزیز متاسفانه شما نه اطلاعات کافی داری و نه نظرات دیگران رو دقیق مطالعه میکنی و فقط داری کامنت میگذاری! اگه دوباره بری و نظر من رو بخونی خواهی دید که من به اختلاف کلاس ماشین که منجر به اختلاف شتاب(البته نه خیلی فاحش چون منم ماشینهای زیادی رو امتحان کردم، البته همه مال خودم نبودن)میشه اشاره کردم. ختم کلام هدف ارائه نظر منطقیه که اگه کسی خواست تحقیق کنه گمراه نشه.
سعید : آقا ایمان شما باید بدونی فرق سدان با شاسی بلند چیه. سدان به خاطر وزن و حجم کمش موتور 4 سیلندری و کمتر از 200 اسب بخار هم روش باشه مشکلی نداره.چون می تونه خوب شتاب بگیره. اما شاسی بلند چون سنگینه و حجم بالایی از فضا و بار رو به خودش اختصاص می ده حتما باید موتور 6 سیلندر به بالا و قدرتمندی داشته باشه. وگرنه توی شتاب کم میاره. شما مطالعه درمورد ماشین لازم دارید که نمی دونید اپتیما با میتسوبیشی قابل مقایسه نیست.اپتیما رو با کمری مقایسه می کنند. در ضمن من تجربه اکثر خودروهای درجه یک رو از نزدیک دارم. خودروهایی همچون : BMW X6 - پورشه کاین - لکسوس LX 570 - دوج چارجر - جنسیس 2013 - لکسوس lx350 - موهاوی - وراکروز و... ودر آخر هم باید بگویم که منظور من اینه که به جای آنکه 120 میلیون بدی برای خودروی سخت و خشکی مثل ویتارا برو یه سوناتا بگیر. هم خیلی نرمه.خیلی زیباست.چون سدانه شتابش خوبه.خیلی هم به صرفه است.
میثم : ماشین فورد دوست دارم ماشین شاسی بلند سانتافه ایکس55 و.... خسته شدم
mohsen : آخه 110% گمرک می خوره میگن 40% پس نتیجه می گیریم همون نیارین بهتره منت هم سرمون میزارن بیخودی امیدوار بوذم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسين : 92 34مىيليون
امید : سلام. مبارکه . حالا که از اولین تحویلی های تیر ماه هستین ، امیدوارم خودروی بقیه تیر ماهی ها هم در همین مرداد توزیع بشه.
علی : سلام محمد جان میشه بگین وضعیت مصرف سوختش چطوره
جمشید : دکتر شما مثله اینکه خیلی وضع مالیه خوبی دارین که به 206 با امکانات معمولی 45 میلیون پول میدین ؟؟؟ من اگه جای شما بودم با این وضع مالی یه ماشین 2014 به روز از یه خودروساز مطرح دنیا سوار میشدم نه 206 با تکنولوژی 20 سال پیش؟
جمشید : سلام ببخشد مصرف V8 شما چنده؟ مصرفه من با کولر به 13 میرسه؟ از هرکی هم پرسیدم میگن مصرفه 1600 بالاست شما دستکاری کردین؟
جمشید : آقا من یک 90 V8 دارم از صفر دست خودمه ولی اصلا ازش راضی نیستم مصرفش صدی 13 و شتاب خیلی پایینه تا حالا که 80 تا کار کرده 2 دست شمع اصلی بوش تعویض کردم ولی نشد هر جا هم بردم میگن همینه قبل این ریو داشتم به نظرم ریو خیلی بهتر از این بود یکی از دوستان من 530 ام وی ام داره واقعا وقتی با اون مقایسه میکنم این 206 ما هیچی نداره و زیرپا که اصلا نداره مصرفش هم ماشاال.. چرا باید اینقدر قیمت بخوره به سرم زده ماشینو تعویض کنم واقعآ خسته کننده شده شما چی پیشنهاد میکنید؟؟؟
مهدی : علی آقا ممنون از نظر شما: ولی من خودم 2 ساله این ماشینو دارم 45000 کارکرده هنوز دست به جلوبندی نزدم فقط یه دست لنت تعویض کردم و یه راهنمایی هم شمارو میکنم اگه بعد یه مدتی چرخها تو دست انداز صدا کرد فکر نکنید ازجلوبندیه؟؟؟از کشویی پمپ ترمزه که به راحتی قابل حله . خیلی از تعمیرکارها متوجه نمیشن و میگن جلوبندی خرابه.من تو مشهد هستم و با کولرش هیچ مشکلی ندارم.قبل این ماشین SD V8 داشتم که واقعآ اصلا ماشین نبود مصرف بالا اصطهلاک بالا و شتاب افتضاح بود . موفق باشین...
mohammad : Nice car
620 رویائی : نگهبان شرکت ما یک پسر هفت ساله داره یک روز بهم گفت عمو ماشین شما لیفان چینیه؟گفتم آره گفت راست میگن که بدرد نمی خوره؟طفل معصوم حتی قدش نمی رسید تو ماشینو ببینه شاید رو نظری که بهش تلقین کرده بودند ظاهر ماشین تاثیر بذاره منم نخواستم باباشو خراب کنم چون پدرش بنده خدا از دار دنیا فقط یه موتور طرح هوندا داره که انجینشم ساخت لیفانه به همه دوستانی که قصد خرید این ماشینو دارند توصیه می کنم به این نظرات مغرضانه توجهی نکنند و از لیفان سواران توی شهر تحقیق کنند بنظر من تنها ایراد این ماشین بدقولی زمان تحویلشه که اونم با لذتی که بعد از تصاحب این جواهر نصیبتون میشه همون روز اول فراموشتون میشه
620 رویائی : دوست عزیز من هم از تاریخ 11 تیر به جمع لیفان سوارها پیوستم کلیه نظرات شما را تائید می کنم بجز صدای موتور که موتور ماشین من کاملا بی صداست در کل از این ماشین خیلی راضیم
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.