آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

29 نظر

hossein
3

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
4

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
8

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
3

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
1

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
2

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
26

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
7

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
0

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
0

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
2

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
6

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
6

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
11

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
3

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
4

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

کاربر: Goyban Bahar
0

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
آیا سامانه پیامکی یک خودرو می‎تواند نیازهای خودرویی شما را برآورده سازد؟‌

مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمدسعیدی : ایسوزویک نابغه ژاپنی است ودرساخت آن هیچ ایرادی وجودنداره‎ ‎
سام : هر دوتا made in japan بنابراین هر دوتا عالی هستند.
غریبه : سلام من کجا میتونم دنبال موتور چهار چرخ بگردم کسی میتونه راهنمایی کنه؟
میثم : ماشین پاجرو قدیمی خسته شدم جدید 2015 نیست
m&z : میتسوبیشی مثل یک خانم ساده باوقار و جاافتاده میمونه ولی متاسفانه سلیقه امروزی ها به سمت هوسبازی و دلبری با آرایشهای غلیظ و عجیب و غریب رفته و پس از مدت کوتاهی دل آدم رو میزنه. مشکل از سلیقه دم دمی مزاج مصرف کنندگانه که میتسوبیشی داره از رده خارج میشه
محسن : من هر وقت خبری از میتسو میفهمم ناراحت میشم. وضعیت این شرکت یه جورایی تراژدیک شده. این همه ماشینای خوب و با کیفیت ولی چون نتونسته توی زمینه طراحی خودش رو با مد امروزی هماهنگ کنه خیلی مهجور شده و میترسم از اینکه میتسوبیشی هم مثل هامر و پونتیاک و امثالهم از صحنه روزگار محو بشه :(
محسن : به این میگن معجزه دو دیفرانسیل!!! جی تی آر هم به همین علت تونسته غولهای بزرگ رو شکست بده! اصلا ماشین فقط دو دیف!! موافقاش لایک!!
پرسنل 1Car: خدادادبیگی : با سلام خدمت کاربر گرامی، بله، اگر به ضرب المثل ایرانی نگاه کنیم گرگ در لباس گوسفند می‌باشد، اما در این مورد خاص به دلیل ضعیف بودن موتور این خودرو و ظاهر بسیار خشن آن که تناسبی با یکدیگر ندارند اینطور آمده است.
adibmj : گوسفند در لباس گرگ یا گرگ در لباس گوسفند ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ماهان : طناز من از نمایندگی آهنی_حیدری خیابان آزادی تهران گرفتم
k1 : دوست عزیز شما از طریق vin ماشین و وارد کردن این کد. در سایت service.Hyundai.com میتونی فابریک و کامل بودن اپشن ها را چک کنید نمایشگاه داران بسیار کلاه بردار هستند و باید از جای مطمعن بگیرید شرکتی مطمعن هستش ولی بعضی اوقات فولترین نوعش را تحویل نمیدهند
مهدی : آقا نادر چند وقت پیش هم یه سوال در همین زمینه پرسیده بودن .شما بهترین راه اینه که پشت جفتش بشینی ببینی با کدوم بیشتر حال میکنی؟بعد تصمیم بگیری .اینجا میپرسی از ام وی ام تعریف میکنن تو فروم لیفان از لیفان تعریف میکنن پس بهترین را تجربه جفتشه. موفق باشین.
parsa : سلام دوستان مگه قیمت رانا رو سی و دو میلیون اعلام نکردند؟ برا من دعوتنامه اومد رفتم دیدم قیمت مبنی رو سی و دو هشتصد زدند. کسی توضیحی داره؟
mahmod : سلام دوستان من به شخصه ميترسم كه سانتافه نيمه فول رو به جاى فول يا مثال با اپشن هاى كمتر به جاى فول بخرم ينى كلاه بردارى كنن اگر شركتى بگيرم از اسان موتور همون فول كه پولشو بدم امكان داره باز نيمه فول يا اپشن كمتر بدن ؟ لطفان جواب بدين من خيلى ازامكانات فول و غير فول سر در نميارم شركتى بگيرم متمن تره يا از نمايشگاه من در حال حاضر يك مزدا٣٢٣ دارم ايا سانتافه فول منو راضى ميكنه اقا سعيد اگر وقت داشتين لطفان جواب بدين دوستا همه نظر بدن
مسعود : خیر سرمون دارم تحقیق میکنم راجع به لیفان 620.هزاااار مدل حرف دیدم توی اینترنت.اکثر مشکلی که توی اینترنت بهش اشاره شده صدای زیاد موتور و مشکل صفحه کلاچ.توی اصفهان فکر میکنم از 8 نفر که لیفان 620 سوار شده بودند پرسیدم هیچ کدوم به این مشکلات اشاره نکردند.(یکی هم مدل 91 داشت)اتقافا همین امشب از یه شخص مسن که لیفان سوار بود 10 دقیقه کنار خیابون صحبت کردم.به من گفت اگر شیشه ها بالا باشه 170 تا بری تا روی کیلومتر نگاه نکنی اصلا متوجه این سرعت نمیشی.از نرمی ماشین خیلی تعریف میکرد فقط تنها مشکلی که ناراضی بود از خدمات بود.میگفت خدماتشون رو دوست نداشتم مثلا برای تنظیم کامپیوتر بردم نمایندگی طرف گفت درستش کردیم.ولی نکرده بودند.خودم بردم خیابان صائب تنظیم کامپیوتر کرد ماشین ماه شد.حالا من حرفم با افرادی که میان نظر میدن اینه که چرا اطلاعات نادرست به مردم میدن؟بابا شما 45 میلیون پول دادین انتظار دارین اپتیما یا مزدا 3 سوار شین؟میشه سمند رو با پراید مقایسه کرد؟از هرکس پرسیدم گفتن سگش شرف داره به پارس و ال نود و ام وی ام.خواهشم اینه این ماشین رو با هم رده های خودش مقایسه کنید.
مسعود : شما که پراید سوار هستید چرا لیفان ثبت نام کردید؟تعجب میکنم میبینم افرادی در جامعه هستند که پراید هم از سرشون زیاده و فرهنگ استفاده از جیزی رو ندارند میان لیفان ثبت نام میکنند.شما برید یک پراید بخرید تا متناسب با فرهنگتون باشه.
620 رویائی : مریم خانم من بردم نمایندگی مرکزی کیلومتر 14 مخصوص
سام : لطفا یه نفرکه حداقل 3ماه اسپورتیج سوارشده نظر بده که امکانات وسواریش به قیمتتش می ارزه یا نه؟
مهیار : اقا به خدا من امروز رفتم نمایندگی میرداماد قیمتش 125 ملیون بود تازه ثبت نامیش که 3 ماه بعد میدن گرون شده ما که شانس نداشتیم
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.