آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک






مرتب سازی :

36 نظر

حمزه
0

ممنون،استفاده لازمه را بردم،اجرتان با خدا
07:03  1394/03/24
پاسخ دادن
حجت
17

سلام.من یه النترا دارم.عادت کردم همیشه رو دنده خلاص n ماشین روشن و خاموش میکنم.ایا به مشکل گیربکس میرسم .اگه جواب مثبت . دلیلش بگین.با تشکر.




11:25  1393/10/25
پاسخ دادن
عارف
8

سلام کار اس در دنده های ترونیک چیست؟
21:49  1393/10/04
پاسخ دادن
احمد
12

سوالی داشتم
تو گیربکس اتومات وقتی ما رو حالت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) هستیم و دنده رو عوض می کنیم کلاچ چه جوری عمل میکنه [با توحه به اینکه کلاچ هیدرولیکی است] از کجا میفهمه باید کلاچ گرفته شود تا دتده جا رفته و هم آسیبی به گیربکس وارد نشود؟
22:26  1393/09/17
پاسخ دادن
محمدرضا
8

باسلام خدمت کارشناسان و مدیریت محترم سایت و دوستان صاحب نظر میخواستم بدونم میشه روی لیفان ایکس 60 گیربکس اتومات نصب کنم و اگه میشه چه گیربکسی بهش می خوره؟ با تشکر
00:04  1393/06/29
پاسخ دادن
hossein
16

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
13

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
15

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
5

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
3

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
39

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
11

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
1

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
2

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
3

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
4

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
7

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
7

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
17

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
حسن
0

دقيقا
13:59  1394/04/06

کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
3

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
6

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
2

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

رضا
0

و جالبه بدونین که سهم اعظمی از گروه فولک واگن فکر کنم 31 % اون مطعلق به شرکت دولتی بانک سرمایه گذاریهای خارجی قطر هستش!
02:47  1393/08/05

کاربر: Goyban Bahar
2

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
3

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
silvershadow 80 نظر
جواد.س 43 نظر
اطلاعات خودرو
oMIID 237 نظر
سورناشاه 97 نظر
نریمان 50 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ara$h : اگه اون کاپوتشه پ چرا ا پتش وا شده یا اگه اون پشتشه چرا کاپوتش اونجاس
ara$h : اخ اخ اخ ببین پاتروله به لجن کشیده شده
حسین کرمی : با سلام خدمت دوستان.من چند وقته که دارم بررسی های موجود تو سایت های مختلف و می خونم راجب کولر چیزی نوشته نشده.می خواستم ببین این ماشین تو گرمای 60 درجه اهواز مثل پارس کولرش خوب عمل میکنه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.ممنون
محمد : والا راس میگی ما که نداریم ماشین خارجی خوشبحال اونایی که دا رن خودمونیم بیکان بیتره
محمد : من مگیم که ماشینهای خارجی همشون سواریشون لذت بخش هست نسبت به ماشین های ایرانی خداییش ما که نداریم خوشبحال او نهایی که دارن
مهدی : ممنون از مطلب مفیدتون اگه میشه یه مطلب در مورد چراغ جلو و سیم کشی آن قرار بدین.
dodge : چلنجر به خودی خود هیولاست این دیگه ...
جواد.س : بهتره بدونید این دو خودرو ساز بوسیله دولت اداره میشن پس در اصل سیاست ها و خط مشی اونها یکی است از طرفی چون به لطف سیاست های نادرست دولت ها و نظام حاکمه هیچ رقیبی رو در مقابل خودشون نمی بینند با تشکیل نوعی کارتل و تبانی روز به روز بیشتر به زیاده خواهی هاشون ادامه می دهند و تا زمانی که پای بخش خصوصی و سایر خودرو ساز ها به صورت عادلانه و کنترل شده به این صنعت باز نشه وضع به همین صورت و حتی بد تر خواهد بود.دولت هم چون پای منافع خودش در میان هست حاضر به اصلاح این وضع وادای حق مردم نیست.امیدوارم روزی دولت مصلحت اندیشی را رها کرده و تصمیمات عاقلانه تر بگیره هرچند تصمیم های خوب گاهی سخت به نظر می رسند.
ساحل : هر دم از این باغ دمی میرسد به به
ساحل : به به چه خفن چه دلربا چه باحال به به
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
reza : اگر از من میشنوید هرکسی میخواد ماشینی سوار شه که از قیمتش بیشتر بیرزه ef7 بگیره ولی باید با مشکلاتش ساخت من حدود سه ساله این ماشینو دارم حرف نداره ولی تازگیا از بنزین روی گاز نمیره و کار داده دستم
شهرام : همین دیگه . وقتی اطلاعات غلط میدی یکی مچت رو میگیره خرابت میکنه عزیزم . لطفا در حد سوادت حرف بزن ممنون
مهران : کسی تحویل اردیبهشت رنگ نوک مدادی تحویل گرفته
Dalamper : سلام، جزییات میزان سود ها و .. تو نمایندگی بهت میگن
احسان : اگه میخواین باهش مسافرت برین بهتره تبدیل کنین. ال نود ابان به مسافرت تابستونمون نمیرسه
رضا : اقا محمد مبارکتون باشه. انشاالله به سلامتی استفاده کنید. ولی واقعا کارهای سایپا و پارس خودرو جدیدا باورنکردنی شده. ببینیم پارس تندر تحویل ابان و تکمیل وجه 94/4/6 ما رو کی تحویل میدن.
امین : کاسترول ریختم 85 تومن.....خیلی فرق کرد به حال ماشین
فرشید : دوستان واسه من هم بجای ال90 پارس تندر دعوتنامه صادر کردن اما من هرگز قبول نخواهم کرد و تا دعوتنامه ال90 منتظر خواهم ماند مسئولین سایپا بشنوید این طوری نمیتونید اخاذی کنید.
بی ام و : تازشم پارسال530 قهرمان مسابقات نسکار شد
امیر : حاج اقا ..... وقتی که قیمت ثبت نام ماشینو که 74800 و بعد از کسر سود مشارکت میشه 70 تومن نمی دونی کاملا مشخصه که اس 5 خریدی................ برادر من چرا دروغ میگی اول تحقیق کن ببین قیمت چیه بعد ادامه داستان و بگو در ضمن من یه ماهه سوار میشم تنها چیزیش که عالیه ترمزه احتمالا نمایندگی ایس پک رفتی که بهت گفته به جای ترمز بزنی به طرف بهتره شک ندارم از اونایی هستی که پراید اقساط خریدن
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.