آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک


این مطلب را به اشتراک بگذارید...


مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

30 نظر

محمدرضا
1

باسلام خدمت کارشناسان و مدیریت محترم سایت و دوستان صاحب نظر میخواستم بدونم میشه روی لیفان ایکس 60 گیربکس اتومات نصب کنم و اگه میشه چه گیربکسی بهش می خوره؟ با تشکر
00:04  1393/06/29
پاسخ دادن
hossein
4

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
7

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
8

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
3

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
1

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
2

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
27

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
7

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
1

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
0

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
2

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
7

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
6

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
12

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
3

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
4

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

کاربر: Goyban Bahar
1

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
1

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
نظر سنجی
بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات از نظر شما؟





مشاهده نتایج
Price Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه : به نظر من منطقی نیست ! شرکتی که میخواست ایران پایگاه رنو خاورمیانه بشه! بیاد و فعالیتهاشو کم کنه! تا اونجایی که یادم میاد ! تو این یکی دوسالی که خیلی تحریم بودیم! رنو پیش بینی قطعات خط تولید رو کرده بود و خودروسازها تو انبارهاشون از همونها استفاده کردن و تولید ال90 متوقف نشد.. . (اصلا شک نکنید منافع ایران خودرو و سایپا در جای دیگه ای دنبال میشه! نه همکاری با شرکتی مثل رنو ) هر مسئله ای هست! از طرف ایرانی هستش نه از رنو .. .
سعید : بهترین انتخاب زیر200 میلیون ...
سعید : رنو بازار خوبی رو از دست خواهد داد
رضا : مطلب خوبی و جالبی بود. خواهش میکنم در مورد این خبر هم مطلب بزارید Mercedes-Benz Actros 2551 - Winner of the "Nordic Trophy 2014" as IAA show stopper
farid458 : کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواهد و مرد کهن ☺
farid458 : صادقانه میگم اولین wraith ای که واقعا زشته !! سبز نمیتونه بهترین انتخاب باشه خواستم نظر خودمو بگم دیدم کاربران سایت منبع قبل از من چیزی که تو ذهنم بوده رو گفتند من هم ترجمه اونها رو در بالا ذکر کردم ☺
صابر : واقعا شاه کج گذاشت یا کسای دیگه ؟!
kamy : زمانی که ایران پیکان تولید می کرد کره جنوبی دوچرخه می ساخت الان اونا ماشین های خوب با استانداردهای روز دنیا می سازند و توی ایران مردم با به به و چه چه و قیمت های گزاف می خرند و زیر بلیط اونا قرار داریم در عوض ایران توی پراید و سمند و ... مونده
hm_hitcher : 1car خیلی خیلی ممنون از مقاله خوبتون اگه امکان داره یه مقاله در مورد مکانیزم گاز دادن و سرعت گرفتن در انواع موتورها بزارید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسلم اینانلو : کامیونت 5/6 تن الوند خیلی عالیه فقط تنها ایرادی که داره کابین خواب نداره اگه کابین خواب طراحی کنید مشتریاشم بیشتر میشه. با تشکر
مجید : بچها بعد اینکه زده شد در انتظار تخصیص چقدر طول میکشه خودرو رو تحویل بگیرم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
ندیم : سلام اقا احسان دعوت نامه امد چقد دیگر ازت گرفتن سود دوران مشارکت رو هم بهت دادن
مهرداد : سلام خسته نباشید مصرف بنزین در100KMچند لیتر است
حمزه : تحويل خودرو كيه.
میلاد : نریمان عزیز ممنون از پاسخ سریع نقشه جی پی اس رو شرکت یا بچه ها کاری کردند؟ من لینوکس نمی دونم ولی برنامه نویسی و... رو میدونم اگه فایل نقشه های کشورهای دیگه رو داشته باشیم شاید بتونم درستش کنم برای ایران با احتمال بالا :)
مسعود : اقا مهدی اگه ممکنه نظرتون رو راجع به ماشینتون بگید.رانندگی باهاش چطوره؟نرمه؟صداش؟کلن نظرتون چیه؟قبلا چه ماشینی داشتین و چه مقایسه ای میتونید با ماشین قبلی بکنید؟
حمید : سلام جیلی 2015 نداره اینها تو 2013 و 2014 ماندن گلم
حمید رضا : سلام بچه ها من بارس مدل 84 دارم از ش هم راضی هستم ولی برای تنوع میخوام بدم ام وی ام 530 بخرم نظر شما دوستان چیه راهنمایم کنید متشکرم
رضا : سلام ممنونم آقا بابک برای من خبر خوبی بود.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.