آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک


این مطلب را به اشتراک بگذارید...



مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

29 نظر

hossein
0

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
1

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
6

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
2

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
1

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
2

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
23

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
6

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
0

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
0

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
2

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
6

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
6

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
9

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
2

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
4

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

کاربر: Goyban Bahar
0

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 


نظر سنجی
کدام کشور پیشگام صنعت خودروسازی می‎باشد





مشاهده نتایج
Price Leasing Ad Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی آقا : اینکه همون یوروتک مونتاژ زامیاد خودمونه.
ژاوی هرناندز : آپشناشون بخوره تو سر اونی که مارو به این روز انداخت !!!
FH : اون اف هاش 480 که میگی بده میدونی اعلا تو بازار چنده؟؟ 750 بتونین صفرشو بخرین برین خداتون را شکر کنین من اف هاش را بهترین کشنده در سطح اروپا و اسیا میدونم چون ارزه داره شاخ همه را شکونده میدونم اونایی که علیه اش شعار میدن از کجا میگن و چی میگن اما نه بااین قیمت که تو ایران میدن معلوم نیست کی به کیه هر کی یه قیمت میده نه قانونی نه دولتی !!!! خودم هم تو فکر فروش و خرید دوتا هووA7 یا کشنده دنیز هستم با این اوضاع به سرفه تر از اف هاش هستن غیر از این هم انتظار ندارم از اول هم معلوم بود با عدد و رقم دلخوشی اگر دلایلت برای بحث این حرفا باشه من وقت ندارم هموطن نه اون دلایل عملیت درسته نه این دلایل علمی ات درست در میاد. سخت حرف نمیزنی ... میگی
FH : بلاخره عموجون خودت هم میدونی چی به چیه یا ما سر کاریم؟؟؟؟ قدرت ایوکو حداکثر 550 اسب بخار هست و با FH13 فقط 10 اسب بخار تفاوت دارن که با گیربکس I-shift و گشتاور بالا جبران شده الیته این قدرتی هست که کشنده بدون هیچ مشکلی میتونه جابه جا کنه بارهای چند تن بیشتر از این هم میتونن جابه جا کنن که اون موقع این 10 اسب بخار نمیخونه مثلا جمعا ظرفیت ولوو N10 دقیقا تو کارت 26 تن نوشته ولی من 21 تن بار خالص هم تو معدن باهاش میبردم بدون مشکلی جمعا بالای 32 تن میشد البته صدماتی به ماشین وارد میشود منظور اینه که اون 10 اسب بخار عددی نیس تفاوت شون را میشه با اکتروس 510 اسب بخاری دید که اکتروس کم میاره ولوو با موتور 16 لیتری در حال طراحی و تولید کشنده با قدرت 800 اسب بخاری هست بااین حرفا نمیتونی مهندسی ایوکو را بالا تر از ولوو بدونی ولوو یه کارخانه مادر برای تولید انواع ماشین الات شهرسازی در حد عالی در دنیاست خیلی پیشرفته تر از این حرفاست زمین تا اسمان تفاوت دارن.
FH : 552.49hp=1.341×412kw اگر 412 کیلو وات هست میشود 552hp چرا نوشته 560hp جناب اگر 560hp=0.9863×ps باشه میشود 560hp=0.9863×567.77ps اینکه درست در نمیاد اصلا همچین عددی و قدرتی ایوکو داره؟؟ شما که میگی 560ps هست اگر 568ps باشه میشود حدود 418kw اینم درست در نمیاد حتما میگی ایوکو از استاندارد اروپا و از ps استفاده میکنه ولی وقتی قدرت را اعلام میکنه طبق استاندارد امریکا و انگلیس از hp برای اعلام اسب بخار استفاده میکنه و در این مورد hp مستثنی هست و فقط به معنی اسب بخاره نه استفاده از استاندارد امریکا!!!!!!!!! خودت ببین چقدر حرفت بی اساس هست مگر همچین چیزی میشه؟؟ اگر hp بنویسه میشود طبق استاندارد و سیستم انگلیسی و برای تبدیل به ps اروپایی باید از اون فرمول که خودت هم بلدی استفاده کنیم اقای عزیز ps که به معنی همون اسب بخاره نیازی نیست جلوی عددhp بنویسه که طبق یک استاندارد دیگه هست، اون که از سیستم متریک اروپا تقلید میکنه پس hp دیگه چه صیغه ای؟؟ نه اون طوری که فکر میکنی نیست تفاوت دارن و باید تبدیل بشن
FH : تو که تکلیف ات با خودت هم معلوم نیست یه بار می نویسی hp مال استاندارد انگلیس و امریکا هست بعد میای میگی ایوکو برای نشان دادن اسب بخار از hp استفاده میکنه بعد میگی ایوکو و اروپا از استاندارد EEC استفاده میکنن بعد میگی hp=0.9863×ps بلاخره ایوکو چه قلطی میکنه؟؟ps یا hp ؟؟ یا شاید هم خودت سر در نمیاری ازاینترنت میخونی میای اینجا لفظ قلم حرف میزنی!! هر دو تاشون که نمیشه اعلام کنه طبق اون فرمولی که نوشتی hp با ps تفاوت دارن و نمیشه برای بیان یک قدرت موتور از هر دوتاشون استفاده کنیم هر کدام طبق استاندارد خاص و جداگانه هستند بعد بگی اون کلمه مخفف فقط به معنی اسب بخاره نه چیز دیگری. من 21 سال پیش دیپلم فنی مکانیک (شاخه ساخت و تولید تراشکاری) گرفتم و درس را گذاشتم کنار ولی این فرمول ها تحصیلات بالا نمیخواد جوابش راحت در میاد اینو گفتم نگی بی سواده از بحث علمی سر در نمیاره ایوکو تو سایتی که نوشتی 560hp نوشته خوب با فرمول های خودت که نوشتی حساب بکنیم میشود: Hp552.32=0.9863×560ps اگر 552hp هست چرا ایوکو نوشته 560hp
مهدی قلی زاده : با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل محترم 1car . از توجه شما به بحث شیرین خودروهای سنگین، کمال تشکر رو دارم. مقاله بسیار خوب و کاملی بود، اما وظیفه خودم دونستم یک نکته رو متذکر بشم، موتورهای ولوو مانند موتورهای خیلی از کارخانه های دیگه، در نام خود گنجایش موتور را به همراه دارند، مثل این کامیون که از موتور D7F استفاده میکنه، اون عدد 7 گنجایش موتور رو مشخص میکنه، که میشه 7 لیتر، البته دقیق اون 7.2 لیتر هست. در سایت منبع نیز به همین صورت هست. اما خب در این مقاله گنجایش موتور این کامیون، 2.5 لیتر ثبت شده! که فکر میکنم نیاز به تصحیح داشته باشه. لطفا بررسی بفرمایید. از زحمات شما صمیمانه سپاسگذارم.
علیرضا : فروندنهنگ ایران میخورتش😃😃😃😃
عباس : حرف خودروسازان قبول، اما اگه دولت خدمتگزار اجازه مي داد خودروي خارجي با عوارض كمتر وارد ميشد اون وقت خودروسازان راحت تر به قيمت واقعي محصولاتشان پي ميبردند من يك پارس از نوع سفارشي مدل ٨٥ داشتم فروختم هيونداي اكسنت صفر كيلومتر گرفتم تازه فهميدم ماشين يعني چه،حالا از ماشينهاي بهتر بگذريم واقعا دولت يكبار هم شده اجازه بده
Mohammad : فروش 30 روزه کجا بود...اینا گول مردم میزنن که پول نقد ازشون بگیرن....بعد ماشینو دو ماهه و بیشتر از دوماه تحویل میدن....یعنی این با پیش فروش هیچ فرقی نمیکنه...اسمش فروش نقدیه... دیدم که میگم...از خودمم در نمیارم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Abbas : دیسک و صفحه
علوی : سلام. ماهم متاسفففففففففانه اول اردیبهشت جیلی اتوماتیک ثبت نام کردیم الان82 روز شده نه شاسی خورده و نه خبری هست.نگران نباش همدرد زیاد داری.چاره ای نداریم جز توکل به خدا .چون فعلا ریش و قیچی دست اوناست
620 رویائی : از وقتی ماشین رو ثبت نام کردم همش این پیغام که در دور 3500 صدای موتور زیاده ذهنم رو مشغول کرده بود تجربه 500 کیلومتر رانندگی آرامش بخش با این ماشین عکسشو ثابت کرد اینم بگم که دور 3500 موتور معمولا در حالتی پیش میاد که شما دنده رو پر کرده باشید و نیاز به تعویض دنده هست و طبیعیه که صدای موتور رو حس کنید چون در دورهای پایینتر اصلا صدایی از این ماشین در نمیاد راستی من با 400 تومن لاستیکهای یزدشو با کوموهو کره عوض کردم که کمی نرم تر بشه
Reza : آقا عباس بنظرم سلیقه ها متفاوت هست من تیبا صندوق دار رو بیشتر دوست دارم و به نظرم از هاچ بک خوشکلتره
محمد : متاسفانه قیمت درسته....تازه ممکنه بیشتر از این هم باشه......همینه که هست دیگه!
حامد : ابهت عجیبی داره این ماشین.نسبت به سمند و پژو خیلی دید و هندلینگ بالاتری داره.فقط وقتی گاز میخوره رو دور موتور 3000 یکم صدا میاد تو اتاق بعدش خیلی خوب میشه.فکر کنم این صدا برا تکنولوژی وی وی تی باشه که در دور بیشتر سوپاپ رو تنطیم میکنه تا مصرف در دور پایین کم باشه. یه ذره رنگ اضافه روی کاپوت چسبیده بود با پولیش کاملا برطرف شد.فقط رم جی پی اس نبود کسی میدونه کی میدن؟خدا به تحویلی های خرداد و تیر صبر بده ما که جونمون به لب رسید با دوماه تاخیر دادن بهمون
مهندس مهدی : سلام اقا امید بی زحمت بیشتر درباره خریدت توضیح بده مث ایا لیزینگی بوده فروش فوری بوده بیشتر توضیح بده تا کمکت کنیم.
سعید : هیچ خودرویی پیدا نمیشه که کامل باشه. هر کدومشون یه عیب بزرگ دارند. مثلا موهاوی با اون همه قدرت مصرفش در حد لالیگاست و در ضمن اصلا طراحیش تعریفی نداره. یا لندکروز و لکسوس LX570 با اون همه هیبت و قدرت بسیار گران و پرمصرف هستند و به قدری بزرگ هستند که راندن آنها مثل راندن تریلی سخته. پورشه و بی ام و و بنز هم که اونقدر گران هستند که آدم فقط باید تو خواب به سوارشدن آنها فکر کنه. داشتن یک خودروی بی عیب و مناسب هنوزم آرزویی است که هیچ کمپانی نتوانسته برآوردش کنه.
اشکان : سلام.من7اردیبهشت یک اتومات ثبت نام کردم گفتن 60روز کاری میشد18تیرزنگ زدم گفتن اخر ماه ولی با چیزایی که خوندم فکر نکنم اخر ماهم بدن .بچهها کسی جدیدا تحویل گرفته ،من قبل از گرونی ثبت نام کردم این اختلاف قیمت10میلیونی رومنم باید بدم یانه، کسی اگراطلاع داره بگه لطفا.
مصطفی : ماشین عالی هست در صورتی که با بار دنده 5 نرید وهمچنین ابگیری رو به موقع انجام بدید وهیچ وقت نگذارید چراغ سوختتون روشن شه وگرنه سوزن های انژکتورتون خراب میشه در این صورت ماشینیه که 5 سال بدون خرجه فقط فیلترو روغن سوخت میخواد
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.