آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک






مرتب سازی :

34 نظر

حجت
11

سلام.من یه النترا دارم.عادت کردم همیشه رو دنده خلاص n ماشین روشن و خاموش میکنم.ایا به مشکل گیربکس میرسم .اگه جواب مثبت . دلیلش بگین.با تشکر.




11:25  1393/10/25
پاسخ دادن
عارف
7

سلام کار اس در دنده های ترونیک چیست؟
21:49  1393/10/04
پاسخ دادن
احمد
8

سوالی داشتم
تو گیربکس اتومات وقتی ما رو حالت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) هستیم و دنده رو عوض می کنیم کلاچ چه جوری عمل میکنه [با توحه به اینکه کلاچ هیدرولیکی است] از کجا میفهمه باید کلاچ گرفته شود تا دتده جا رفته و هم آسیبی به گیربکس وارد نشود؟
22:26  1393/09/17
پاسخ دادن
محمدرضا
8

باسلام خدمت کارشناسان و مدیریت محترم سایت و دوستان صاحب نظر میخواستم بدونم میشه روی لیفان ایکس 60 گیربکس اتومات نصب کنم و اگه میشه چه گیربکسی بهش می خوره؟ با تشکر
00:04  1393/06/29
پاسخ دادن
hossein
14

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
13

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
14

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
5

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
3

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
39

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
11

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
1

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
2

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
4

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
7

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
7

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
16

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
3

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
5

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
1

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

رضا
0

و جالبه بدونین که سهم اعظمی از گروه فولک واگن فکر کنم 31 % اون مطعلق به شرکت دولتی بانک سرمایه گذاریهای خارجی قطر هستش!
02:47  1393/08/05

کاربر: Goyban Bahar
1

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
2

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Bugatti 139 نظر
مهربد 71 نظر
اطلاعات خودرو
نریمان 49 نظر
مهربد 41 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قم‌پُز : دو ماه پیش یکی شو معامله کردم سر چند تا مسئله کوچیک معامله‌به هم خورد . اولاً وارد ایران نمی شد. دوماً‌ پولش رو نداشتم بازم دارم می گردم ببینم آپشن های بهتری می تونم طبق باب میلم پیدا کنم!!!!!
جوکر : یه بابایی گفته بود اونایی که قبلا پراید داشتن سوار نشن به علت بلندی ارتفاع سرگیجه م یگیرن. جدی نگرفتی. باید یه مدت بغل دست راننده می نشستی که عادت کنی. من الان هنوز بغل دست راننده ام تا سرم گیج نره
جوکر : آره طول بلندش رو بعضیا دوست ندارن. الان چی سواری لندکروزززز!
مهربد : وای عجب هدیه ای !! در چند ماه اخیر اکثر صفحات مجلات و سایت های خودرو ، به این اسب وحشی GT اختصاص داشته ، ولی 800 اسب میشه یه ماشین دیگه !! فکر کن خونه پنسیلوانیا یا همون اطراف باشه و تا تابستون نتونی چشم روهم بذاری !
مانی زحمتکش : 8000000000000000000000000000000000000000000 دیشلی بپردازید ممکن نیست بوگاتی ببازه
صادق قبادیان : سلام ماشین خوبی من خودم خیلی ازش رازیم
مهدی : سلام لکسس مدل RX-350 هم این سیستم رو داره و جزو اولین ماشین هایی بود که از این سیستم استفاده کرد
سینا : ممنون از راهنمایی که کردین من ساکن قزوین هستم و متاسفانه هیچگونه خدماتی برای ماشین ام جی اینجا نیست و فکر کنم الان 2 تا ام جی 3 تو شهر باشه یکی از همکارام خریده و من نشستم پشتش ولی از لحاظ طراحی واقعا تکه
فلیز خانم : فقط تویوتا این کره ای ها بعد از یه مدت ایراد پیدا می کنند و توی خرج می افتن ولی تویوتا از نظر کیفیت فوق العاده است این ها همش کانسبت و باید منتظر بمونیم ببینیم چه جوری میشه ولی فکر نکنم چیز مالی از آب در بیاد
محمد : پیکانتو مبارکتون درسته که من میگم تهویش دستیه و سیستم کنترل تو شیب نداره،اما! این ماشین تو یه کلاس بالاتر از پیکانتو قرارداره(تو محصولات کیا ریو هاچبک و تو هیوندایی i20 و تویوتا یاریس و ...) کیفیت ساخت و مونتاژش عالیه عملکرد موتور و مصرفش خیلی خوبه از نظرفضای داخلی واقعا بی نظیره از نظر خدمات پس از فروش تو تهران که خیلی عالیه کروز کنترل ،سنسور نور و بارون داره که خیلی از همرده هاش ندارن از نظر پایداری و اطمینان رانندگی خیلی عالیه عملکرد سیستم AMT هر چند کمی خاصه اما اصلا بد نیست.بعد از مدتی کاملا راحتی و رضایت راننده رو تامین میکنه. AMTمزایایی داره که هیچ کدوم از سیستم های دستی و اتومات معمولی ندارن. از نظر قیمت با توجه به امکاناتش از همه رقباش مناسبتره از نظر ظاهری و استایل واقعا اروپایی و متفاوته کیفیت سیستم تهویش هر چند اتومات نیست اما خوب و رضایت بخشه از همه مهمتر ،هر چی باهاش بیشتر رانندگی کنید بیشتر به دلتون میشینه و ازش راضی تر خواهید بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : بله همینطوره .شما به مصرف بنزینش اشاره نکردید چون سوخت دیگه الان مثل قبل نیست و یکی از مهمترین اساس خودرو ها کم مصرفتر بودن اونه . الان اگه بنزین تک نرخی بشه خودروهای پر مصرف مثل پارس و 405 و سمند خیلی افت میکنه قیمتشون و در عوض 206 و پراید و تندر قیمتش بالا میره
سجاد یه : به زودی لیفان X80 وx70 خواهید امد ولی نمی دونم تو ایران می یاد یا نه حتما تو گوگل سرچ کنید ببینید غول هستند
علی : با سلام داداش منم میخوام بخرم اما دو دلم بعضیها میگن عالیه.بعضیها میگن خوب نیست بنطرم شانسیه چی بگم والا منکه موندم.چی کنم بنظرم صفرش بد نیست حداقل دو سال جواب بده
علی : بدبخت هنوز سوارش نشدی
امیر : با سلام دوست عزیز من خودم این ماشینو تو تاریخ 94/20/2 تحویل گرفتم موقع ثبت نام منم مثل شما از صدای داخل ماشین میترسیدم ولی بعد از خرید و مسافرت به همدان کوچکترین صدای اضافی تو این ماشین نشنیدم
حمید : حرارت موتور بخاطر بنزین یورو2 هست که باعث گرم شدن کاتالیزور میشه
ايراني : سلام دوستان انشاالله تو اين هفته شروع ميكنن به فاكتور كردن اذر ماه ها والبته تحويل به بقيه كساني كه ماه ابان بودن
پژمان : فراری اصلا ابهت خاص خودش داره
mg : دوست عزیز این مشکل به دلیل خرابی بلبرینگ کلاچ هست و باید تعویض بشه البته گارانتی قبول می کنه مشکلی نیست
مهدی - خرم آباد : 4 شهریور ثبت نام کردم تحویل بهمن
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.