آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک






مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

36 نظر

فرشید
0

سلام من اسپورتیج 2014 دارم
یه بار تو سرعت 30 تاوقتی رو حالت اتومات گاز دادم به ماشین یک دفعه ، ماشین دور موتورش تا 6 بالا رفت ولی به ماشین دنده نداد و صدا و دور موتور بخوابه
خواستم ببینم طبیعی بود؟
ممنونم جواب بدید
07:51  1393/12/26
پاسخ دادن
حجت
3

سلام.من یه النترا دارم.عادت کردم همیشه رو دنده خلاص n ماشین روشن و خاموش میکنم.ایا به مشکل گیربکس میرسم .اگه جواب مثبت . دلیلش بگین.با تشکر.




11:25  1393/10/25
پاسخ دادن
عارف
1

سلام کار اس در دنده های ترونیک چیست؟
21:49  1393/10/04
پاسخ دادن
احمد
8

سوالی داشتم
تو گیربکس اتومات وقتی ما رو حالت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) هستیم و دنده رو عوض می کنیم کلاچ چه جوری عمل میکنه [با توحه به اینکه کلاچ هیدرولیکی است] از کجا میفهمه باید کلاچ گرفته شود تا دتده جا رفته و هم آسیبی به گیربکس وارد نشود؟
22:26  1393/09/17
پاسخ دادن
محمدرضا
7

باسلام خدمت کارشناسان و مدیریت محترم سایت و دوستان صاحب نظر میخواستم بدونم میشه روی لیفان ایکس 60 گیربکس اتومات نصب کنم و اگه میشه چه گیربکسی بهش می خوره؟ با تشکر
00:04  1393/06/29
پاسخ دادن
ستار
0

نه آقا پراید قد بلند دیگه اتومات نمیخواد
17:00  1393/12/27

hossein
11

سلام ىه سوال ازاساتىد اىن دکمه کنار بعضى دنده اوتوماتا ماله چىه و ب چه دردى مىخوره عىن jac j5
01:27  1393/04/11
پاسخ دادن
سلام
11

سلام
سيستمي كه دنده ١ ٢ وD داره مثل ماكسيما يا هيونداي اونته هم تيپ ترونيك حساب ميشه؟
04:40  1393/04/07
پاسخ دادن
علیرضا
14

بهترین تیپ ترونیک داخل ایران مربوط به گیربکس اتوماتیک JAC 5 هست که لذت ی سواری عالی رو میتونی با هاش حس کنید
20:44  1393/03/04
پاسخ دادن
lmilad
4

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
2

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
شایان
0

اگه نگاه کنی شاسی پارک بالای دست دنده قرار داره یه شاسی هم کنار دست دنده هست که با بالا و پایین بردن اون شاسی دنده رو انتخاب می کنبم.
11:37  1393/03/05

amir
37

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
10

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
1

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
1

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
1

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
4

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
علیرضا
0

سراتو از 2010 تیپ ترونیک داره
18:19  1393/03/14

mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
7

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
2

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
6

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
13

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
3

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
5

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
0

گروه فولکس‌واگن مالک برندهای: فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است.
11:42  1393/03/05

رضا
0

و جالبه بدونین که سهم اعظمی از گروه فولک واگن فکر کنم 31 % اون مطعلق به شرکت دولتی بانک سرمایه گذاریهای خارجی قطر هستش!
02:47  1393/08/05

کاربر: Goyban Bahar
1

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
مجید
2

بله دادا زیر مجموعه فلکس هستن
11:38  1393/03/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
reza-4WD 145 نظر
Bugatti 43 نظر
اطلاعات خودرو
پویا 85 نظر
نریمان 51 نظر
جواد 45 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : این قطار با تکنولوِی شناوری مغناطیسی هست که یعنی هنگام حرکت واگنها بجز لوکوموتیو چند سانت از سطح زمین جدا میشن تا اصطکاک نداشته باشن و بوسیله ی لوکوموتیو کشیده میشن
حمیدی : دمت گرم بابا .خیلی عصبانی بودیا...........
محمد : بنز اولین تولید کننده ماشین تو جهان جهت اطلاع
Bugatti : واقعا غولیه واسه خودش البته کلا افکار شوروی و همچنین روسیه هالا کلان برای تولید وسایل نقلیه بزرگ,سنگین,وپرمصرف هست و کاری به بقیه موارد ندارن
سجاد : من تو يه سايتي ديدم سانتافه دسته دوم 2014 و هشت هزار تا كار كرده و رنگش قرمز بدون خط تصادفي چيزيه 147ميليون !!!!!!
Bugatti : کار جرمی واقعا بد بوده درست ولی نباید از top gear بره چون تمام زیبایی برنامه به جرمی بود البته کار جیمز می و ریچارد هموند هم خیلی خوبه Top gear فقط و فقط با اجرای هر سه نفر خوبه
Bugatti : خوبه حالا روی یه ماشین امتحان میکنم ببینم چی میشه من همیشه از واکس استفاده میکنم نمیزاره رنگش بره و هم تمیز میمونه
hm_hitcher : مرسي از بررسيتون وان كار مقاله واقعا مغرضانه بود، بيشتر لكسوس رو كوبونده بود تا بررسي، بيشتر به نفع M4 نوشته شده بود اما قيمت ها بر چه اساس بودن؟ تا جايي كه من اطلاع دارم و از سايت carbuzz خوندم قيمت مدل بيس M4 حدود ٦٥٠٠٠ دلار هست، بدون در نظر گرفتن ماليات قيمت مدل بيس RC F بدون ماليات در حدود ١٠٠٠٠٠ دلار هست بر اساس نوشته هاي caranddriver قيمت M4 65,150 دلار و RC F در حدود 63,325 ، يه توضيح ميديد كه جريان چيه؟
Bugatti : واقعا عالی میشه قدرت لامبورگینی اونم دیفرانسیل عقب با دنده دستی چی میشه وای خدای من...
Bugatti : به نظر من مکلارن Suv تولید نکنه بهتره مگه اینیکه تولید میکنه چشه خیلی هم عالی کلا بارت مکلارن به suv نمی خوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سهیل : سلام.به نظر من که این ماشین یه ماشین ملیه.ماشینای ملی بنظرم یه جور تنظیم بازار یاحمایت مصرف کننده دارن مثل سمند که افزایش قیمتشون مثل ماینای دیگه نیست و تا بتونن قیمتشو تو همین حدودا نگه میدارن.
سید : سلام واقعا اینقد ازش راضیی انقد نظرات متفاوت که دوبه شک شدم یکیشو نوشتم اما با خوندن نظرات منفی بعضی امکان داره منصرف شم راستی مصرفش صده ای چند هم حالت دستی میشه هم اتومات ؟!
سلام : وقت هست آقای عزیزی عجله نکن به تموم اینا که گفتم میرسی.منم اوایل نظر شما رو داشتم
حمید : سلام.حدود یک ماهی هست که تحویل گرفتم،از روز اول گیریبکسش زوزه میکشه،یه دفه خورد تو ذوقم.ولی نسبت به پولی که میدی تازگیو کلاس داره.البته سری جدیدش.اگه کسی درمورد گیریبکسشون چیزی میدونه لطفا راهنمایی کنه.سال خوبی داشته باشین با315.
علیرضا : شما رو به خدا بی ام دبلیو x1 رو با اسیایی ها مقایسه نکین.از هر لحاض سر تره اونم با اختلاف خیلی زیاد.مقایسه بین ایندو تئهین به بی ام دبلیو به حساب میاد.کلاسر برند-کیفیت لوازم-کیفیت تزیینات داخلی.لذت سواری.استحلاک موتور وبدنه و از همه مهمتر امنیت سر نشینان که قابل مقایسه نیست.دنیا برای بی ام دبلیو احترام زیادی قائله و اصلا قابل مقایسه با اسیایی ها نیست
سید.موسوی : یه نکته یادم رفت. من تا حالا سه چهار تا از خودروهای داخلی رو داشتم،آقای بختیاری به جرأت میتونم بگم افتضاح ترین خدمات رو دارن.باز بچه های نمایندگی مدیرانخودرو هرچی بهشون میگی گوش میکنن و شاید درست انجام ندن ولی یه کاریش میکنن و درضمن خیلی بی ادبی ازشون ندیدم. بداخلاق ترین و بی ادب ترین و افتضاح ترین خدمات رو من از سایپا و ایرانخودرو دیدم.
امید : سلام..کپ کردن سمندef7 که اکثر دارندگان این خودرو شاکی هستند..غیرقابل حله...چون من تصمیم به خرید این خودرو دارم..قبلا206 داشتم اونم تودنده 2 کپ می کرد ولی قابل تحمل بود...راهنمایم کنیدلطفا
علیرضا : من واقعا نمیدونم هم وطن های عزیزمون چه جوری گول ظاهر بعضی خودرو ها رو میخورن.با همین پول شاید بیست یا سی تومن بیشتر میشه بی ام دبلیو x1 خرید.ضمنا هم وطن عزیز اگه اهل گاز دادن هستی و عاشق سرعت به چینی ها و کره ای ها خیلی اعتماد نکن.توی اسیا فقط ژاپن
سید.موسوی : حق دارید انقدر جوش بزنید. من که تا حالا هیچ وقت با مشکل کمبود قطعه مواجه نشدم،بعد از دوسه بار تعویض کمک ها از کارشون ناراضیم. کار رو خوب انجام نمیدن احساس میکنم که یه چیزی لق میزنه. معلوم نیست چند تا پیچ کم یا زیاد میارن؟؟؟؟؟
بابک : سلام به دوستان محترم..میخواستم بدونم که سمند ef7مالتی پلکس مثله سمندسخنگو دزدگیرداره یا خذف شده
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.