تایر خودرو (Car Tires)

تایر خودرو (Car Tires)

تایر در شتاب‎گیری، ترمز، فرمان‎پذیری و سیستم تعلیق خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت لاستیک شاید در سرعت پایین و شرایط مناسب چندان محسوس نباشد ولی در سرعت بالا و شرایط نامناسب مثل جاده های یخ زده و ناهموار، کنترل و هندلینگ خودرو کاملا به کیفیت تایر بستگی دارد. در این بخش به تشریح ساختار تایر خواهیم پرداخت و اجزای اصلی آن را شرح خواهیم داد.

 

ساختار تایر

هر تایر از لایه‎های مختلفی ساخته می‎شود که در این بخش در مورد قسمت‎های اصلی آن توضیح مختصری خواهیم داد.

تایر خودرو (Car Tires)

آج تایر

آج تایر که در سطح خارجی آن واقع است وظایف گوناگونی بر عهده دارد که از آن جمله ‏می‏توان به برقراری ارتباط بین تایر و سطح جاده، محافظت از بدنه در برابر صدمات احتمالی، و جلوگیری از لغزش خودرو اشاره‎نمود. آج تایرها بسته به نوع عملکرد خود، دارای اشکال گوناگونی هستند، مثلا برخی از آج‎ها آب را خوب تخلیه می‏کنند، برخی مخصوص سرعت‎های بالا هستند و برخی دیگر مخصوص مسیرهای ناهموار می‏باشند.

لایه‎های سرپوش

در بخش زیرین سطح خارجی تایر لایه‎هایی از جنس پلی‏استر قرار گرفته که قسمت‎های داخلی تایر را سر خود نگه می‏دارند.

تسمه محافظ

این تسمه‏ها که اغلب در تایر‏های رادیال موجود هستند، از سوراخ شدن تایر جلوگیری می‎کنند و آن را مستحکمتر می‎کنند.

بدنه تایر

وظیفه بدنه اصلی تایر، تحمل فشار داخلی و ضربات وارده به هنگام حرکت ماشین در جاده است و هرچه تعداد لایه‏های بدنه بیشتر باشد، در نتیجه استحکام آن بالاتر خواهد بود.

زهوار تایر 

در لبه تایر تعدادی سیم فولادی پوشیده شده با لاستیک وجود دارد که باعث می‏شود، تایر شکل خود را حفظ کند و در داخل رینگ وضعیت خود را حفظ نموده و از آن خارج نشود.

دیواره‌های کناری

دیواره جانبی بخشی است بردر روی آن مشخصات مربوط به تایر و نیز شرکت سازنده آن نوشته می‏شود.

 آستر داخلی تایر

امروزه به جای تایر و تیوب از تایرهای تیوبلس  استفاده می‏شود. به همین دلیل برای جلوگیری از خروج باد موجود در تایر از لایه غیر قابل نفوذی در سطح داخلی تایرها استفاده می‏شود.

تایر خودرو (Car Tires)

 

مشخصات لاستیک خودرو

1Carروی دیواره بیرونی هر تایر تعداد، عدد و کد درج شده است که در حکم شناسنامه لاستیک خودرو را دارند و هر یک مفهوم خاص خود را دارند. در این بخش این ارقام را به همراه مفهوم آنها بررسی خواهیم کرد. به تصویر زیر توجه کنید.

تایر خودرو (Car Tires)

1. علامت P نشان دهنده این است که تایر مخصوص یک خودروی شخصی است.

2. این عدد نشانگر اندازه عرض تایر است و بر حسب میلی متر محاسبه می‎شود.

3. این عدد نشانگر نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن بر حسب میلی متر می‎باشد.

4. این علامت مخفف کلمه رادیال است.

5. این عدد نیز اندازه تایر را بر حسب اینچ نشان می‎دهد.

6. این علامت نیز حداکثر توان بارگذاری را نشان می‎دهد و نماینده حداکثر  وزنی است  که تایر  می‌تواند تحمل کند.

7. این علامت نشانگر استاندارد انجمن حمل ونقل است.

8. این عدد نیز حداکثر فشار باد تایر در حالت سرد و حداکثر بار مجاز است.

9. این عبارت دوام و اصطکاک تایر با جاده و تحمل حرارتی را نشان می‎دهد.

10. این عبارت نیز ساختار تایر را نشان می‎دهد.

 

تاریخ ساخت تایر

همانطور که مشاهده می‎کنید، تاریخ ساخت لاستیک  بر روی آن حک می‎شود که سال به میلادی بوده و دو رقم اول نشانگر هفته تولید تایر است. برای مثال عدد "1709" نشان می‌دهد این لاستیک در هفته هفدهم سال 2009 میلادی تولید شده است. این قسمت در خرید لاستیک بسیار با اهمیت است و مراقب باشید لاستیکی نخرید که بیش از یک سال در انبار مانده باشد. 

تایر خودرو (Car Tires)

اگر شما تجربه‎ای خاص در مورد نگهداری یا خرید تایر دارید با دیگر کاربران 1Car درمیان بگذارید.


 

منبع

wikipedia

برچسب : تایر , لاستیک , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

محمد یوسفی
0

با سلام
یه سوال دارم خدمت کارشناسان سایت که مطالب خوبی رو گذاشتن.

من یه لاستیک رادیال تو سال 2017 خریدم ( مارک دانلوپ منتاژ آفریقای جنوبی با تاریخ تولید 2017) الان بعد از 17 ماه با وجودی که عاج های خوبی داره و خیلی سالم هست . بغل لاستیک نزدیک رینگ ترک هایی برداشته که نگرانم کرده... بنظر شما این نگرانی بجا هست و باید لاستیک رو عوض کنم؟ یا جای نگرانی نداره ؟
14:46  1398/03/28
پاسخ دادن
مسعود
3

از سایت بسیار پر محتوای شما تشکر میکنم . من با خوندن این مطالب اطلا عات ارزشمندی را یاد میگیرم و در اختیار دیگر همکارانم قرار میدم . ضمنا از آقای میثم مقدم هم بخاطر اطلا عات خوبش ممنونم .
22:09  1393/08/13
پاسخ دادن
کاربر: مهرداد
0

عدد 5 نشانگر اندازه رینگ لاستیک می باشد نه خود لاستیک...
18:08  1392/12/19
پاسخ دادن
امیر
2

اطلاعات فنی من در مورد ماشین کم بود ولی با خوندن مطالب این سایت تقریبا با اکثر اصطلاحات و سیستم و اپشن های خودور اشنا شدم
سپاسگزارم
12:58  1392/11/19
پاسخ دادن
کاربر: رضاپودینه
0

سلام من لاستیک (ایران تایر )گرفتم برای پراید ایا خوب می باشد
00:13  1392/08/26
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

بله این شیوه تاریخ زدن، استاندارد جهانی هست. متاسفانه بعضی از شرکتهای لاستیک سازی ایرانی تاریخ میزنن مثلا 2009
23:40  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: poorzolfy
3

واقعا دستتون درد نکنه تا حالا سایت زیاد دیدم اما هیچکدوم مثل1car کامل وخوندنی نیست
یاعلی
و خسته نباشید!
13:09  1392/02/10
پاسخ دادن
میثم مقدم
10

با تشکر از مقاله مفید شما

در انتهای کد شناسنامه تایر ، یک حرف قید میگردد که معرف حداکثر سرعت قابل تحمل تایر میباشد و این حرف در تصویر فوق H بوده ( که پس از عدد 82 قید گردیده است ) و معرف حداکثر سرعت قابل تحمل 210 کیلومتر بر ساعت برای تایر مورد نظر میباشد.

معنای برخی از حروف شاخص سرعت :
S max 180 km/h
T max 190 km/h
H max 210 km/h
V max 240 km/h
W max 270 km/h
15:23  1392/01/10
پاسخ دادن
pouria
2

عالی بود ممنون
20:57  1392/01/09
پاسخ دادن
کاربر: علی دادرس
6

مقاله بسیار مفید و کاملی بود
سپاس
راستی اگه میشه یه مقاله در رابطه با تاثیر گاز نیتروژن در لاستیک به طور دقیق و کامل بزارید
سپاس مجدد :)
02:01  1392/01/09
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
3

من بجز رادیال و باد بقیه رو نمیدونستم
حسابی کارآمد بود این مقاله
ممنون
21:39  1392/01/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتو دی : دنده چون اتو‌تبدیل نیمد
207 فلزی : پرداخت اولیه ات 1403 بوده، تکمیل وجه 1402؟؟؟ فتوشاپ کار خوبی نیستی.
حمزه : 403 دیگه 402 چیه دیگه
حمزه : سلام پارس معمولی
اشکان : سلام مبارکتون باشه،ماشین چی نوشته بودید؟؟
رضا پروانه : تاریخ تحویل که ی زده تو قرارداد؟؟؟؟
207 ارتقاء تحویل 31فروردین : منم تحویل 31فروردین فاکتور نشدم
آراز دی ماه : پیش فروش بودم 21 فرودین ریختم فاکتور شدم
تبدیل : کوییک اتوماتیک در فروش جدید سایپا ، گنجانده شده !!
مریم اسفند : من تکمیل وجه 21 دی بودم،کی فاکتور میشم به نظرتون؟