میل گاردان (Drive Shaft)

میل گاردان (Drive Shaft)

1carدر خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آنها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد. این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد. اما میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست. این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد. البته گاردان در اثر وارد شدن فشارهای بیش از حد کج می‏شود. وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود. دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست. 

میل گاردان (Drive Shaft)

اتصال کشویی میل گاردان

میل گاردان (Drive Shaft)

در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏اندازها را می‎دهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

میل گاردان (Drive Shaft)


منابع

Wikipedia

برچسب : گاردان , دیفرانسیل , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

31 نظر

رضا
0

وانت کارا دوکابین صفر تحویل گرفتم لرزش شدیدی داره میگن گاردن تاب داره نمی دونم عیب از کجای کس این مشکل اگر داشته چه طوری رفع کرده ممنون
22:28  1401/05/02
پاسخ دادن
محمد
0

سلام جناب خسته نباشید من پیکان وانت دارم که در سرعتهای بالا میل گاردن ماشین صدای تلق تلق میکند دلیل این صداها چیست ممن
15:45  1399/11/02
پاسخ دادن
معين فتاحی
0

سلام من هیوندا سنتنیال دارم بدون صدا هست و خیلی نرم و سریع است تازه با این موتوری 4.6 لیتریV8 که داره خیلی خوبه که دیفرانسیل عقب‌ است
19:11  1399/02/26
پاسخ دادن
اسماعیل
0

سلام، ماشین تویوتا وانت دارم لرزش شدید داشت و گلدانی سر عقب گیربکس شکسته شد وگلدانی رو عوض کردم دومرتبه کاسه نمد سر گلدونی رو بیرون اورد گاردون و باز هم رفتم پیش مکانیک و کاس نمد سر گلدانی رو عوض کرد و الان برای بار سوم هم روعن میریزه از کاسه نمد سر گلدانی ایا مشکل از میل گاردن هست یا خیر ،در ضمن بوش گلدانی رو هم عوض کردم
13:39  1399/02/19
پاسخ دادن
سجاد
3

سلام ماشین من اردی که تا الان پنج بار گلدونی عقب تعویض کردم که می‌شکنه کسی که بلده یا برای این مشکل پیش اومده راهنمای کنه ممنون شمارمم می‌زارم 09184565833
02:51  1400/10/03

افشار
0

سلام من کامیونت هیوندا دارم یه قفل وسط گاردان هست که دوطرف گاردان را توسط شاسی بالا نگه میداره هر بیست روز الی یک ماه میشکنه پیش چند نفر بردیم همه اجزا گاردان را عوض کردیم عیبش باز برطرف نشده نمیدونم باید چکارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید۰۹۳۶۱۲۴۷۲۵۰
08:47  1399/01/26
پاسخ دادن
فرزاد
0

سلام
اگر تو سرعت بالا ماشین شروع به لرزش کرد و صداری زیادی(گوروگور) ایجاد واینه وسط تار سذ گاردون تاب داره و بوس گلدونی عقب خراب شده
20:50  1398/10/02
پاسخ دادن
کیومرث
0

سلام دوستان. آردی دارم و تو سرعت هشتاد تا فرمان شروع میکنه به لرزیدن.جلوبندی کاملا چک شد و تعمیرشد توی یک هفته چهاربار بالانس کردم حتی لاستیک جلو رو عوض کردم ولی اصلا درست نمیشه. گفتن از میل گاردان هستش. آیا واقعا میل گاردان روی فرمان هم تاثیر میذاره، اینم بگم ماشین لرزش نداره فقط فرمان میزنه.
ممنون
01:24  1398/01/22
پاسخ دادن
مصطفی ت
0

سلام
ماشین من ون کاسپین
گاردون دوتیکه سه تا چهار شاخ داره تعویض کردم دوبار قفل نو خریدم تعویض کردم
حدود ۱۵ بار گاردون پیش بهترین گاردون سازهای مشهد بردم میگن تاب نداره رویه دستگاه تراشکاری سالم ولی بین سرعت ۷۰تا ۸۰ زلزله ۵ریشتری ماشین میگیری
کسی اطلاعی راحلی داره ممنون میشم بهم بگین اینم شماره جهت اس ام اس دادن ممنون
07:46  1398/01/03
پاسخ دادن
مهرداد
0

با سلام من پیکان پژو دارم بین سرعت 95تا110لرزشداره جلوبندی هم سالمه علت چیست
21:17  1397/12/18
پاسخ دادن
محسن۰۹۱۸
0

سعی کنید خودروی دف عقب نداشته باشیدشبها ویبره گاردان پیکانم توتمام بدنم حس میکنم:)
23:35  1397/11/22
پاسخ دادن
بهمن
4

سلام کسی تا به حال لاستیک پهنتر رو اسپورتیج انداخته تا نرمتر بشه
09:57  1393/11/02

اتشين
0

سلام
ميشناسيد كسي رو كه بالانس گاردان انجام بده
بالانس نه تاب گيري
00:21  1397/11/12
پاسخ دادن
کاربر: Tiran
0

بسیار عالی و مفید
ای کاش علایم خرابی در مجموعه گاردان و اتصالات مربوطه هم مورد بحث قرار بگیره
جهت اطلاع کلی دوستان
هر جسم دوار میزانی از ارتعاش را تولید میکند و تغییر در میزان این ارتعاش نشانگر وجود خرابی در آن قطعه هست
در کل برای آشنایی با مکانیک تجهیزات دوار و آنالیز ارتعاشات میتونید مطالب مفیدی رو در سایت ها پیدا کنید .
از تست های بسیار مفید برای جلوگیری از خرابی های ناخواسته و تعمیرات پیشگیرانه آنالیز ارتعاشات و آنالیز روغن هست که میتونید در موردش مطالعه کنید
22:18  1397/11/05
پاسخ دادن
کاربر: Tiran
0

بسیار عالی و مفید
ای کاش علایم خرابی در مجموعه گاردان و اتصالات مربوطه هم مورد بحث قرار بگیره
جهت اطلاع کلی دوستان
هر جسم دوار میزانی از ارتعاش را تولید میکند و تغییر در میزان این ارتعاش نشانگر وجود خرابی در آن قطعه هست
در کل برای آشنایی با مکانیک تجهیزات دوار و آنالیز ارتعاشات میتونید مطالب مفیدی رو در سایت ها پیدا کنید .
از تست های بسیار مفید برای جلوگیری از خرابی های ناخواسته و تعمیرات پیشگیرانه آنالیز ارتعاشات و آنالیز روغن هست که میتونید در موردش مطالعه کنید
22:13  1397/11/05
پاسخ دادن
aliheidarzade
0

باسلام ودروخدمت اساتیدگرامی واقعادارم لذت میبرم چون هرروزیه چیزجدیدیادمیگیرم ومحومیشم به این میگن استفاده صحیح ازاینترنت که بیینده داره یه چیزی یادمیگیره اونم بخاطرزحمات شماکه گل کاشتین واقعاعالیه باسپاس علی ازاذربایجان
03:17  1397/10/13
پاسخ دادن
امیر علا
2

علت اصلی تو خالی بودن مقاومت بیشتر در برابر تنش پیچشی و وزن کمتر باعث دو حسن داره یکی نیروی وزن باعث تنش خمشی بیشتر میشه و هم نیروی موتور هرز میره اینرسی زیاد شفت.... از چند جهت باعث چابکی خودرو و مقاوم شدن میشه و همینطور که گفتند ارتعاش جسم سنگین کل ماشین رو داغون میکنه ولی بالانس نبودن میله توخالی ارتعاشات ش خیلی کمتر خواهد بود
19:17  1397/07/28
پاسخ دادن
Samira
0

عالی بود. اگه میشه روی عکسا اسم اجزا رم مشخص کنین
16:55  1397/06/27
پاسخ دادن
امید
0

من گاردون جلو ماشینم تو حرکت و دست انداز صدای تلق تلق زیادی میده زیرماشین هم میرم بهش زربه میزنم همون صدارو میده ، ماشینم چون دفرانسیل مرکزی هم داره گاردونم دوتاست، چیکار کنم نیاز به گریس کاری و بازدید داره؟؟؟ یا باید تعویض بشه؟
18:21  1396/10/01
پاسخ دادن
ابوبکر
0

سلام من دآنش اموز رشته مکانیک خودرو هستمیه سوال داشتم
دلیل استفاده از کوپلینگ های لاستیکی منجیددار در گاردان چیست ؟
ممنون میشم کسی جواب بده
21:55  1396/08/28
پاسخ دادن
مهدی
0

میل گاردان چرا تو خالی است
19:48  1395/12/12
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

چون لوله در برابر تاب برداشتن و خمیده شدن مقاومت بیشتری نسبت به میله دارد
21:41  1395/12/12

تباشری
0

۱ سبک باشد
۲ اگه توپر باشه باعث لرزش شدید همانند زلزله ۷ ریشتری میشه
۳ معلومه بچه درس خون نبوده ای.
22:23  1395/12/12

صاحب
2

ممنون اگر میشه برای مثال از تصاویر متحرک هم استفاده کنید بهتره
14:36  1395/07/09
پاسخ دادن
نیما
9

والا ما که از استادای فنی حرفه ای هیچی یاد نگرفتیم. بازم درود به غیرت این سایت. واقعاً هدفتون از این همه اطلاعات چیه!!!!! سودم داره براتون یا فی سبیل خداس؟
16:04  1392/06/11
پاسخ دادن
شاهرخ
5

عکسها به این قشنگی ولی چرا توضیحات اینقدر کم!
تا داریم مطلب رو با لذت دنبال میکنیم یکدفعه تمام میشه
16:15  1392/06/05
پاسخ دادن
آرش
8

برای این میل گاردان رو توپور نمیسازند چون مقاومت لوله توخالی در برابر پیچش و خمش بیشتر از همان لوله از نوع توپر می باشد لطفا دلیل علمیشو ذکر کنید نه دلیل عامیانه که اصلا واقعیت ندارد!!!!
10:49  1392/01/23
پاسخ دادن
هادی
1

خوب درسته ولی همین حرف شما هم که تنها عامل نیست چند تا عامل داره یکی از این ها همین است که شما می گویید و بنا نیست که فقط یک عامل داشته باشد
15:19  1392/11/18

بابک
1

آرش خان سلام
رشته من مکانیک هست و حدود 28 سال هم سابقه کار دارم باید بگم توضیح شما کاملا درسته و لوله توخالی در واقع سازه ای (Structure) هست که دارای اجزاء بینهایت هست و مقاومت جانبی بالایی داره اما شرط لازم هست و کافی نیست . گذشته از مسئله مقاومت خود گاردان مهندسین و طراحان صنعت خودرو دائما درحال بررسی و تحقیق برای سبکتر کردن محصولات خودشان با حفظ یا افزایش دوام و استحکام هستند بنابراین سبکسازی گاردان ابتدا بمنظور کاهش وزن کلی خودرو و سپس کم کردن فشار روی چهارشاخها و اتصالات و همینطور کاهش Vibration بوجود آمده دراثر ضربه و تنش روی جرم گردان کاملا علمی و واقعی است و مقوله ای نیست که عامیانه و غیر واقعی باشه .
12:49  1395/09/25

بابک
0

با درود و آرزوی پیروزی روز افزونتان
باید بگم سایت شما بسیار ارزنده و آموزنده است ودر هم آوری با دیگر سایتهای دانش خودرو همیشه دارای بخشهای پرمایه تر و بروزتری بوده .
تندرست و پرتوان باشید.
13:00  1395/09/25

کاربر: armor
5

مطلب خیلی خوبی بود یه دنیا ممنون
00:05  1392/01/20
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
9

ممنون و خسته نباشید
13:44  1392/01/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوست عزیز، تارا دستی تبدیل به V1p شما از کجا مطمئنید؟ یبار میگید نمایندگی گفته بعد ۴۵ روز فاکتور میکن... یبار میگید این هفته فاکتور میشم... یبار میگید این هفته خبرای خوبی میشنوید... اگر اطلاعاتی دارید درست و واضح بگید وگرنه خواهشا الکی نفرمایید. چون چند نفر پرسیدند و جواب ندادید.باتشکر
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام.معمولا یکماه بعد پیام میاد ک بری نمایندگی
فوری : پلاک اس ام اس میاد؟
جلال : سلام ماله من هم این مشکل داشت احتمال زیاد شافت گیربکس کج شده من دوبار دیسک وصفحه عوض کردم چون بد جا میخورد ازاخر فهمیدم از شافت گیربکس کج شده دنده بعد جا میخورد الان درستش کردم عالی شده
6دنده : ملاک فاکتور رنگ تاریخ واریز وجه و تاریخ دریافت پروندس
اسفند6دنده : سلام منم 7اسفند دریافت پرونده8 هیچ خبری نیست رفتیم تا خرداد فکر کنم
امیر : فدات دادش
سورن دوگانه30دی : سورن دوگانه تکمیل وجه 20آذر تاریخ تحویل 30دیماه اما هنوز فاکتور نشده
تیگو 8 : با سلام واقعا. مدیران خودرو یه دروغگو و کلاهبرداره
کارشناس 1403 : دوستان پارس که اصلا گیر الویت تابستان نمیاد خودتون هم بلدید چون تا خرداد تولید میشه فقط گیر الویت زمستان میاد و بخشی از بهار ولی قیمت الویت بهار را نمی دونم چه قیمت بدن
کارشناس اصل : حالا که بر عکس شده نیمه اول کاهشی بوده دولار میاد زیر 55هزار تومان یادتون اگه باشه قبل از عید هم گفتن کاهشی هست دولار دیگه دولار بیشتر از 64 نمیشه