بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول

بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی اواخر دی‌ماه امسال واردات خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تا‌کنون، قدم به قدم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و در نهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.
حدود یک ماه پیش بود که ناگهان خبر رسید وزارت صنعت دستور حذف واردات متفرقه خودرو (خارج از مدار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران) را صادر و اعلام کرده از این پس تمام خودروهای سواری خارجی باید از کانال نمایندگی‌های رسمی وارد کشور شوند. این تصمیم وزارت صنعت، معنایی جز ممنوعیت ثبت‌سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور به‌صورت متفرقه یا همان شناسنامه‌ای و شخصی نداشت و طبق آن، هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگی‌ها) که قصد واردات خودرو را داشت، باید پس از هماهنگی با نمایندگی‌های مربوطه، به‌دنبال ثبت‌سفارش و واردات می‌رفت.
آن‌طور که مسوولان وزارت صنعت در آن برهه از زمان اعلام کردند، هدف از این کار (حذف ثبت‌سفارش و واردات متفرقه)، هدفمند کردن و کانالیزه شدن واردات خودرو به کشور بوده، چه آنکه به این واسطه مدیریت بهتر و صحیح‌تری بر بازار خودروهای وارداتی‌ها انجام خواهد داد. به گفته آنها، از آنجاکه 70 درصد از بازار خودروهای وارداتی را واردکنندگان متفرقه تشکیل می‌دهند و سهم نمایندگی‌های رسمی تنها 30 درصد است، خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان (از سوی متفرقه‌ها) ارائه نمی‌شود؛ بنابراین اگر کل واردات به دست نمایندگی‌های رسمی بیفتد، ارائه خدمات مناسب به مردم، تضمین خواهد شد. دفاعیات مسوولان وزارت صنعت از «منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است. آنها اعتقاد داشتند که وقتی وزارت صنعت از سهم 70 درصدی واردات متفرقه خودرو می‌گوید؛ بنابراین با حذف متفرقه‌ها، ورود خودروهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت به‌دنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقه‌ها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کردن هرچند وزارت صنعت در ابتدا اصرار زیادی روی عملی کردن تصمیم خود داشت و استدلال‌های زیادی نیز بابت منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، آورد، اما رفته رفته بر اثر فشار رسانه‌ها و کارشناسان، از تصمیم خود عقب کشید. برخی مسوولان وزارت صنعت البته چون نمی‌خواستند رسما بگویند که تصمیم نادرستی در مورد انحصاری کردن واردات خودرو گرفته‌اند، قدم به قدم راه را برای بازگشت متفرقه‌ها به بازار خودروهای وارداتی باز و در اولین اقدام، ورود خودروهای متفرقه با مجوز نمایندگی‌های رسمی را آزاد اعلام کردند. در نشست مشترکی که آن زمان مسوولان وزارت صنعت و واردکنندگان رسمی و غیر‌رسمی برگزار کردند، از طرحی با نام «ساماندهی واردات خودرو» رونمایی شد، طرحی که به واسطه آن، متفرقه‌ها می‌توانستند دوباره اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. با توجه به این طرح، شرکت‌های متفرقه می‌توانستند واردات خودرو را به دو روش انجام دهند؛ مطابق با روش اول، واردکننده غیر رسمی می‌توانست پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران، اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد می‌کرد. در روش دوم نیز واردکننده غیررسمی ملزم به واردات خودرو از کانال نمایندگی‌های رسمی بود و خدمات پس از فروش شان نیز از طریق همین نمایندگی‌ها به مشتریان ارائه می‌شد.
روش‌های ابداعی وزارت صنعت در حالی بود که همان زمان کارشناسان تاکید کردند این دو روش به اصطلاح جواب نخواهد داد؛ زیرا نمایندگی‌های رسمی تمایلی به فعالیت متفرقه‌ها ندارند و بنابراین اجازه نمی‌دهند آنها (متفرقه‌ها) به این راحتی‌ها خودرو به کشور بیاورند. آنها تاکید داشتند که بسیار بعید است نمایندگی‌ها اجازه عرض اندام چندانی را در بازار خودروهای وارداتی به متفرقه‌ها بدهند و این نتیجه‌ای جز انحصار نخواهد داشت. اما در همین کش و قوس بود که وزارت صنعت با اعلام ضوابطی 14گانه، از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان نهادی دولتی) به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خبر داد. این تصمیم وزارت صنعت، سبب بهت کارشناسان شد، چه آنکه نمی‌توانستند ورود دولت به قیمت‌گذاری در بازاری کاملا رقابتی را هضم کنند. با این تصمیم وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی عملا توسط سازمان حمایت تعیین می‌شد تا بازار وارداتی‌ها نیز مانند بازار خودروهای دخلی، دستوری شود. در این گیرودار اما وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحث‌برانگیز خود مبنی‌بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقه‌ها می‌توانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگی‌های رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند. طبق گفته مسوولان وزارت صنعت و براساس شیوه‌نامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقه‌ها) در صورت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان، مجاز به واردات خودرو خواهند بود و این یعنی وزارت صنعت عملا از تصمیم یک ماه پیش خود مبنی بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، منصرف شده است. بر این اساس، واردکنندگان متفرقه یا باید به طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، این خدمات را ارائه دهند. وزارت صنعت همچنین برای آنکه به قول خودش اجحافی در حق واردکنندگان متفرقه رخ ندهد، اعلام کرده شیوه‌نامه و توافقنامه‌ میان واردکنندگان متفرقه و رسمی را خود تدوین می‌کند؛ زیرا نمی‌خواهد رسمی‌ها در این مورد «سلیقه محور» عمل کنند.
این تصمیم وزارت صنعت در حالی بود که دیروز نیز سازمان حمایت اعلام کرد «قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به واردکنندگان واگذار شده است.» آن‌طور که رئیس سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، به واردکنندگان محول شده و این سازمان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد کرد.
با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمت‌گذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول خود برگشت و حالا باید از مسوولان وزارت صنعت پرسید که هدف از این دور باطل چه بوده است؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , صنعت و معدن , واردات , قیمت گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: reza-4WD
0

از اولش معلوم بود این همه نظریه از یه جای مطمئن داده نمیشد
00:20  1393/12/18
پاسخ دادن
M O J
7

تو ایران که الحمدالله استعفا مفهومی نداره. من نمیدونم حداقل این نماینده های مجلس دارن چیکار میکنن . . .
(البته چرا فقط هر جا کم اوردن سریع میکشن رو قیمتا . . .)
12:05  1393/12/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک 90 روزه : بعد از اینکه این دوست مون گفت، ما هم زنگ زدیم سایپا و گفتن تاخیر خورده. بعد از کلی اصرار، گفت که حدودا اواسط خرداد تحویل میدن. همین. خسته نباشید تا اواسط خرداد ببینیم چی میشه.
اس ۵ : آقا من رفتم دفتر جاده مخصوص به قران کسی نیومده بود بعد پاسم دادن جنت آباد اونجا هم رفتم باز کسی اونجا هم نبود
سعید : سلام دوستان تا چه تاریخی تارا وی 4فاکتور شده من تحویل ۳۱ اوردیبهشت هستم تکمیل وجه ۲۲ اسفند
مسعود : کاربر محترم ههه شما که میگی اطلس با محصولات قبلی تفاوت داره میشه چندتا از تفاوت هاشو نام ببرید ؟ مثلا کدام ایراد بدنه تیبا برطرف شده ؟ ایراد پلتفرم تیبا ۲ یکیش از نمای بغل بود که در هم اطلس هم همونه . یکی دیگه ایرادات طراحی سایز چرخها بود که با بدنه همخونی نداشت که در اطلس هم تغییری نکرده . در مورد موتور هم که در اطلس همچنان با موتور ۸ سوپاپ پر صدا و پر مصرف و کم توان ( البته کم استهلاک ) M15 استفاده میشه که حالا یه سری تغییرات روش انجام شده ولی خیلی تفاوتی نکرده که بگیم یه موتور جدید روش گذاشتن . بعدشم دوست عزیز شما میگی اطلس با ۲۰۷ رقابت کنه ؟ ! بقول دوستمون موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به کل محصولات سایپا می ارزه . شما که اطلس داری دلیل نمیشه که بهترین خودروی تولید داخل باشه .
محمد : دوستان من 136.irشکایت کردم بازم رد کردن و دوباره شکایت کردن امروز از سایپا زنگ زد گفت دوباره چک میکنم. خبر میدم ولی خبری نداده همگی 136یازنگ بزنید و بعد سایتش شکایت کنید
ایمان (شاهین اتومات) : سلام داداش خواهشاً مستند حرف بزنید الکی مردم و ناراحت وناامید نکنید من تقریبا هرروز زنگ میزنم سایپا فقط میگن منتظر باشین به ما چیزی نگفتن وفلان زمان نمیگن فقط دارم سرگممون میکنن
ساینا دوگانه اسفند : قرار بود امروز دعوت نامه تکمیل وجه اسفند بیاد به گفته دوستان کجاس نیومد که
سعید8 : هنوز بعد چند هفته سامانه در حال به روز رسانیه. یا اینا معنی به روز رسانی رو نمیدونن یا مسول به روز رسانی رو یه شلغم قرار دادن
وحید : سلام دوستانی که شاهین دنده g با موعد تحویل خرداد 1403 فقط اون نصف پول واریز کردن یا تکمیل وجه کردن ؟ لطفاً جواب بدین ممنون
بهنام : دوستان این متن رو بخونین در صورت مواجه شدن با مسائلی چون عدم صدور دعوتنامه از ناحیه شرکت‌ های خودروساز و تمکین نکردن شرکت در این خصوص؛ صدور دعوتنامه با اعمال قیمت‌های جدید در خصوص افرادی که موعد تحویل آن ها قبل از اعمال تغییر نرخ بوده؛ نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیر موجه، در صورتی که مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها باشد، اقدام به ثبت دادخواست و شکواییه نمایند تا محاکم و دادگاه های عمومی، به شکایت رسیدگی کنند.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرعلی دوگانه اسفند : اگر تا شب دعوتنامه اومد که حرف آقا پرهم درست اگر نیومد که از پیش خودش یه حرفی پرونده ولی بنظرتون اگر امروز میخاستن دعوتامه دوگانه اسفندرو بفرستند دوباره تمدیدش نمیکردند. نظر شما دوستان چطور
207🍂 : ما که دیروز پلاک شدیم
شاهین : دوستان عزیز سلام میگم اونایی که تکمیل وجه کردن امکان داره مجددافزایش قیمت بخورن چون هنوز قرارداد نبسته؟ لطفا جواب بدید
کوییک ار اتومات : سلام همین تازه زنگ به شرکت سایپا زدم هیچ ماشینی فاکتور نشده و گفتن اگ شرکت نتونه کوییک اتومات بده دعوتنامه تغییر به کوییک عادی می‌فرسته که دلبخواهیه در غیر این صورت باید صبر کنید
محمد : 16دی تکمیل وجه کردم تبدیلم زدم هیچ خبری نیس کلا بایدبیخیال ماشین بشم اینقد رفتم نگاه کردم دیدم فاکتور نشده دیگه ذوقی ندارم
تحویل 30بهمن تکمیل وجه 12دی : سلام تکمیل وجه 12دی بودم امروز تاریخ ارسال پرونده بروزرسانی شده فکر کنم فردا فاکتوربشه
مهدی : الان زنگ زدم ایران خودرو میگه یک ماه تاخیر داره سورن موتور جدید 30 بهمن تکمیل وجه کردم
ابراهیم تیگو 8پرو : سلام وقت بخیر قرارداد12/12تایید لیزینگ 1/20و تخصیص 2/1بوده فعلا فاکتور نشده با صدای مشتری تماس گرفتم گفتن تا دوماه دیگه مجوز خروج صادر میشه گفتم چرا فاکتور نمیکنید گفتن تو نوبت صدور زیاده اگه خیلی زود مراحل سبز شن اونوقت بیمه خودروتون رد میشه و شما هنوز خودرو نگرفتین تحویلتون مرداد ک احتمالا اواخر تیر تحویل بگیرین راست یا دروغشون و نمیدونم. هر روز منتظرم فاکتور شه ولی نمیشه بانک شهر هستم
ابوالفضل دوگانه اسفندگرگانی : خدایا بدادمان بدرس🤲
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام با هرکارتی میشود پرداخت فقط برو رمز دومش رو فعال کن